tisdag 12 september 2017

Om jag ville?

Hej hej!
Nu sitter jag och skriver lite medans Gert är ute i ruskvädret och lägger klart dom plattor som inte kommit på plats.
Det blir jättebra och fint, och framför allt praktiskt för mig som ska åka rullstol för att ta mig på baksidan. Ja nu har vi ju altanen på baksidan förstås, men det är skönt att kunna ta sig bak från backen också.
Vi har ju bytt fönster som jag berättat om. Dom som hjälpt oss har varit så snälla så dom hjälpt oss utvändigt också, och nu är det snart inne också.
Mycket jobb för Gert om han skulle gjort det själv.
Jätteskönt att han slipper tycker jag, då kan vi koncentrera oss på gardinstänger och sånt roligt istället. Ja tänk så roligt det ska bli då jag kan börja pyssla och göra fint :)

Det drar alltid med sig en massa då man ska göra något, i det här fallet blev allt nytt runtomkring alla fönster och dörrar, och Maria målar element.


Toppenbra blir det då det blir klart! 
Det kommer att bli så skönt och så mycket varmare än vi haft sedan vi flyttat hit. 
Gert fick målning ute på sin lott, ja det är bäst att ta och passa på att måla dom fina stunderna medan det inte är blött och fuktigt ute.




En dag var vi till Grängesberg för att hälsa på Marielle och hennes jobb på macken.
Det var lite omöjligt att komma in först, men hon hämtade en metall grej som gjorde att jag kunde komma in.
Jätteroligt att få se vart det är hon varit hela sommaren :)
Nu ska hon bara hoppa in vid behov, och så har hon schema några dagar i månaden.
Det var då vi kom, jag och Rebecca, som alla andra i Grängesberg kom! Det blev kö, och efter det så var det kö säkert mer eller mindre en halv timme.
Bättre förstås att det är mycket folk så man har att göra, men det verkade faktiskt som att det inte gjort något om dom varit två stycken :).


Häromdagen så fick jag ett så jätte gulligt meddelande på min mobil.
Det var från Mona och Sonja, två SJ pensionärer, ja dom är faktiskt det, men det är svårt att ta in det måste jag säga.
Herregud om dom är det redan så borde det ju snart vara dax för mig!??
Dom hade kommit att prata om mig på en resa dom gjort tillsammans, dom ville gärna träffa mig framöver. Om jag ville?
Det är klart jag vill träffa dom, det ska  bli jätte roligt verkligen!!
Mona var en av dom som hjälpte mig i början på SJ då¨jag var ny, och inte kunde något alls faktiskt. Sonja blev min chef, ja två SJ veteraner kan man ju kalla dom.
Det ska bli jätteroligt <3


Jag är verkligen världens lyckligaste.
Jag har inte så många runtomkring mig, men dom jag har tycker jag så hemskt mycket om, och älskar.
Jag är lyckligt lottad, att jag är jag och att jag får vara jag!
Så viktigt, ja det vet ni ju alla som läst vad jag skriver och vad jag tycker.
Om du inte läst förut så tar jag det igen! :)
Det är så viktigt att få tycka och få vara sig själv.
Att få kunna vara sig själv och inte behöva låtsas eller tycka som någon annan, jätteviktigt!
Att bli lyssnad på och veta att man finns, så viktigt, ja bland det viktigaste i livet om man frågar mig!
Jag har inte alltid varit så som jag är nu, men i ganska många år har jag fått tillfälle att vara jag .
Jag har inte låtit någon annan få bestämma över mig, nej jag får finnas och dom jag har runtomkring mig får också finnas förstås.
Lika viktigt att jag låter andra få finnas, men jag tror att jag gör det.
Dom allra viktigaste i mitt liv är förstås mina döttrar, Marielle och Melina, dom är verkligen mitt allt.




En dag i veckan bestämde jag att vi skulle gå och äta på "China," jag älskar friterad kyckling och sötsur sås, och lite ris förstås :) 
Ja jag behöver aldrig kolla efter något annat på buffén än den maten. 
Rebecca eller Maria kan bara ta mat på min tallrik så blir jag super nöjd. 
Ja inga grönsaker eller något alls eftersom det bara är kycklingen och såsen jag vill ha.
Vilken tur att jag får bestämma själv:)

Maria och Rebecca <3
Jag har under årens lopp flyttat många gånger, ja faktiskt ganska många gånger tycker jag.
Jag har alltid haft lätt att anpassa mig, och känt mig hemma ganska på en gång.
Ja både i lägenheter eller hus, det har snabbt blivit så att jag känt att jag alltid bott, dit jag nyss flyttat. Ja jag har liksom blivit och varit trygg i mig själv, ja jag tror att det är det som hjälpt mig med just att trivas.
Nu till något jag nästan aldrig funderar på, men som jag ibland fått frågan förut.
Saknar du inte??
Ja visst borde det ju finnas mycket jag saknar, men det enda jag saknar från mitt liv sedan förr, då med barnens pappa tex är kökskaklet :)
Ja ni förstår ju!!!
Jag hittade några gamla bilder så ni ser vad jag tyckte om hur fint det blev, ett drömkök för mig då verkligen. Melina var ett litet busfrö då hon var liten och det syns minsann på den ena bilden :)




Jag jobbade på en golvfirma där jag fick lära mig allt om kakel och klinkers.
Och så förstås alla olika golv och byggnationer, ja jag fick jag lära massa saker medan jag jobbade där i tio år.

Jag hade mitt favoritkakel, ja jag fick det som mitt favorit kakel redan min första gång då jag var in där. Själva grundkaklet hette 27MV9 11,5x11,5, ja jag har ganska bra minne haha :)

I det hus jag bodde då så valde jag kökskakel både till vägg och bänkskiva. 
Jag verkligen älskade det och var så nöjd över mig själv, att jag kunnat kakla alldeles själv, och så fint det blev.
Ja jag var stolt och glad över min insats, och självklart över valet av kakel och dekor.
Min pappa målade alla köks luckor och jag tyckte verkligen att jag hade världens finaste kök :)

Jag skulle gärna ha samma kakel idag, men jag valde för länge sen att jag inte trots att det är det finaste jag vet, välja lika.
Nej idag har jag valt något så olikt mig, en blank platta som jag ju aldrig trott att jag skulle valt, men jag är nöjd och glad över det valet också, men inte som mitt första.
Om jag skulle byta det jag har idag så skulle jag fortfarande inte valt det jag hade, nej jag hade valt en helt annan platta än både då och den jag har i vårat hus nu. 
Ja det blev många rader om kakel haha :)

För mig är det viktigt med kakel, och det är verkligen ett material som jag älskar.
I huset vi hyrde i Danmark, där fanns det kliniker på alla golv, underbart material tycker jag och utomlands så finns det överallt. ute på gator och inne, ja överallt verkligen.

Jag har i några dagar skrivit på engelska till Amerika, och nu är den beställd.
Han jag mailade med tyckte nog att jag var för ivrig, för han skrev att jag skulle vara patient, ja jag skulle ha tålamod, haha :)
Det är ju klart att jag är ivrig liksom, min dröm är ju på väg att gå i uppfyllelse!!
Jag skrev att jag skulle ha det, men det är svårt då man mailar till någon, något viktigt och inte får något svar :)
Han hade ju kunnat skriva att han ordnat eller håller på att ordna :)
Nu skriver han dear Nina och vi har mailat många gånger, så nu vet jag att han är seriös och sitter själv i rullstol, lika som jag.
Ja tänk att min dröm ska bli sann! Jag ska få en uppertone och det tack vare Lions i Ludvika! Utan deras bidrag så hade det dröjt lång tid innan jag hade haft råd. Jag är så tacksam och glad!
Ja snart eller om två månader så kommer den till Dianavägen liksom :)

Helt ofattbart verkligen. Jag verkligen älskar den och jag längtar så mycket efter att få börja träna på riktigt.

Jag i en uppertone för nästan 3 år sedan :)

En kväll då vi lagt oss så lät det som ett stort kras ifrån vardagsrummet. 
Gert gick för att se vad som hänt, men det  var inget. 
Inge konstigt för mig eller oss, då det händer en massa saker som vi inte kan förklara. 
Morgonen därpå fick jag förklaringen på just det här som låtit.
Ett glas hade exploderat i diskmaskinen!? 
Massor av små glas bitar, men efter att Rebecca tagit bort dom största så dammsög hon och fick bort allt. 


Ja jättemycket glas blev det, men tur att det hamnade i maskinen och inte över hela golvet i köket eller så :)
Nu har Gert kommit in efter att fixat klart alla plattor som vi för min skull behövde.
Jag ska rätta ikväll och lägga ut det då jag är klar.

Jag har massor med mer jag behöver skriva om, men det får bli i nästa inlägg då har jag bestämt. 
Jag vill inte röra till det mer än det är :)

Jag hoppas att ni alla mår bra och att ni har det bra.

Kram kram från mig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar