onsdag 26 februari 2020

Helt glasklart!!




Hej hej!
Nu fortsätter jag lite på mitt förra inlägg, ja så fick det bli. Det kommer bli som en bilddagbok :) Men med säkert massor med text också. Jag får se hur det blir vartefter :)
 
 

Jag börjar med att berätta att ingreppet som jag skulle göra på kirurgen i Falun gick bra, doktorn var nöjd efteråt och rar. Ja han var så söt på något sätt, så på riktigt. Både Rebecca och jag tyckte så :)
Härligt då man möter på fina människor.

Jag skulle vara i Falun 7.15 på morgonen och innan det hemma så skulle jag ju duscha med "descutan" (Ett speciellt medel/schampo man tvättar sig med innan en operation, både på kvällen innan och på morgonen) och klä på mig rena kläder förstås.
Det tar en stund för mig att bli klar så vi började halv fem för att hinna. Klockan stod på 4.15 :) :(

Då jag kom till stället "kirurgslussen" fick jag inställa mig i ett rum, Rebecca var med mig.
Det kom en jättegullig tjej, en sköterska som skulle sätta en nål och sen lite senare innan det var dax ge mig medicin.
 


Sköterskan som skulle sätta nålen satt den på ett ställe där ingen under hela mitt liv satt en nål?, så suveränt och vad duktig hon var!! Visserligen med en barn nål, men det gick! På första försöket!!
Bjuder på korten nedan haha :)

"Snygga" sjukhustrosor som alltid :)
 
 


Efter det så fick vi vänta, ja herregud så vi fick vänta, inte ens jag har sånt tålamod!
Efter lite mer än fem timmar så blev det min tur, Äntligen!!
Innan jag skulle skjutsas iväg så skulle jag ta lite medicin.
Ja hörrni, cortison är inte min melodi, så jäkla äckligt och hon hade blandat/löst upp tabletterna i alldeles för mycket vatten, och jag kunde ju inte få något annat efteråt än vanligt vatten?
Nej det är INTE gott, men jag fixade det utan att kräkas, det är bra! Smaken sätter sig fast extra mycket jag som har en torr mun, och den smaken är inte god :( Men jag överlevde förstås haha :)

Efter att jag blivit sövd i den barn nålen jag hade så satt dom en nål på en hand också, men då sov jag :)
Ni som läst förut kanske kommer ihåg att jag är svårtstucken och det är inte det lättaste att sätta någon infart på mig eller ta prover. Men nu löste dom det jättebra och jag slapp ha ont då den stora infarten gjordes då jag sov.

Doktorn kom in till mig då jag vaknat och åkt tillbaka till rummet dit vi var då vi kom.
Han hade tagit bort alla stenar jag hade, dom var från 5mm till 10mm, det ni! Haha :)
Han hade haft något slags verktyg så han kunde krossa dom, och sen spola ut?? Ja ja hur som helst så är dom borta och det känns riktigt superbra faktiskt.
Nu från och med nu så blir det mycket vatten för mig, ja jag behöver dricka mycket, mycket mer än jag gjort.
Jag har fått tips av min vän Marianne i Stockholm som också har en lika kateter som jag.
En "suprapubis kateter" som går in genom nedre delen av magen direkt till urinblåsan.
Hon har berättat hur hon dricker och hur mycket, och jag kan ju inte vara sämre, nej minsann :)
Idag har jag redan börjat dricka mycket, vatten i kylen med citron och en flaska som rymmer en liter, jag ska dricka två. Ja två liter om dagen minst det är mitt mål och jag kommer att fixa det!!
 
Jag är som alltid, ja iallfall dom senaste tjugo åren, kanske längre tillbaka lite "dryg" kan jag själv tycka. Jag är inte orolig och nervös förrän jag ligger just i operations salen, då kommer förmaningarna haha :)
Se till så att jag sover ordentligt är väl den viktigaste, det säger jag till narkosläkaren innan jag ska somna :)  Jag har ju faktiskt vaknat under en höftledsoperation, det var inte roligt.
Nu förstod jag inte att det var så direkt, nej inte förrän nästa operation, då visste jag att jag vaknat under förra bytet.
Ja jag får lov att vara lite dryg, men jag vill ha lite koll, eller så mycket det går iallfall, så jag vet.
Nu sover jag ju medan dom gör det dom ska, men ändå :)
När jag i Måndags skulle sövas så var jag vaken mycket längre än jag var van, jag brukar somna på direkten, men inte den här dagen. Då hann jag bli lite orolig,  men till slut så, då slappnade min spastiska kropp av och doktorn kunde krossa stenarna och skölja rent inne i urinblåsan.

Min kateter som han fått order om att vara försiktig med (haha, ja jag är ju rädd om den :) gick sönder där inuti, så dom bytte medan jag sov, supertack för det kände jag.
Rebecca tyckte att jag såg ut efter operationen lika som innan :)
Det syntes inte att jag nyss sovit och legat på uppvaket någon timme.
Jag kände mig rätt pigg i huvudet så allt gick ju ganska snabbt, och det var nog cortisonets förtjänst.
 



 
När jag vaknat på uppvaket vilket jag faktiskt var lite rädd för att inte kunna, så var jag så glad för det!
Jag har ju lite då och då somnat och inte kunna bli väckt, som att jag hamnat i koma!? Jag var lite rädd för att det skulle kunna bli så att dom inte kunnat väcka mig.
Jag har pratat förut med min doktor om det, flera gånger,  men han verkar inte tycka det är konstigt alls, men för att vara jag som vaknar av allt, ja för mig är det konstigt.

När jag vaknat till och vi klätt på mig så fick jag åka hem, så härligt!!
Rebecca hade varit och köpt en chokladboll som jag faktiskt kände att jag förtjänade där och då, ja det tyckte jag. Nu hade jag inte ätit en på länge, ja jättelänge och herregud så mycket strösocker det var där i haha!! Sista tuggan fick jag slänga, och nu dröjer det nog tills jag vill ha en sån igen :)

En glad nyopererad Nina :)
Dagen efter operationen var mitt huvud fortfarande helt klart, ja liksom glasklart!!
Så svårt att förklara men mitt huvud som i vanliga fall känns lite dimmigt och trött, var nu piggt och nytt och glatt!!
Nu vet jag av egen erfarenhet att den känslan inte infinner sig om man går på cortison länge, nej då är det som ett gift, iallfall var det så för mig då jag var sjuk 1991. 
Men jag brukar få cortison en gång om året i förebyggande då jag får min bromsmedicin, så jag får tänka att jag har ett piggt klart huvud i alla fall två dagar om året haha :)
Det blev som ett par dagar nu i bonus för mig kan man säga!!
Nu vill jag hellre vara frisk förstås, men jag får vara glad och nöjd över det lilla :) 
 
Ja jag skulle inte skriva så mycket om min operation/ingreppet  hade jag inte tänkt, men som vanligt, orden bara strömmar ur fingrarna.
 
Melina och Louise <3

 
Nu backar jag några dagar innan i Måndags, rättare sagt i Lördags.
Företagshockey i Smedjebacken och Melina skulle vara med i ett tjejlag med jobbet, häftigt!!
Hon hade knappt stått på ett par skridskor, förutom i skolan, men det var ju ett tag sedan det :)
Jag och Gert for dit för att titta på några matcher, och en stolt mamma var det som tittade kan jag lova. Det var inte lätt, nej herregud med nästintill ingen träning så stod hon på benen och fixade det:)
Dom vann inte, men dom vann nog publiken, och dom kämpade på och hade jätteroligt!!
Det är ju det viktigaste, att bjuda på sig själv och ha roligt!!
Melinas kompis Louise var med och hejade på :)
 
 


En jätterolig stund för oss och för dom som spelade förstås, efter deras spel så var det lite fest för alla inblandade :)
Jag och Gert hade planer för kvällen, vi hade Miriam Bryant på vårat schema i Falun!
Vi åkte hem efter matcherna och flyttade mig från rullstolen till fåtöljen, då jag ju sedan skulle sitta i rullstolen hela kvällen till sent.
Det är bra för kroppen att flytta mig så jag inte får sår någonstans då jag sitter länge.
 
Jag hade bokat bord på Mimos i Falun där vi skulle äta innan tänkte vi.
Vi hade aldrig ätit där, men Rebecca trodde det var bra för mig att komma in med rullstol, så jag ringde och kollade.
Det var jättebra för mig och god mat, jättegott verkligen, men såå mycket!!
Jag glömde ta kort när maten kom in, men ni ser ju hur mycket som blev kvar!
Nu äter jag inte så mycket då jag äter, men den här portionen var stor, och god förstås :) 
 


Efter maten så for vi till "Magasinet" i Falun där Miriam skulle spela.
Jag hade inte lyssnat på fler låtar än dom hon gjorde i "så mycket bättre", men ojojoj!!
Så imponerande!!
Hon sjunger så himla bra och hon är så himla bra, enligt mig förstås!!
Det var svårt att ta kort som inte var helt suddiga, men ni ser ju!!
Jätteglad att jag bokat biljetter för ett ganska långt tag sedan, och för att vi faktiskt åkte för att se henne, en jättelyckad kväll!!





Nästan alltid då jag eller vi ska någonstans så ångrar vi oss när det börjar närma sig, och känner att det varit skönast att vara hemma :)
Ja så är det nog dom flesta gånger, förutom då vi åker till värmen förstås, dit vill vi ju :)
Men sen då vi är där vi ska och som vi bokat, så är det ju super trevligt, ja för det mesta faktiskt.
Jag har ju bokat in oss på lite av varje framöver, och det kommer att bli både bra och roligt att ha sett och lyssnat på hoppas jag :)
 
Nej nu ska jag ge mig för idag, nu har jag lite rättning framför mig och så pannkakor som ska läggas i lådor. Ja jag har lagat fyra liter pannkakor idag, det tog en stund, men så skönt att ha lådor i frysen :)
Det är inte bara jag som vill ha pannkakor ibland, nej mina tjejer gillar också pannkakor :)
Det är alltid bra att ha i frysen tycker jag och medan jag steker kan jag lyssna på en podd :)
Det var såå länge sen jag lyssnade nu så jag låg många avsnitt efter, jag brukar oftast lyssna på "Värvet" så nu lyssnade jag klart på två och ett halvt avsnitt. jag gillar hans sätt att intervjua, ja det gör jag verkligen.
 
Nu hoppas jag att du mår bra och har det bra du som läser :)
Kram kram

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar