fredag 30 augusti 2019

Vi har hela livet på oss!


Hej hej!!
Nu skriver jag igen, ja det har redan sedan sist hunnit bli massor, massor av grejer jag vill dela med mig av och skriva om:)

Jag börjar med att skriva om våran en Lördag härom sistras, haha :) 
Ja just så brukar jag inte säga dagligdags, och inte det ordet dagligdags heller haha :) 

När jag sätter mig här och skriver så kommer ju alla ord i rasande tempo, och jag skriver bara dom meningar och ord som dyker upp vartefter i mitt huvud. 
Vilka ord och meningar det blir, ja det bestämmer liksom inte jag, men från en rad till massor, dom tar aldrig slut liksom.
Jag behöver aldrig grunna på vad jag ska skriva om, eller jo det kan jag göra lite grann innan och precis då jag ska börja,  men direkt jag sätter fingrarna på tangentbordet så kan jag sluta spekulera eller tänka, det finns ingen tid för det.
Många ord som kommer till mig är inte alls ord jag brukar prata. Jag har ju som mål egentligen att skriva så som jag pratar, men ibland fungerar inte det alls, nej då dyker dom bara upp!
Lite finare gamla ord är det som oftast kommer genom mina fingrar på tangentbordet, och då tar jag inte bort eller ändrar, nej då får dom vara kvar.
Nu tillbaka till den där Lördagen.
Den obligatoriska bilden :)
Gert for till Fagersta för att hämta våra vänner där, för att gå med oss på loppis. 
Det har blivit en grej vi gör varje år, då dom tycker det är så roligt. Dom gör inte så mycket hemma hos dom, så bara en utflykt till oss gör ju skillnad för dom.

Jag fick skjuts av Rebecca, och där mötte jag upp resten på gammelgården där det ena loppiset är. 
Vi brukar göra så för att jag ska slippa gå upp så tidigt på morgonen för att vara klar att åka med till Fagersta. Jag kan gå upp lite som vanligt då jag inte behöver vara klar så tidigt, så det är bara därför Gert får åka själv :)


Vi gick på loppis och fikade med varsin toast (som vanligt) vid gammelgården :) 
Ja med dom brukar det mesta bli "som vanligt" eftersom dom tycker att det är bra. 
Ulla köpte två par byxor och en jumper och var så nöjd så, medans Eva inte hittade något.

Vi fick ett sånt superfint väder, så härligt med sol och att vi slapp regnigt väder. När man bestämmer en dag långt i förväg så vet man ju aldrig, men nu hade vi verkligen tur!!

Ingemar träffade bekanta, som vanligt :)  och den kvinnan som är på bilden köpte jag min fina lampa av för några veckor sedan. Jag minns inte vad hon heter :)




Efter fikat så åkte vi till Hammarbacken där det också finns ett loppis, tyvärr så har det blivit färrä med säljare där, och är då inte lika roligt. Det var lite svårt att hitta något där, men Eva hon hittade fyra jumprar för en hundring, kanonpris och blev glad att hon hittat något.
Några "selfisar" ( vet att det heter något annat, groupie kanske? ) blev det under dagen :)



Efter Hammarbacken så for vi hem till oss, som vanligt det med.
Här bjuds det då på hemmagjord smörgåstårta och kaffe och fika. 
Till Eva hade jag bakat sockerfria bullar eftersom hon inte äter socker mer, så alla var nöjda och belåtna.

Sockerfria bullar med kanel.
Innan smörgåstårtan så blev det lite mannekäng här för oss, snurra runt och lite sådär :)



Dom alla tre har olika mobiler, och där kom jag in i bilden haha :) 
Ingemar och Eva har hederliga knapptelefoner, så dom mobilerna kunde jag ganska bra. 
Dom behövde lite hjälp på olika sätt, med olika saker, och det löste jag. 
Ullas telefon var värrä!! 
Herregud säger jag bara, jag satt säkert med den i en halvtimme innan jag fick till det, fy då!! 
Hon har en Samsung lika märke som jag, men en helt annan, en ny!! 
Fy så krångligt och så svårt jag hade det, men till slut så!! Skam den som ger sig kan man säga. 
Jag har verkligen superdåligt tålamod för sånt, men nu var det ju Ulla :) 
Tacka vet jag knapptelefoner, jag älskar dom och vill också ha en. Jag ska nog köpa en lika som Ingemar har, ja det ska jag nog göra. 
Jag kommer att få ha två telefoner då eftersom jag ju har bankid och bank på den jag har nu, jag har blivit så bekväm och det är så enkelt att ha den på det viset. 
Att ta kort med telefonen är också lyxigt och så enkelt, ja jag får nog lov att ha två telefoner helt enkelt :) 
Hur som helst så känner jag själv att jag var duktig som till slut fixade deras telefoner, men med lite pustande och frustande :)!!

Ja ni till det där att göra smörgåstårtor, jag tycker ju inte att jag kan. Men det blir ju iallfall att gå enklare för varje gång, så till slut kommer jag kanske att bli nöjd. 
Nu är det ju utseendet jag inte blivit nöjd med, och kanske det tar tio tårtor till innan jag kan känna mig nöjd? Jag vet då inte.
Dom som äter tycker iallafall att det är gott, och det är ju huvudsaken :)


När dom kom hem till Fagersta och vi kom hem efter att ha kört hem dom så ringde Ulla. 
Hennes ena par byxor som hon köpte, som skulle vara som nya var trasiga!!?? 
En stor reva bak på låret så det blev som ett hål?? Jag lovade att jag skulle försöka fixa om det gick, annars var det ju som det var. 
Men som hon förklarade det så tror jag att det går, ingen kommer att se. 
Lappen satt kvar och dom såg verkligen nya ut, och vi tittade inte alls så noga utan mer midjemått och längd, men men så kan det bli :) 
Det kommer jag att få höra haha, att vi köpte trasiga byxor :)
En super härlig och rolig dag, men såå trötta vi var sen på kvällen, det blev en tidig kväll för oss :)

Jag tog mig i kragen häromdagen och tog fram Marielles tröja som jag lovat att laga, jag vet inte hur länge :) Den hade spruckit i en söm på armen, så det var inget svårt alls. 
Jag sydde ihop den på ett litet kick, ja faktiskt gick det riktigt fort och enkelt.


En dag då jag och Rebecca skulle handla så använde jag den jag gjorde för länge sen, på prov mest.
Jag brukar ställa mig långt från affären och då trots att det finns massor av andra platser så brukar det nästan alltid stå en bil bredvid våran iallafall. 
På passagerarsidan där min ramp behöver få komma ut, där står det oftast någon, precis bredvid, fast hela planen kan vara ganska tom?  :) 
Kanske känner man att man vill stå bredvid våran bil på grund av något, jag vet inte haha :)
Den kanske inger någon slags trygghet?? :)

Ja jag har ju en ramp som ska ut för att jag ska kunna åka in i bilen, och då behöver jag lite svängrum :) Nu ställer jag mig på handikapps plats också ibland, men det är inte säkert att platsen längst ut på kanten är ledig, så då tänkte vi göra såhär den här gången.
När vi handlat klart och kom ut så hade den ramlar ikull, men det stod ingen bredvid oss och jag kunde köra in i bilen som vanligt, superbra.
Vi kommer förstås inte sätta ut den då det är många som handlar, nej då får Rebecca backa ut då jag ska köra på :) 


I helgen som var så fyllde jag år, ja nu igen liksom!!
För mig är det helt oviktigt att fylla år, ja så har jag tyckt sedan jag fick barn iallafall.
Melina fyller före mig i Augusti och Marielle fyller i September, deras födelsedagar har och är mycket viktigare än min, och så kommer det alltid att vara.


Vi lyckades få till en middag på China, med som vanligt god mat :) 
Ja det blev en jätte mysig stund tycker jag, och är jätteglad över det.
Jag hade fått fina gratulationskort på Fredagen i lådan, ett från Elisabeth (hon glömmer aldrig) och ett från mitt assistentbolag Libra i Falun.
Jag fick otroligt många grattis på facebook som jag förstås också blir jätteglad för, men, ja men!! 
Jag fyllde 49, inte jämt någonstans haha :) 


När vi kom hem från restaurangen så möttes vi utav två supersöta tjejer <3
Dom bor granne med oss och den ena äldre tjejen fyllde 10 år samma dag som mig!!
Vi fick supergod tårta och jag fick ballonger!! Såå himla roligt och gulligt gjort av dom, och så gott!!



Dagen efter så gick jag och Gert över till dom med varsitt paket, då ju båda tjejerna fyllt år och jag ville förstås att det skulle vara rättvist :) 
Dom hade berättat för oss dagen innan att lilla syster fyllde år i Juli.
Dom är ganska nyinflyttade och just nu är vi enligt tjejerna dom allra bästa grannarna :)

Så fina tjejer <3

Vi håller ju på att fixa till i våran trappa ner, det kommer bli så fint och bra till slut, och jag kommer att vara hur nöjd som helst.
Lampor uppsatta och Maria kom på en tavla jag hade i källaren som skulle kunna passa, och visst gjorde den det. 
Jag kommer att sätta upp några fler saker, men absolut inte många, och jag väntar gärna på just det där!! Maria höll upp tavlan och precis så!! Precis så skulle den sitta, och fick sitta :)
Jag är en person som inte gillar att ha hål i väggarna i onödan, jag spikar inte i onödan, nej då avvaktar jag tills jag vet.
Jag gillar inte ens att ha spikhål under en tavla, nej det vill jag inte alls ha.
Som ni då förstår så kan det ta sin stund innan något blir som jag tänkt mig, men jag har ju hela livet på mig, så det är ju inga problem alls. Ja precis så är vårat tänk här, vi har hela livet på oss!!


Som ni ju vet så har jag och vi haft Billie här lite då och då. En dag då hon kom med Maria så bar hon på sin fina boll, ja så fin den är, men trasig :)
Hon lyckades med att sprida bollen i hela huset haha, ja inte riktigt hela, men småbitar i flera rum iallafall :)


Ni som läser det jag brukar skriva vet ju om hur det är här hemma, många pannkakor går det åt och blir det. Jag gjorde smet en dag och stekte i två dagar :)
Det är riktigt avkopplande att lyssna på en bok och steka pannkakor samtidigt :)
Boken jag lyssnar på är en bok jag redan läst, men för tjugo år sedan kanske haha :)
Jag behöver färska upp minnet, så kan jag ju säga. Jag får se efteråt om jag tyckte lika som då jag läste den, att den var jättebra, tveksamt.
Jag känner igen det mesta men vet inte alls hur det slutar, jag vet inte vem som är mördare, men anar lite gör jag. Jag har sju timmar kvar av arton haha, så än får jag hållas på halster.
Maria fick den här dagen hjälpa mig sen att ta fram lådor så jag kunde få in alla i frysen :)


Häromdagen så cyklade Gert till jobbet i Smedjebacken, och förstås tillbaka, men stannade till i Ludvika på biskopsnäsets elljusbana. Där på biskopsnäset väntade jag i min stora rullstol. 
Gert bytte skor och tröja för att ge sig ut i terrängen på femkilometer slingan.
Jag har varit där förut, flera gånger, men det var länge sen. Jättelänge sen.
Det hade verkligen varit en bra "gåslinga" för mig innan jag blev sjuk, ja då hade jag hemskt gärna gått där varv efter varv. Jag tyckte om att gå uppför, och på den här slingan var det mycket uppför. Men nu får jag åka bredvid och peppa på Gert om det skulle behövas. 
När vi sprungit klart så bytte Gert tillbaka till cykelskorna och så åkte vi hem. Han fixade allt galant och det blev ett bra träningspass med både cykel och löpning.

 


Min assistent Rebeccas föräldrar bor alldeles i närheten av där jag och vi bor.
Dom undrade om jag ville ha lite röda vinbär? JA!!
Jag har en egen buske, men dom flesta har fåglarna tyckt mycket om haha :)
Jag fick en stor låda med jättegoda vinbär som jag portionerade ut i påsar så att jag kan ta fram lite då och då :) 


Här nedan får bli sista bilden för idag haha :)
Ja på min fina bänk/pall,mitt auktionsfynd så står en lykta, så långt är det ju bra, men att mina stövlar får pryda den också, njae. 
Nu är det inte så jämt, men Gert fick ta ett kort nu så det syns hur fult jag har det varje natt :) 
Dom specialgjorda stövlarna har ortopedteknikern gjort i Falun, och dom är verkligen superbra och gör nytta.
När vi sätter på dom på morgonen/förmiddagen så känner jag hur det är något som börjar strömma i ben och fötter, något kallt :) Då förstår jag att dom gör nytta. 
Dom är inte snygga någonstans, men det får jag ta bort bara, dom fungerar bra och gör att jag inte får droppfötter. (då fötterna bara är fast i ett läge neråt, då det går inte att få dom i vinkel)


Jag hoppas att du och ni mår bra och har det bra. 
Nu ska jag rätta och alldeles snart börja skriva på mitt nästa inlägg.
Kram kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar