söndag 9 augusti 2020

Vingåker och Sörmland!



Hej hej!!

Jag brukar skriva mina inlägg i rätt ordning, ja jag menar att jag skriver det jag gjort i den ordningen jag gjort eller varit på ställen .
Idag blir det inte som vanligt, nej idag börjar jag med det jag och Gert gjort alldeles nyligen och så fortsätter jag med resten sen :) Inget ni skulle ens tänkt på kan jag tro, men för mig brukar det kännas bäst att skriva i ordning :)

Nu till nu och häromdagen!
Vi är precis hemkomna från en tripp till Vingåker, ja det blev några fler ställen vi åkte till än Vingåker, men vilket fint ställe vi hittat och bott på!!
Båsenberga hotell och konferens heter stället vi bodde på.


Det var så familjärt, välkomnande och elegant, verkligen ett ställe dit vi kan komma tillbaka till om vi behöver bara komma hemifrån lite. Ett ställe dit vi kan åka till för att äta god mat och ha det så där bra som bara är bäst!!
Det var klart väl värt ett besök, och är man golf intresserad så kan jag även om jag inte spelar golf rekommendera det här stället.


Det var ett riktigt Nina ställe, ja herregud så fint där var, överallt, som om jag varit med och designat haha :) Nej då, men i min smak var det verkligen.


Det fanns inget dubbelrum för handikappade, men efter ett samtal med hotellet om hur det skulle kunna fungera för mig så blev det ett vanligt dubbelrum till oss. Det enda som inte skulle fungera med det rummet var badrummet och duschen, men jag tänkte att jag ju inte skulle behöva duscha nästa dag.

När vi kom tillbaka efter våran tur så träffade jag en man i receptionen som visade sig vara en av ägarna, vi pratade lite och jag berättade att jag tyckte det var ett jättefint ställe.
Jag berättade att rummet var toppenbra och att allt fungerade superbra, och att jag inte behövde duscha då vi ju bara var borta en natt.
Han tyckte då att jag kunde låna duschen i handikappsrummet (enkelrummets dusch).
Så otroligt supergulligt och omtänksamt snällt. Så generöst!!
Det låg snett mitt emot vårat rum så det passade jättebra.

Här bodde vi :)




Som vanligt vill jag dela med mig av allt, och jag som tar kort mest hela tiden, delar med mig av dom också då förstås :) Som en bild dagbok :)
Nu tillbaka till Vingåker.
Vi hade inte tänkt äta middag på hotellet utan ta det någon annanstans där vi ju trodde vi skulle hitta på något lämpligt, men nej det var inte lätt att hitta något bra ställe.
Personalen hade tänkt (hon berättade dagen efter) att eftersom vi kommit till hotellet ganska tidigt på dagen och bara skulle göra Vingåker, så förstod dom att vi skulle komma tillbaka ganska tidigt, vilket vi också gjorde. (Vingåker är inte så stort, men det hade inte vi koll på alls haha :)

Dom var så snälla så dom ordnade ett bord åt oss i restaurangen när vi kom tillbaka, där vi åt en supergod middag.
Så otroligt bra komponerat, så mycket har jag inte ätit på länge kan jag säga.


Då när vi skulle bestämma vart vi skulle åka så hade vi ingen knappt aning ens vad Vingåker var och vart det låg någonstans?!
Jag trodde nära Eskilstuna och Gert trodde runt Stockholm? Lite koll på kartan och sen GPS i bilen, inte dumt alls det haha :)
Ni som känner mig vet ju att jag ofta kört fel i mina dagar, många extra mil har det blivit :)
Nu kunde jag vara kartläsare och Gert körde.

Vi hade ingen aning om vad Vingåker var för ställe, nej det hade vi inte. Men att det fanns en outlet affär där, det hade Gert sett en stor skylt då vi åkte förbi Lindesberg en dag för någon månad sedan.
Det var en ganska stor affär (Outlet), men mer än en timme var vi inte där :)
Hur som helst så var Vingåker inte något ställe att mingla runt i, så då vi varit runt där lite så for vi till Katrineholm.
Där var det större, men då vi gått runt där någon timme och hunnit fika lite så bestämde vi oss för att åka tillbaka till hotellet. ( som personalen känt på sig, men det visste vi inte då haha )


Vårat egentliga mål var att åka till Malmköping, ja där hade vi stannat till för åtta tio år sedan.
Vi stannade där för att äta på en restaurang då vi var på väg till Skavsta flygplats.
Det såg ut och verkade så mysigt, så ända sedan dess har vi tänkt att åka dit en sväng någon gång, och nu var det den gången.


Då vi skulle checka ut och åka vidare mot nya "äventyr" i sörmland så sa
tjejen i receptionen att hon tyckte att det strålade av oss, eller det lyste kanske hon sa?
Jag blev såå glad!!
Hon har i vilket fall som helst helt rätt, bara det att jag inte visste att vi gjorde det.
Jag är så lyckligt lottad som har ett sånt fantastiskt bra liv, med den jag älskar.
Nu har jag tur på massor av olika sätt och på grund av olika människor, mina barn, assistenter och ja många många.
Jag berättade för henne innan vi åkte att vi skulle åka en sväng till Malmköping och såg lycklig ut förstås då jag längtat dit lite :) Hon visste alldeles säkert att det inte skulle bli så roligt, hon förstod nog inte vad vi sett med det stället? Haha :)

Såå besvikna vi vart!! Nej ingen av oss ville ens kliva ur bilen för att gå runt lite.
Hur kunde det ens ha känts mysigt? :(
Ingen aning, men det händer ju förstås mycket på runt tio år.
Lite sorgligt det som jag haft som en önskan, att åka dit och "flanera" lite haha :)
"Våran" restaurang fanns kvar men var nu en pizzeria.
När vi åkte genom "byn eller samhället kanske man ska säga, då såg jag ett ställe, ett strykjärnsmuseum!! Som inte var öppet och kanske inte varit på länge :(
Men om det varit något ställe som varit något jag tyckt om där, så var det definitivt det stället jag velat gå in på :)
(Nu hade jag inte kommit in i det gamla huset, men om jag kunnat gå, då hade jag velat det.)

Eftersom vi blev så besvikna så for vi till Eskilstuna, det borde ju ändå fortfarande vara en stad?
Det var det, om än säkert mycket mindre än det varit, många tomma lokaler.
Så tråkigt på det viset med alla köpcentrum, dom byggena gör ju att inner städer dör ut, såå tråkigt!!

På Åhléns i Eskilstuna hittade jag jackan som det stod Nina på med stora bokstäver NINA!!
Ja det fanns inget att göra, bara att slå till!!


Jag kan ju säga att jag har några jackor sedan innan, men ingen så fin som den här då!!
Vi konstaterade Gert och jag att han är "skooman" ( löparskor) och jag "jackoman" :)
Men vi är lika glada för det :) Hela vägen hem sen från Eskilstuna så sa jag " Åh vilken fin jacka jag har köpt"!! Jag var verkligen jätteglad att jag hittat den :)

Vi har under våran lilla tripp i Sörmland hittat på två Åhléns affärer och jag riktigt känner hur jag  saknar den affären här hos oss. Såå tråkigt att den inte finns kvar!!

Dagen efter att vi kom hem så hade jag bokat Elin och lite massage. Lite och lite blev det ju inte, men en timme och ganska mycket onda grejer hade jag :)
Hon fixade till mig så nu hoppas jag att bli som ny, vilket jag tror :)
Jag har haft ganska ont i nacken ett längre tag, så det var skönt att få hjälp.
Jag är så glad att jag har Elin, att hon är så snäll och kommer hit med sin massage bänk och hjälper mig då jag behöver.



Vita läkerol, ja vad gjorde jag utan dom?
Nu kommer jag att låta gnällig så du är beredd!!
Jag äter mediciner som gör att jag blir torr i munnen.
Det kanske inte låter så jobbigt med att vara torr i munnen, men jag kan lova om du inte haft det,  det är riktigt jobbigt. Skitjobbigt!!
Det går inte att prata till slut, nej så obehagligt!!
jag har skrivit om det här förut, men gör det igen :)
Jag har haft det såhär i ungefär 6 år, ja kanske lite längre, och fler år kommer det ju att bli. Det kommer inte gå att vänja sig kan jag lova, men att acceptera att det är så här, det får jag ju lov att göra. Jag kan ju inte vara utan mina mediciner, så det finns inget att välja på, bara att gilla läget som man ju säger :)

Jag har testat alla sorters tabletter och medel på apoteket som finns, ja alla smaker på sugtabletter har jag testat och dom hjälper inte ett dugg, knappt för stunden.
Det finns en slags spray också man kan ha i munnen, men det blir bara oljigt i munnen, inte alls saliv ökande för mig.
Enligt mig och för mig så är det riktiga skit"mediciner", men dom måste ju hjälpa några, ganska många eftersom det finns så otroligt många olika.
Jag har förut trott att om någon är torr i munnen så hjälper det med lite vatten!??
Nej så fel jag haft!! Det hjälper då inte mig ett dugg!
Jag är så torr i munnen att en läkerol kan vara i min kind en hel natt och den fortfarande inte lösts upp, så torr mun har jag:( Då kanske man kan förstå tänker jag :)

Nu vet jag att just vit läkerol inte är sockerfri, men det kan inte hjälpas alls, nej jag måste verkligen ha den. Jag har askar som ligger lite överallt, ja dom är viktiga.

Nu måste jag förstås förstå att det finns många många som tycker det fungerar och då säger jag grattis till er, jag önskar också att jag kunnat ta någon sockerfri variant.
Nu behöver jag inte många alls på en dag, fyra fem stycken tar jag nog bara, ja jag tycker det är ganska okej iallfall fast jag ju vet :)
Nu ska jag sluta att gnälla för idag :)


När vi fyller på medicin så ser jag hur många tabletter jag faktiskt äter på en dag eller vecka. Jättemånga egentligen, men dom jag tar måste jag faktiskt bara ta.
Jag kan inte klara mig utan dom, nej det vill jag inte ens tänka på hur det då skulle vara.
Det tog ett tag att få till alla mediciner så dom skulle hjälpa mig, men till slut så fick vi till det.
En av tabletterna är jag glad för att min doktor då stod på sig och tyckte att jag skulle prova igen.
Jag hade tagit dom en gång flera månader innan, och då fick jag jätteont i huvudet så jag ville helst inte prova dom igen.
Han sa att det inte var säkert att jag skulle få den biverkan igen, och det fick jag inte!!
Så jäkla bra, för det finns ingen bättre än den, enligt min doktor.

Min nya fina vas :)

Mina finaste blommor, som går att hämta ute på mina buskar, såå otroligt fina tycker jag.
Jag sätter dom lite var stans :) Det går inte åt många alls i mina flaskor :)
Jag köpte en annorlunda vas då vi var på hotellet i Vingåker, passade perfekt tycker jag :)





Nu till en viktig sak som jag verkligen behöver.
Det är min duschstol, jag har en som går att tilta bakåt vilket jag behöver då kroppen blir spastisk.
En ganska lång tid så har den krånglat och till slut gav den upp.
När vi tiltat den bakåt så har det varit svårt att få den tillbaka och till slut så gick den inte att få tillbaka den i rätt sittande läge!??
Jag ringde och felanmälde och bara ett par dagar efter så fick jag en ny!!
Så himla bra och dom är så himla bra på hjälpmedelcentralen tycker jag, superbäst!!


Ett par dagar så bakade jag fröknäckebröd, eller baka och baka :)
Det är så bra att ha något att ta till om man är sugen på något :) Nyttigare än det mesta är det också!!





Nu får jag ge mig för idag och för nu.
Jag hoppas att du har det bra och att du mår bra.
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar