söndag 10 april 2022

Plötsligt hände det!


Hej hej!

Ja i det här inlägget kommer jag att skriva om allt annat än det jag skrev om i mitt förra, eller kanske inte allt då, men annat får det bli. 

Gerts äldsta son Simon fyllde år härom veckan och då tänkte vi gå ut och käka lite med honom. Mina tjejer Marielle och Melina kunde också följa, så vi skulle bli alla vi utom Oliwer som bor i Stockholm och inte skulle komma hit. 

Vi bokade bord och var laddade för lite mat, men Simon blev hängig och fick lov att vara kvar hemma.

Vi gick ut och käkade vi andra och Gert for till Simon en annan dag med lite mat och hockey hos honom :)

Marielle hade sina lurar på när hon kom gående över stan där vi skulle mötas upp, så jag testade hur det kändes att ha dom på när vi satt oss tillrätta. 
Dom skulle ju fungera här hemma och inne, men jag skulle nog känna att jag tappade kontrollen med såna lurar. Jag skulle inte ens höra om det knackar på dörren.
Men jättesköna att lyssna i då inget ljud släpps in egentligen :)
Om jag skulle ha sådana ute i solen när den är framme, njae då blir dom nog lite svettiga skulle jag tro? 
Jag får nog ha såna man stoppar in i örat bara jag :)


Gert tog fisk på planka han :)


Här nedan ser ni hur många friterade kycklingar jag fick kvar då jag ätit klart?? 
Jag fick en låda att ta med det jag inte orkat äta upp :)


Jag tog mig en tur en blåsig men fin dag, jag åkte färdtjänst till sjukhuset där jag skulle lämna ett urinprov, och sen åkte jag rullstol hem. 
Jag höll på att blåsa bort på vägen hem, ja det kändes verkligen så ibland, men kom fram ordentligt som tur var.
Mycket kläder på så fryser jag inte, nej är det något jag verkligen ogillar så är det att frysa. 
Jag klär mig så jag håller mig så varm som jag kan.


Jag har pysslat på lite nu dom senaste dagarna, fått fönstren putsade och sen blir och blev det nya gardiner i flera rum. Nya var dom egentligen inte som jag satte upp först, men dom har aldrig varit uppsatta förut. Jag nålade och tänkte (försökte i alla fall) och så fick Rebecca sy, ja det var för flera år sedan . 
(Den som spar han har heter det ju haha :) )

Jag har haft mina grönrutiga gardiner som jag verkligen tycker om, och som gör att köket har varit ett riktigt Ninakök, ja ett lantligt mysigt kök. 
Nu går det ju inte att få till det på riktigt, som jag skulle velat, då vi inte har ett sånt hus. 
Men så nära jag kan komma i alla fall :)

Hur som helst så tänkte jag ta dom randiga "nygamla" gardinerna till vår och sommaren för att förändra lite. Vi satte upp dom och nej, det kändes inte bra alls, men jag tänkte iallfall ge dom en chans.
Efter någon vecka, kanske lite längre så fick jag en idé, dom randiga fick flytta till sovrummet, där blev dom riktigt bra :) Haha vad mycket onödigt vetande jag skriver om nu då, som alltid kanske haha :)
 

Ja det blev lite strykning innan uppsättning av dom rutiga :) 
Ja nu hade jag strukit dom  randiga också, men det var ju någon vecka innan :)
Gert fick ändra gardinstångsuppsättningen för att det skulle bli lite finare :)


Här ska vara ett kort då dom färdig upprullade rutiga gardinerna, ja ett sånt kort skulle det vara här:) 
Nu blev det ett kort på upprullade gardiner med olikfärgade plastnypor, 
ja en ny modern uppsättning kan man kalla det för, haha :) 



Nej då, inte så snyggt, men för att inte behöva knyta om och om, 
så tar vi nypor tills jag vet hur jag vill att dom ska vara :) 
Det blir lite enklare då för både Maria och Rebecca, 
det är ju dom som hjälper mig med allt jag inte längre kan själv :).
Marielle var här idag och tyckte att det var en originell upphängning haha :)

Nu blev det lite i fel ordning :) 
Dagen innan jag skulle byta gardiner till dom randiga så var Maria här hos mig, hon gick ner och hämtade några gröna "krukor" som jag haft där nere i förrådet på vänt liksom haha :) 
(vet inte hur många år dom stått där på hyllan?)


När hon hämtat dom så kom jag på att jag ju då behövde fler blommor, hur nu det skulle gå till haha, hur skulle dom få plats? :) 
Jag var till plantagen först en dag för att köpa ett gäng pyttesmå blommor till några "krukor" (som jag också hade i förrådet) som jag ville plantera i :)


Jag tänkte vänta på fint väder så jag kunde vara ute och plantera, men det blåste och var kallt flera dagar i rad så det gick inte att vara ute för mig. 
Jag kan förstås klä mig, men händerna kan inte ha vantar när jag ska plantera, nej det blir inte bra.
Jag fick plantera på köksbänken istället och det gick ju bra det med förstås, men det hade varit mysigare ute på altan. 

Alla dom kaktusarna i lerkrukan satt fast som "bebisar" på den gröna med gula prickar!?
Hur nu alla dom fick plats? Men jag lovar, det fick dom!
Ja det kom nya och nya "bebisar", så nu testar jag om jag kan få dom att överleva i en egen kruka :)


När jag ena dagen planterat dom jag hade köpt, så fick jag lov att åka upp nästa dag igen för att köpa både fler krukor och blommor, här skulle fixas!!
Jag har haft lerkrukor i köket på hela bänken (som är lång), men nu ville jag ljusa upp köket lite, så nya krukor behövde inhandlas. 
Den dagen då vi var in så köpte vi krukor och blommor så jag skulle klara mig, haha, ja jag kände mig så säker på det, men nej!!:) 
Jag och Rebecca fick ta oss en tur till, och nu har jag nog överskridit budgeten, om jag haft någon haha :) 
Men fint blev det tycker jag :) 


Nu till något mer onödigt vetande, eller kanske inte? Det kanske kan vara bra om det är någon som vinkar eller tutar på mig när jag är ute och åker? Ja då är det bra att ni ser här nedan hur jag faktiskt är, och varför jag kanske inte ser så glad ut eller vinkar tillbaka haha :)

Jag har väldigt, ja med stora bokstäver, VÄLDIGT dålig koll på bilsorter och vem som äger vilken bil liksom :) 
Jag har till och med svårt att se våra egna bilar?? 
Jag kan möta våran bil utan att tänka på att det kan vara våran haha :) Ja jag är jättedålig på det! 
Melina tycker att jag är helt talanglös (inte hennes ord men passar bra in här tycker jag) , hon kan inte förstå hur jag inte kan se ens våra egna bilar??

Men plötsligt hände det!! 
Jag fick lov att ta kort och skicka till Melina, jag såg våran bil!! 
Vilken skräll liksom?? 
Melina har lånat våran "nya" bil, ja den är verkligen inte ny men för oss är den ju ny, över vintern. 
Jag visste att hon fått en parkeringsplats, men hade ingen aning om vart, men nu vet jag. 
Jag såg den redan på långt håll på då jag åkte på vägen hemåt. 

Vi köpte den mycket på grund av färgen haha :) Ja jag gillade färgen, helt galet förstås men den blev våran. Nu fanns det några fler krav än färgen, men den hade lite betydelse :) 
Jag har säkert skrivit det förut, jag vill liksom ha en bil som passar huset haha :) 
Ja jag vill inte ha en illröd eller starkt blå som riktigt skär sig mot vårat mörkröda hus :) 
Ja jag är nog kanske lite skadad efter att ha jobbat med färger, jag vet inte haha :) Eller så är det något annat fel haha??

Melina ska köpa en egen bil till hösten men nu snart ska hon ha sin gamla beigefärgade golf som hon haft på vinterförvaring, och som hon ska åka i/med över sommaren. Hennes pärla :)


I förra veckan så var jag till kirurgen för att få Botox igen, den förra gången höll det bara i sig ett par veckor :(
På tok för lite, men jag fick också den lägsta dosen då det var första gången. 
Ja till dig som inte vet så har jag en väldigt spastisk urinblåsa, ja den krampar och så blir det som ett sug där inuti, ja det kan göra ont helt plötsligt eller ibland hela dagar, ja mer eller mindre helt enkelt.

Jag får alltså botox injektioner inuti min urinblåsa (på väggarna som är känsliga och därav blir spastiska), förra gången fick jag tio sprutor och nu fick jag tjugo!

Jag fick lämna urinprov en vecka innan för att eventuellt få medicin om jag hade urinvägsinfektion, vilket det känns som att jag har mest hela tiden. (när man har en suprapubis kateter, en kateter genom magen in i urinblåsan, så finns det alltid bakterier där inuti urinblåsan) 
Jag fick medicin som jag skulle börja med några dagar innan injektionerna, så det inte skulle bli något tok efteråt.


Den förra gången jag fick Botox så kände jag ingenting, så jag var inte så orolig den här gången, men nu kändes varje stick!
Det var mest kroppen som kände, jag försökte att inte känna efter, men då kroppen känner att det gör ont, ja då reagerar den. 

Tjugo stick och tjugo "skak/darr" perioder, ja min läkare fick ha bra tålamod. 
När jag blir så darrig (nu var det rumpan på vänster sida nästan varje gång, ibland var det båda), så behöver jag vrida mig så att rumpan inte ligger kvar på britsen eller så gör jag lika om jag är hemma i sängen. Jag behöver liksom bryta skaket, jag har lärt mig ungefär hur kroppen fungerar, eller rättare sagt, inte fungerar!
Jag gjorde så då ungefär tjugo gånger och medan jag gjorde det så väntade doktorn snällt.
Vi var ett bra team och jag har då den bästa doktorn, ja han är så lugn och bra.


Innan jag hade tid vid sjukhuset så stannade vi på Ikea för att få något att äta, det känns bäst att ha lite mat i magen då jag inte vet hur jag blir att må efter sprutorna? 
Jag är inte sugen på så många maträtter nu för tiden, så pannkaka fick det bli :) 
Precis lagom till mig och man får välja hur många man vill ha.


På väg hem så blev det en sväng in på Ikea igen, ja en liten miniglass var jag ju värd tyckte jag efter tjugo sprutor!! :):) 
Jag kräver inte så mycket tycker jag :)


Nu till den där Fredagen, ja jag hade för ganska länge sen köpt biljetter till Stiftelsen i Falun på "Heymakers", så i Fredags var det dax. 


Jag ringde arrangörerna någon dag innan för att tala om att jag sitter i rullstol, så att jag kan få någon plats att stå så att jag ser något, och visst skulle dom lösa det. 
Det finns en "vipp" våning/avdelning där, och dom skulle ordna så att jag kunde stå där.
På vägen dit så stannade vi på en restaurang i Borlänge för lite middag, och sen for vi iväg mot Falun.


Alltså!! Vilken kväll, jag kände mig som en drottning nästan, som dom alla hjälpte till!! 
Dom? Ja både väktare och personal mötte oss när vi kom dit för att visa vart vi skulle. 
Det var först en hiss för att sen ta en annan lite mindre hiss, då bara några steg upp :) 
Det var vakter som hjälpte oss fram ordentligt, och vi var så imponerade att det fungerade så himla bra!!. 
Jag har aldrig varit med om att så många var så mån om mig (det är förstås deras jobb, men ändå!), så underbart härligt!


Medan vi stod där "inhägnaden" var, så hade jag baren bredvid, lite bakom mig och discjockeyn bredvid åt andra hållet. 
Det stod en tjej i baren bakom/på sidan om mig som var lite överförfriskad, ja så kan man säga lite fint. Hon dansade och rörde sig ganska mycket, och det kom en armbåge lite då och då, men jag fick vara beredd :) 
Det kom några personer som ställde sig precis bakom mig och Gert, och en av dom frågade om det gick bra för mig att dom stod där bakom?, såklart det gjorde!! :) 
Det visade sig att hon som frågade kom från Leksand och en av dom andra hade växt upp i Grängesberg som ju ligger alldeles där vi bor, tillhör samma kommun :) 
Jag berättade att jag var från Gonäs, och då sa hon "lilla Gonäs" haha :) Jominsann, det är en ganska liten by :)
Ja varför berättar jag om det, jo dom kvinnorna som stod bakom mig "räddade" mig liksom från den överförfriskade tjejen med långt ljust lockigt hår!! 
Ja dom försökte ställa sig så att hon skulle hålla sig ifrån mig, hålla sig på avstånd :)
Jättesnällt av dom bakom mig att hjälpa till lite, eller kanske ganska mycket!! 

Lite senare då hon inte var kvar där vid oss, så såg vi några vakter "fösa" ut henne, hon åkte alltså ut!
Fy så onödigt, men men, så kan det ju bli när man druckit för mycket ;(




När spelningen var över så kom en vakt och sa att vi bara kunde säga till när vi ville gå ut, och vi kände att vi kunde gå ut då direkt, så dom hjälpte oss ner och ut. 
Det skulle bli disco och vi var ute på "övertid" i alla fall haha, ja vi är verkligen inga nattugglor vi!!

Om dom inte gått före och typ "bered en väg för herran", banat väg liksom, nej då vet jag inte hur det skulle gått, det var människor precis överallt!! 
När vi kom ner så var det jätte lång kö för att hämta våra jackor, men en av vakterna tog våra nummerlappar och gick bakom för att hämta dom :) 
Allt gick så otroligt smidigt och jag kan inte nog tacka dom för att dom gjorde våran kväll så himla bra och enkel! 
Och så fick jag känna mig lite som en kunglighet och inte bara någon som är i vägen. Nu känner jag mig oftast inte alls i vägen, men på just en sån här tillställning, jo då var jag verkligen i vägen,  i vägen för dom flesta om jag inte fått hjälp:)
Vi hade en toppenkväll och även fast vi hade det, så var det otroligt skönt att komma hem igen!! 

Ja ingen av oss är ut på just något, nej vi trivs bäst här hemma. Gert träffar ju människor på jobbet och i ishallen när det är säsong, och jag har ju någon av mina assistenter här hela dagarna, så jag får också min dos liksom.
Det är då på kvällarna som det kan vara skönt att bara vara vi :)


Kvällen efter stiftelsen så hade Melina på sin önskelista att hon och hennes bästa kompis Lovisa, Lovisas mamma Erica och jag skulle ha en liten "date"!! 
Vi skulle prova olika bubbel tyckte tjejerna, jag hade aldrig testat någon sort, och jag kommer inte att behöva testa mer än dom sorter jag smakade en mun av :) 
Ja på bordet ovan ser det ut som att vi har fest, men nej så var det inte. 


Efter att vi smakat av några sorter så blev det det säkra före det osäkra, det blev ett glas vanligt vin (vanligt för mig då, ett som inte var en bubbel sort) 
Jag blir att känna av alkoholen direkt och då slutar jag, nej jag kan inte bli minsta snurrig. 
Jag tror att mycket av den känslan kommer från då jag blev drogad på krogen när jag var yngre? 
Jag blir liksom lite rädd att det ska bli så igen, kan vara så kanske? 
Den här känslan har liksom följt med ända sedan dess, så här snurras det inte till för mig!!

Det kan också nu kanske bero på min dåliga balans? Men eftersom jag inte kan gå, så borde jag ju inte känna av att den för ett glas vin? Balansen sitter förstås inte i benen kan jag ju förstå, men ja jag vet då inte haha :) Eller så är det för att jag nästintill aldrig dricker? 
Egentligen spelar det ju ingen roll alls varför, men ibland undrar jag :)

Melina hade grillat på önskelista så det blev hon som fick äran att grillade åt oss alla. 
Gert såg på tv han medan vi fyra "tjejer" hade date :), vet inte om det var hockey eller fotboll (engelsk)? som han tittade på.


Vi hade ju då kvällen innan varit i Falun på Stiftelsen och varit vakna till mer än ett. 
Vi kände oss lite trötta och sega efter det, och den här kvällen blev lite senare än vi var vana med, men:)
Vi hade iallfall en jätte trevlig kväll och så skjutsade vi hem Erica, och tjejerna skulle ut på krogen en sväng dom :)

På Söndagen så blev det ingenting, nej då tog vi en prommis för att få lite luft, sen såg vi lite på tv:n och njöt av att det bara var en sån där lugn hemmakväll :)

Här nedan "lyxar" vi till det med glass jordgubbar och grädde, det var vi värda den dagen :)


En eftermiddag fick vi besök på våran baksida av en rådjursbock. 
Jag såg den i ögonvrån då jag satt och skrev det jag nu är klar med och ska lägga ut .
Jag försökte få fram mobilen för att ta ett kort men skulle inte hinna, och just när jag förstod det och tänkte stanna stanna lilla rådjur!! så la han sig tillrätta här alldeles utanför vårat altandäck.
Där låg han i en och en halv timme!!? 
Ja han var nog väldigt trött i sina ben. 
Jag filmade in när han la sig till rätta på huvud och hals, inboad vid magen liksom. 
Jag är inte alls händig så jag kan inte få in den här :( 

Men den måste i alla fall känt sig trygg eftersom den ville sova här (innan solen gick ner) lite :)


Snart stundar påsken haha :) 
Ja så säger jag inte när jag pratar, men just nu så kom den meningen till mig :)
Jag brukar inte pynta och fixa speciellt till påsk, nej men lite vårblommor ute, jag det vill jag ha :)
Jag planterade ju både penséer och påskliljor här för ett tag sen, lite för tidigt visste jag, men!
Att det sedan skulle bli kallt, ja uppemot tio grader kallt?? 
Nej det hade jag inte med i planeringen så jag får ta nya tag,  men ja som ni ju vet så gillar jag ju att plantera :) 

Jag önskar er en skön härlig trevlig påsk!!

Kram kram

Nästa inlägg kommer det att handla lite mer om :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar