tisdag 11 juni 2019

Äntligen var jag tillbaka

Jungman låg där han brukar <3
Hej hej!!
Ja som jag väntat! I säkert tolv år, ja så länge sen tror jag att det var sedan sist jag var där. 
Det är inte så jag jag gått och längtat eller så, nej jag har mest tänkt att jag ska åka dit någon gång igen :) 
Jag kanske ska berätta om vart jag är också, i Grebbestad är jag :)
Jag har tänkt och trott att det skulle bli lite nostalgiskt att åka dit igen efter så lång tid, ja jag kände mig rätt säker på det. 
Jag har ju varit där sedan jag var liten, varje sommar, första åren i tält för att sen bo i husvagn flera år tills!! Ja jag kan minnas det som igår. 
Mamma och pappa hade varit på en promenad och kommit till en visning av ett hus, en stuga alldeles i närheten av campingen som vi bott på i alla år.
När dom kom tillbaka till husvagnen berättade dom att dom köpt ett hus. Jag blev såå glad!!!
Jag hade ju fått kompisar där och tyckte att det var det bästa stället att vara på, på sommaren.
Min syster däremot vart inte glad, nej hon trivdes inte alls lika bra som jag. 

För ungefär tolv år sedan så sålde mina föräldrar stugan. Dom tyckte att dom hellre ville ha något på närmare håll, det tog ju ändå fem timmar dit ungefär, med stopp då, men ändå.
Ja långt att åka och mycket packning att ta med för varje år, både dit och hem. 
Mycket som behövde göras på våren då man skulle öppna stugan, lika på hösten då man behöver stänga stugan efter en härlig sommar. ( Jag menar att stänga av vattnet, och sätta igång det igen. Klippa gräs och annat ute fix också)

Vi packade med oss det vi behövde för några dagar på resande fot, och för mig så behövs mycket packning :) 
Ja både lyft, rullstol och duschstol. Ramperna la vi i också, så ganska mycket mer packning blir det för mig :) 
Jag försökte packa så lite som jag kunde, då vi ju skulle ha mer packning med oss hem, än det vi hade på vägen till, jag skriver mer om det lite senare :)  
Tur vi har en stor bil haha :)


Nu tillbaka till det jag började med, att vara nostalgisk.
När vi kom dit och hade installerat oss i stugan vi hyrt så åkte vi mot Edsviks camping.

Utsikten över campingen i Edsvik

Vi parkerade vid campingen, för att gå till "våran stuga" som vi ju varit så många gånger till förut, för att titta hur det såg ut.






Jag och vi gick först ned mot stranden som jag ju älskat förut, jag fick ingen härlig känsla alls, nej ingenting.
Jag kände ingenting då jag var vid våran stuga heller, och inte heller i byn på bryggan sen då vi tog oss en tur där. 


Visst var det fint förstås överallt, men nej, jag kommer nog inte att åka dit fler gånger, nej jag gjorde liksom slut med Grebbestad. 
Känslan av att inte känna det jag känt förut är lite sorgligt förstås, men jag är väl i ett nytt kapitel nu, ja det verkar ju så.

Jag fick ingen känsla av mys alls, nu var visserligen inget öppet då vi kom så tidigt, innan sommaren börjat där nere för dom. 
Det fanns knappt någonstans att äta, men vi hittade ett ställe i Grebbestad för en kväll och en kväll i Fjällbacka som bara ligger en stund från "Grebben".



Knepig känsla var det dom dagar vi var där och jag har sedan dess funderat lite på det, och kanske beror det lite på pappa att jag inget känner.
Han och mamma sålde ju visserligen stugan innan han dog, men kanske hade han en känsla redan då att han inte skulle finnas så länge till. 
Han ville kanske att det skulle vara klart så att min mamma skulle slippa ta reda på allt sen, jag vet inte, och kommer ju inte att få reda på.
Jag har skrivit om det förut lite grann och skriver nu lite om det igen. 
Min älskade pappa, han valde att ta sitt liv för ungefär tio år sedan. 
Om han mått bra, om han fått hjälp, ja då är jag säker på att han funnits idag, och kanske Grebbestad också? Ingen kan veta förstås, men jag vet att han älskade att vara där och pyssla med allt.
Min pappa älskade att vara där på sommaren, han hade alltid projekt att ta sig an då han var där, han var så otroligt duktig med allt han tog sig för. (Han snickrade och byggde mest)
Nu då min pappa inte finns mer, då kanske jag tagit bort Grebbestad på grund av det, kanske kan det faktiskt vara så. 
Det går att spekuleras och fundera över varför i all evighet, så jag brukar inte göra det så ofta, jag får ju ändå inget svar. 


I Grebbestad finns inget handikapps anpassat hotell eller så för mig, så jag bokade en stuga i Tanumstrand. Det ligger en kort bit från "Grebben" så det gick ju jättebra.
Som tur var så hade vi med mina ramper som vi kunde lägga ut så jag kunde åka med min permobil in i stugan, så jag slapp byta rullstol som jag tänkt att jag skulle behöva.
Det fungerade med allting förutom då jag skulle lägga mig i sängen, då gick det inte med min lyft, den gick inte in där.
Alla tre, Maria, Rebecca och Gert fick istället bära mig, först in i sängen och sen bära mig ut på morgonen då jag skulle in i duschen.
Inte roligt då jag känner mig som hundra kilo, men dom tycker att det går bra, säger dom iallafall haha :)


Ja trots att jag inte hade den känslan som jag trott, så hade jag fina dagar på västkusten.
Skönt var det då det var bara vi, ja faktiskt så var det nästan bara vi, i hela Grebbestad :)
I vanliga fall då vi haft semester så har det ju varit folk överallt, och det är inte alltid bara härligt med det :)
Alldeles där vi bodde i stugan så fanns Sportshoppen, en affär som jag trodde fortfarande var en stor affär i tält, med kläder och skor. Ja så var det förr, inte nu!!
Nej nu var det en jättestor byggnad som dom byggt upp en bit från där det stod förut.
Ja mycket kan ju hända på tolv år förstås :) Som ni ser så blev det lite handlat där inne, men nästan bara för Gert :)


När vi varit i Grebbestad några dagar så var det dax att dra vidare :)
Mot ett mål som skulle bli jätteroligt och spännande. Jag hade lika där som i Grebbestad hyrt en stuga :) 
När vi kom dit fick vi lassa ur bilen och ställa in i stugan för att direkt åka vidare mot Ullared :)
Ja det var många år sedan jag var där, och ännu längre sedan Gert var där.


Vi hade en riktigt bra första dag inne på affären, som tur var, lugnt och skönt. Gert köpte inte hatten han har på sig ovan haha :)

Dagen efter var hemsk, herregud så mycket folk, det var till och med slut på kundvagnar, vilket ju inte borde hända så ofta. 
När Rebecca skulle ställa sin vagn tillbaka så var det liksom kö på hennes vagn :)??
Tur vi hade haft en lugn och skön första dag så det inte gjorde något att vi inte orkade dag två :)
Nej nu dröjer det länge tills nästa gång, ja det kommer att dröja år.

Efter första dagen så visade vi varann vad vi köpt, jättebra för då kunde man ju se om det var något man själv ville köpa också, ja det blev några saker vi härmade varann :)


Stugan jag hyrt var inredd i "50 tals stuk" och själva stugan var jättebra för mig i rullstol. 
Inte alls min stil eller smak, men superbra var det. Jätteskönt att kunna få flytta ur rullstolen och sitta i fåtöljen en stund innan det var middag.


Hon som hyrde ut stugan gjorde middag till oss på kvällen som vi fick till stugan, och så kom hon med en frukost korg på morgonen, så himla bra var det. 


För oss som då varit i Ullared och handlat hela dagen så var det jätteskönt att få bara vara "hemma i stugan" då vi kommit hem igen :)
God mat och trevlig personal, kommer absolut tillbaka dit om jag mot förmodan ska till Ullared igen. Det låg ett par mil ifrån Ullared så det var alldeles lagom, verkligen toppen.

Nu till lite om det vi handlade, ja herregud.
Vi handlade ganska många saker och kläder, och det blev förstås ganska dyrt. 
Första dagen då vi handlade mest, så packade vi snabbt i påsarna i affären så det blev fyra påsar. 
När vi sedan i stugan visade varann och sen packade bättre så blev det bara två påsar?? 
Hur kunde sakerna i dom två påsarna kosta så himla mycket!! 
Läskigt faktiskt att man tycker att man handlar bara billigt, och så är man uppe i flera tusen ganska snabbt, och det blir bara två påsar?? 
Läskigt faktiskt då det inte blir så mycket som man ju tror då det ligger i vagnen.
Men men, vi hade roliga dagar trots att sista dagen inte var den roligaste där inne.
Det var en röd dag, och det var en regnig dag, ja då förstår man ju att alla vill åka till Ullared?!
Ja jag borde tänkt till lite förstås innan jag bokade, haha :)

På väg hem från Ullared stannade vi till i Jönköping för att säga hej till Gert äldsta son Simon och hans tjej Stina :)



Vi kunde inte komma ur bilen varken jag eller tjejerna, men Gert kunde :) 
Vi hade planerat det så att han skulle köra, för då var han fri liksom haha :) 
Mycket och många saker som vi kilat/packat in lite här och där bak i bilen:)
Gert följde med upp till Simon och Stina för att kolla hur dom bor medan vi andra satt fast i bilen vi haha :)
När dom kom ner så hade dom med sig varsin kopp kaffe och ett wienerbröd att mumsa på.
Jättegulligt verkligen, och gott.
Som ni ser så är det bara slut kvar :)


Då jag inte skrivit på ett bra tag så ligger jag lite efter, så det kommer snart att komma ett till inlägg :)
Nej nu måste jag rätta för idag, jag hoppas att ni alla mår bra och att ni har det bra.
Kram kram från mig till dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar