måndag 16 maj 2022

Så stolt!!




Hej hej!
Ja nu ska jag försöka mig på att skriva ett inlägg igen.
Jag hoppas att alla har det lika bra som jag har det. 

Ja sedan sist så har det varit lite som vanligt, dagarna går snabbt och jag försöker hinna med det jag har lust på. 
Jag brukar ha någon slags plan hur min vecka ska bli, men inget är liksom spikat, om jag inte har någon tid att passa förstås.
Jag brukar försöka tänka till på morgonen vad jag har lust att göra på dagen.


Jag börjar berätta om med en riktig källardag, ja jag gillar verkligen dom dagarna, mest för att jag tycker att jag fått till det så bra och fint där nere. 
Ja jag trivs jättebra där och det är liksom så mycket lugn och ro där. ( Förutom dom där jäkla flerbenta som finns där ) 
Min hiss ner är bara så himla bra och jag är så glad att jag fick hjälp att få en!!



Jag och Gert fick hjälp av Simon att bära ner min nya lyft, så nu kommer det bli lite åkande ner då och då. 
Ja för dig som inte har läst och inte känner mig så kan jag inte gå eller stå. Jag behöver en lyft som förflyttar mig från hiss stolen till rullstolen och sen tillbaka då jag ska upp igen :)
Den här dagen källardagen så skulle jag ta mig för att rensa mitt ena förråd. 
Ja vi har så otroligt många och mycket förråd i vårat hus, ja så som i alla fall jag drömt om på alla platser jag bott på. 
Men även om jag nu har plats att förvara mina saker så behöver jag ju verkligen inte alla, nej det blev stor rensning!!.


Jag gjorde en gratislåda, en 10 och en 20 kronors låda och så ganska mycket annat blandat, ja nu skulle det bli loppis för mig. 
Det skulle vara loppis i ishallen i Smedjebacken igår, och där hoppades jag att någon skulle gilla mina saker.
Jag tycker verkligen inte om att sälja mina egna saker egentligen, men om det mesta är billigt så blir jag ju av med något jag inte behöver spara på. 
Så jag hade bestämt att stå ut, den här gången!
Jag behöver tänka mig för då jag går på loppis och är på auktioner nu framöver, så jag inte köper en massa som jag inte behöver haha :) Det kommer ju gå sådär bra det??

Prismärkning har det blivit ett par dagar, men det är lite mysigt att sitta där nere och pyssla med det.
När vi varit där nere länge en dag så fick det bli både mat och fika där förstås :)


Nu till något sorgsamt :(
När min vän Marianne dog alldeles i början av coronan så hade hon precis fyllt år.
Jag hade skickat henne ett stort paket till födelsedagen med lite av varje där i, som hon inte hann hämta och öppna eftersom hon låg på sjukhuset då. ( Jag visste inte att hon var så sjuk då )
Paketet kom i retur och har stått där nere på en hylla då jag inte orkade öppna, men den här källardagen några år senare så gjorde jag det. 
Sorgsamt att det inte var hon som fick öppna sitt paket, utan att det var jag. 
Hon var från Stockholm så i paketet bland andra saker så hade jag köpt kaffemuggar med dalahästar på, som jag visste att hon skulle blivit glad av. 
Jag önskar så att hon fortfarande fanns i livet förstås, så tråkigt och så himla onödigt, fina Marianne <3


När jag var där nere så hittade jag en ram som passade perfekt till tavlan Marielle målat till mig, såg vi när vi kom upp igen. 
Jag fick ta fram hammaren och försöka spika dit några nubbar så att den sitter ihop ordentligt på baksidan.
Lite pilligt, men det gick :)


Nu fick Stina och Tyke en ram och jag ska bestämma bara vart den ska få komma upp någonstans.


Ja jag skrev ju just att jag skulle tänka mig för då jag går på loppis, men nej det går ju bara inte haha!!
Jag följde Melina till Borlänge en dag för att hon skulle fixa sina naglar, och vad passade väl inte bra då?
Jo då hann jag ju gå in på "Mysans loppis" som var öppet den dagen!
Jag hittade några saker som jag verkligen behövde haha?? 
En av dom var precis en sån jag haft då jag var yngre, jag vet inte vart den tog vägen, men nu har jag en ny! När jag kom hem kände jag lite att den ju var onödig, men det var något nostalgiskt över den :)


Vårmarknad i Norberg, ja dit har vi åkt några år förut innan pandemin kom och det inte blev någon. 
Vi brukar hämta våra vänner från Fagersta för att ta oss en tur dit tillsammans.
Vi hade en jättemysig och rolig dag och det enda jag inhandlade var en present som Maria skulle få då hon fyllde år. 
Jag köpte ett sånt överdrag (fårskinn) som man sätter på sadeln så det blir både mjukare och varmare, ja en sån tänkte jag skulle passa henne som cyklar mest hela tiden.
Det är inte så varmt som det ser ut med solen som skiner nedan, nej jag behövde verkligen min jacka den här dagen på sista april.


Som vanligt blir det ett kort i bilen, haha dom är då så härliga när dom påminner mig om att jag brukar ta kort på dom i baksätet :) Det ska ju förstås vara som det alltid varit :)



Ingemars vanliga marknadsinköp är förstås cocosbollar :)

Och som alla andra gånger så blir det ett restaurangbesök på "Vildanden" innan vi far hemåt igen :)
Ingemar vill som vanligt ha en Calzone han, och vi andra tog lite olika vi :)


När vi kom hem till Fagersta så väntade Janne på oss. 
Det är så synd att vi inte kan ta med oss fler som vill följa med, vi får ju bara plats med tre stycken i baksätet :(
Men Janne är glad ändå och han vet att han skulle få följa om det fanns plats.


Vi har dammat och städat lite överallt här hemma hos oss, i omgångar.
Jag tog bort dukarna som jag har över vardagsrumsbordet och då blev det "lite" strykning för mig.
Duken som jag har liggande under en annan har min mormor sytt, och så har hon virkat spetsen till som är jättefin runtomkring. 
Jag förstår då inte hur hon orkade göra en så stor duk till både mig och min syster??


Nu till något som gör mig så oerhört stolt och glad!!
Min finaste Gert, vann först ett pris som hockeyhjälte i Dalarna för att nästkommande dag vinna pris som Smedjebackens kommunprofil!! 
Han gillar inte att prata inför mycket människor, men det gick ju hur bra som helst!
Som att han inte gjort annat?? 



Inför galan där Gert var nominerad så tänkte jag dagen till ära ta på lite mascara, ja eller hur?
Jodå det kom på lite extra svart, men då jag inte ser utan glasögon, hur ska jag då se hur det blir haha :)
Ja jag fick göra lite på känn och ha ett förstorings spegel framför mig, och sen ta kort för att se hur det blev haha :) Ja jag bjuder på något kort så ser ni hur jag måste göra :)
Nu sminkar jag mig nästintill aldrig så det är inget som är jobbigt för mig att inte kunna, nej jag gör så gott jag kan när jag känner att jag vill det helt enkelt.

Nu kan jag kan åka till någon frisör som färgar fransarna, ja det har jag gjort några gånger och det har blivit jättebra, men! Ja men, färgen försvinner så fort så jag behöver isåfall göra det samma dag för att vara säker på att ha dom svarta haha :) 


Här hemma hos oss räddar vi dom alla som kommer in och inte kan hitta ut igen :)
Nu den här gången så räddade Melina en humla från att dö i vårat fönster. 
Hon gillar det inte, och ingen av dom andra här gillar att behöva ta ett glas och göra så här, men det viktigaste är ju att dom gör det i alla fall. 
Jag kanske ska skriva också att vi har fasta fönster, så det går inte att öppna och släppa ut synd nog.
Jag önskar förstås att jag skulle kunna själv, men det finns ingen chans att jag skulle kunna nå till fönstren, så det måste bli den andras jobb som är här.
Kan du skynda dig då?? Ja det är inte lätt att vara här med mig som vill ta kort och föreviga :)


Nu har gräset blivit så grönt, men för bara en vecka sedan så såg det ut som på bilden nedan där Billie ligger med sin fina gula frisbee!!
Växtligheten går i rasande fart och det är grönt mest överallt nu!



Melina  kom förbi när Simon var hos oss på lite fika. 
Det var i kallaste laget den här dagen för att sitta ute, men vi härdade ut haha :)
Ja vi hade kunnat gå in, men nej ute i luften blev det.


Jag och Gert for iväg för att köpa mig ett par svarta skor en eftermiddag.
Jag slog till på två par svarta, och det känns skönt att kunna ha skor jag lätt kan komma i.
Jag får alltid köpa ett par storlekar större så dom inte blir att sitta åt någonstans.
Jag blir ju lätt svullen i fötterna eftersom jag sitter still hela dagarna. 

Det blev en fika på "Wayne´s (tror jag att det heter) med pistage glass och kaffe!!


Efter fikat så köpte vi med oss jättegod mat som vi käkade då vi kom hem igen :)
Ja som jag ju skrivit förut så har jag problem med att äta, ja inte själva ätandet, utan vad jag vill äta.

Jag har ätit mycket spagetti och köttfärssås nu ett längre tag, ja det är det enda en lång period som gått bra att äta. Jag har ätit det till både lunch och middag, ja mycket spagetti har det blivit :)

Jag har som ovan friterad kyckling med sötsur sås som en bra maträtt. Dom godaste friterade kycklingarna finns på restaurangen utanför kupolen enligt mig, ja där är dom extra goda!!

Nudlar med kyckling och wook, ja det fungerar också och så häromdagen hemgjort potatismos och fläskkorv, jo nu minsann har jag olika rätter att välja på.

Nu kom jag på en till maträtt som jag tycker är bra och det är kött ( ryggbiff helst ) och sås gjord av stekskyn med grädde och soja, och till det potatisknyten i ugnen, ja det gillar jag också! 
Nu när jag då tänkt efter medan jag skriver så är det inga problem alls med maten för mig, jag tycker ju fortfarande om många olika rätter, skönt!!

En dag fick jag besök av en gammal jobbar kompis och vän. 
Jag hade några saker på en köp och säljsida som hon ville köpa av mig, så hon tog en tur till Jägarnäs och mig :)
Jätteroligt att träffa henne, det var flera år sedan nu, och innan dess ännu flera år sedan.
Vi jobbade på SJ biljettförsäljning ihop, jag var i Ludvika och hon egentligen i Falun. 
Mona som hon heter var en av dom som lärde upp mig och en annan ny tjej i Ludvika på järnvägs stationen när jag var arton år och alldeles ny där. 
Jag var kvar där i tio år och sen bytte jag jobb till Golvfirman, lite tvärt kast ( helt olika jobb ) men så himla roligt att få göra det jag blev att brinna för!! Jag var kvar på Golvfirman också i tio år :)

Jag fick en liten supersöt bukett  av henne som hon plockat upp på hennes uteplats.
Dom allra finaste tulpanerna med "korta" blad, det sista kortet på blommorna nedan så har dom stått en vecka och är fortfarande så fina <3


Jag och min syster Angelica tog en promenad till stan en dag för att ta lite fika :)
Jag tog en prinsessbakelse som var lite mer än dubbelt så stor som en vanlig kändes det som :)
Angelica förbarmade sig och tog en liten bit, och jag åt så mycket jag orkade haha :) 


I Lördags var jag på loppis på Gammelgården och hade lite skygg lappar på haha :) 
Jag skulle ju då dagen efter, ja alltså igår själv stå och sälja på loppis :)
Jag och Rebecca var det som for dit en stund och det blev faktiskt bara ett inköp, ja jag kunde inte låta bli!! Jag visste direkt jag såg den att den skulle få bo i mitt kök, den kommer att bli jättefin där.


När jag gick där och tittade på saker som folk sålde så mötte jag finaste Elisabeth, ja hon är alltid så liksom "piffig" och snygg liksom :) Många liksom blev det där :)


På Söndagen var det mycket fix innan vi var klara och på plats. 
Gert for dit före oss med bilen full av loppis lådor och annat, och sen en stund efter så kom vi dit med lite mer grejer.
Rebecca fick plocka upp alla saker och Gert hängde upp alla kläder på galgar. 


Ja vad gjorde jag då kan man ju undra? Det undrar jag med haha :) Jag var nog mest den som hade det övergripande ansvaret.
När allt sen var på plats så var det ju min tur att jobba, ja vi fick jobba allihop!! :) 
Jag hade många och mycket äldre grejer, gamla verktygslådor och hinkar och lite annat och mycket rostigt.
Orutinerat av mig att inte ta kort på borden innan jag började sälja, då jag hade vetat vad jag sålt sen efteråt? 
Men kanske bra också att jag inte gjorde det, för då hade jag kanske grämt mig och ångrat mig haha :) 



Jag blev av med alla såna grejer nästan på direkten, ja minsann vad många som ville ha såna saker, det trodde jag inte alls. 
Jag hade satt billiga priser på allt så jag hellre blev av med det än att få det kvar. 
Jag hade ju liksom röjt av en anledning haha :)
Ja en toppendag hade vi faktiskt trots att det var mina egna saker jag gjorde mig av med.

Söndagen om två veckor så blir det loppis igen och då ska jag plocka fram ännu mer jag lyckats spara på mig :) Så skönt det kommer att kännas i alla förråd och gömmor när det är lite tomt, eller i alla fall tommare :)

Där någonstans i mitten av loppis öppettiden så kom en välbekant tjusig kvinna och hennes man.
Jo men visst kom Elisabeth och hennes Joffe, två dagar i rad fick jag träffa på henne, jätteroligt!!
Vi bestämde att vi skulle ta en fika framöver, så det får vi se till att det blir.


En till välbekant person dök upp på loppiset, och det var ingen mindre än våran vän Ingemar från Fagersta :) 
Han följde med/åkte med en person som skulle till Smedjebacken, jätteroligt att han kom in en stund till oss :)
Han hittade på och köpte någon slags dödskalle som lyste där inuti ansiktet, det gick inte att se hur den lös då det inte fanns batteri i som fungerade. 
Vi ska till han och dom alla på Onsdag. Janne fyller år och då gör jag som till dom allra närmsta där en smörgåstårta och paket förstås. Då får Ingemar batteri till dödskallen och Gert hjälper han att få igång den. 


Jag sammanfattar våran loppisdag som en kanondag med många färrä saker hem igen, 
tack snälla alla ni som handlade av mig :)


Marielle kom förbi en sväng för att låna med sig en resväska :) 
Hon och Patrik ska ut och resa och det blir en tur till Barcelona för att se på Formel1 :)
Jag hoppas förstås att dom kommer att få toppendagar!!


När hon kom för att hämta väskan så var lilla Bille med och hur söt är hon väl??
Hon ska få vara med min assistent Maria medans dom är borta, och då får jag en dos av henne varje dag eftersom Maria jobbar hos mig hela veckan.
Hon hoppar gärna upp till mig och vill sitta i mitt knä så som på bilden, hon får då följa med vart jag än åker :) 


Marielle skickade den här bilden nedan, ja det syns ju lång väg att hon vill bli nerpackad i väskan och få följa med på semestern :) 
Och så förstås så vill hon ha med sin frisbee!!


Nu ska jag sluta skriva för den här gången.
Jag hoppas att ni mår bra och har det bra!

Kram kram!!









1 kommentar: