onsdag 19 augusti 2020

Nu fick det vara slut!!

Mina fina döttrar <3
Hej hej!
I början av sommaren då det var så där otroligt fint väder så undrade vi om det var det som var våran sommar, att den sen var slut för i år?
Ja efter dom fina dagarna så var vädret inte på topp skulle man ju kunna sammanfatta tiden efter med.
Men riktigt så blev det inte, eller lite rätt blev det ju först men nu då det börjar vara höst, ja då kommer sommaren tillbaka, vilket ju verkligen gillas av mig.
Ja som jag passat på, passat/passar på att ligga i solen och njuta av en podd och det fina vädret.
Det är verkligen livet det :)

Nu till lite dåtid :)
Jag kollade igenom lite gamla papper och såg då att i December för nio år sedan, ja 2011 så fick jag min diagnos, herregud så tiden går fort!! Jag hade ju haft symptom långt långt innan min diagnos.
Ibland frågar någon hur länge jag suttit i rullstol? En del frågar hur länge jag varit sjuk?
Jag säger som oftast, som jag sagt ett tag, kanske sex sju år :)
Vilken koll jag har, typ noll koll verkligen!??!


Marielle kom förbi här en dag för att hämta Maria, dom båda skulle åka till Falun för lite tatueringar igen??


Ja jag förstår då inte hur mycket dom orkar med, det gör ju verkligen riktigt skitont!!
Nu tycker ju inte dom alls att det gör ont, nej dom är inte alls lika som mig.
När jag gjort min för massor av år sedan så visste jag där och då att det var min första och min sista, ja aldrig mer ville jag göra en, det gjorde så ont tyckte jag.
Nu är det ju inte bara Marielle som har många tatueringar i våran familj, nej min Melina och Gerts båda söner har också många och mycket på sina kroppar.
Dom som tatuerar, ja så jag beundrar dom som kan!!, dom som får till det där som ju egentligen inte ens ska gå!!?
Dom är såna konstnärer, ja ännu duktigare och skickligare, dom kan få till färger/skuggningar så fint och bra på kroppsdelar!! Ja beundran är total verkligen!!


Eftersom vi haft skator på besök, ja dom har ju förut bott här med oss och kaninerna i flera år faktiskt.
Tills!
När Gert såg att en av dom hackade på våran Bruno, ja då fick det bli slut på gästfriheten dom haft.
Gert hittade en uggla på någon sida på datorn och beställde en direkt.
När den sen kom, så kom den upp på direkten för att beskydda. Vi nätade först om (skrev om det sist) med nät med mindre hål inuti det andra, så nu bör det vara lugnt :) Ugglan ska flyttas lite då och då, men det är ju inga problem alls.



Nu till lite renovering, igen.
På vårat hus, ja på utsidan så hade vi bara gaveln kvar att fixa till.
Det vi trodde skulle räcka med lite skrap och färg fick bli ny panel och snickare som hjälpte oss med det.



Dom är så duktiga och snabba så vi är så glada och tacksamma för den hjälpen. Gert fick i uppdrag av snickarna att riva så mycket han kunde innan dom kom.

När dom var hos oss senast och byggde en pergola på baksidan, så trodde varken dom eller vi att det skulle behövas mer hjälp på Dianavägen 24 C. Men så fel vi hade, både dom och vi haha!!?:)

När vi bodde i vårat hus i Smedjebacken innan vi flyttade hit så gjorde vi det mesta med det huset.
Vi dränerade, byggde ut, bytte tak, byggde två altaner varav en gick sönder och vi fick bygga upp den igen.
Vi panelade om och bytte fönster, ja vi höll på med något för det mesta, samtidigt så jobbade vi och hade två barn var, ja ni förstår ju haha :)
Ja så här långt efteråt vet jag då inte hur vi hann? Vi renoverade ju inne också?
Många gånger då jag tänker på det så har jag svårt att förstå hur jag gjorde med maten?
Hur visste jag hur mycket jag skulle göra? Till oss alla och matlådor till dagen efter??
Jag måste ge mig och oss en eloge faktiskt för hur jag och vi fick ihop det?
Det jag ville ha sagt med alla dom här raderna var att vi byggt klart liksom, ja vi gjorde ganska mycket själva då (inte bytte tak) så vi har ingen lust mer, nej nu tar vi hjälp så mycket vi bara kan.
Skillnaden nu och då är ju att jag inte kan hjälpa till, i Smedjebacken hjälptes vi åt med nästan allt, ja det gjorde vi faktiskt :)

Nu då när vi skulle panela om så behövde vi få hjälp att flytta bort våran luft luft värmepump från väggen, för att sen då vi är klara förstås få hjälp att sätta upp den igen. (Det drar alltid med sig något)

Innan allt det här med panel och snickare så hade vi filurat på och tagit ett beslut om att sätta in en luft /vattenpump också.
Ja vi har haft och har ganska dyra elräkningar så vi har känt att vi kanske behövde göra något mer, så vi bestämde oss.
Nu, ja igår så började dom att installera, ja minsann så snabba dom var att fixa till allt så det ska bli så bra det går. Dom blev så gott som klara efter en dag, men det var något mer litet som skulle fixas idag :)
Vi bytte fönster och balkongdörrar för tre år sedan också, så ja det enda vi kan göra nu för att förbättra ännu mer är att isolera vinden.
(en sak till är att tilläggsisolera hela huset, det skulle vi börjat med haha, men ett sånt projekt lägger vi ner innan vi ens tänker på det :)
Ja faktiskt, det vore inte dumt alls, ja med vinden menar jag, men det får vi filura på ett tag innan vi gör slag i saken :)
Det kommer sen inte att kunna få det billigare rent elmässigt, nej det kommer att bli riktigt bra.

Inte långt borta nu, snart är det klart :)

Det har varit ganska mycket utomhus nu ett tag här för oss och kaniner som skulle räddas från skator, men vi håller ju även på lite inne.
Jag har skrivit om det förut, det har ju varit på gång ett längre tag nu.
Jag bad ett företag om en offert, vad det skulle bli att spackla måla om och tapetsera.
Jag fick snabbt svar på vad det skulle kosta och jag tyckte det lät rimligt och ungefär vad jag räknat med.
Det ska bli såå skönt att bara få allt gjort och jag bara kan fokusera på att få till det så som jag vill. Säng och gavel, dom nya sängborden jag köpt på en köp och säljsida och tavlor, lådor, lyktor och ja allt som ska planeras in. Det absolut roligaste som finns!! Det kommer att bli så roligt och härligt att få tänka till och göra i ordning :)

Nu till lite annat :)
Ett födelsedagskalas har vi haft sedan jag skrev sist.
Min Melina fyllde 22 år, min yngsta dotter?? Vart tog dom åren vägen, min minsta lilla "fialotta" är inte liten alls längre, hur gick det till??




Melinas sambo Oscars föräldrar och hans farmor och farfar, och bror kom.
Hans mamma hade med sig en jättefin gurka med som små stickor som stack ut :) Det är ju extra gott och härligt med hemma gjorde gurkor, och ja andra saker också förstås, men just gurkor gillar jag :)
Den var jättegod så tack igen Anneli!!


När vi fikat klart så kom min ena vikarie och vän Anneli en sväng förbi.
Hon hade hälsat på hos en av våra grannar så hon tänkte bara komma förbi och sa hej, jag blev så glad så :)


Vi blev många på kalas, så roligt då det är någon annan än jag som fyller. Vi fick plats alla på altanen och det blev så bra tack vare att vädret höll sig så fint. 
Jag och min äldsta dotter Marielle är inte alls lika glada i kalas som Melina är, nej vi vill slippa vi :) 
Marielle fyller i September hon, så vi får se då det närmar sig hur hon känner och vill. Paket får hon iallfall förstås, det är hennes dag som hon själv får bestämma över, ja så tycker jag :)

Marielle med Billie
Lite bak blev det innan kalaset. Syltkakor, chokladbollar, kladdkakemuffins, ljusa rutor med strössel och så gjorde jag dumlekolskakor som inte blev bra. Ja ibland kan det bli så tydligen haha :)
Gert tyckte dom var goda så en burk i frysen fick det bli till Gert att ta fram när han blir sugen :)
Min mamma bakade en pinochio tårta eller hur det stavas, och så en princess tårta från coop köpte jag.
Vi ville förstås att det skulle finnas något till alla.




Dom nedan såg ju bra ut tills dom varit i i ugnen :)




Jag for iväg en dag eller rättare sagt en kväll och hämtade mina nya glasögon, det fick bli några "selfies" så jag kunde se på kort hur jag såg ut.
Jag tycker att det är lättare att se så än i spegeln, ingen aning om varför det är och känns så ??
Jag bjuder på dom :)
Glasögonen tycker jag blev bra, jag gillar både formen och färgen , lite annorlunda än mina andra jag har :)


Jag och Gert beställer mat från Ica varje vecka som dom packar och vi hämtar.
Den här gången sist då jag fick tomaterna som jag beställt så upptäckte Gert den här tomaten!!
En dubbeltomat liksom, jääätte stor tomat!!


Till det här med att beställa mat, jag älskar det!!
Ibland behövs förstås kompletteras med något jag inte tänkt på då jag beställt, men annars fungerar det superbra.
Jag och vi tycker att det är lyxigt och så otroligt skönt att slippa gå i affären varenda vecka.

Två dagar efter Melinas födelsedag så fyllde våran fina vän Ingemar 65 år!!


Vi for dit med paket och lite fika han kunde ta med till hans kompis där dom skulle vara på kvällen.
Jag brukar göra smörgåstårta till han och dom där som bor där när dom fyller år, ja inte alla då, nej då skulle jag inte göra annat än smörgåstårtor.
Den här gången blev det lite fika bara då han ville ha en smörgåstårta till sitt jobb nästa vecka då dom ska tacka av han på jobbet på Fagerliden i Fagersta.
Han vill bjuda sina arbetskamrater där då han ska gå i pension.


När vi kom till Fagersta så satt hans fru Eva ute med Ulla och Ida, och så lilla Selma (hunden)


Som jag skrev härom gången så behövde jag säga till mig själv om att det var köpstopp på blommor, jag får inte plats med fler liksom :)
Det har trots att jag inte får plats med fler tillkommit tre stycken!!?, varför då kan man ju undra kanske? Jag fick dom av Maria haha :)
Jättefina kaktusar och en av dom vet jag inte vad det är för blomma, det är bara hjärtan utan stickor, ser ut som två pepparkakshjärtan man målat gröna haha :) Men nej, det är på riktigt :)
Den största av dom tre fick mig att tänka på min mormor, ja det var nog en vanlig blomma då som många ofta hade, kanske? Men jag  gillar den skarpt och den ska få en plats någonstans förstås :)


Nej  nu behöver jag avsluta och börja rätta innan det blir klart för idag :)
Jag hoppas att alla har det bara bra och att ni mår bra.
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar