söndag 3 september 2017

Det var dags nu!



Hej hej!

Vilka dagar jag haft!
Vi har haft lite mycket hela tiden sedan sist jag skrev, men bara roliga saker.
Jag börjar med det vi haft för oss nu  hela helgen, vi har bytt fönster.
Ja inte vi då, men hemma hos oss har vi bytt fönster, med hjälp av världens bästa Kurre och Andreas.


Dom har hjälpt oss mycket förut, ja då vi bodde i Smedjebacken så hjälpte dom oss att byta tak tex. Här i Ludvika byggde dom våran altan på baksidan och taket över halva altanen på framsidan :) .
Dom byggde vårat förråd på sidan om huset, och nu är dom så snälla så dom har hjälpt oss nu i helgen. Ja listan kan bli längre med allt dom hjälpt oss med:)

14 fönster och 3 balkongdörrar, på inte alls många timmar!??
Jag hade trott att det skulle ta typ fyra helger, men så fel jag hade!
Dom kan allting tror jag faktiskt, och superduktiga är dom <3
Det kommer att bli jättebra och nu har vi isolering också!
Inte undra på alls att jag frusit och att det dragit kallt, det fanns ingen isolering!!?
Nu finns det, ja det kommer att bli mycket till och med, allt för att det ska bli ett varmare mysigare hus. Jag kanske slipper ha filtar och värme täcken på mig framöver, vi får se, men jag är ganska säker. Ja, jag är säker på att en stor förändring kommit den här hösten.
Elräkningarna kommer också att bli lägre, vilket gillas av mig och oss.
Ja dom har jobbat på och jag har bara varit chef jag, ja jag har liksom haft koll så det inte ska bli något tokigt :) Ja jag trodde att jag hade koll, men nej det blev lite fel, men med värsta proffsen, så gick det att ändra :)
Just nu är det foder på utsidan som saknas och så insållning eller vad det heter,  och lister inne också, men sen så :)
Det blir roligt att ha helt nya fönster som är hela och fina, och inga hål efter olika saker som den förra ägaren haft. Nej nu är det bara våra fönster, varma fönster och inga hål på fel ställen kommer det att bli.

Nu ska jag skriva lite om hur dagarna varit sedan sist jag skrev.

Ja jag har ju skrivit om mina toppendagar jag haft sista dagarna, en av dom hade jag häromdagen.
Jag köpte tapet till vårat gästrum för ganska länge sen, men det var egentligen prio sist, men nu kom den upp.
Jag hade så mycket bilder i huvudet, och jag köpte och planerade till vårat gästrum så Maria förstod att det var dags nu. Nina var redo för förvandling.
Maria är den som tapetserar här i vårat liv och hon är så duktig så. (förut var det jag )
Jag är nöjdare än nöjdast.
Så här såg det ut innan förvandlingen började, inte alls något fel egentligen, men jag hade en bild över hur jag ville ha det.
Det var Melina som tapetserade det rummet innan, då hon hade det som sitt rum :)
Ja både Melina och Marielle kan tapetsera och jag är så glad att dom törs och att dom kan.

.
Det var ett ventil hål direkt utifrån och in som Gert skulle fixa till, under tiden så höll jag vakt.
Ja jag vaktade så ingen eller inga spindlar skulle vilja springa in i vårat rum. 
Då han fixat klart hålet och skruvat igen det så kunde jag vara lugn, då behövde jag inte vakta mer. Inte för då iallafall.


Vi har sytt gardiner och jag har verkligen kunnat gå "all in" liksom. 
Jag har köpt kuddar som passade på sängen, och beställt ett överkast från Jotex. 
En säng gavel och fina hängare är det som saknas nu, men dom är på gång :)
Då allt är klart så ska jag börja i nästa rum och det är här uppe. 
Men trots att jag är sugen att börja direkt så måste jag hejda mig lite, jag måste bli helt klar där nere först :)
Ja nu är jag på gång och mina idéer sprudlar, ja jag har så mycket bilder i huvudet som jag bara måste få ta fram,gissa hur glad jag är över det. 
Jätteroligt verkligen. 
Ledig stil jag kör med då jag ska åka hiss ner :)



Jag var nere i källaren hela dagen förutom då vi for upp för lite lunch, ja en härlig dag, verkligen en härlig dag.


Dagen efter så var både Maria och Rebecca här, och då fick dom prov ligga och känna om dom vill sova över någon gång, och jag fick godkänt :)

Rebecca och Maria provar sängen :)


En dag så kom Marielle och hundarna förbi vid oss, jag och Rebecca var lite på väg, men vi hann ses en liten stund iallafall :) Fina Stina är en knähund och vill gärna mysa med Marielle <3 

Marielle och Stina <3


Jag hittade på den här bilden, det var då jag och Gert var till Gotland för några år sedan, då jag ganska nyligen blivit sjuk. Jag kunde ta några steg med rullator, men det var allt. 

Jag tycker att det är något drömmande med den, jag kan lova iallafall att jag blundade och njöt.


Det här inlägget blir verkligen hattigt :) Men men, så får det lov att bli idag då :)

Nu till något som kan göra mig riktigt irriterad.
Nu vet jag ju oftast vart jag kan åka eller inte, men ibland så händer det ju att jag inte vet hur det ser ut längst bort om jag åker upp på en trottoar.

Totalt bedrövligt är det på en del ställen jag åker på!
Jag försöker åka på trottoaren, men då den tar slut så finns det bara så höga trottoarkanter så jag inte kan åka ned. Då får jag vända och åka tillbaka dit bort, ibland långt bort för att jag inte kan ta mig ner någon annanstans.
När jag åker ner igen där jag kom upp, så tvingas jag att åka på vägen. Då  har det hänt att folk blir arga och till och med hytt med näven.
Ja jag önskar då att alla dom arga kunde förstå vad arg jag blir, och faktiskt ledsen också.
Jag blir arg på dom som anlägger vägar och trottoarer, att dom inte tänker på att jag både vill komma upp och komma ned liksom!?

Nu byter jag ämne igen, till något roligare men lite irriterande samtidigt :)
En dag i veckan så for vi till Filipstad för att titta på en match som Gerts son Oliwer spelade med i. Nykroppa heter det lag som han är med i, och han var jätteduktig.


Oliwer och hans pappa fick posera lite <3
Det regnade ända hemifrån till vi kom fram och så fortsatte det ända tills vi kom hem igen.
Det regnade och det gör ju inget, det finns ju regnkläder, men mygg och knott kommer ju ofta tillsammans med regnet. I Nykroppa fanns det både mygg och knott kan jag lova;(


Jag har tur som aldrig blir biten, men även fast jag inte blir det så är dom ju överallt, i öron och nacken och i håret. Nej fy så jag inte gillar dom, man får liksom panik till slut.
Nu var det ju bara 45 minuter, gånger två, men det räckte kan jag lova.
För Gert är det värrä, han blir dessutom biten han, jag har tur kan man säga :)
Ja tur och tur, innan jag fick cancer 1991 så vart jag biten må ni tro, ja då älskade dom mig och mitt blod. Efter att jag blev sjuk då så har jag inte fått ett enda bett vad jag vet, isåfall har dom gjort det av misstag :)
Ja dom enda som fortfarande älskar mig är bromsarna, ja fy så dom biter, en stor tugga tar dom om dom kommer åt, ja iallafall känns det så.

Efter att jag blivit frisk från min cancer så har jag trott att myggen skulle gilla mig igen, men nej det har dom inte gjort.
Dom kanske kände på sig att jag skulle bli sjuk igen så det inte var någon idé, dom kanske också kan bli sjuka av dåligt blod? Vad vet jag haha :)

Efter att vi kollat klart på Oliwer så behövde vi äta någonstans, och Oliwer sa att vi var tvungna att gå till den bästa pizzerian i Filipstad, vilket vi gjorde.
Gert beställde en annorlunda pizza han, den var jättegod men såå stor haha :)
Jag tog min vanliga jag, tomater och lök, men den här  gången med mozarella :) Jättegod!!


Vi har inte legat på latsidan alls hos mig, nej vi har lagat mat och vi har sytt små gardiner till gästrummet. Rebecca hjälpte mig att sy längderna, och Maria fixade omtagen dagen efter med mig som bestämde hur det skulle vara då det blev klart. Jag nålade, klippte och strök jag, och jag tycker att det är så himla roligt att fortfarande kunna det. 


Eftersom vi skulle byta fönster överallt på bara en helg, så fick vi lite bråttom att ta bort allt i fönstren och runtomkring. Vi var tvungna att göra av alla saker och gardiner någonstans, så det mesta hamnade nere, och ganska många saker i gästrummet :) 
Vi hade ju trott att det skulle ta flera helger haha :)  
Med andra ord så får vi vänta med det sista piffet som ju är klart snart, men inte kan fås dit. 
Jag vill ju vara med och kunna komma in där för att kunna få till det där allra sista. Men snart så :)

Rotmos på gång :)


En dag var Melina ledig och ringde för att höra om jag ville följa till Fagersta och pickabo!? 
Pickabo är en affär ni som inte vet :)
Ja så klart jag ville det! 
Vi åkte dit och efter vi varit på "Pickabo" så åkte vi till stan där för att jag behövde köpa en liten café stång till en av gardinerna i gästrummet. 
Vi var hungriga så vi gick och åt på Charlies, där finns det vanlig lunchmat. 
Då jag jobbade i Fagersta så köpte jag mat där flera gånger och det var toppen bra. 
Likaså den här dagen. Melina som älskar Carbonara, ja hon fick sin favoritmat, och jag fick black and white, supergott! Ja det kan man kalla lunch, så mycket mat och jättegott också.

När vi suttit där en stund så säger Melina att - Där är ju Ingemar!!, vad är oddsen för det liksom?
Jo han hade cyklat dit och när jag kom ut för att säga hej, så klev han av cykeln i all hast. Han kom in till oss där vi satt, så vi fick bjuda på kaffe och en kaka.
Melina var inte på kort humör men Ingemar ställde upp, han vill vara med på kort han:)


Nu ska jag berätta något som verkligen är så roligt!!
För några dagar sedan mailade jag ett företag som säljer träningsmaskiner för handikappade. 
Jag fick svar ganska på en gång, och jag svarade på det han undrade ganska snart.
Efter att jag skickat svar så har det varit helg så jag väntar och längtar. 
Ja jag tänker beställa utav dom, jag behöver bara få några olika besked.
När jag fick svar så blev jag så sprallig och förväntansfull, herregud så roligt det ska bli!! 
Tänk att min dröm är på väg att gå i uppfyllelse, jag ska få börja träna och det alldeles snart!

 

 I det här fina rummet, ja det kommer att bli fint då allt runtomkring fönstren är klara, ja då kommer det att bli fint.
Mitt blivande träningsrum, ja jag tror inte att någon kan ens tänka sig hur roligt jag tycker att det är. Verkligen en dröm!!

Nu ska jag rätta allt jag skrivit, ja herregud så många rader det blir, nästan varenda gång :)
Jag hoppas att alla har det bara fint.

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar