tisdag 8 februari 2022

Och så blev det en ny!!


Hej hej!

Och så blev det en ny tv, ja en tv med både färg och ljud?? Undrar ni nog nu!?
Den tv vi hade, ja den hade vi haft i ungefär ja kanske tretton år, och nu med en ny tv så ser till och med jag skillnad på tv och tv liksom.
Vi valde nu en tv där jag kan ha en vit ram och så kan man ha en bild så den ser ut som en tavla, ja en sån fick det bli.
Storleken blev ungefär densamma och där den ska vara så kunde den inte vara större då ju vardagsrummet inte är så djupt. 
Nej jag är jättenöjd och gräset på tv:n är så himla grönt!! 
Haha, ja när jag lärt mig dom två nya dosorna, ja då blir det alldeles säkert jättebra.
Simon förbarmade sig igen, säkert lite roligare att hjälpa till med en ny tv :) 
Ja det skulle jag tro, men han och dom tre andra av våra barn hjälper oss gärna :)



Några rader om min mobil som jag köpte, ja jag har redan vant mig vid den!!?? 
Trodde aldrig att det skulle gå så fort att vänja mig, men jag kanske då faktiskt inte behöver vara så "anti" när jag behöver förnya något?. 
Nej jag kanske skulle kunna tänka att det ju blir jättebra istället för att bestämma mig för att det ska krångla och så :)
Jag kommer att behöva byta dator framöver också, jo det är faktiskt så. 
Men jag avvaktar så länge det går, ja så jag kan med både mobil och tv bra, så jag liksom orkar ta in något nytt. 
Vilken period liksom, allt behövdes förnyas samtidigt känns det som! 
Jag har ju stretat emot som ni ju säkert förstått, ja som jag stretat!!
Nu har vi en tv med appar på?? Jag har inte lärt mig dom än, men det verkar ju ganska enkelt, men det vet jag ju inte än då jag inte ens satt på tv:n själv haha :)

Hemma hos oss har vi en liten välkomnande "spritstation".
Jag och vi är så försiktiga som vi kan, om jag skulle bli sjuk så vet jag inte hur det skulle gå eftersom jag har svårt att hosta? (många har ju fått väldiga hostningar)
Mina lungor är ju förstås inte nu som dom brukade vara när jag kunde gå och röra mig. 
Jag får också medicin som gör att jag har dåligt immunförsvar. 
Det är lika för Gert, att han har dåligt försvar då han också får medicin, men en annan för sin sjukdom (psoriasis artrit).
 

Jag har ju skrivit om hur jag fryser, ja säkert massor med gånger. 
I min fåtölj så har jag ett dubbeltäcke för att kunna dra runt mig när jag ser på tv. 
Ja jag har haft det täcket i flera år, men jag glömmer att jag kan dra det runtomkring mig?? 
Nu då jag kommit på att det går haha så har jag det så varje kväll, ja då myser jag in mig därinuti :)
Inte nog med täcke och filtar, jag behöver också vetekuddar, ja som dom går varma mina vetekuddar. 
Det är ganska faktiskt jättejobbigt att frysa så, ja hela kvällarna fryser jag. 

Jag tror och känner mig säker på att det nog är en av anledningarna att jag tycker om värmen på sommaren, att jag då aldrig behöver frysa. 
Aldrig ska jag ju inte säga förstås, nej då jag kan frysa då också, men inte alls på det här viset :(


När jag sitter och skriver, ja då sätter vi igång min "värmekälla" bakom mig och gissar hur skönt det då är att inte behöva frysa?? Väl värd sina pengar kan jag lova, och en flaska spisbränsle kan för mig vara guld värd. Ibland då jag skriver så kan jag bli sittandes i flera timmar, ja tänk att slippa frysa alla dom timmarna jag sitter där.


Jag har som jag skrivit förut haft svårt att äta, att bli sugen på något eller att tycka något är gott?
Eftersom det blir lite dåligt med intag av dom flesta nyttigheterna så gör jag som nedan.
Ja så här många vitaminer och allt vad det är stoppar jag i mig, ja inte alla varje dag, men många blir det. 
Nu märker inte jag någon skillnad alls tyvärr, men jag tror i alla fall att det kan vara bra.


Jag har börjat med en medicin som jag ska ta fyra gånger om dagen i fyra veckor, jag ska ha medlet i munnen så länge jag kan och sen svälja, det ni!! 


Jag har gjort det förut och vet att jag kan, men roligt, nej det är det inte! 
Det kan vara så att jag har svamp i munnen, ja man kan få det och eftersom jag är så torr i munnen av medicinerna, så beror det säkert på det. 
Jag har nu tagit medlet i två veckor så nu är det bara lika länge till :) Jag får försöka vara positiv :)

Jag hade aldrig druckit en näringsdryck av något slag, men häromdagen tyckte Gert att jag skulle testa!! 
Med sugrör så drack jag nästan upp hela, inte det godaste jag druckit, men det gick! 
Jag förvånade mig själv, ja faktiskt, då jag ju liksom redan innan visste att jag inte kunde?:)

Sen efteråt, nej men fy, då blev jag nästan att må illa, ja jag skulle verkligen inte druckit så mycket. 
Om jag ska dricka en sån någon mer gång, då blir det i ett glas med isbitar och sugrör till :) 
(Känns annorlunda tänker jag, men lite mer "drink" blir det ju då ) 
Ja det ska jag testa någon gång och då en annan smak än jordgubb. 
Det är ju bra att ta till dom dagar som det är extra jobbigt att få i mig något.


Jag har haft lite rensning av glas och porslin, ja jag skulle behöva ta bort ännu mer, men jag har lite svårt för det verkar det som :)
Vi plockade ur mitt karottskåp, jominsann jag har ett hörnskåp i köket med bara karotter.
19 Karotter med lock räknade Rebecca, skulle väl inte tro att jag behöver dom alla, men jag gillar dom ju allihop. 
Vi är väldigt duktiga på att använda karotter här hemma hos oss, ja så enkelt och vi slipper sätta plast över allting. 
Det är på loppisar och auktioner jag hittat dom alla.
Jag hade också ett gäng karotter utan lock, dom valde jag att ge bort.
Jag har packat och plockat ihop allt till dom som skrivit och velat ha mina saker.
Jag vill inte bara kasta och jag blir så glad att ge bort så det kommer till användning.
Efter min rensning så har jag 17 karotter kvar och skåpet är fortfarande fyllt av karotter :)
Nu lite bättre ordning bara :)



Underbart härliga dagar har jag då solen är framme! 
Ja då får jag passa på att få lite luft och en gnutta sol, det är härligt och frihet för mig då jag kan vara ute och åka :)


En dag tog vi oss en sväng till våra vänner i Fagersta. 
En av dom skulle till lasarettet och då behövde jag följa med henne dit. 
Det gick jättebra och efter det så for vi till stan för att äta lite lunch på "Charlies". 
Vi blev mätta och belåtna och sen mötte vi upp resterande efter maten.



Inte nog med att jag köpt en ny telefon och sen slog till på en ny tv, nej nu fick det lov att bli en ny micro också??
Den micro hade vi haft i ungefär 13 år räknade vi ut. Ja jag köpte den då jag skaffade min kiosk vid badet för lika många år sedan :)
Så jag och vi får vara glada att den fungerat så länge, jag blev inte arg på den att den gav upp.
Nej utan micro klarar jag mig inte haha :) 
Jo det är klart att jag skulle göra, men mina vetekuddar som går varma där inuti, ja dom behöver en micro!! 

Jag kollade runt lite på datorn för att ha ett litet hum, och så tog jag kort på en som verkade bra, men jag visste inte vilken affär jag sett den i då efteråt när jag tittade på kortet. 
Det finns tre ställen här i stan att hitta en micro på, det fanns inte många att välja på, på varje ställe alls men på det sista stället, där stod den och väntade på oss :)
Ja det fanns bara tre stycken att välja på, på den affären och en av dom var den jag tagit kort på?? Oddsen på det liksom haha :)


Något jag kommit på att jag gillar är rårivna morötter, ja såna där finrivna :)
Det är jättejobbigt att göra dom, men att sen ha dom i en fin skål på fot, så värt det!
Inte fint upplagt, men det syns ju vad jag gillar :)
För mig blir det som att det är för morötterna jag äter lite haha :) 




Ja och så dom där bullarna, ja varje vecka bakar jag ju bullar eller något annat :) 
Jag tror att bullarna är mest uppskattade eftersom jag gör stora bullar, och dom behöver något extra i magen efter matcherna :) 
Det har varit lite hur som helst nu då Corona funnits i många lag och många inställda matcher har det blivit. Men nu verkar det just nu som att matcher blir av iallfall och då behövs det fika:)



Jag köpte ett par jättebra fårskinnstofflor i slutet av sommaren. Dom har varit riktigt bra, stadiga och rejäla och fötterna har varit kvar på fotplattorna vilket är jättebra.

En dag då Melina tog av dom så satt dom jättehårt, mina fötter kan blir svullna efter en dag i rullstol. 
Jag bestämde då mig för att klippa sönder/upp dom uppepå så att det inte skulle bli spänt och trångt där, och sagt och gjort.
Jag tog fram min största rejäla sysax och slog slag i saken haha :)
Dom blev inte fina, men kommer att fungera bra nu vilket ju är det som är det viktigaste.
I ärlighetens namn så tycker jag inte att dom var fina innan heller, men varma och sköna :)
Ja ni som brukar läsa det jag skriver vet ju att jag är en riktig fryslort, och varmare än såna här tofflor kan jag inte komma på finns. Eller jo det är klart att det kanske finns, men jag ska få i fötterna också, och det kan vara ganska jätte problematiskt i många skor.


Dom här veckorna sedan sist så har vi gjort lite allt möjligt. 
Ja så är ju förstås alla veckor och dagar här hos mig och oss.
Här nedan hjälper Rebecca Melina att färga håret :)


Och så behövde mina naglar klippas upptäckte vi :)


En kvällning så tog jag och Melina oss en promenad. 
Det blev en härlig långpromenad och så skönt att få massor med luft :)
Som ni ser så syns vi båda två i mörkret som var på gång när vi gick, Melina tog sin arbetsjacka och jag reflex ärmar och andra reflexer :) Jag har reflexväst på ryggstödet också för att synas bakifrån.

Tänk vad många fler än vi borde investera i sina liv, ja så är det och kan faktiskt vara!
Det är så många, så alldeles för många, faktiskt dom flesta, som inte tänker alls på att dom ska synas?? 
Jag har skrivit om det flera gånger under åren, men jag känner att jag inte nog kan säga hur viktigt det är.
Jag vill inte behöva köra på någon som bara kliver ut i körbanan någonstans utan reflexer?? 
När någon bara tar för givet att bilen stannar?  


Nu till dagens "arbete", ja arbete var ju att ta i, men lite har jag minsann fått gjort.
Jag satte igång en bulldeg efter frukosten och medan den jäste så lagade jag köttfärssås och ris. 
Jag kunde sen lägga all mat i några av mina fina (tycker jag) karotter, för att sen hamna i kylen när det svalnat.
När bulldegen jäst klart så blev det ett gäng bullar till frysen också :)


Ett minne på facebook kom upp idag och det var på mig och Bob :)
Han finns synd nog inte mer, men han var Marias snigel (snäcka).
Jag gillade verkligen honom och var/är så fascinerad över hur det kunde fungera?? 
Så mysigt när han kom fram och ville "krypa" på min hand och arm <3 
Jag vet att dom är tvåkönade, men vi kallade han för han :) Och han fick heta Bob.


Nu har jag lite rättning framför mig innan jag lägger ut.
Jag hoppas att du har det bra och att du mår bra.
Ha det så bra det bara går!
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar