torsdag 10 augusti 2017

Gör som du vill, inte som någon annan vill att du ska göra!


Hej hej!
Välkomna till mig och mitt inlägg för den här gången.
Nu har det som så oftast varit toppendagar för mig, ja verkligen toppen har det varit.

Jag vill börja med att berätta om min och Gerts tripp till Norrköping och Bråviken (kattudden).
Jag har skrivit lite förut av det jag skriver nu, men det måste bli lite så ifall alla inte läst det jag berättat om förut :)
Jag har haft och har en vän på facebook, via en Ms sida, som har sin sommarstuga där i kattudden.
Marianne heter hon och jag har tyckt att hon verkat så himla bra och snäll under hela tiden vi känt varandra, på datorn.
Jag minns inte när vi blev vänner och började skriva till varandra, men det var ett längre tag sedan :) Kanske 2014? Tror nästan det :)

Ja att bara känna någon i skriv form är ju inte lika som att vara vänner på riktigt, ja IRL brukar Marianne skriva, "in real life". Hon läser mina inlägg och kommenterar ofta supersnällt.
Vi har Ms båda två och är ungefär lika dåliga av sjukdomen.
Ja nu till det jag ville berätta.

Jag och Gert hade tänkt hyrt hennes hus, för att hämta min morfar i Norrköping, så att han skulle få lite havsluft på äldre dar.
Nu hann vi inte det då min morfar dog innan det blev sommar. Han visste att jag tänkt det iallafall, för det hade jag hunnit berätta.
Vi funderade och bestämde att vi skulle åka dit över en dag istället, för att träffa henne och få se hennes paradis ställe.
Jag brukar inte vilja åka iväg så där, jag vill helst vara hemma, men i det här fallet så kändes det självklart att åka.
Jag ville det och man ska göra det man vill, och låta bli det man inte vill.
Det låter ju enkelt och självklart då jag skriver, men det är verkligen inte så lätt i praktiken.
Nej det finns människor som vill få en att känna dåligt samvete då man säger nej, genom att säga saker som fastnar.
Det är verkligen inte lätt att säga nej, det är en träningssak och jag kan lova att jag fått och får kämpa med just det.
Jag känner efter hur jag vill och utgår efter det, ja jag försöker verkligen att göra så, ja då det gäller allt.
Man ska få säga nej utan att förklara varför man säger nej, det är en rättighet man har tycker jag.
För mig är det så otroligt viktigt att man får göra som man vill.
Mina eller Gerts barn ska aldrig någonsin känna sig tvungna till någonting, nej dom ska göra som deras hjärtan säger, jätteviktigt!
Vi kommer aldrig aldrig att ge dom dåligt samvete eller bli sura på dom om dom inte vill något vi frågar dom om.
Nej minsann, så lågt sjunker vi inte, absolut inte.
Vi kommer alltid att älska dom och det kommer aldrig finnas något krav på att dom ska komma hit till jul eller påsk eller någon gång.
Nej dom är välkomna när helst dom vill, enkelt och härligt tycker jag.
Jag har varit styrd, ja i väldigt många år, så det är därför extra viktigt för mig att få tycka som jag gör, och att alla andra också får tycka som dom gör.
Nu blev det massor med rader som bara kom ut genom mina fingrar :) Helt fantastiskt hur det går till med det här skrivandet.

Nu tillbaka till det jag började med :)
Då vi kom fram och jag fick träffa min "beundrare" av mina inlägg i bloggen, så kändes det verkligen som att vi känt varann länge.
Det var så otroligt lätt att prata, och vi hade behövt många många fler timmar, kanske dagar haha :)
Jag hade gjort en balja med taklökar som hon fick som en liten present, och jag hade gjort den själv vilket ju jag kände var roligt. Hon blev jätteglad :)




Hon fick några plantor med lupiner också, som Maria grävt upp och planterat i hinkar så länge, då jag visste att hon ville ha lite såna i hennes paradis. Hon skickade en bild då dom var planterade och klara.

Dom kommer att bli fina till våren och sommaren nästa år är jag säker på, då dom fått rota sig lite hemma hos henne.


Marianne och jag <3
Vi blev bjudna på lunch och fika. Hennes assistent Anja hade till och med gjort en sockerfri variant till glass som vi fick i efterrätt. Vi hade en riktigt lyxig dag på kattudden vi.

Marianne fick testa att köra in och ut i min bil för att se hur enkelt det är, och hon fixade det galant, trots att hon har en storlek större permobil än mig.
Jag hoppas verkligen för hennes skull att hon kan få hjälp med en bil, så att hon kan få känna sig lika fri som jag. Att bara kunna åka iväg när som helst är en sån frihet.
Att slippa boka tider med färdtjänst varenda gång man ska någonstans. Nej jag håller tummarna för henne verkligen!!
Vädret visade sig inte direkt från sin fina sida, men omväxlande både med sol och regn, ja det fick vi se :)






Vi kommer alldeles säkert ses fler gånger och jag hoppas att hon kan komma hit hem till mig och oss framöver. Då ska jag ta med henne på en åktur till stan för lite shopping och kanske lite mat. 
Nu bor ju vi i Ludvika och det är inte så många affärer vi har mot henne som bor i Bromma :) 
Men att bara åka ut och åka, det är lyx för mig och en självklarhet faktiskt.
Det är ju förstås jätteskillnad där mot här, men då är det bra att träna här hos mig först kanske :)





Jag kan summera dagen som fantastiskt. Det var så självklart och enkelt på något sätt.
På vägen hem sa Gert att jag var så lättsam och enkel, det är något jag aldrig tänkt på med och om mig själv. Jag blev glad att han tyckte så, för det är ju så jag vill vara.
Jag är så glad att vi tog trippen trots att det ju var många timmar i bilen, men det var det förstås värt! <3.

Nu byter jag ämne :)
Till ett felköp jag gjorde då jag beställde billiga hundkläder till Marielles hundar.
Ni som följer och läser det jag skriver vet ju att hennes hundar är amstaffar och ganska stora, iallafall en av dom.
Jag beställde två stora storlekar och fick dom här nedan haha :)
Simons tjej Stina har hunden med den svarta tröjan på och dens kompis kunde ha den röda.
Jätte roligt att dom kom till användning och till rätt storlekar på hundarna :)
Ja den svarta tröjan är det XXL på, ja ni förstår ju att dom inte passade till Marielles hundar :)


Förra veckan var vi och tittade på Oliwer som spelade fotboll, och jag fick ta ett kort på pappa Gert tillsammans med sina fina söner, Simon och Oliwer. Inte ofta dom är på samma ställe så jag passade på att föreviga det lite <3


Jag skrev i mitt förra inlägg om smörgåstårtan jag och Gert höll på att göra, och att jag nog inte skulle ta något kort. Det blev ett kort, och jag var faktiskt nöjd om jag tänker på att det var kanske 25 år sedan sist haha :) Kortet till vänster är kortet från receptet, och det högra är nutid :) 


Nu tänker jag skriva lite om min fina lilla kiosk igen, som jag längtar efter då vädret är fint och solen skiner. Jag är så glad att jag följde min dröm då förut, och jag är så glad över att jag fick så mycket hjälp av min kära man. Jag gjorde det mesta inuti själv faktiskt, men mattläggningen lejde jag bort och det var min favoritmatta på den tiden.
Ja nu med förstås, men den finns inte mer, en Armstrong ( märket på mattan hette så) matta minns jag, ja jag som är lite arbetsskadad.
Då jag jobbat med golv och mattor och kakel och sånt, så visste ju vad jag gillade bäst, och jag hade favoriter. 
Tapeten i kiosken är densamma som jag har i mitt kommande träningsrum.
Den ser väldigt annorlunda ut då man ser den på olika ställen, och i kiosken var den absolut finast. Nu då jag inte har kiosken kvar längre så är jag superglad att jag kan ha den i mitt träningsrum :)
Jag kommer att bli glad varenda gång jag är där inne :)





Mitt blivande träningsrum :)
En dag i veckan var vi till Melina för att hjälpa henne lite med gardinerna. 
Jag har fått i uppdrag, ja faktiskt så har jag fått i uppdrag att fixa gardiner till alla deras fönster. 
Ja jag är betrodd, och jag är stolt ska ni veta.
Nu då jag beställt och valt så har jag förstås inte tänkt på vad jag skulle valt, nej jag har fått tänka mig in i deras stil och lägenhet förstås :)
Det blir fint då det blir klart överallt. 
För att komma dit så behövs lyften och så Gert. 
Vi måste byta rullstolar så att jag kan få hjälp upp, ja nu är Gert van att dra mig uppför så det är inga problem även fast det ju är lite tungt :)








Eftersom Melina och Oscar har högt i tak, så fick Oscar rycka in och skruva fast fästena till den extra stång som behövdes då dom vill ha hissgardiner. Jättebra val då fönstren är så stora, det blir lite mysigare med en hissgardin som gör fönstren finare :) Tycker jag.




Medan dom andra strök, vek kläder, så fick jag min lilla Filip i knäet <3
Han är så otroligt mysig och liksom borrar ner sig, och lägger sig tillrätta så jag kan klappa på honom :) Han tappar otroligt mycket hår, så jag passade på att kamma honom medan jag hade han i famnen.
Efter en stund så fick han springa lös igen, och då var rullstolen lite spännande och intressant :)


Igår var jag och Maria till Sunnansjö på lite loppis, ja ett av mina fynd ser ni Maria hålla i nedan :) 
En gammal rostig och knölig hink :) Ja den gillade jag :)



Jag hoppas att alla har det bra och att ni mår bra.
Kramar till er från mig :)
Jag kommer tillbaka alldeles snart tror jag då jag redan är i mitt kommande inlägg :)
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar