söndag 6 december 2020

Allt kan ju inte vara kul!




Hej hej!
Ja nu är det redan andra advent, den där tiden och jag kommer inte alls överens, nej tiden går alldeles för fort!! Jag vill verkligen sakta ner farten och att dagarna går lite mer långsamt, jag tror många fler än mig har den känslan.
Sedan jag skrev sist så har det varit bra dagar, ja faktiskt jättebra dagar. 
Jag försöker fokusera på alla bra dagar då jag ju också haft några riktigt jobbiga skitdagar. 
Ni som brukar läsa det jag skriver vet ju att jag har en kateter, en slang in genom nedre delen av magen direkt in i urinblåsan. 
En jättebra livsnödvändig grej för mig, såå himla skönt att slippa kissa på mig, ja en superuppfinning om ni frågar mig.
En dag då jag duschat och skulle klä på mig så låg jag i sängen, så upptäckte Maria att katetern åkt ur???
NEJ!! Jag sa med samlad ganska lugn men bestämd röst att då måste du stoppa i den direkt, och det gjorde Maria. Hon tänkte inte alls utan gjorde som jag sa bara. (Efteråt var vi lite skärrade både hon och jag)
Om inte kateterslangen sitter i hålet så börjar kroppen att läka ihop hålet och det växer igen fort, ja alldeles för fort, jag skulle inte hinna till Falun ens. 
Alltså då det blir så här, då måste man in med något snabbt som tusan. Nu hann vi stoppa in slangen direkt eftersom vi upptäckte det så på en gång. 
Katetern sitter kvar i urinblåsan med en "kuff", en lite bubbla ( tunn genomskinlig ballong) där det finns vätska i, som förhindrar att den kan åka ut.
Nu gick alltså "kuffen" sönder av en anledning som jag tror, jag har urinstenar där inuti min urinblåsa. Dom kan vara vassa som gjort att "kuffen" gått sönder och självaste slangen åkt ut.
Jag ringde palliativa teamet som brukar hjälpa mig med byte av katetern, och dom kom på direkten. 
Vi satte i en ny, och den var hel igen och jag kunde slappna av, trodde jag ja!!
Nästa dag var den trasig igen!! 
Det fick bli en ny uttryckning och vi gjorde lite annorlunda mot gången innan. 
Jag har förstått och vetat att jag har stenar där inuti, så jag har stått på väntelista för att få komma till en läkare. Men nu då det blev så här tokigt och jag inte fått tid än, så ringde jag dom efter att den åkte ut första gången, och fick en tid den här veckan som kommer, såå bra!! 
Sist jag hade stenar, så fick dom lov att operera bort dom, och jag skulle tro att det är lika nu. 
Jag har nu tejpat lite ( eller mycket ) så att slangen där den går in i magen ska hållas kvar, för att den inte ska kunna åka ur igen.
Ja det jag skrivit nu låter ju inte så jobbigt egentligen kanske, men fy så jobbigt det är, att inte veta hur eller när den vill åka ut. 
Jag tittar till den många gånger om dagen, men vet ju egentligen att den just nu inte kan åka ur, nej tejpen hjälper ju till att hålla den på plats :) 
Jag blev och är helt nojig och har varit sedan dess, men jag är ju så rädd om den.
Det som är jobbigt är ju att det verkligen är livsnödvändigt för mig att ha katetern. Inte livsnödvändigt förstås, men otroligt viktigt för att jag ska kunna ha ett bra liv, och det har jag ju verkligen med hjälp utav den,
Att jag slipper kissa på mig, slipper försöka få hjälp på toaletten då jag känner mig kissnödig, och sen  inte kan hålla mig :( Ja som jag behöver min kateter säger jag.

Jag har haft katetern sedan ungefär sju år, och det är först nu som det hände, så jag får vara glad över att det inte blivit något tok förut iallfall :)  (Jag som försöker vara positiv )
Ja nu har jag minsann bjudit på det här haha :) 
Ni får veta massor av det jag är i eller varit med om, mycket som kanske inte går att förstå eller sätta sig in i, men då får ni förstås bara skrolla vidare :)
Nu efter några skruttdagar med mycket oro, så har jag blivit lite lugnare och väntar och längtar tills jag får åka till sjukhuset, det ska bli skönt att få hjälp. 
Just det dom ska göra är ju inte superkul direkt :) Men allt kan ju inte var kul förstås :)
Dom ska kolla in i min urinblåsa för att se hur mycket stenar jag har och hur stora. 
Jag hoppas förstås att dom är så pass små att dom kan plocka ur dom, men jag känner mig säker på att det inte är fallet, men jag får se.
Bäst att tänka det värsta så blir jag jätteglad om jag har fel haha :)
Nu nog om det :)

Nu till något helt annat, något som jag gillar och älskar!
Jag har som vanligt pysslat på lite här hemma, tagit fram ljusstakar och stjärnor och gått igenom vilka tomtar som ska få komma fram ur kartongerna? Jag har inte tagit fram tomtar och sånt än, nej jag avvaktar lite till innan jag fixar till allt. 
Det är såå roligt tycker jag med allt pyssel, ja jag menar inte bara med julpyssel, nej allt pyssel liksom.
Här nedan plockar vi i en av jullådorna :)


Jag har fått hjälp igen med fler tyger som behövde sys, till draperier där nere, Alicja (sömmerska) förbarmade sig igen och det blev såå fint så!! Ja det är så roligt, men såå svårt att få till allt så att det blir som jag vill också. 
Tyget som Maria stryker och som ska bli draperi där nere, är likadant som mina nya lakanset som jag ska ha där i sängen där när allt blir klart :) Jag är så förväntansfull och ivrig haha :)


En eftermiddag så for vi till Snöån för att hälsa på "bästaste" Anneli och hennes Peter. 
Dom har köpt ett litet hus och jag ville så gärna se hur dom hade fått det, så mysigt var det.)
Så mysigt och roligt att ses efter flera månader. Det bjöds på supergod äppelpaj med vaniljsås och massor av prat.
Vi skulle nog kunnat prat i flera dagar haha :) Men snart så ses vi förhoppningsvis igen och fortsätter där vi slutade :)


Lilla söta Billie fyllde 3 år häromdagen. 
Jag och Gert köpte en liten hundbädd till henne som hon testade hos oss en dag då vi var lite hundvakt.
När jag är inne i duschen så brukar hon ligga på en handduk bara och vara med oss i badrummet, men den här dagen fick hon ligga lite mysigare :)


Marielle på väg till jobbet :)

Jag ska bara skriva några rader om dessa alla blommor jag tar hand om!!  Ja som jag håller på, jag har några som växt ur sina krukor och verkligen behöver ny jord, igen!! Ja dom växer så det knakar känns det, så jag tog tag i några till här en dag :) Jag har planterat om några lite då och då, annars blir det lite jobbigt för armarna, och jag har ju tid :) En del av blommorna är riktigt skräpiga, och den här nedan var en av dom :) 


Nu ska jag sluta skriva för idag :) 

Ja kan hända att det blev ett mycket kortare inlägg än vanligt, och det kan ju vara skönt kanske haha :) 

Jag hoppas att du och ni mår bra och har det bara bra. 

Nästa gång jag skriver har jag förhoppningsvis fått ordning på min kateter :) Då kan hända att jag bara är såå lycklig över att den fungerar igen!

Kram kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar