tisdag 17 augusti 2021

En härligt mysig eftermiddag!!


Hej hej!

Idag börjar jag att berätta om en härlig eftermiddag tillsammans med Elisabeth.
Vi passade på att ta oss en tur till Borlänge en dag på Gerts sista semestervecka, så himla roligt att äntligen ses.
Jag och Elisabeth har känt varandra sedan 1988 ungefär. 
Jag jobbade på SJ i Ludvika och hon på SJ i Borlänge. 
När jag började på SJ så kunde jag förstås ingenting, och geografin satt inte som ett smäck precis haha :) 
Nej det var ett ämne i skolan som jag tyckte var totalt onödigt, vilket resulterade att Nina inte ens visste vart Malmö låg, inte ens åt vilket håll det låg, uppåt eller nedåt?? 
Ja på den nivån var det faktiskt :)
Jag fick förbanna mig själv då jag ju fick det ganska jobbigt just med det, med kartan :)

Hur som helst, Elisabeth, hennes syster Kicki och några fler med henne, var vid mig och oss i Ludvika, för att stötta och hjälpa och lära mig och en till ny tjej. 
Dom två som var där i vanliga fall var barnlediga båda två samtidigt, det måste varit väldigt dålig framförhållning eftersom vi ju kunnat vara med dom och lärt oss innan dom skulle sluta, egentligen?:) 
Det var ju tur ändå för mig att dom från Borlänge och ibland Falun fick komma till oss, annars hade jag ju inte känt någon av dom. 
Jag lärde alltså känna Elisabeth då när hon var vid oss, och sen har våran vänskap bestått. 
Så roligt och även om vi bara ses oftast en gång om året så är vi ju bästa vänner då vi ses, och fortsätter där vi slutade typ haha :) Ja så känner vi nog båda två :)
Härligt att det kan kännas så efter så många år.
Hon bjöd oss på kaffe med en supergod kaka med vaniljglass, riktigt mumsigt!!


Hon har bara ett par steg upp på altan, men det är för högt för mig att komma upp, så då kommer mina ramper väl till pass :) Hon har det så fint så, och vi hade det så mysigt :) 
När regnet började komma så förpassade vi oss in en stund, hon har gjort så fint och mysigt inne i sitt hus, jättefint. ( jag vet då inte varför jag inte knäppte något kort inne?)
En "liten" stund kändes det som att vi var där, men det var flera timmar haha?? Ja som vanligt då, att tiden rusar fram i värsta farten. Tack snälla du Elisabeth <3


När vi var ute en dag så kom Zigge förbi :) Finaste lilla (han håller på att bli stor nu)  Zigge :) 
Det är Rebeccas hund som kom och hälsade på med sin husse en sväng, men Johan blev inte med på bild, hur tänkte jag då??


I Lördags så var det veteranfotboll i Blötberget som så många år tidigare. Jätteroligt att dom fixar och ser till att det blir av. Det krävs ju en plan att spela på och att det finns både domare och spelare, och lite kioskverksamhet och så speakern förstås, Håkan heter han :) Ja det finns säkert många fler som finns och hjälper till så att dagen blir så bra som den ju alltid blir.


Jag och Rebecca for dit för att se ett par matcher innan vi skulle åka till Fagersta med smörgåstårta till Ingemar som fyllde år just den här dagen :)


Ja då dom fyller år våra vänner där i Fagersta så önskar dom sig en smörgåstårta, det blir några varje år haha :) Inte det roligaste alls att göra :), men dom blir ju så glada att dom kan bjuda alla på fika. 
Dom har inte mycket pengar alls i månaden så nog kan jag göra en tårta så dom slipper köpa en :) 

Välkomstkommittén sitter och väntar på oss :) 


Eftersom Ingemars födelsedag var på samma dag som fotbollen så skulle ju inte Gert kunna följa med, dom fick hålla till godo med mig och Rebecca vilket dom förstås gjorde :)
Ingemar hade redan fått sin present, men jag visste att han ville ha en lika "magväska" som jag har, så jag hade beställt en lika till han :) Med den får han nu plats med både cigaretter och telefonen, ja den passade honom jättebra. 


Gerts lag kom tvåa i turneringen ( Smedjebacken ) och det var ju jättebra!! 
Senare efter matcherna så sågs dom hos en av dom för lite bubbel och prat, och gick sen ut och käkade tillsammans.

Dagen efter Gerts festligheter så fick han en bit smörgåstårta han med :)

 

Mina favoritblommor nu i slutet av sommaren, jag har flera buskar, och jag älskar när dom blommar! Då får jag passa på att sätta dom i något jag kan ha på altanen så jag ser dom, och njuta medans dom är fina och blommar.




Nu till en för mig dryg grej, en biverkan av mina mediciner är att jag är så torr i munnen, ja alltså!!
Om man inte varit det så kan jag lova att det är drygt, man kan inte ens prata utan att man smackar. 
Det hjälper inte att dricka något som man kan tro, nej direkt man druckit klart är det lika igen!?
Jag fick lära mig den hårda vägen haha :) För att bli av med det värsta så tog jag vita läkerol förut, i flera år faktiskt, och just den är inte sockerfri. 
Nej minsann, jag fick märka att socker inte var bra för tänderna!??  
Ja nog vet man ju att socker inte är bra för tänderna, jag vet inte bara varför det skulle vara bra för just min mun, och så länge?? 
Det resulterade i alla fall att jag fick ett så stort hål så att tanden gick sönder och bitar ramlade ut?? 
Nu tuggar jag tuggummi istället, inte alls min grej, och tuggar gör jag ju mest i början på varje. 
Dom är i alla fall sockerfria och även om det går åt några på en dag så fungerar det, och jag kan prata utan att låta konstig och smackande :)
När man är så här torr som jag så får man lätt svamp i munnen, och det har jag nog nu igen :( 
Jag märker det på att ingenting smakar som det ska, nej inte ens vattnet. 
Nej jag kan nog få lite aptit igen bara jag fixar så att maten smakar som den ska igen.
Medicinen jag ska ta är inte god, nej, och jag ska ta fyra gånger om dagen i tre till fyra veckor?? 
Man ska inte gurgla, nej man ska ha det i munnen och se till att det blir överallt för att sen svälja?? 
Ja ni läste rätt, det känns inte roligt alls, men jag har  gjort det flera gånger och det går, även om det är lite äckligt haha :) 
Det är svårt att hinna med fyra gånger om dagen och mellan måltider, men jag får helt enkelt kämpa på och göra det bara.
Ja det ska inte få vara enkelt inte, nej då, men egentligen är ju allt annat i alla fall ganska enkelt och bra tack och lov haha :) .


Vi håller på att fundera om vi ska köpa en bil, en annan än våran enligt mig våran bästa Mitsubishi. 
Ja vi har ju haft den länge och även om jag inte kan köra den eller knappt komma in i bilen, så blir det faktiskt jobbigt att någon annan ska ha den :( Lite av en sorg måste jag säga. 
Vi får se om och när vi hittar rätt, drag och automat är några krav :) 
Vi får se om och när det dyker upp någon bra. 
Från början var det en caddy som var önskemålet, men med tiden så är allt av intresse haha :)
Gert med expertis var till Stockholm härom veckan för att titta på en som vi sett på datorn vid en firma. Jag var den som fick ringa haha :) 
Ja ni som inte känner mig, jag är typ helt kass på allt vad bilar är, helt ointresserad är jag. 
Jag fick ju förstås låtsas, och fråga några saker. Jag kommer att bli duktigare när jag tränat lite :)
Jag pratade med två personer där på företaget och ingen av dom sa att det var några konstigheter, men! Dom glömde bort en viktig sak! 
Den hade rätt färg (ungefär vad jag tycker kan vara viktigast haha ) enligt mig, men den var ganska mycket rostig! 
Den gick bort förstås då, men tråkigt att ingen sa något om det?

Häromdagen var vi till Borlänge där vi sett två bilar på ett ställe, ja då följde jag med tillsammans med expertis. När vi kom dit var en av dom bilarna vi tänkte titta på såld, och den andra hade företaget lånat ut till en kund som väntade på en annan bil? Ja fortsättning följer förstås men det ska nog få dröja tills vi hittat en som Gert vill ha :) 
Vi har ju våran bil, en Chrysler som jag kommer in i och kan köra om jag vill.   
Den här andra jag skriver om är den bilen vi köpte då vi hade fyra barn som skulle få plats, så vi skulle slippa åka på semestrar i två bilar :) 
Det är den som följt med oss så länge och som ändå fungerar jättebra, och vi har ju lagat det mesta :) En toppenbil för den som behöver en 6 sitsig :) Det kommer att bli lite jobbigt faktiskt att inte ha den kvar, men men det är ju bara en bil får jag tänka.

Marielle var här en dag och hälsade på mig, och medan hon var här så kom Melina också :)
Ja mina älskade tjejer <3 
Här nedan tränar Marielle lite med Billie, det syns inte men Marielle säger: Sitt!, Backa!, Snurra! osv, och så gör hon det, men ibland :) 
Ja ibland tar hon det säkra, då gör hon allt haha kanske, allt utom det Marielle säger :) 
Allt för att få en liten godis och en nöjd matte :)


Nu till mig som fryser, ja fy så jag kan frysa!
När jag ska sova eller egentligen nästan hela tiden så fryser jag. 
Ja jag fryser mest om nacken och axlarna, ja ibland i hela kroppen, men nacken och axlarna är mitt problemområde kan man säga :)
Jag har oftast vetekuddar, men dom behövs ju värmas på då och då för att dom ska hjälpa. 
Filtar och sjalar går också bra, ja vad som helst som gör mig varm fungera ju :)
Jag har en värmedyna i sängen vid nacken som ligger under lakanet på bäddmadrassen. 
Jag har en värmefilt och så vetekuddar och andra filtar. 
Ja det känns inte roligt att det är så, men så är det och då får jag göra det bästa av det, och det är att klä på mig och sen ta till allt jag kan. 
Polotröjor är min melodi här, ja jag kommer att ha halv polo eller polo hela hösten och vintern, ja jag är så glad att det finns så mycket att välja på. 
Något av det allra allra bästa och viktigaste för mig, det är varmvattnet!! 
Jag är ärligt talat lycklig över det varenda morgon då jag ska duscha, överlycklig!! 
Jag är så glad över att jag lever nu och inte förr, tänk då, det fanns inga dunjackor och andra täck kläder, då fanns inget varmvatten, det fanns ingen dusch?? Hur skulle jag klarat mig då? 
Nej det kan jag inte ens tänka på haha :)
Jag hoppas att du som läser har det bra och att du mår bra.
Kram kram från mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar