torsdag 8 oktober 2020

Den som väntar på något gott!!

Hej hej på er mitt i den ruggiga hösten!!

Som jag ju skrivit många gånger så är hösten en av mina årstider. Ja jag gillar ju dom alla egentligen, men att få mysa till med tända ljus, en filt och sockor på fötterna, det är härligt tycker jag. 

Här hemma hos oss har det kanske gått lite på halvfart, ja inte alla dagar, men vi liksom väntar. 

Vi väntar på att målare och tapetserare ska komma och hjälpa oss klart med källarvåningen som fick stanna upp med då vi fick sot överallt. Vi väntade då på saneringsfirman som dröjde, och under tiden vi väntade på dom så fick ju målarna vänta på oss. 

Ja till slut kommer det ju att bli bra förstås, men jag är ju lite ivrig att sätta igång med mitt liksom. Ja jag kan ju inte börja med något förrän det är klart runtomkring (väggar och tak) där nere. 

Något jag kan göra innan jag kan börja med något är ju att planera, att filura och fundera ut hur jag vill att det ska bli då det blir klart :) Om det nu någonsin blir klart haha :)

Jag hittade en grej på en köp och säljsida som jag kände skulle bli jättefin där nere i gillestugan. Nu har jag ju känt så för fler olika saker, tex flertalet tavlor jag har införskaffat :) för att ha där nere. Vi får se hur mycket jag använder och behöver då jag väl ska köra igång, snart så hoppas jag :)

Som jag längtar och väntar på att dom ska bli klara så det blir min tur, så himla roligt!! Men dom har ju inte ens börjat så jag får ha lite is i magen och helt enkelt vänta, eller ganska oenkelt är ju det haha :)

Här nedan är den fina jag köpte dit ner av en tjej på en köp och säljsida (facebook).

Nu till något jätteroligt tycker jag!!

Jag och vi har funderat och pratat om en gärdesgård på ett ställe mellan allmänningen och våran tomt. 

Vi var ute förut och kikade på hur vi ville att den skulle se ut och jag tog kort på några olika fina. Hela sommaren nästan har jag tänkt att kontakta något företag som gör såna, men det har inte blivit av förrän för ett par veckor sedan.

Jag fick jättebra kontakt direkt, jag skickade ett mail på en söndag och han svarade redan samma dag. Vi hade ju inge bråttom alls med det egentligen, men dom hade nog tid ganska snart skrev han då, och idag den här vecka blev dagen D!! Det blir jätteroligt att få till den där lite sista pusselbiten känns det som, det blir så jättefint då det blir klart.

Några kort både före och efter här nedan :)




Jag kan verkligen rekommendera den här firman, jag är så nöjd så!! 
Killarna som kom var proffsiga och jätteduktiga och snabba :) 

NM Gärdesgård AB
Holgattu 10
785 43 Mockfjärd

Nu till något som inte alls är lika roligt,  ett återkommande bekymmer för mig!!

En dag såg jag en!! Ja inne då alltså!! 

En av dom "arter" jag är minst rädd för, men för det så får den inte bo kvar inne, nej den fick lov att dö! Usch så elak jag är och känner mig egentligen, men jag har verkligen varnat dom, dom får inte komma in?? Jag såg den på långt håll, njae kanske inte att det var en spindel, men jag förstod det, och ju närmare jag kom så, jovisst var det en. Jag måste erkänna att jag har superbra syn då det gäller att kolla efter spindlar. Nästan varje gång jag kommer in i ett rum scannar jag av rummet, tak och väggar. Någon gång måste jag ta tag i min fobi så jag kan vara mer avslappnad och tänka/göra saker utan att bara rädd.

Gert fick hämta papper och ta bort den. Just den här sorten är inte så snabb, nej dom mindre är värrä, dom springer ju supersnabbt så man måste vara med ordentligt så man inte missar!! Om man missar den, då kryper den ju in under en list eller så, och det är det värsta för mig, att den försvinner och jag inte vet när eller vart den kommer ut igen.

Just den här sorten är ganska lik en harkrank, men dom flyger ju dom och är vingliga. Harkrankar har ju också många ben, ja både många ben och vingar, men en sån, nej jag är inte ett dugg rädd för dom. I sovrummet brukar det kunna bo någon sån ibland, eller inte bo då förstås, för den letar ju ut egentligen. Men då kan jag släcka och somna hur lätt som helst fast den är alldeles nära mig?? Nej inte ett dugg rädd?? Vad är det för fel på dig människa kan man ju undra haha??

Nu då jag håller på att byta rullstol så har det varit svårt att få till min nya rullstol så den passar under köksbordet. Jag har fått "tilta" framåt så mycket så mattan har åkt med när jag åkt in under bordet. Häromdagen så ändrade Gert höjden på bordet, att jag inte tänkt på det tidigare kan man ju undra? Nu kan jag sitta i vilken av mina rullstolar som helst och det fungerar.

En dag så lämnade vi in våran bil i Borlänge på ett ställe för rostskyddsförbättring under bilen. 

Då vi importerat bilen så behöver man kolla till rostskyddet varje år helst. Ingen rolig utgift alls, men om vi köpt den bilen här i Sverige så hade den varit såå mycket dyrare. Vi bad firman i Borlänge att kolla till några ställen där dom kanske kunde hjälpa oss att ta bort rosten också. 

Dom behövde ha bilen några dagar, och sedan kunde vi hämta hem den igen, för att nästa dag köra den till nästa ställe.

Jag skulle köra bilen och min nya rullstol till Hedemora för att få den fixad/åtgärdad. 

Min nya rullstol behöver kunna "dockas" fast i golvet, och då dom ändrat docknings system så behövde det ändras i bilen och sättas dit något under rullstolen som gör att man kan låsa fast den när man ska åka.

Det har verkligen dragit ut på tiden allting, men till slut så. Det har inte bara berott på bilstället i Hedemora. Nej det har ju berott på att min nya rullstol behövde justeras så jag sitter bra i den innan den gick att anpassas till bilen. 

Nu är den inte riktigt superbra än, förutom farten då haha :) Men till slut får jag nog till så att jag sitter bra och bekvämt. Viktigt som tusan då jag ju sitter hela dagarna. Om jag inte sitter bra så kan jag ju få sår, och det kommer inte på frågan, nej det går inte alls det.

Vi fick våra nya kylar och frysar i Fredags, det är och känns riktigt lyxigt att ha helt nya. 
Jag tänkte "skumma" igenom instruktionerna då vi packat upp dom, ja Gert förstås. Hur många språk kan jag? undrar jag då jag bläddrar igenom dom alla haha, en hel stor hög, med massor av olika språk, ja dom alla utom en fick hamna i återvinningen :)
Vi har köpt två stycken kyl och frysar, alltså så har vi två kylar upptill och två frysar nedtill. 
Gert fick hänga om dörrarna på en av dom så dom blir att mötas :)
Vi har haft dom några dagar nu och det känns riktigt bra, men det var faktiskt inte alls lätt att välja.




Enda väggen i köket, och där måste kyl och frys stå:(

Vi brukar om det är något vi kan tänkas behöva handla lite extra då det är erbjudande på en Ica butik i Smedjebacken. Den här gången köpte vi falukorv, åtta stycken gånger ett kilo haha :) 
Ja vi behöver inte köpa korv på ett tag kan jag ju konstatera, vi äter inte ens falukorv så ofta :) Korvgryta eller ugnsfalukorv får det bli ibland nu då :)
Vi köpte också ost för inte så länge sen, ja många kilo ost :)
Det kommer erbjudande varenda vecka känns det lite som :)


Gert skulle till att fylla år för några dagar sedan och jag frågade vad han ville ha då? 
Smörgåstårta!! 
Ja det är inte det absolut roligaste jag vet, men visst gjorde jag smörgåstårta. 
Simon kom förbi och åt en bit. 
Hur jag kunde glömma vet jag inte, men något kort på Gert blev det inte trots att det var hans dag :)


När jag började bli sjuk den här gången när jag fick Ms, ja för ungefär åtta år sedan, så började det med att kroppen blev och var konstig. Jag kände beröring men inte alls som det brukat vara. 
Det gjorde ont då Gert la en hand på mitt ben tex, jätteknepigt då jag ju visste att det inte kunde göra ont!??


Något som jag nog kanske inte någonsin kommer vänja mig vid är just mina ben. Speciellt då jag sätter på mig jeans som jag ju alltid hade på mig innan jag blev sjuk. 
När jag tittar ner på mina ben så känns det inte alls som att det är mina ben jag ser?? 
Jätteknepig känsla är det, kanske kommer jag aldrig att tycka det är mina ben?? 
Jättekonstig känsla som verkligen inte går att förklara.

Jag älskar fortfarande jeans, och dom jag har, har jag sprättat bort fickorna på baksidan så det inte finns något som trycker eller skaver, för att vara på den säkra sidan. 
Jeans och en tröja, det var verkligen jag förut, och är nu också egentligen. Men det blir oftast mjukis byxor och en tröja nu då det ändå känns som att det nog är skönast :)

Nu har jag förstås mer att skriva egentligen, men jag hejdar mig här och börjar på nästa istället :)

Jag ska läsa igenom och rätta lite innan jag är klar så det tar ju ett tag :)
Jag hoppas att du som läser det jag skriver har det bra, och förstås att du mår bra hoppas jag.

Kram kram till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar