lördag 10 april 2021

Så otroligt härlig!!


Hej hej!!
Jag har sedan sist haft toppendagar, ja väldigt många fina dagar. 
Jag har hunnit suttit ute i solen då den väl varit framme, men enligt mig lite alldeles för sällan då. 
Det har ju också varit påsk, och jag hade tänkt mig sitta ute och njuta i det soliga påskvädret, men det gick ju sådär. Det har blåst, och så har det blåst ännu mer eller faktiskt ännu mer än det!! 
Jag skriver några fler rader längre ner om våran påsk :)


Nu till något som jag saknar, ja som jag saknar!!
Jag saknar att få gå på auktion!!! 
Ja som vi släpat och som jag älskat!! 
Jag har köpt så mycket fint som jag verkligen inte skulle vilja vara utan, men så har jag samlat på mig mycket "onödigt bra att ha" också haha :)
Jag har ju liksom tänkt att det kan vara bra att ha då eller då, haha :) 
Lådan Gert kollar i fick åka till sop stationen, men först kollade jag noga vad jag behövde spara haha :) Mycket rostiga kedjor och andra saker i den lådan :)


Ja snart kommer sommaren och med den auktioner, ja egentligen ska det ju vara så. Ett av mina bästa sommar events, att få åka på auktion. Tuna hästberg, ja det är dit jag längtar då jag tänker på auktioner.

Här är auktioneraren Hörk och jag :)

Nu är ju inte tiden säker då vi kan bli sjuka genom att vistas med mycket människor, men då allt är bra sen igen så kanske det knappt finns auktioner att gå på. 
Auktionerare växer ju liksom inte på träd, nej det dör ju liksom ut. 
Nu är förstås inte det det viktigaste här i livet, men en klart rolig grej att se fram emot, att längta efter. Att sitta på helspänn över just det där jag är intresserad av, att det ska komma upp snart så jag ska bjuda.
Att ropa är väl inte det roligaste kan jag tycka, men om man vill ha något så behöver ju den där auktioneraren där framme veta det! :)


En dag så kom Gert med ett förslag om att alla vaser som jag hade nere i ett förråd skulle komma upp och stå i ett skåp här uppe. 
Jag vet att han inte har det lätt då han eller jag får blommor och jag ber att han ska hämta en vas? 
Han går ju bet och det brukar bli några vändor ner eller så tar han med flera upp så kanske någon duger haha :) Om vi kunde ta upp alla så blir det ju lättare, och det hade han ju helt rätt i :) 


Många gånger upp och ned, men till slut var dom här uppe och stod i ett skåp. Det får nu inte plats en enda till haha :) Om jag då köper en så får jag ta bort en annan, ja det är jag själv som bestämmer så förstås :) Hur många vaser kan man behöva liksom tänker jag? 
Nu gillar jag ju alla dom jag har, men dom behövs ju absolut inte, nej det blir nog en rejäl rensning framöver.

När Gert varit ner och hämtat vaser så hittade han på det här paret, dom har blivit helt bortglömda i förrådet, i flera år!! Jag köpte dom på en auktion för ganska många år  sedan, och nu har dom hittat fram tack vare Gert.


Och så lite planteringar igen :) Ja det tar ju inte riktigt slut. 
Jag hjälpte Melina att plantera om två av sina som hon köpt, och så for vi till Plantagen för att inhandla lite penséer att ha ute vid brevlådan och husväggen. 
Jag och vi har ju ett rött hus så det brukar oftast bli vite blommor, och så den här gången också :) 
Ja jag är en sån som vill att det ska matcha och inte skära sig haha :) Hur andra har spelar mig ingen roll alls, nej men hos mig och oss spelar det roll :)



När jag sen planterat dom jag tänkt så kom jag på två ställen till, men då krävdes det två vägg korgar som jag inte hade, så plantagen "here we come again" liksom :)
Jag hade sett fina där så dom slog jag till på.


Jag försöker att hinna med att stå, eller rättare sagt komma ihåg att jag ska stå. Jag har som oftast en plan efter duschen och är ibland ganska ofta lite ivrig på att göra det jag vill, så jag glömmer eller kanske förtränger jag ska göra först haha :) 


Helgen före påsk så ville jag åka till ett nytt loppis på stan (nästan stan). Vi fick med oss Gert och så ställde vi oss i kö för att komma in. Det var roligt med en liten utflykt, men jag blev besviken. 
Jag hade trott att affären skulle vara stor då själva huset (gammal mataffär) dom har loppiset i egentligen är stor, men dom hade bara en del av den synd nog. 
Nej jag hade för höga förväntningar helt enkelt. Jag är helt säker på att det skulle gå att ha ett stort ställe då loppisar är så inne nu, men jag förstår ju att hyran kanske skulle bli för dyr. 
Jag kan inte öppna något synd nog, men om jag varit frisk och iallfall kunnat gå, ja då  hade jag kunnat öppna upp något sånt ställe, och då jättestort. 
Jag hoppas förstås att det kommer att gå bra för dom.

Här köar jag och Maria


Gert och jag tog oss en tur till Borlänge en dag, eller en sen eftermiddag blev det rättare sagt. Vi skulle gå in på dollarstore där för att se efter en förråds låda som jag köpt i Ludvika, men som inte fanns fler av. 


När vi ändå skulle dit så tyckte jag att vi ju skulle köpa mat från en restaurang där som jag tycker om. Jag tycker inte att det är så mysigt att sitta där, men att ta med hem fungerar ju jättebra.
Deras friterade kyckling är dom bästa, ja där får man verkligen kyckling och dom är supergoda. 
Jag skulle helst stanna i Ludvika på hemvägen för att bara köpa sötsur sås till det jag köpte i Borlänge, men jag tyckte att jag fick ta den såsen som hörde till helt enkelt. 
Ja kycklingen är bäst i Borlänge enligt mig, men såsen är mycket bättre här än där :) 
Ja nu blev det jättegott oavsett det var rätt eller fel sås :)


På självaste påskaftonen så skulle Melina och hennes vän Louice komma förbi och äta lite innan dom skulle ut på annat. 
På eftermiddagen så gjorde jag blåbärsmuffins med "crumble" som vi kunde äta till efterrätt. 


Hur ofta äter vi efterrätt? Ja det var nog något år sedan sist om jag minns rätt, väldigt sällan.
Melina köpte med vaniljsås som vi blandade ihop med lite vispad grädde, jag det blev riktigt gott. 
Mina tjejer brukar bara vilja ha rabarber i pajer och annat fika, men jag fick godkänt fast det var blåbär och hallon där i.


Marielles sambo fyllde 30 år häromdagen. Att köpa present är ju inte alls lätt så jag slog till och bakade bullar med extra allt(som han gillar), ja vanliga vetebullar med vit choklad, mandelmassa. 
Ett presentkort på en restaurang fick det också bli, ja fantasin var inte riktigt med mig dom dagar jag funderat, men det är väl tanken som räknas tänker jag. 



För några veckor sedan så beställde jag den, ja som jag funderat och tänkt, i flera år faktiskt. 
Ja nu har jag ju inte tänkt så intensivt på det alls, men jag visste hur den skulle se ut.
Jag hittade den jag kollat på förut och gick in för att se vilka färger man kunde välja på. 
En röd, en mörkröd hade jag tänkt egentligen, men det fick bli en olivgrön haha :) 


Ja jag blev så glad då den kom, hem till dörren och den finaste lådan. 
Våran gamla hade vi haft sedan vi flyttade hit och den hade blivit helt blekt och ful, den var mörkgrön i plast. För mig är det tydligen viktigt med att ha en fin postlåda :)!!?? 
Ja jag har förstått med mig själv att det är viktigt. 
Då jag ju är ute och åker mycket med min rullstol så är jag ju i "brevlådenivå" om man säger så, och då ser jag ju alla på lite närmre håll. 
Många lådor är i dåligt skick, en del ännu sämre, men så finns förstås många fina bra lådor också haha :) 
Det känns lite som att jag recenserar, har som uppdrag att kolla upp lådor i Ludvika :)
Jag vet ett hus jag ofta åker förbi, dom har ett jättefint hus och brevlådan skulle kunnat vara jättefin, den har en så fin form, men!? 
Dom har inte gjort ren den på antagligen kanske aldrig, ja det ser så ut. Ja vi alla är ju olika och det är ju verkligen inget viktigt för mig hur andra har, även om jag lägger märke till haha :)
Jag förstår och vet att det ju inte har någon betydelse alls, men jag blir iallfall att må så bra då jag själv tycker att våran är fin.


Jag köpte två lyktor på tradera för någon vecka sedan. En stor och en liten. När dom kom så var det ett stort paket, som inte var så bra packad där inuti. 
Den lilla lyktan var hel men den stora behövde ett handtag, eller flera av Gert. 
Dom var verkligen jätte gulliga båda två, och bara jag hittar någon plats till dom så blir det superfint!!




Ja den här tjejen alltså!! Ja hon heter Tolin, och hon har en lillasyster också som heter Selin och är lika gullig hon med förstås!!
När jag satt ute för att sola lite en dag ute på altan, så dök hon upp med ett gäng tulpaner!! 
Jag hade gjort varsin korg med godis till dom båda nu då det ju var påsk, som vi skulle gå över med, men hon han före oss :) Dom bor några hus bort på andra sidan gatan.
Hon är så klok och förståndig och så otroligt härlig.


Jag som älskar tulpaner!!

När Melina var förbi en dag så tog hon sig en tur ut för att hälsa på Bruno. Ja våran söta lilla Bruno.
Han är 13 år så han är gammal för att vara en kanin. 
Vi var till veterinären för en check sent i höstas och då var han så frisk som det bara gick. 
Nu märker vi ju på honom att han både ser och hör dåligt, men han fungerar och det känns som att han har det bra. Det bästa hade förstås varit att Mimmi inte skulle blivit sjuk, att hon fått leva vidare, men sånt får man ju inte bestämma. 


När vädret var skapligt en dag så tog vi oss en fika ute i solen, härligt ljuvligt!! 
Det har ju blåst så mycket så vi fick passa på när det var en lite lugnare dag.



Maria tog bort gammalt efter höst och vintern så dom kan börja växa på sig alla växter och blommor.



Jag börjar idag och slutar med några riktig soliga kort :)


Jag hoppas att alla har haft fina bra dagar och att påsken varit bra.
Jag tycker nu för tiden inte att påsken är något särskilt alls, men då barnen var små, ja då var det skillnad, då ville jag pyssla till och fixa med allt. 
Ja tänk så åren går, dom är ju vuxna sedan länge :)

Kram kram från mig :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar