söndag 3 juli 2022

Jag kan vara lite oförsiktig!


Hej hej!

Jag börjar nu att skriva lite, kanske blir det mycket?
Gert jobbar skift några veckor och hade sin eftermiddagsvecka den här veckan som var. 

Jag kände flera kvällar då klockan blev runt nio då jag satt i fåtöljen att jag var väldigt trött, men jag fick inte somna!! Nej jag fick inte somna!! Jag fick leta på något att tugga på, så jag kanske skulle bli piggare och orkar hålla mig vaken. 
Ja jag ville i alla fall vara vaken tills Gert kom hem runt halv elva :) :) :)


För flera år sedan fick Gert lov att ringa ambulansen flera gånger,  då det inte gick att väcka mig!? 

Det var som att jag blev medvetslös?? Hur han än gjorde och försökte väcka mig så sov jag bara lugnt vidare? 
Efter dom otäcka uppvakningar (skriver om just det lite nedan), ja flera gånger, så behövde jag få insomningstabletter, och har tagit en sån varje kväll efter den sista gången. 
Jag har liksom inte tordats somna, för tänk om jag inte kan vakna?? 
Det har känts och känns ju otäckt och för Gert då som inte kan få liv i mig så känns det ju jätte otäckt!!

När ambulansen kom dom gångerna förut så har dom tryckt jätte hårt på bröstkorgen, när dom gjorde det så har jag vaknat och sen blivit helt vimmelkantig och yrslig och inte fattat någonting?? 
Verkligen inte ett bra uppvaknande, nej det kan jag lova!!

Skillnaden den här gången var att det var Gert som tryckte så som ambulans personalen gjort, och så vaknade jag.
Klockan är nu tolv och jag kommer nog inte kunna somna än på länge, nej usch så otäckt det känns att det kanske inte går att få liv i mig sen om jag somnar någon eftermiddag eller tidig kväll!?

Antagligen så sover jag så djupt varje kväll när jag lagt mig för att sova, jag skulle kunna tro det. 
Men nu har jag ju tagit en tablett så jag känner mig lugn och kan somna utan stress att inte vakna? 
Det är nog bara några dagar nu som jag har lite ångest inför att somna :)
Det kan hända att jag nu blir vaken ett långt tag, så då  passar det ju bra för mig  att skriva.


I det här inlägget blir det både det som hänt och det som jag gjort senaste dagarna och så blir det mycket blommor, ja den som fortsätter läsa nu får se.
Det är så otroligt härligt nu då solen verkligen visat sig från sin bästa sida, om än lite jobbigt för min kropp. 
Ja kroppen vill verkligen inte ha sol och värme, nej jag känner ju hur hela min kropp liksom jäklas med mig oavsett vad eller hur jag gör. Mitt huvud och hjärna (ja hjärtat också) vill däremot ha värmen, ja tänk att jag sluppit ha vetekuddar  och annat som hjälper mig mot min frusenhet, ja i flera dagar.

Jag har några dagar i veckan inte kunnat ligga ute så som jag ju alltid gör annars, nej jag har faktiskt hållit mig mest i skuggan eller inne?? 
Ja det är inte bara kroppen som inte vill, det är ju också jag som börjar förstå!? 
Jo men plötsligt händer det!! Vid snart femtiotvå års ålder har jag fått förstå att det inte är hälsosamt att ligga och pressa så som ju jag gör i vanliga fall!!.
Nu kommer jag alldeles säkert göra det många många dagar i alla fall, men nu dom här dagarna så har solen liksom känts som en laserskrivare ( jag hoppas att du som läser förstår vad jag menar ), strålen är liksom så hård och vass, kan verkligen inte vara hälsosamt.


Jag har som alla somrar planterat vita pelargoner, jag har köpt i omgångar för att får tag i fina vita som jag ju gillar allra mest :) Jag brukar köpa mina pelargoner på marknaden, men då den vart inställd så fick det bli några andra ställen istället :)
Den här gången var det "Blomsterlandet" i Borlänge som levererade!! :)


Jag köpte några amplar en dag för att ha ute på altanen på framsidan av vårat hus, men det fanns bara tre i affären (jysk) just då, men dom skulle få in fler berättade personalen.


Dom kommer osorterade, och då är det ju inte säkert att just min färg skulle komma, så dom kunde inte lova förstås :)
Jag visste att jag ville ha en till på framsidan, men jag kom sen på att jag behövde två till baksidan också :)
Alltså så behövde jag tre :)  
Efter någon dag kom vi på att "Jysk" ju finns i Fagersta också, och vi skulle dit om bara någon dag :)
När vi kom dit så hade dom en lika som dom vi hade :) Jättebra så att framsidan i alla fall skulle bli klar och fin :)

Jag hade inte behövt att ha så bråttom haha :) Men jag kände mig ivrig och tänkte att vi ju kunde åka till Borlänge och titta där också, men det behövdes inte :)
Rebecca och hennes dotter Alice skulle åka till Borlänge, och dom var så snälla så dom gick in och kikade, och där fanns det många, ja så nu har jag!:)

00

När Gert skulle hjälpa mig att sätta upp dom så att dom kom i rätt höjd så är jag helt otrolig!! 
Haha, ja inte otrolig otrolig, nej men jag har sånt otroligt ögonmått!! 
Det har jag nog haft i alla fall i mitt vuxna liv, det kan liksom skilja på en centimeter, och jag ser att det inte är lika? haha :) 
Jag fick nog just den "gåvan" om man kan kalla det så av min och min systers pappa, våran fina pappa <3


Jag åkte ner på gatan för att stå på håll och titta, och alla fyra blev att sitta där dom skulle :)
Gert fick ta fram tumstocken för att kolla om jag hade rätt, och det hade jag!!
Nu måste jag inte ha rätt, men om han säger att en ska upp eller ner när jag sagt tvärtom, ja då är det mina ögon som ser rätt :) Nästintill alltid vad vi än mäter haha :)

Dom amplarna på framsidan på altanen fick småblommiga hängpetunior i sig men efter några dagar så hade en dött, ja så på direkten?? 
Tråkigt, men jag får hoppas att det finns någon mer jag kan köpa och hoppas på :)
Dom två jag har satt på baksidan tar sig fint, och det är små rosa blommor med mörkgröna blad, jättefina kommer dom att bli :)


Jag och Marielle for en dag på bilbingo i Borlänge på romme travbana. 
Jag hade läst annonsen bra och där stod det att det skulle vara, men nej det stod fel fick vi reda på då vi kom dit:( 
Tråkigt blev det ju, men en mysig tur i bilen fick vi iallfall och det var härligt.
Vi får testa en annan dag:)


Och så den här sötaste!! 
Melina och hennes vän Jonna kom förbi här och skulle äta lite en dag :) 
Då valpen inte är rumsren än så fick det bli utomhus kom dom på :) Det skulle ju inte vara så roligt om mattorna blir "kissiga" :) 
Jag tog flera kort för att fånga just det där!! men det gick inte :(
Den är såå mycket sötare i verkligheten :)


Jag och Gert fick frågan om vi ville skjutsa Ingemar och Ulla från Fagersta till Hallstahammar på dop. Det var deras systerdotter som skulle ha dop för sin lilla tjej :) Det var klart att vi skulle skjutsa dom till dopet!


Jag fick också äran att köpa en dop present och vart hittade jag då den, jo på min favorit affär på kupolen, "systrarna grene". 
Jag älskar att åka runt där inne när det inte är så många fler kunder där samtidigt, det blir lite trångt när någon behöver gå förbi, jag blir liksom att känna mig i vägen hela tiden. 
Nu vet jag ju att jag inte är det, men känslan blir så:)
Jag hittade dom allra sötaste träleksakerna och en låda till dom, ja jag måste säga att det nog var den finaste present jag köpt till något barn :)


Jag tyckte att alla figurer och lådan var så fina så jag slog till och så köpte några till oss också haha ;)  
Jag tänker att det kanske kommer något barnbarn i framtiden, och då kan det ju vara jättebra och roligt att få leka med dom :) Jag är liksom lite beredd jag :)

Jag och vi håller på att renovera lekstugan, det var dax nu då många små lockbrädor tagit stryk nedtill och blivit lite dåliga. 
Min pappa byggde lekstugan då Marielle var liten och hade då köpt allt virke på "Hedins" här i Ludvika, det var liksom "hans" affär det :). 
Gert for dit för att kolla om dom hade lika lock med fasade kanter och det hade dom, men dom var för tjocka. 
Då for han till ett snickeri för att fråga om dom kunde hjälpa oss att hyvla bort så måtten blir som dom ska och det skulle dom göra, så supersnällt!! 
Gert åkte och köpte virke och lämnade det för att det sen var klart nästa dag!? Så himla snabbt!!

Pappa gjorde special med lite annorlunda "ihopgerning" ( påhittat ord av mig haha :) Men det syns på bilden hur jag menar ) runt fönster, och för att det skulle passa med dom brädorna som inte var dåliga så behövdes ju rätt mått så det blir att passa ihop. Den kommer att bli så fin så när den är färdig målad och sen kommer det roligaste, att göra fint där inuti :) :) 


Det här hände häromdagen, ja jag "råkade" försöka flytta pedistalen lite haha :) 
Ja blomman behövde nog lite ny jord och kruka så det passade ju bra :)
Den här är egentligen inte alls någon favorit och jag har klippt den i en page frisyr förut haha :) 
Nu har jag låtit den växa bara och det kan man ju säga att den gör :) 
Jag har ju svårt att slänga något som lever, och som den här som jag haft så länge, nej den får bo kvar ett tag till :)


Jag hittade några fina taklökar på en affär och slog till, några av dom planterade vi (Maria) i rabatterna och sen fixade jag mitt trevåningsfat och en till kruka.


Jag har ganska många ställen där jag vill plantera taklökar och såna, ja perenner som bara kommer tillbaka år efter år, så jag beställde från ett ställe, ett gäng plantor :) 
När jag beställt alla så insåg jag att det kanske blev lite mycket och många, men dom har inte kommit än så jag får se om jag kan placera ut dom på något bra ställe :)  
Men det känner jag mig säker på att jag kan :) 
Ni ser nedan att jag har det lite tomt i slänten här och där, så det ska nog gå bra haha :)



Innan jag for ut den dagen och planterade så strök jag några gardiner som jag ville ha i vardagsrummet :)


Det här inlägget blir lite som vanligt haha :) Lite allt möjligt och lite osammanhängande :) 
Men sånt är ju livet också, ja så enkelt är det ju :)

Jag skulle fylla på min brödburk för ett tag sedan :)
Här äts inte så mycket hårt bröd?? 
Nej det kan vi inte göra för allt på bordet hade gått ut i datum?? Haha :) 


Och så fick jag äran att följa med Marielle och Billie för ett dopp :) 
Hon är då så härlig och så otroligt söt den där Billie <3 Hon liksom hopp/studsar ut i vattnet när hon ska hämta bollen :) Älskade älskade lilla Billie <3
Hon älskar sin frisbee (mjukt material) och kan bära runt på den här länge som helst, det syns ju på hur många tänder det blivit i den :)




När vi kom hem igen så skuttade hon upp i mitt knä som vanligt :)


Innan Marielle for hem så tog hon med sig några rabarber :)


Jag skulle på mammografi en dag i Falun på sjukhuset. Då jag har lite krångligt att luta mig hit och dit så gör dom ultraljud istället, vilket ju fungerar hur bra som helst och jag kan sitta kvar i rullstolen :)
Våning tio, jominsann dit skulle vi och Rebecca gillar sådär mycket att åka hiss :)


Midsommar, ja det skulle bli midsommarafton dagen efter :) Jag och Rebecca gick iväg för att kunna plocka lite blomster :) Jag har en grön vas som jag tycker mycket om och där i skulle dom få sitta :)
Rebecca plockade och sen försökte jag få någon ordning på blommorna i vasen :)
Vi skulle bara vara hemma jag och Gert, men lite blommor är ju alltid fint och hör till just den helgen :)


Rabarberpaj och jordgubbar med vaniljsås mm :)


Och så hade jag en årlig tid hos Synsam för kontroll av ögonen.
Jag har glasögonen på abonnemang så jag kan om jag vill byta ut ett par, en gång om året. 
Det tänkte jag göra nu den här gången och samtidigt lämna tillbaka ett par :) 
Jag hade ett par som jag nästan aldrig använder och då känns det ju lite onödigt att ha dom kvar. 
Det visade sig att jag kunde köpa ut dom från abonnemanget jättebilligt, så det gjorde jag. 
Just dom hade jag bäst glas i, så dom får vara mina "bloggskrivarglasögon" haha :)  
Dom glasögonen jag har på mig nedan är dom jag valde den här gången :)


När man sitter i rullstol som jag hela dagarna, ja då kan det bli, ja för mig kan det bli att jag är lite oförsiktig!
Häromdagen var jag just det, oförsiktig!! 
Ja den här gången var det räcket ute på altan som fick sig ett rejält skrap, inte meningen förstås, men så onödigt av mig!!
Det fick bli både skrap och färg för att få till det, det är tur jag har den snällaste mest förstående mannen i mitt liv <3


En dag så kom Johan ( min assistent och vän Rebeccas man ) och söta Zigge förbi när vi satt ute, och då kom han ju på att han kunde ta den där vägen :) 
Först stod han sådär men sen alldeles efter så hade han kommit genom och upp haha :) 
Marielles hundar som hon hade förut kunde också, men Zigge är ju ganska stor :) 
Det gick ju jättebra och några godisar fick det bli förstås :)


Melina och John kom förbi en dag när "pärlan" som var alldeles nykommen till John :) 
Så himla söt gammal bil :)


Och så det sista jag ska försöka få med i det här inlägget, det är min första auktion för i år :) 
Nu har jag ingen aning om hur många auktioner som kommer att vara, men det får visa sig :)
Som jag älskar att vara på auktion!! 
Ja jag liksom myser till det på ett sätt jag inte ens förstår själv?? 
Jag njuter av att inte göra någonting annat än att sitta just där och då. Att ha med lite kaffe och smörgås, och ja en bulle också kan vara bra att kunna ta till, ja det känns som att det är livet det!!
Den här gången var det Hörks auktion som hade auktionen.


Det blev riktigt fint väder, men under tak var det i början riktigt kallt, så då behövdes verkligen jackan och filten på :) 


Nu har jag försökt att rätta alla mina ord och meningar men känner att jag nog är lite för trött :)
Jag lägger ut inlägget iallfall och så hoppas jag att jag inte gjort allt för dålig rättning? :)

Jag hoppas att du som läser har det bra och att du mår så bra det bara går!
Kram kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar