torsdag 25 mars 2021

Då passar jag på!



Hej hej!
Sedan sist jag skrev har livet verkligen rullat på i hög fart, ja en jättehög hastighet har självaste livet känner jag. Dagarna går snabbt och veckorna ska vi ju inte tala om.
Nu vet jag ju att det finns många, ja jättemånga som tycker tvärtom, som tycker att dagarna går så sakta. Det måste ju vara jättejobbigt att man känner att man vill ha kväll fortare och ganska jobbigt kan det vara då jag inte hinner med alls det jag skulle vilja.
Man kan ju trots allt inte göra ett dugg åt det, att det går så snabbt eller långsamt tänkte jag först, men visst kan man ju det.
Jag kan ju bestämma mig för att inte behöva hinna med så mycket på mina dagar, att jag saktar ner mitt tempo lite. Det är ju så att om jag bestämmer att jag ska göra färre saker på en dag, så hinner jag ju lätt med dom utan att behöva känna att dagen tar slut så fort. (Jag kan ju vara lite klok också haha)

Om man motsatt till mig tycker att dagarna är så långa och kan hända tråkiga, ja då skulle jag kunna tro att man behöver göra något så att dagarna blir lite kortare. 
En promenad kan kanske räcka för att dagen går lite snabbare. Ta med kaffetermosen och lite fika och stanna till i det fina vädret på en bänk och bara försöka njuta lite. Ja små enkla grejer kan man ju göra nu trots att världen är upp och ner känns det som. 
Nu då när vi har Corona i världen så kan jag ju inte tipsa om så mycket då många saker är på vänt liksom. 
Att gå på en kurs, gå på bio, börja måla, gå på en auktion eller börja sjunga i någon kör? 
Ja jag skulle kunna komma på många fler saker om jag börjar fundera på det. 

Jag själv skulle gärna gå till någon och dreja, ja det vore väldigt roligt då jag inte gjort det på massor av år, det är jätteroligt och jättesvårt :) 
Det finns flera saker som jag skulle vilja men som tar för mycket av min tid, tiden som jag vill lägga på andra saker, så det får bli framöver kanske. 
Ja hur som helst så är vi ju alla olika och man får göra det som man själv känner är bäst för sig.

Nu till något annat, men som gör att mina dagar går för fort.
Jag och Gert brukar vara ute och gå och springa ganska mycket, ja jag åker då förstås bredvid.
En dag skulle vi åka och köpa salt på Willys där dom har en förpackning salt som jag gillar allra bäst då jag lagar mat.


Jag skulle ha salt och några fler saker (bilden nedan), och sprang in på affären medan Gert fortsatte vidare lite så han inte skulle stå utanför och bli kall. 
Ja han har ju blivit svettig på vägen dit så då är det inte bra att stanna till och bli kall. När jag kom ut ur affären mötte han upp där och vi fortsatte sen hemåt, det var då jag kom på det! Saltet!??
Ja jag vet inte hur det gick till, men ni ser ju vad jag köpte haha :)
Hur är det fatt liksom haha :) 
Nu var det inte kris på något sätt alls, men hur gick det till undrar jag helt allvarligt?
Det fick bli en tur till, en annan dag och då skulle jag bara köpa salt, inget annat alls :)




En dag när jag skulle gå ut och börjat klä på mig så höjde jag upp mig i min rullstol så högt det gick.
Det är mycket lättare nu med min nya rullstol att nå i hyllorna i affären om jag ska handla, (med min gamla rullstol så nådde jag inte alls bra) och det förstår jag ju nu då jag ser korten. 
Jag kan ju komma riktigt högt!! 
Men trots att jag kommer upp högt så kan jag behöva att fråga någon då jag kanske inte kan komma tillräckligt intill. 
Jag har frågat många under årens lopp, ja gisses vad många som hjälpt mig då jag frågat. 
Inte en enda gång har någon sagt nej, sagt att dom inte vill hjälpa mig. 
Jag är väldigt tacksam över att jag haft turen med mig när jag behövt hjälp.


Jag har en "grej" med många värmeljushållare i som jag inte haft uppe på länge. 
När vi bodde i Smedjebacken så hade vi den ovanför våran köksö, där den passade perfekt i färg(vaniljvitgul), och var så fin där.

Nu har den varit i källaren i ett förråd några år för att nu äntligen få komma upp på en "rekond".
Först tog vi bort alla saker som hängde för att göra rent dom ordentligt, och självaste "ramen" fick också bli rengjord ordentligt.


När vi gjort rent så målartvättade jag allt för att sen börja måla.
Jag hade en burk med en skvätt kvar i som varit och är min favorit vita färg "Tofu", och så hade jag blandat i lite antikvit stod det på burken haha :)
Det spelade ingen roll egentligen, men viktigast att den kändes vit. 
Jag ville inte ha kritvit bara, då väggar och allt runtomkring inte var kritvita.
Det var lite pyssel men det blev till slut, jättebra.
Det pilligaste och det som gjorde mest ont, det var att pilla löss alla blommor som hängde runtomkring.
Att få löss dom gjorde ont, ja det gjorde det, men med några sämre naglar efter arbetets slut så blev det jättebra.

Här nedan grejar jag och Maria för fullt, hon fick låna Gerts läsglasögon för att se vad hon gjorde:)


Att måla var inte heller det enklaste, men vitt blev det och det var ju det som var mitt mål.
Tänk att det skulle behöva ta flera år innan jag började?? 




Jag är lite oförsiktig då jag kommer igång, färg lite överallt :)

Lite pilligt och kramp i några fingrar, men det gick bra!!


Maria fick pilla tillbaka alla blommor när jag målat klart.


Gert var snäll och hjälpte mig att knipsa av kedjorna till rätt längd, jag blev ändå inte nöjd, så vi fick ta av någon decimeter på varje läng, men sen så blev jag nöjd.
Inte lätt att ha med mig att göra haha, nej jag kan behöva några ändringar innan jag känner mig klar.


Det har känts som ett evighets projekt, men det tog bara två dagar, så bättre sent än aldrig tänker jag nu då jag är klar äntligen :)


Jag har ju som vanligt planterat lite. Ja jag verkligen gillar att ge blommorna en riktig chans med bra och mycket jord. Kaktusarna sticker mig lite då jag tar på dom haha :), men Maria kom med ett superbra knep!! Så nu använder jag min tång jag vanligtvis har i köket, för att hålla i det stickiga med den, fungerar riktigt bra.



Det stället jag skrev om i mitt förra inlägg "fröken fräken", jag skrev att jag hade beställt många saker från dom,  och en av dom var den här "fyr krukan/krukor" som sitter ihop.
Jag köpte några blommor som jag planterade ner och så blev den stående på köksbordet. 
Melina min yngsta dotter kom förbi en sväng och tyckte den var så fin så en sån ville hon också ha :)
Hon fick min förstås och så får jag beställa en till :) 


En sen eftermiddag så var det dags för lite pannkaks stekning. 
Ja jag gör ju ganska många och mycket pannkakor här hos mig, det är så bra att ha i frysen tycker jag. 
Vissa dagar vet jag inte vad jag vill äta. och då kan det vara toppenbra att ta ett par pannkakor :) 
Jag har också nästan alltid ett gäng lådor i frysen med pannkakor som jag kan ge bort till mina tjejer om dom vill ha eller så. Den här dagen så blev det tre liter mjölk som gjorde smeten, bra terapi för mig att sitta och steka samtidigt som jag passar på att lyssna på någon eller ofta då några poddar. 
Jag lyssnar på lite olika, P3 dokumentär, värvet, talk to me, värsta morden och några fler jag inte minns namnet på. 
Ja lite blandad kompott är skönt då jag sitter där i några timmar. 
Dom pannkakor som det blir något fel på haha :) Lite brända eller trasiga, det är dom som blir "Ninalådor". Det är perfekt att ha några såna lådor jag kan ta till på lunchen :)


Ja ni som brukar läsa det jag skriver vet ju att jag älskar att pyssla och fixa här hemma. 
Ja det kan ju vara både blommor, målning, syning och mat och bak. 
Allt är ju jätteroligt, men behöver vara/göras på rätt dag. Ja en dag då man har lust för just det menar jag :)
Jag kanske inte är tex sugen på att fixa med syning och gardiner som ska mätas varje dag, nej det kan jag lova att jag inte är. 
På tal om just det så har jag gardiner som jag behöver korta av som jag köpt på Mio. 
Det är sex längder som behöver sys av men då kostar jag på mig att ta hjälp av en tjej jag känner som är sömmerska. 
Inte alls roligt att sy gardiner kanske, men hon är så snäll som hjälper mig så att vi slipper. 
Ja annars ska det mätas, klippas och sys upp, nej det är inte alls roligt haha :) 

Men dom andra sakerna jag skrev om, tänkte jag att dom kan jag ju göra vilken dag som helst, men nej! Att måla är inte roligt alls tycker jag haha :) 
Nej jag märker nu att jag ju lurar er lite grann då jag skriver att jag äskar det? Men jag älskar att göra så att det blir fint när jag är klar, det är den känslan jag vill åt!! 
En sak som jag faktiskt tycker är roligt varje dag, det är att plantera blommor, ja det skulle jag nog faktiskt rycka var roligt varje dag :)

För ett år sedan, ja jag hade skrivit om det då för ett år sedan, så var jag till jourmottagningen för att få innhalera något jag inte minns vad det var.
Jag hade lite svårt att andas, pipigt i bröstet liksom Mina lungor fungerar inte så bra som dom borde, det beror på att jag ju sitter ner hela dagarna. Ja nu står jag ju i min rullstol också, men inte alls så mycket som skulle behövas. Jag kan känna ibland på kvällarna att det är lite tungt så då tar jag fram en grej jag har som liknar den nedan på bilden. En sån grej jag blåser i bara, det ska hjälpa lungorna vilket jag faktiskt märkt redan. Innan jag hade den så använde jag sugrör och vatten, ja det var också jättebra. Jag måste liksom vara förberedd så bra jag kan om jag skulle bli sjuk.


Nu ska jag försöka rätta lite, eller det brukar bli ganska mycket.
Jag hoppas att du mår bra och har det bra. 
Var rädd om och ta hand om dig.
Kram kram








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar