söndag 1 januari 2023

42 stycken liksom!!

 

Hej hej och god fortsättning på er alla som brukar läsa eller läser nu för första gången det jag skriver.

Jag hoppas att du haft en bra fin julhelg.

Jag har haft det toppenbra sedan sist, ja eller toppenbra haha :) Jo då det har jag förutom ett par, tre krångel gånger med min "kära" kateter. 
Det är lite som en följetång den här urinblåsan med till hörande kateter från magen och in.
Ja jag har alltså en slang som man stoppar i ett "färdigt" hål på magen för att den till slut då ska hamna i min urinblåsa, ja det ni!!??
Den bästa uppfinningen om man frågar mig!!
Om jag inte haft den, ja då vet jag inte hur mitt liv sett ut faktiskt.
Då hade jag åkt runt i min rullstol och kissat på mig i en blöja, ja så hade det faktiskt varit om jag inte fått min kateter. 
Den sortens kateter jag har heter "suprapubiskateter" och min läkare som jag hade då, hans fru jobbade på Gyn i Falun, och på den vägen är det haha :)

Ja först skulle jag förstås inte ha en sån, nej minsann inte jag heller, men efter ett långt tag, jo men då fick jag lov att träffa doktorn och liksom krypa till korset eller hur man säger.
Jag vill ha en sån dät slang in i magen!!

Ja i början när dom nyss satt in den så var den helt galet krånglig, men sen när allt ordnat upp sig så har den hjälpt mig så att jag kan göra allt jag vill, ja den är helt makalöst superbäst!!

Men tillbaka det jag började med, det blev stop i den av någon anledning och det kom inte i en droppe urin på en hel natt?? 
Jag fick ringa tidigt på morgonen för att kunna få hjälp, och hjälpen kom, både första gången och sen igen!!
Jag hade haft samma problem lite mer än en vecka innan så jag förstod att jag behövde byta kateter den här sista gången också!

Innan Gert gick till jobbet på morgonen så fick han ta fram katetrar och urinpåsar så att den som kom skulle slippa att leta.
Hon kom och vi bytte, åh så bra kände jag, men! 
Jag pysslade på lite på förmiddagen och jag hade lite ont men så kan det ibland vara, men nej efter ett tag så fick jag ringa igen!!
Inte en droppe!?? 
Samma tjej kom igen och vi gjorde precis lika igen, vi bytte katetern och då minsann rann det in i urinpåsen som sitter fast på slangen ner i urinblåsan och det onda gick direkt över! ;) 
00000Jag är så himla glad och tacksam över Palliativa teamet som rycker ut och kommer till mig när jag behöver!!

Sedan dess, det var dagen innan julafton så har det fungerat jättebra vilket jag är så lycklig över.
Ja jag kan inte ta för givet att det bara ska fungera, för ibland kan det ju bli så här. Det är ju inte säkert att alla katetrar i kartongen fungerar som dom ska, det kan man ju inte heller veta? 
I sommar när vi ska åka till Danmark en vecka, ja då måste Maria och Rebecca eller en av dom kunna byta på mig ifall det blir samma sak som nu, annars kan vi inte åka någonstans :) 

Det ordnar sig ju säkert och jag vet exakt hur dom gör, men jag vill inte titta då jag tycker att det är äckligt :) 
Men jag kan förklara och säga hur det ska vara iallfall så då löser vi det :) 
Jag har aldrig tagit med mig någon kateter när vi varit iväg någonstans, men så får det lov att bli från och med nu :)

Nu blev det en hel bok nästan skriven om mina urinbesvär eller inte besvär egentligen, men onödigt krångligt blir det ju när det inte fungerar som det borde och ska.
Nej då jag älskar min kateter som gör mig så otroligt fri, det är bara nu som den krånglat ett tag och det är nog säkert snart ett minne blott.

Nu till dagarna före julafton, ja det var paket som skulle både köpas och slås in och sen lämnas vid rätt person och ställe.
Min ena assistent blev sjuk, ja Rebecca fick covid/corona så det blev Pia (min en vikarie) som kunde rycka ut några dagar :) 
Pia och jag for två dagar veckan innan jul för att fixa dom sista grejerna inför självaste julen :) 


Våra vänner i Fagersta skulle ju få paket allihop så det blev en sväng dit dagen innan självaste aftonen, och före kvällen då det skulle spelas Bingolotto :) 
Här nedan är det Ingemar och Eva som får ta emot paket till både dom, och fyra andra som vi känner och som bor där. Ingemar visar stolt upp tidningen där han själv är med och svarat på en fråga :)
Vi skjutsade också Ingemar till en restaurang för att hämta sig lite julmat som han beställt :)


Det där med Bingolotto, nej jag gillar det verkligen inte så mycket, lite roligt att vi ses och spela tillsammans, men nej allt runtomkring (på tv:n menar jag) tycker jag mest är lite flamsigt haha :) 
Men jag förstår och vet ju att många, ja jättemånga tycker att det är jättebra och roligt förstås. 
Det är tur att vi får tycka olika :)
Melina vann 100 kronor på en lott, ja det var den enda vinsten.
Marielle som är den från början (flera år sedan) som ville att vi skulle spela tillsammans blev också sjuk i corona/covid, lika som Rebecca, så då blev det Melina och hennes kille John och så jag då :) 
Vi hade ju Marielles lott som Gert kunde ta (det var han inte alls sugen på haha), men nej det fick bli Melina som spelade på två hon :) 
Jag och John vi körde på varsin vi. 
Gert behövde hjälp med något på sin mobil som Melina tog sig an :)


Skinkmackor och lussebullar, ja det var vårat kvällstugg och det fixade Gert till oss :)
Innan sista spelet var så bestämde vi oss för att ge upp, jag tro vi var lika trötta allihop, så det fick bli rättning dagen efter :)

Sen på själva julafton så brukar alla barn komma till oss på dagen för lite jul lunch :) 
Alla brukar sedan åka vidare till andra, så det blir inte som ett riktigt julbord hemma hos oss :)
Nu gör förstås alla som dom vill/kan och har lust till, här finns inga måsten alls vilket känns så skönt :)

Jag brukar alltid ta ett kort på dom alla fyra, men eftersom Marielle blev hemma så fick det bli bara dom andra tre :(


Vi har sån tur att vi har fyra barn totalt och att dom alla kan datorer/tv/mobiler så bra :) 
Dom kan hjälpa oss lite när vi går bet, ja som nästintill alltid :) 
Här nedan är det Simon och Oliwer som hjälper oss med tv:n :) 




Melina vet att jag tycker om Guldnougat, och när det inte fanns i en hel låda att köpa med såna så slog hon till på den här nedan!!?? 
Jominsann jag som ska sluta äta godis nu igen för jag inte vet vilken gång i ordningen!??
Hon slog till på 42 stycken!!! 
Ja jag tänkte skriva att jag kommer rulla fram haha :) Det gör jag ju redan, så något kilo extra?? 
Vad gör väl det?? :) :)
Jag fick också dom fina tulpanerna bredvid/snett bakom, som jag älskar vita tulpaner!!
Gert fick två lådor med skumtomtar han, och lika som jag så ska Gert också sluta med godis haha :) 
Ja vi får se hur det blir med allt, men när jag bestämt mig, ja då fixar jag det känner jag mig rätt tvärsäker på :)


Det var så himla mysigt att ha dom här, jättemysigt men jag kände mig lite trött i huvudet hela både dan och kvällen, ja som att jag skulle kunna somna när som helst?? :) 
Det är väl kanske självaste min sjukdom som visar sig lite, från den dåliga sidan kan jag ju då tycka och säga :) I vanliga fall liksom "övervinner" jag trötthetskänslorna om och när dom kommer. 
Nu då ett lite längre tag så har jag känt mig trött lite då och då, oftare nu än jag känt det förut?

Det kan ju också varit så att det varit lite mycket nu innan jul, ja ganska mycket att komma ihåg.
När det är mycket eller många saker som jag behöver komma ihåg, ja då kan ju något bara försvinna och jag glömt det, det är lite stressande att det händer så ibland. 
Nu skriver jag nästan alltid upp det jag ska göra för att slippa komma ihåg allt, men inte alltid synd nog :)
Jag och vi hemma här, ja alltså jag och Gert, men också mina assistenter och våra barn, nej varken vi eller dom stressar.
Min kropp tål verkligen inte att folk stressar runtomkring mig, nej den slår liksom bakut och säger stop stanna till!! 
Ja stress får andra hålla på med, men inte i närheten av mig helst. 
Om folk stressar ja det får dom ju göra hur mycket dom vill, men inte med mig, det är så jag menar haha :)
Min kropp och jag vill inte skynda på något sätt, nej då fungerar ingenting med mig, så vi gjorde valet där och då för många år sedan, att det fick vara slut med det, och så är det!


Jag fick ett så fint paket från min systers barn, ja två fina tjejer som jag är moster åt.
Jag fick glögg och pepparkakor och dom finaste små söta koppar. 


Som jag alltid brukar säga om jag vill köpa någon liten kopp eller litet glas på en loppis, jag kan ju ha tussilago där i :)? 
Nu är ju mina barn inte små barn längre och det kommer nog att dröja innan jag får några tussilago, men då är det ju bra att ha små söta koppvaser liksom <3 
Dom här två fina är för fina för att vara vaser, så lite varm glögg blir jättebra det :)
Om ni läser det här Amalia och Jennifer tack så jätte jätte mycket igen <3 <3 !!

Oliwer han gjorde som alltid haha :) 
Han passade på att slå in sina paket till nästa ställe han skulle:)
Det gjorde han så bra så bra!!


Dagen efter julafton så skrapade vi lotter som vi fått av min syster och hennes familj :)
60 kronor i vinst blev det på en av dom alla :) 


Melina kom hit en dag för att få hjälp med att färga sin utväxt i håret, just den här dagen var det Rebecca som jobbade och fick förbarma sig :) 


På facebook får man se gamla minnen man lagt ut från förr om åren. Det här minnet som kom upp häromdagen minns jag väl.
Tänk så åren går fort, att det är 11 år sedan jag fick min diagnos!??
Och tänk sån tur att min kropp hittills har fungerat så bra som den bara kunnat :)
Tacksam är jag verkligen över det <3

DEN HÄR DAGEN
För 11 år sedan
30 december 2011 
Delat med Dina vänner
Vänner
Eftersom jag är alldeles allergisk mot alla rykten som ofta sprids som en löpeld, så vill jag här skriva för att alla ska veta och inte hitta på eller tro på osanningar. Jag har fått Ms som gör att jag har svårt att gå och vinglar mycket för jag inte har balansen kvar som jag brukat ha. Jag är alltså inte full som endel kanske trott. Vill vara rak och ärlig och sann mot både mig själv och alla andra. Ha ett Gott Nytt År, kram från mig!

Ja exakt så var det, jag ville att alla skulle veta att jag inte gick runt och vinglade för att jag var full!
Det kändes jätteviktigt och särskilt när jag var och tankade bilen, då var det viktigt att dom som jobbade där visste, så inte någon skulle behöva tro att jag körde och var full. 
Det var och kändes ju jobbigt där och då, men samtidigt så himla skönt att rykten som kanske gick då fick bli sanna rykten :)

Några dagar efter julafton så kikade Marielle förbi och visade upp sin söta hundvalp, han heter Pax <3
Nu blev våran lilla Billie inte minst längre :)
Hon fick dessutom en ibland säkert "skitdryg" brorsa som bara ska busa hela tiden haha :)
Marielle tog ett så fint kort på dom båda en dag som jag visar er här :)


Nu då jag skriver så har även nyårsafton varit och är över.
Vi åt god mat och efterrätt på kvällningen, men ingen av oss orkade vara uppe till tolvslaget :)
Ja lika glada är ju vi för det, det är tur vi är lika kvällströtta båda två :)
Nu kunde inte jag somna före tolv iallfall då det ju smälls ute, nej då skulle jag vakna om jag somnat och det är ingen idé, för då blir det svårt att somna om :) 
Men i år tyckte jag att det var så mycket mindre med smällar, så jag kunde släcka och sova alldeles efter tolv :)

Nu är det nytt år och imorgon ska jag börja ta bort lite julsaker så smått :) Ja nu känner jag att min jul får vara slut för den här gången :) 

Vi har idag varit ute på en väldigt halkig promenad. 
Ja det hade kunnat var det, men Gert hade dubbar under skorna och mina däck är utan dubbar men visade sig från den bästa sidan!! :) 
Det gick riktigt bra och jag tog chansen att sladda på ett par ställen haha :) Ja det är riktigt kul faktiskt när man är med på det själv :)
Välklädda med reflexer på var vi, vi trodde att klockan var så mycket så att det skulle bli mörkt :) 
Men nej då vi kom hem tillbaka vid tre tiden,  och vi trodde att klockan var runt fem?? 
Ja tänk så skönt om det varit ljust ända till fem :) :)  



Jag hoppas att alla haft fina helger och att ni mår bra och har det bra!!
Kram kram från mig :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar