söndag 24 juli 2022

En vecka att se fram emot!!


Hej hej!
Nu gör jag ett litet inlägg en vecka in i våran semester :)
Jag skriver lite nu innan vi nästa vecka ska få besök av våran vän Ingemar  <3 
Ingemar brukar vara här hos oss en vecka varje sommar, och nu är det strax den veckan :)
Jag och Gert har försökt tänka till med både mat och utflykter. Han kräver förstås ingenting alls och skulle vara nöjd med att bara vara hemma här hos oss den här veckan, men något vill vi ju hitta på :)
Vi brukar åka runt lite, kolla på loppisar och se något och förstås äta god mat och fika :)
Vi har hunnit med ganska mycket under dom senaste åren så lite svårt att hitta på något kan jag lova att det varit. 
Vi får se då sen vad han ger oss för betyg haha :)

Nu till lite fortsättning på mitt förra inlägg, hur orkade jag liksom!?? 
Nu var det inte så att syningen var något ork, ja tungt blev det och det tog lite på mina krafter, men jag gjorde det alldeles själv!! Nej orken att veta hur många mattor jag behövde, hur jag räknade ut det?? Enkelt på den tiden vet jag att det var :)
Ja jag sydde ihop trasmattor jag köpt för att få en stor matta på altanen under bordet. 

2017 var året som jag kom på att jag ville göra det och jag räknade ut hur många jag behövde för att det skulle bli lagom? 
Hur kunde jag orka räkna ut det? Från 2017 till nu, ja min hjärna har definitivt blivit trött, precis som min doktor säger, min neurolog. Det är väldigt vanligt för mig och alla andra med MS, att få trötta hjärnor :(


Jag skrev ju i mitt senaste inlägg att jag inte orkade räkna ut hur mycket tyg jag skulle behöva till gardiner i lekstugan!?. 
Jag slog till slut till, fyra meter med 1,40 bredd?? (alldeles för mycket!!!)

Jag vet och förstår att det skulle bli väldigt mycket för mycket, men för att vara på den säkra sidan liksom :).
Stolsdynor behövs ju i en lekstuga, och dukar behövs ju, ja både en stor och några små. 
Kanske ett litet draperi till en kommande spis med diskbänk, eller en liten handduk kanske?? 
Ja idéerna är det ju ingen hejd på haha :)

Jag beställde och fick tyget sen för att hämta ut, och det var fel färg!!?? (jag hade beställt rätt men tyget såg inte ut i verkligheten som på bild, så kan det ju bli förstås)

Då jag beställt på metervara så får man inte skicka tillbaka, så jag fick lov att beställa från ett annat ställe och beställa rätt!?? Haha :) Det visar sig om jag beställt rätt :)
Ja om inte dom blir bra så ger jag upp en stund, då är det inte min tur att köpa tyg:) 

Det kommer i alla fall att bli så himla himla fint när jag och vi är klara.
Gert håller på att fixa och göra fint så nästa gång jag skriver så kan hända att jag delar med mig lite av hur projektet går/gått :)

En dag var vi in på Rusta för att sen åka till Biltema som ligger alldeles nära Rusta, då tänkte jag att jag kunde åka rullstol hellre än att ta mig i och ur bilen. Nu är det inte jobbigt att åka in och ut ur bilen, men lite onödigt tyckte jag :)
Det är inte varje dag jag kör i rondeller kan jag lova, men där uppe gjorde jag det och vilken känsla!! Så smidigt och enkelt och inga kanter att åka upp eller nedför :) 
Gert körde bilen mellan och kunde inte ta kort på mig I rondellen som bildbevis, men det gör ju inget :)

Jag skulle gärna vilja åka på bilvägar jämt, men förstår ju att jag är i vägen överallt då :) 
Ibland måste jag åka på vägen, det är när dom har så höga kanter att jag inte ens kan komma upp för att åka på cykelvägen. 
Nu är det riktigt bra nästan överallt här i Ludvika, men det finns ett "gäng" ( ganska många ) ställen där det inte funkar, men dom vet jag ju om nu och kan undvika förstås. 
Det var värrä i början då jag satt i rullstol, då fick jag backa och vända här och där, men jag har lärt mig nu :)


En dag for jag till Biggans loppis för att lämna några saker, och vem möter jag väl där!?
Jo jag träffade på Mats! Vi gick i samma skola på högstadiet i parallellklass :)
 

Någon vecka innan den här dagen träffade jag på honom på stan, och så nu på loppis?? 
Innan dom här gångerna så var det flera år sedan sist, vad konstigt det kan vara :)

Och så har jag bakat bullar, ja en lite sämre dag (vädermässigt) så slog jag till med lite bullbak :) 
Snart börjar ju killarnas hockey säsong och då behöver jag baka bullar i stora lass :)


För någon helg sedan då jag tog en tur till Gammelgården på loppis så träffade jag några jag känner :)
Dom bästa!! Erika, Bell och Anita <3 stod där och sålde.
Bell hade bakat och bara medan jag stod där så sålde hon flera av hennes bakverk!!


Och en liten stund senare så stod Hannah där och sålde!! 


Melina och John kom förbi en sväng med den "nya" bilen, så himla söt!!


Jag skulle som vanligt kunna skriva hur mycket mer som helst, men jag sparar det till nästa gång :)

Jag avslutar mitt inlägg idag med en härlig kväll på Dalhalla :)
Jag bokade biljetter till oss innan pandemin, och nu så var det äntligen dax att få åka dit och lyssna. 
Ja jag hade bokat in oss för att se Winnerbäck.

Varken jag eller Gert hade någon koll på han och har ju förstås hört låtar förr som varit hans, men vi kunde ingen av hans nya låtar.
Kvällen innan (vi skulle ju ha lyssnat på hans låtar i några veckor innan konserten) så skulle vi lyssna på några, men vi kände inte igen någon ny alls??

På vägen till Dalhalla så stannade vi till i Borlänge för att käka på "Basta" :)


Jag tog pasta carbonara jag :)


Jag blev så himla mätt efter maten så jag orkade ingen efterrätt!?
Men nästa gång blir det kanske bara en förrätt och efterrätt haha!! 
Ja jag vill ju jättegärna smaka en "black mamba":)


Hur som helst, tillbaka till Dalhalla,  allt var så bra organiserat och för mig i rullstol så fungerade det jättebra! 


Verkligen handikapps anpassat så att jag kunde ta mig lätt fram, och jättebra platser att sitta på för oss i rullstol.
Själva uppträdandet var också jättebra, härlig stämning och alla andra sjöng med till alla låtar!! 
Alla utom vi!!?? :) :)  Jättemysigt verkligen att vara där, och han höll på i över två timmar. 
Sammanfattning av kvällen var en fin och mysig kväll. 








En timme in i uppträdandet så började det att regna, men det blev inte alls mycket som tur ju var.
På vägen hem så blixtrade det på himlen med lite jämna mellanrum ända därifrån (rättvik) och hem hit, aldrig varit med om så mycket skådespel på himlen?? 
Fint men när det dundrar samtidigt så blir det läskigt tycker jag, men det var inte förrän vi kom mot Borlänge som det började åska :) 

Sen den natten så blev jag väckt av den värsta smällen!!, Trodde nästan att det slagit ner i vårat hus eller i närheten, då blir det läskigt på riktigt kan jag tycka, med både blixtrar och dunder.



Hoppas att ni alla har det bra och att ni mår bra.

Kram kram!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar