fredag 1 oktober 2021

Som vi skrattade!!



Hej hej! 
Nu är hösten här, ja på riktigt liksom. Vi hade några jättefina dagar med sol och härlig värme, men just nu lyser dom med sin frånvaro.
Jag älskar att vara ute och åka då det är fint väder, ja jag kan göra det ändå förstås, men det är ju så mycket härligare i solen.

Här nedan är jag lite "mallig" över min kaktus som växer så det knakar :)
Jag fick den av Maria då den inte passade hos henne, men det gjorde den här!!


Jag skröt ju lite, kanske lite för mycket om när jag och Gert for iväg och köpte en bil alldeles själva för några veckor sedan :) 

När vi haft bilen en vecka bara så slutade den att fungera, bilfirman hämtade dit bilen med bärgare och sen lagade dom det som behövdes för att sen lämna tillbaka den.
Ett seriöst ställe verkar det som iallafall, men man vet ju aldrig? Jättefin är den iallfall haha :) 
Om nu en bil kan vara fin?
Vi kanske inte skulle gjort ett bilköp bara vi, framtiden får utvisa det förstås.

Jag har aldrig tyckt eller förstått hur en bil kan vara fin riktigt, nej jag skulle aldrig bli imponerad av en bil, nej! 
Jag har kunnat tycka att en bil är blank och fin, men nej, inte förrän nu! 
Inte förrän jag såg våran audi, eller en likadan men vit, då tyckte jag att modellen var fin?? 
Knepigt att jag vid 51 års ålder kan tycka att en bil är fin? Nu till det bästa, vi hittade en sån modell på bilen, och dessutom i helt rätt färg!! 
Ja den är ganska gammal själva bilen, men ser ut som ny (enligt mig då), riktigt roligt faktiskt att tycka så :)
När vi hämtade hem den så fick jag ju en anledning att vilja följa med så att vi kunde stanna i Åsby, ja det är en sån härlig affär, så mycket fina saker och växter.
Melina följde med, och för att ta oss till Åsby, ja hur ska jag sammanfatta den resan, lite smått förvirrande resa haha :) 
Jag vet ju att jag har väldigt och då menar jag väldigt dåligt lokalsinne, men även Melina, ja om det var något hon ärvde av mig så var det just det, dåligt lokalsinne?? Nu måste jag ju erkänna att Melinas sinne är betydligt bättre än mitt, men ändå inte bra om man säger så :)
Som vi skrattade mitt i all felkörning, men vi kom fram dit vi skulle, om än lite senare :)
Marielle skulle ha varit med oss, hon har fått lokalsinne för oss allihop hon :)
Ja hur som helst, vi fick hem en hel bil (Gert körde den) och en massa skratt, det är ju inte dåligt det precis?! ;)
Här nedan finns ett skåp, ja det finaste skåpet av dom alla om man frågar mig. Om det skulle passa hemma hos oss hade jag slagit till, men det går inte, tyvärr :( ¨
Det är alldeles för stort och för djupt, men superfint!!


Jag har ju som vanligt bakat på och lagat en del mat, men jag har inte haft sån jättelust att pyssla klart med det jag börjat med här inne. Nej jag har inte haft rätt känsla alls. 
Jag har ju fixat med att göra höstfint ute med ljus och ljung, men inne, nej det har inte känts så roligt förrän!!
Ja en dag så putsade Maria nästan alla fönster både inne och ute, och en annan dag var det Rebeccas tur att fortsätta med dom återstående fönster. Det var då det hände! Jag fick tillbaka lusten, ja minsann så roligt det kändes.
Jag hade för ganska länge sen köpt gardiner på Mio som jag tyckte om och som var uppsydda och klara för att hänga upp. 
Jag hade och har gardiner som jag älskar i mitt vardagsrum, ja faktiskt i hela huset haha :) men just nu var det vardagsrummet jag fokuserade på. 
Vi tog ner dom jag haft i många år (men som jag förstås tvättat då och då) och satte upp dom nya, det blev lite sovrumskänsla för mig först. Men sen efter någon dag så vande jag mig och tycker att det blev bra och fint. Lite mjukt i färgen haha för dig som förstår hur jag menar, ja i en varm beige färg så blev det riktigt bra.
Dom andra som jag haft en evighet som det känns, dom får komma fram igen ur garderoben i vår då jag vill ha det lite somrigare (blommiga men i mjuka färger)
Ja nu blev det en liten lång novell skriven om mina gardiner haha :)


Jag strök gardinerna medan Rebecca satte upp en efter en då jag blev klar. 
Nu då jag hade fått lust att börja byta gardiner så fick jag också lust att ändra om lite här och var, så det blev lite nytt liksom. 
Ja nu har jag ju inte så mycket nya saker, det mesta är ju rostigt o ganska mycket trä och plåt :) 
Men genom att flytta på saker så blir det ju som nytt.

Jag har köpt många nya batteriljus som har timer och sköter sig själva. 
Det finns både fina och mindre fina såna ljus, och alla jag köpt lyser inte så jättefint, nej dom blir liksom att lysa orange/ljust. 
Förra året köpte jag också några, men det blev fler nu till i år. 
Jag vill ju få det mysigt, och med ljus så blir det riktigt mysigt tycker jag.
 

Förr om åren så har vi tänt jättemycket vanliga ljus, men nu går det inte alls åt så många vanliga riktiga ljus. 
Nu då jag ju sitter lite "fast" i min fåtölj och Gert kanske inte är hemma, så är ju batteriljus att föredra.
Då vet jag att dom inte tar eld och att det börjar brinna någonstans, det känns säkrare för mig och enkelt för Gert, då han slipper gå runt och tända överallt haha :)

Nu till något helt annat :)
En dag behövde vi köpa hö och halm till våran Bruno (kaninen nedan). 


Jag följde gärna med, och när vi var där så åkte jag runt och njöt!! 
Ja som jag älskar att vara där och bara andas in den där lukten liksom, jag skulle behöva ha en burk med granngårdslukt som jag kunde lukta i när helst jag blev sugen på det :) Önsketänkande!! 
Ja för er som inte vet, jag jobbade där när jag blev sjuk och fick lov att sluta precis då jag fick reda på att jag skulle få fast jobb där. 
Ja den sorgen som jag kände över det, så otroligt ledsamt. 
När jag efter så många år med andra bra jobb äntligen hittade det roligaste!! 
I början och flera år faktiskt så hade jag det jobbigt att åka dit då, så då avstod jag från att följa, ja skitjobbigt var det då. 
Nu då det gått många år så går det jättebra, jag skulle förstås gärna vara där och hjälpa människor nu med, men förstår ju att jag inte kan det, nej jag får åka dit ibland och lukta :) Jag nöjer mig med det :)



Jag skrev ju i mitt förra inlägg om att jag bakat till en av "killarna" som är med runt hockeykillarna.
Häromdagen så knackade det på dörren, och jag trodde att det var en kille som skulle komma och titta på Oliwers soffa. ( Gerts sons soffa som vi har förvarat här ) och det var en som skulle komma alldeles då.
När jag öppnade så var det den "killen" som fått fikabröd bakat till sig, och han kom med en blomma och ett jättestort tack :)
Gissa om jag blev rådlös?? Jätteglad blev jag förstås även om jag inte behövde få något alls mer än att veta att han blev glad.


Vi, jag och Gert blev utbjudna av alla våra barn på "China" för någon vecka sedan.
Det var Melina som "roddat" ihop så att alla kunde, och det var så roligt så!! 
Gert har sina pojkar Simon och Oliwer, och jag mina tjejer Marielle och Melina. Oliwers tjej Alicia följde också för att äta med oss. 
Vi hade verkligen en toppen kväll och vi är så glada för att alla verkligen är precis dom dom är.
Våra bästa!! Oförglömligt!!










Rebecca förbarmade sig över några tröjor som behövde nya namn på ryggarna, ja det är inte alls roligt med min gamla symaskin som inte kan sy bra alls på stretchmaterial, men det fick lov att gå :) 
Dom sitter där dom ska nu i alla fall och ingen kommer att märka någon skillnad alls, som tur är.


En dag så mådde inte mina ben alls bra, nej fy så drygt det var just den dagen och kvällen. 
Det brukar vara värst då jag sitter i rullstolen, för att sen ge sig då vi flyttar mig till fåtöljen, men inte den här kvällningen.
Jag kände av att jag hade ont då jag satt i rullstolen, men sen då jag satt mig i fåtöljen, ja då blev det att göra ännu ondare, fy då. 
Vi testade allt vi kunde, pallade upp benen, Gert masserade och tryckte, men inget hjälpte. 
Jag tog då beslutet att sätta mig i rullstolen igen, sagt och gjort,  då blev det bättre, pust kändes det som!!

När kroppen gör lite som den vill, ja då kan vi inte göra så mycket för att den ska bli bra igen, nej då får man improvisera. 
Jag blir oftast så här i kroppen av att jag har ont någonstans och i 99 procent av gångerna så är det mina urinvägar/blåsa som ställer till det. 
Ja när jag har ont där inuti någonstans, då blir jag spastisk i kroppen av att det gör ont, och så får jag nervsmärta och blir stel/skakig spastisk i benen delux! Det går inte att beskriva med ord känner jag nu, men jobbigt räcker det ju egentligen att säga :)
Nu den här gången så var det något skav därinuti också, som det kan kännas då jag haft urinstenar där i urinblåsan. Det kan också vara min kateter som skaver mot något eller så är det urinblåsan som den i sig själv är spastisk /överaktiv) vilket jag äter medicin emot, men som inte alls alltid hjälper kan jag tillägga.


Jag kan berätta att det oftast inte alls gör ont, men varför inte jäklas ibland tänker jag att kroppen tänker :) 
Jag skrev ett meddelande till urologen i Falun dit jag är för att få hjälp när det krånglar, då
går dom in i urinblåsan för att veta om jag har stenar eller inte? 
Jag fick en tid om en vecka, jätteskönt att dom kolla upp. 
Då jag haft stenar förut så fick dom en gång ut dom jag hade med hjälp av något redskap, och en gång fick dom söva mig för att ta bort och spola bort stenrester. 
Jag vill verkligen slippa att sövas, jag vill förstås inte ha några alls. 
En gång då jag var och kollade upp, så trodde jag att jag hade en hel stenmur därinne, men då hade jag bara en minimal sten, som knappt syntes, så man kan aldrig veta hur det är? 
Tilläggas kan att min känsel inte är som den ska och borde, nej lite minimal kan jag ju sammanfatta just det med :)

En dag så hade jag bullbakardag, då fick jag lite besök av den här fina svarta Billie hunden. 
Ja hennes matte var med också. När jag är runt spisen så är Billie van att få något gott som jag har i skafferiet bredvid ugnen. 
Den här gången så "jobbade" jag ju lite med bullarna så det blev inte som hon hoppats, men sen då jag hade lite bullbakar rast, ja då fick hon förstås något :) 
Hon fick inte heller hoppa upp i mitt knä som hon ju brukar göra (inga hårstrån i baket vill jag ha), nej det vart inte alls som vanligt då hon kommer till sin mormor :)


En dag så tog jag mig tid att fixa till lite höstigt vid Bruno också, ja det är ju så roligt att få pyssla, för det allra allra mesta. 
I det här fallet så hade jag hittat på ljung som lever för evigt haha :) Ja alltså konstgjorda blommor. 
Jag köpte två eftersom jag har två korgar, men då jag hämtade paketet så blev jag så besviken. 
Jag hade förstås inte läst ordentligt när jag beställde, dom var jättesmå!? 
Jag funderade någon dag över hur jag skulle göra, men då jag och Gert testade så såg vi att två i varje skulle bli bra, och så fick det bli :) Jag beställde två till.
När jag skulle hämta paketet så passade jag på att gå in och köpa lite dekorstenar inne på plantagen som jag skulle "plantera" ner dom med. 
Annars skulle dom ju kunna blåsa iväg när vinden tar i tänkte jag :) 
Jag blev nöjd och jag känner mig säker på att Bruno gillar dom och tycker att det blev hemtrevligt :)


Maria, min vän och assistent hade köpt en ryggsäck som jag tyckte var riktigt snygg!! 
Hon fick sätta den bakpå mig och ta ett kort för att jag skulle se hur det blev. 
Det kommer framöver att bli en sån istället för den turkosa jag haft i allafall 6-7 år, det var dags nu och jag får härmar Maria :)


Jag har ju skrivit om mina favorit tröjor förut, ja minsann som jag älskar dom här tröjorna. 
Jag har köpt flera av samma färg för att ha då om någon blir ful eller får en fläck eller så.
Jag har alltså två, tre stycken av tre olika färger sedan innan, ingen har blivit ful!? 
Nej då jag sullat något på mig (gör det ofta) så har vi sprutat på lite tabort och tvättat och vips!! 
Det har alltid gått bort, super kvalité och hade jag vetat det? Men men, ett lager där nere i en garderob gör ju inget.
Nu till två nya färger, ja den finns i flera färger, men inte i mina färger jag har redan, så jag slog till! 
En orange och en svart med turkosa detaljer. Jag hämtade hem dom och ni ser ju!! 
Så himla fin var den orangea färgen och den svarta var ju liksom bara svart. Ja man kan tydligen ha hur många som helst om man frågar mig haha :) 
Jag skulle lätt kunna göra reklam för deras tröjor, ja jag är så glad  att jag hittade på dom den där gången för flera år sedan :)


Och så lite pannkaksgörning, jodå minsann :)
Jag gillar att lyssna på poddar och vad kan man ju bättre göra under tiden, än att steka pannkakor?? Nästan 4,5 liter smet blev ganska många pannkakor!! 
Jag kan tycka faktiskt att det är helt avkopplande att sitta still där och steka, och så är det ju superskönt efteråt. Ja det är så skönt att ha många lådor i frysen att ta till då jag eller någon annan blir sugen :)


Det här är jag det!! 
Ja såhär sitter jag och fryser kväll efter kväll haha :) 
Jag har en värmefilt också att ta till, så det är inte synd om mig alls, men lite drygt att jämt frysa kan jag ju tycka.


En dag då jag var ute för att inhandla några saker så passade jag på att hämta paket :)
Då jag satt i min åkpåse så gjorde jag som många fler gånger,  jag stoppade i mina köp i min åkpåse :) Det får plats ganska mycket där i, och blir enkelt att få med mig :)


Och så har vi haft lite födelsedagskalas här i veckan som var. 
Min älskade Marielle fyllde 28 år.


Jag hade lite, absolut inte jäktigt eller stressigt, lite tidspress bara hade jag. 
Jag ville baka många eller iallfall flera sorters fika att bjuda på. 
Jag hann hur lätt som helst och var nöjd över det.

Här nedan några kort på Marielle och Melina, min syster Angelica och hennes man Danne.
Mina assistenter och nära vänner Rebecca och Maria.
Min mamma och Gert.


Marielle fick det hon älskar mest att få, lotter och ännu fler lotter!! 



Jag kan inte förstå vart alla år har tagit vägen, att Marielle nu är 28 år???

En dag så kändes det riktigt bra då jag satt på sängkanten för att träna lite balans. Jag bad Rebecca ta kort så jag fick se hur det såg ut (det kändes som jag var lite framåtlutad), hur jag orkade hålla upp mig. Det såg enligt mig bra ut, ja jag kan ju sitta ganska rak i ryggen, inte hopkurad iallafall :) 
Nu skulle jag inte kunna sitta så utan att hålla i mig lite eller sitta på något annat underlag än sängen, men snart så kanske jag kan :) Hoppas det :)



Vi passade på att gå igenom mina garderober en dag, pust haha :) Ja när jag inte kunde tro att det kunde bli värrä!?? Då hittade Rebecca en påse i källaren som vi gjorde i ordning för ett tag sen, som skulle upp när det blev lite kallare, vart skulle det få plats?? Men det gjorde den, vi trollade haha:)


Två påsar fick jag ihop som vi skulle köra ner på stan för att hänga upp, ja förr om åren så kunde man hänga sin jacka om man ville skänka på en krok på en vägg. 
Nu fanns inga krokar kvar så Rebecca fick ta med dom hem igen :( Jag får lämna på röda korset eller något annat istället förstås :)


Nu till något annat igen :)
Förr i tiden då jag jobbade på SJ biljettförsäljning, så var Söndagarna lite tråkiga eftersom man jobbade från morgon till kväll med några tummar stängt på dagen. 
Jag som då bodde i Smedjebacken stannade kvar på jobbet och hade lite kontor. 
Många recept blev skrivna, både för hand och på skrivmaskin :)
(Jag jobbade där i tio år, så det blev ju några recept :) 
Jag hittade det här och vad härligt att se ett papper med dåvarande SJ loggan på. 
Det var tider det haha :) 


Här nedan delar jag med mig av hur det ser ut i en garderob där nere :)
Ja Rebecca var ju ner för att hämta upp kläder som var i garderoben intill den här, så jag bad henne ta ett kort :) Ja jag måste åka ner någon dag snart för att ta tag i den så det blir någon ordning haha :)
Kuddar och filtar verkar jag väl iallfall ha så det räcker kan jag känna, vi får se :)


Nu ska jag sluta för idag. 
Men jag har ju lite ganska mycket rättning framför mig innan jag blir helt klar.

Jag hoppas att du har det bra och att du mår bra.
Kram kram från mig!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar