fredag 12 november 2021

Vilket lyx jag har!!



Hej hej!
Nu känner jag att hösten slagit klorna i mig, ja nu tycker jag att det är lite ruggigt och kallt mest överallt och hela tiden. 
Det är bara man klär sig ordentligt jätteskönt att vara ute och andas den härliga luften, ja som trots allt är den bästa luften på hela året, ja höstluften!!

Jag och Gert for iväg till Borlänge en eftermiddag, vi hade ingen särskild plan, men sån tur jag hade, så tog vi oss en sväng in på Erikshjälpen där. 
Det är en loppis i min smak verkligen, ordning och reda är ju enklast för mig som inte riktigt kan "gräva" och leta i kartonger med allt möjligt, jag når ju inte jag som sitter. 
På Erikshjälpen är det också så att dom som dekorerat och ställer iordning allt, fixar det som passar ihop med varandra så man kan se så enkelt. Ja som ni hör så är det liksom mitt ställe!


Jag och Gert fikade där på deras jättebra fik tycker vi båda, alldeles lagom mycket att välja på. 
På fiket, där hade dom en passande skylt, ja som den passade!!
När barnen var små och fortfarande faktiskt ibland idag så är det precis så som det är hos oss.
Vi har väldigt ofta suttit och fikat och då har någon av oss kommit på att vi ju behöver äta mat också haha :) 
Inga konstigheter alls, men lite onödig ordning kanske, det är ju bättre man äter först för att sen få se om man ens orkar efterrätt :)

Vi upptäckte inte Erikshjälpen förrän för några år sedan då vi var till Motala för att hälsa på min vän Carol och hennes man Jocke. 
Vi möttes på  Erikshjälpen i Motala där han är chef/föreståndare eller vad det heter. Vi fick en rundvandring och blev glatt överraskade. 
Jag hade ingen aning om att ett sånt ställe fanns ens?

Nu tillbaka till Borlänge, jag såg två tavlor jag var sugen på att köpa, men köpte bara en av dom.
När jag var på väg hem ångrade jag mig att jag inte köpt båda, men då Melina undrade om jag ville följa henne till Borlänge nästa dag? Haha, ja då förstår ni ju vad jag ville??


Vi åkte förstås dit nästa dag och köpte den andra också!!


När jag var med Melina dit så skulle hon in på Ikea en sväng, och vad ville väl jag ha då om inte en glass!! Ja deras minsta strut vanilj mjukglass, det är precis en sån jag kan bli sugen på när jag vill ha en glass :)


När vi kom hem och jag då hade båda tavlorna här hemma så började jag filura ut vem eller vart jag skulle hänga upp dom? Lättare sagt än gjort!! 
Två fina oljemålningar liksom?? 

Jag har några äldre fina tavlor som jag haft uppe förut men som inte passade in längre, dom står i förrådet på vänt, vi får se hur det blir med dom här? 
Jag imponeras av dom som kan måla så fint, att dom får till djup och färger, ja jag önskar att jag kunde, men vilken tur att så många andra kan!!
Jag gillar dom i alla fall jättemycket så vi får se. 

Det blev lite tavel rengöring för mig :)


Som jag skrev för någon gång sedan så dog våran kanin Bruno.
Gert rev allt nät och staket vi gjort, för att åka till tippen med, men jag kände att det ju skulle kännas  bättre om vi gav bort det till någon istället för att bara kasta. 
Det gick ju hur bra som helst, jag la upp det gratis på en köp och säljsida. 
Det var fler som ville ha det, men den första som skrev fick det, och vi blev av med allt.
Det såg inte så mycket ut, men en släpvagn blev full iallfall :) 
Ja som ni ju då förstår, så är blir det inga fler kaniner hos oss :( Lite sorgligt, ganska mycket till och med, men det får bli så nu. 
Det är inte bara Bruno vi kommer att sakna mest, nej alla barn som kommit hit för att hälsa på honom, dom kommer vi ju också att sakna förstås.


Det har öppnat en outlet sportaffär här hos oss, jätteroligt då vi inte haft någon sportaffär på länge här i stan. Gert och jag var dit häromdagen och som vanligt hittade Gert springskor haha :) 
Ja ett par springskor och så hittade Gert en jacka till mig, jag som ju inte har just någon haha :) 
En sån grön hade jag ju iallafall inte :) 
Den blir snart för kall för mig, men till våren och nästa höst, ja då kommer den att vara perfekt.
Gert hittade också en fotboll till hockeykillarna så dom får en ny :) Dom har enligt Gert gnällt lite på att dom bara haft någon mindre bra haha :)


Jag köpte småhanddukar på wish förut, ja då köpte jag bara några i orange färg. 
Dom var mycket mindre än jag trott men supersöta. Jag beställde fler, i olika färger så jag kan byta lite, och så köpte jag band på tygaffären som ska bli hängare till dom då det saknades :)


En liten karott köpte jag då jag och Melina var i Borlänge på loppis. 
Den fick bli min skål häromkvällen när vi skulle titta på en serie, ibland när jag blir lite trött så kan det hjälpa med några skruvar :)


Som vanligt då, ja ni vet ju ni som brukar läsa, att jag bakar, och ja det slutar jag nog aldrig med :) 
Ni kan ju förstå då jag är klar för dagen, och när jag kommer till köksbordet, och allt liksom redan är på plats! 
Ja det är bara degen som ska göras vilket ju är en av dom roligare sakerna då det gäller bak. 
Ja ni förstår vilket lyx jag har som bara behöver göra dom roliga sakerna!! 
Plocka fram och sen tillbaka och diska, ja dom sakerna är ju skönt att slippa tycker jag :)
Rebecca tycker lite tvärtom hon, hon skulle tycka att det tråkiga var att just baka, ja tänk så olika vi alla tycker!
Den här veckan blev det två bullbak och då med STORA bullar, ja det blev hälften så många, men dubbelt så stora, minst!! 
Man behöver vara lite extra sugen om man ska orka äta en hel, ja så är det för mig i alla fall :)
Här nedan blev det en bulle till lunch :) 
Ja så kan det absolut bli här hos oss, vi brukar ofta glömma att äta lunch, men det beror på vad vi håller på med just den dagen :)


Nu till min lilla "musikmaskin", ja Melina har ju lärt mig flera gånger, men nu skulle jag göra det själv!? :) Det gick sådär haha :) 
Maria som var här med mig då hjälpte mig på traven, så nu kan jag själv även om jag är ensam.

Nu kan jag spela min spotify lista eller lyssna på en podd i högtalaren, musikmaskinen säger jag då :)
En bra investering känns det nu som, även om det var länge sen jag köpte den och aldrig ens testat den haha :)


Idag så blev det lite lunch på BK, jag tog kaffe och en smörgås och Rebecca tog något annat hon som jag inte kommer ihåg vad det heter haha ??:) Det var som mjukt tacobröd fyllda med kyckling och ost och sen stekta eller grillade på båda sidor, ja ni vet säkert vad det heter :) 
Det låg flera som tårtbitar på tallriken och jag fick smaka en :) Det var riktigt gott!

På vägen dit och hem så åkte jag rullstol, jag kände att jag ville få luft och så lite sol på mig då den var framme. 
Rebecca tog bilen hon och gjorde några ärenden till mig innan vi möttes upp på stan.

Jag och ja vi båda, skulle egentligen till sjukhuset för att hämta några förfyllda sprutor som jag använder då jag spolar min kateter. 
Vi skulle också hämta upp själva spolmedlet (urotainer) till katetern och min urinblåsa på ett annat ställe på sjukhuset där dom beställer medlet till mig. 
Nu blev inte jag med, men det gick ju bra med Rebecca bara.
Sen när jag åkte hemåt efter att vi ätit så for Rebecca till en affär för att byta in några kolsyrepatroner, så jag behövde bara åka raka vägen hemåt och så möttes vi hemma :)


Varje kväll så får Gert fixa lite med mina fötter och ben, ja dom mår inte alls bra efter en dag i rullstolen. Han masserar och trycker lite och det känns skönt även om jag inte känner det!?. 
Jag vet att dom blir mindre jobbiga när han gör något, så det är viktigt för mig.


Vi köpte för länge sen nu två stycken "uppblåsbara" stövlar som vi trodde att mina ben och fötter skulle gilla, men nej det går inte alls det.
Vi höll upp ett långt tag, flera månader, för att ganska nyligen testa igen. Ja jag tänkte att benen kanske hade ändrat sig lite, men nej minsann!! 
Dom ville verkligen inte ha dom på, nej så var det med det liksom :)
Gert får testa och se om hans ben och fötter kommer att gilla dom, annars är det som det är bara förstås.

Det är ju många olika saker och klädesplagg som inhandlats under åren för att man ju så gärna vill att det ska fungera och bli bättre. 
Värmevantar till exempel, men nej, trots att jag köpt flera olika par så fungerar det inte bra alls. 
I ett par så sitter batteriet så tokigt så att det gör ont att ha dom på sig, ja så kan det bli förstås, men det är bäst man har koll vart man beställer från ifall man behöver skicka tillbaka. 

Jag har också en värmeväst, den fungerar jättebra, men batteriet sitter lite tokigt och är stort så den känns lite klumpig. 
Men hemma här i rullstolen så fungerar den ju jättebra, och det är skönt att kunna ta till den.
Man måste ju testa innan man vet, ja så tänker vi här hemma, och det blir ju inte alltid rätt, nej så kan det ju vara.
Det är tur att det finns så mycket hjälpmedel då man behöver det, dom allra viktigaste grejerna för mig har jag fått hjälp genom sjukhuset att få. (rullstol och många fler saker)
Jag har haft väldig tur har jag förstått och jag är tacksam för att dom hjälpt mig så bra alla inblandade. Än behöver jag ju säkert något nytt eller byta ut något, och när det händer har jag bra läkare och annan personal som kan hjälpa mig. 

Nu har jag skrivit klart för den här gången tänker jag, nu har jag "bara" rättningen framför mig :)
Det är faktiskt nästan det som tar mest tid när jag skriver :)

Jag hoppas att du har det bra och att du mår bra!
Kram kram







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar