tisdag 4 september 2018

Det tråkigaste jag vet!!




Hej hej!

Jag måste börja med att skriva och förvarna om ett ganska "fult" och knepigt inlägg utseendemässigt.
Det blev heltokigt och jag fattar ingenting, och vet då inte hur jag ska kunna ändra det, men det är iallfall mina ord och mina bilder :)

Ja nu ska jag skriva om det för mig är bland det tråkigaste som finns, och svåraste! Valet, ja just det, valet!
Jag har i år 2018 faktiskt suttit med olika partier i timmar (på datorn) för att lära mig mer, och förstås för att kunna rösta rätt. Så som jag ju vill liksom. 
Rösta så som jag tycker är rätt menar jag då förstås.
Ja jag har lagt ner många timmar av mitt liv, och vad lärde jag mig= Nada, inget knappt alls!!
Jag vet att det är viktigt, i år superviktigt känner jag, men fortfarande så förbaskat tråkigt. 
På TV får vi se hur dom smutskastar varandra så det blir pinsamt. 
Ja det blir verkligen pinsamt. Hur gamla är dom liksom? 
Det blir inte seriöst alls då en del håller på.
Jag fick tipset om att man kan gå in på valkompassen för att få lite hjälp och vägledning kanske? 
Nej herregud så det inte alls blev bra resultat, det kom ju upp såna partier jag aldrig skulle rösta på. nej fy så svårt. 
Jag gjorde valkompassen många gånger, olika sidor varje gång men det hjälpte mig inte ett dugg.
Ja nu har jag fått berätta om hur jäkla tråkigt och svårt jag tycker det är :)
Jag och Gert skulle åkt och förtidsröstat förra veckan, men det fanns inte en chans att hinna bestämma mig för vad jag tyckte, så det fick bli igår istället :) Så nu är det gjort pust pust!! Nu tänker jag inte läsa mer eller lyssna mer, nu har jag gjort vad jag kunnat liksom.


Jag har haft många fina bra dagar också som jag inte suttit inne och läst eller lyssnat om valet, och en dag var vi till Smedjebacken.
Vi kollade på Oliwer som spelade fotboll. Jag minns inte resultatet haha :) men roligt var det att kolla iallafall :) 
Jag är ju helt ointresserad egentligen av vem som vinner så det är nog därför jag inte kommer ihåg.
Man kan få dåligt minne av min sjukdom och jag måste faktiskt förstå att det är därför jag tappar så mycket. 
Jag kommer fortfarande ihåg allt gammalt, ja alldeles för mycket kan jag lova, men jag får ju inte välja vad jag ska minnas.
Jag tror dock inte att minnet då det gäller resultat påverkas av min sjukdom, nej jag är inte intresserad av resultat helt enkelt :)

Nu tillbaka till matchen, det kom en rejäl regnskur som över gick i hagel som jag försökte fånga på bild :)


Nu lite tillbaka blickar till då jag precis blivit sjuk, jag kunde gå lite med rullatorn till hjälp.
Jag och Gert fick låna en stuga på Gotland av våra grannar i några dagar. 
Vi hade jättemysiga dagar, men vi hade för höga förväntningar på Gotland. 

Nu kanske vi hade tyckt annorlunda om jag inte suttit i rullstol, och om det inte varit medeltidsvecka där samtidigt då vi var där. 
Att åka manuell rullstol gick inte, nej fy så jag fastnade mellan alla gatstenar, det var riktigt skitjobbigt faktiskt. 
Om jag haft min permobil med så hade det varit skillnad, men på den tiden i det stadiet av min sjukdom så "tänkte" jag då inte ha en sån haha :) Nej min permobil dröjde något år efter Gotland.
Ett av korten då jag står utanför dörren till stugan, det är nog bland dom sista gångerna jag kunde stå själv. 
Nu lutade jag mig ju där vid dörren lite, men det är det ju ingen som ser :)
Jättemysigt hade vi iallafall och härliga dagar :)
Förut så hade det nog gjort ont att titta på dom här bilderna, nu känns det mer overkligt. 
För mig känns det konstigt då jag inte kommer ihåg känslan av att kunna gå längre. 
Nej för mig just nu så känns det ju som att jag alltid varit så här. Knepig känsla.
Jag önskar förstås egentligen och hoppas, men samtidigt inte. ( på att kunna gå och stå ) 
Nej jag har ju ett jättebra liv med dom världens bästaste runtomkring mig. 
Utan er skulle jag inte må så här bra, inte en chans i världen!




Jättefint hus bodde vi i, men inte så bra alls då benen inte ville fungera som jag ville.
Det fanns trappor inne i flera etage, så jag fick kämpa kan jag lova.
Jag fick, eller det kändes som att jag fick bestiga Mont Everest varje gång jag behövde på toaletten som fanns några steg ner, ja jobbigt var det verkligen.
Nu har jag ju aldrig bestigit något berg, men jag kan tänka mig in i hur jobbigt det skulle vara:).
Under den här tiden kan jag lova att jag inte hade så många extra kilon på kroppen, nej dom hann inte fastna riktigt. Det är skillnad nu haha :)
Men jag mår bättre idag, så det får lov att vara som det är. Jag tränar varje dag och gör mitt bästa iallfall, det får räcka med det.


Nu till lite nutid igen då, det kan hända att det blir lite hattigt fram och tillbaka, men jag försöker skriva lättläst.
Baka, ja det har ni ju sett och läst så många gånger. Här nedan var det bullbak som gällde.
Jag älskar verkligen att baka, det kommer jag alldeles säkert alltid att göra.



Som jag ju skrev i mitt förra inlägg så har jag börjat samla maskrosblad som jag ska torka, för att sen ge till kaninerna då det blir kallt och vinter.
Då jag gjorde i ordning bladen och hängde upp dom på ställningen så blev det lite "rens" över som kaninerna förstås fick. 
Gissa om dom gillade dom "högarna" dom fick flera dagar i rad.
Jag trodde inte att jag skulle bli så fäst vid dom här kaninerna, jag trodde att jag inte kunde tycka om några andra så som Molly och Polly. Men om jag kan!!

Det var så som då jag skulle få Melina, skulle jag kunna älska henne lika mycket som Marielle? Jo det gick ju alldeles utmärkt. Mina älskade barn, och våra älskade kaniner<3


Jag blev lite ivrig då jag tänkte att vintern kanske är lång, så jag och Maria tog en tur till för att leta fler blad, och det gjorde vi :)
Vi har haft några kanonfina dagar, men innan det fina vädret så var det lite ruggigt som ju syns på korten :)




Vi har helgen som var tagit bort sommaren från altanen, alla pelargoner fick lov att dö och Maria gjorde rent krukorna så det bara är att plantera till våren igen.
Jag har fått dom att övervintra förut då vi bodde i Smedjebacken, men jag har haft otur här sedan vi flyttat hit. Jag struntar i att försöka mer och dom får lov att dö, och så får jag köpa nya till våren.
Maria passade även på i det soliga vädret att städa och spola av alla våra auktionsfynd vi fyndat.


Maria dammsög utemattan också så att vi skulle kunna lägga ned den i källaren till nästa år.
Det var flera ställen där den gått lite sönder, ja då jag kör med rullstolen så kan jag lätt fastna till, så på dom ställena lagade jag. Så skönt att kunna ta fram det i vår så det bara blir klart, härligt.


Medan jag sydde och Maria gjorde rent auktions prylar så målade Gert dom sista brädorna.
Brädorna till räcket på altanen. Det var inte länge sen vi byggde räcket, men färgen var dålig, så nu gör vi om från grunden med nya brädor och annan färg.
Nu får vi hoppas på att det håller bättre då vi gjort efter konstens alla regler.


När solen var framme så gjorde jag det jag älskar mest, njae kanske inte riktigt så, men ja ni fattar ju. Jag la ikull mig i rullstolen för att njuta av solen :)


Ja tänk en sån härlig höst vi går till mötes, super härligt verkligen.



Jag hoppas att alla har det bra och att ni mår bra. Jag skriver nog snart igen, det bara bubblar ur mig ord :)
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar