måndag 26 september 2022

Hur gjorde vi förr?

 

Hej hej!

Suddenly! Ja just det ordet kom jag på när jag sa ordet plötsligt i en mening en morgon. För dig som inte vet så betyder suddenly plötsligt.
Jag minns inte i vilket sammanhang som jag sa det, men då översatte jag det direkt till engelska vilket jag inte alls vet varför? Och så blev det förstås låten Suddenly!! Eller förstås ska jag ju inte skriva, jag hade inte varken tänkt eller hört den låten på evigheter.
Vem var det som sjöng? Hmm jag hade Lionel Ritchie, men kände att det inte stämde riktigt så jag googlade, ja vilken tur att det går att googla, hur gjorde vi förr haha?? 

Jag kollade upp låten och det var förstås Billy Ocean!!?? 
Han hade jag totalt glömt, hur gick det till?
Alltså texten i den låten, ja en riktig kärlekstext, men/och så fin! Det var så roligt att kunna lyssna på några av hans gamla låtar, och han som jag helt glömt!?

Rebecca som var med mig då hade aldrig hört Suddenly låten, Va??  Nej inte Gert heller då han kom hem från jobbet och fick lov att lyssna, haha :)
Nu hade dom hört flera av hans andra låtar, vilket ju var skönt för mig så det bara var jag som kom ihåg.
Jag kunde till och med sjunga med (ja nu för tiden så låter det inte alls bra, men texten kan jag fortfarande) 
Det här var helt onödigt vetande för er haha :) som nästan allt jag skriver förstås, men jag är glad att ni är många som läser, och jag älskar att få skriva om det jag just då vill skriva om :)
Om du inte vet vem eller vilken låt jag skriver om, lyssna på den fina texten, och hans röst är ju inte alls tokig :) Sedan den här dagen kan jag berätta att det blivit lite Billy Ocean här :)

Nu lite information om min "spindel ansökan" ( remissen om att få hjälp med min fobi) som jag fick iväg :) 
Jag fick ett meddelande om dag och tid som någon skulle ringa från sjukhuset, och det gjorde det. Precis på minuten till och med!.
Han jag pratade med var bra och han förstod och skulle skicka mig vidare, vidare för en sammanställning om vad just jag behövde för hjälp. 
Vi får se hur och vad det blir, kan hända att det inte alls blir bra, men då isåfall så är jag ju på gång och då får jag försöka hitta någon privat. 
Varför jag tänker lite beror på att jag ju läst att man behöver kognitiv beteende terapi, och där jag hamnar är nog inte på ett sånt ställe. Jag ska ge det en chans iallfall, en stor chans!
Fortsättning följer på den tråden :)

Häromveckan beställde jag ett par tofflor som jag tänkte skulle bli bra för mig med iskalla fötter.
Jag tyckte inte att dom var "snygga" precis, men det får lov att gå bort, det viktigaste är ju att det blir att fungera. 
Jag har ju köpt varma tofflor förut flera gånger, och dom har jag ju kvar och använder ibland, men dom här tänkte jag!! 
Ja jag tänkte att dom här är säkert varmast av dom alla. Jag hade helst velat ha svarta, ja då hade det mer sett ut mer som svarta skor än tofflor, men men man kan inte få allt :)
Jag köpte en stor storlek för att var på den säkra sidan, ja för att få i fötterna som ju inte är så böjbara längre :) Det gick och jag har än bara provat dom, men jag hoppas!


Gert och jag var ute och gick en dag, ja det gör vi ju ganska ofta förstås. Men just den här dagen så fick han försöka få till ett kort på hur höga kanter det är nu för tiden, ja på dom flesta ställen som görs.
Ibland (alldeles för ofta) så finns det ingen bra av eller påkörning för mig upp eller ned på/från en trottoar, dom gånger får jag lov att åka på vägen helt enkelt. 
En del tänker säkert att jag ska åka på trottoaren och inte på vägen när dom ser mig komma åkandes, och ja visst skulle jag vilja det helst, men när det är så höga kanter så kan jag varken ta mig upp eller ned.
Nu här i stan och lite runtomkring så har jag ju lärt mig och vet jag ju vart jag kan åka, och försöker förstås göra det så mycket som det går, men ibland går det inte :(


Här hemma hos oss har vi börjat med lite höstfix ute. Vi hade två rabarber som vi skulle flytta på, så det blev mycket grävning för Gert. Men nu får dom mer plats att växa på så att vi kan få mycket rabarber framöver. Nu får vi bara hålla tummarna för att dom klarar flytten :)


Lite klipp och fix av andra växter där ute blev det, och min trollhassel som inte alls blev så som jag tänkt tog vi bort. Lite sorgligt jag som aldrig vill slänga någon växt, men nu gjorde jag det. 
Vi tog hand om lite knotiga grenar iallfall, både jag och Maria behöll några så får vi se om dom kommer till användning. 
Jag har några redan i förrådet som jag köpt för massor av år sedan, då hade jag dom istället för påskris, satte i fjädrar där i så ingen behövde bli allergisk av riset :) Ja vi får se vad det kan bli.



Kålrötter, ja det är verkligen min rotfrukt det! Ja att få göra rotmos och ha i flera dagar, mm det är verkligen något som jag tycker om. 
Jag har ju skrivit många gånger om att jag har svårt att bli sugen och tycka om mat, så är det fortfarande, men rotmos! 
Ja rotmos fungerar fortfarande jättebra och så har jag några andra rätter som också fungerar vilket känns skönt. Man måste ju liksom äta, ja även jag! 
För många år sedan så åt jag rotmos hos min morfar och hans rotmos var det allra godaste tyckte jag.
När han gjorde moset och kokade fläsklägg så kunde han komma förbi vid mig med en låda, det var så lyxigt!! Sen när han blev gammal och sjuk, ja sängliggande hemma så var det jag som gjorde rotmos till honom. 
Något som räddar upp en del maträtter är för mig rivna morötter, ja mycket rivna morötter vill jag ha.
Lasagne, köttbullar (mina egna). potatismos och sås fungerar hur bra som helst, men då behövs morötter. 
Superskönt att veta att det finns flera olika maträtts varianter för mig :)


Inte i helgen men helgen före det så tänkte jag att vi skulle ta oss en sväng till marknaden i Grängesberg som jag sett skulle vara. Gert undrade om vi kunde ta en sväng till Borlänge efter marknaden, men jag trodde inte att vi skulle hinna med det, vi bestämde att göra det dagen efter istället.

Det stod visserligen att det inte skulle bli som en vanlig marknad, nej inga knallar skulle finnas på plats. Jag såg lite fram emot att åka dit, men blev tyvärr jättebesviken. 
Nej det blev en väldigt snabb runda för att sen åka hemåt igen.

Vi bestämde där i bilen att vi skulle ta en tur till Borlänge då istället, så så fick det bli.


Vi började först med att stanna vid Erikshjälpen, jag tycker om det loppiset men först fikade vi lite för att sen titta runt.
Jag hittade bara en jättefin lykta som jag slog till på, men roligt att ha varit där. 
När vi varit dit så blev det myrornas loppis för att sen gå in på sportaffären bredvid när vi ändå var där. 
Som så många andra gånger så hittade Gert ett par skor, ja han gillar tränings skor, och han har lätt för att hitta.

Innan han köper så får jag ta på mig mina "intersportögon" som jag lärde mig att ha då jag jobbade på Intersport i Fagersta förut. Han fick gå fram och tillbaka så jag kunde se att han inte föll varken inåt eller utåt :) 

Sen gick vi vidare till XXL för att han sett ett par "Asics" (skomärke) där, ja alltså löparskor.
Lika på den här affären så fick han gå lite fram och tillbaka. 
Han hittade på två par, och dom han hade tittat på innan vi åkte dit (i mobilen) var riktiga "Roys Royce"! En riktigt bra skodag hade Gert!


När vi var klara på kupolen och skulle ta oss till Ikea då mötte vi min vän Anneli och hennes son Simon och hans supersöta Leia.
Så roligt att träffa på dom där och dom fick agera fotomodeller, det var ingen konst alls, dom blev så fina alla tre på alla kort jag tog :) 
Jag som vill föreviga mina dagar, ja det blir ett gäng kort varenda dag, dom dagarna jag inte tar kort är väldigt sällsynta kan jag lova :)


Som nästan alltid då jag är i Borlänge så är min önskan att köpa en liten  glass på Ikea, likaså den här dagen.
När vi sitter där så vilka är det då som kommer? 
Jominsann då träffar vi Anneli och Simon för andra gången på samma dag :)
Anneli är inte som mig, nej hon gillar korvarna mycket mer än glassen hon haha :)



Det sista vi gjorde var att handla mat med oss hem från restaurangen på utsidan kupolen.
Deras friterade kyckling är dom bästa häromkring, ja iallfall där jag testat haha :) 
Så mycket kyckling, ja varje friterad kyckling är rejäl liksom, inte bara fritering :) 
Ja när vi sen varit hemma en stund så käkade vi och jag åt så otroligt mycket, ja tänk så det kan bli när det är sådär supergott!!


Här nedan blev resultatet av turen till Borlänge :)


I många år så har jag haft en "favoritsäljare" på auktions sidan "Tradera". Jag har köpt många saker av henne och gör även nu om hon har något som jag vill köpa då förstås. 
Mitt första köp av henne var säkert för tretton år sedan? Både hon och jag har då haft Tradera så länge, minst?
När vi skrivit till varandra många gånger så blev vi vänner på facebook och så var det med det haha :) Så onödigt vetande :)
Jag hämtade ett paket häromdagen med den allra finaste "plingan" som jag ropat in på hennes sida.
Jag var så förväntansfull som synes på korten :)


En eftermiddag så planterade jag några nyinköpta blommor, det var en sån härligt solig dag!



Förra veckan fyllde Marielle år!
Hon jobbade eftermiddag så det blev inte varken fika eller mat.
Vi får ta det en annan dag som det passar :)
Paket hade hon fått förut, så den här dagen blev det bara några trisslotter som hon ju tycker om att skrapa! 
Nästa år fyller hon 30!? 
Vart tog alla år vägen undrar jag lika som säkert alla föräldrar känner?

Jag är så glad att det var just jag som fick bli mina barns mamma, mina älskade barn!! <3


Jag skulle åka med en påse med lite gott och blandat till Martin i Fredags eftermiddag.
Martin jobbar i Söderbärke och Melina och John följde mig dit.
Vi satte John på prov att köra min bil, och det klarade han ju galant förstås!
När vi kom dit så hade Martin åkt därifrån precis, så vi lämnade den där och han fick den lite senare då han kom tillbaka istället.
Vi fick oss en liten åktur vi tre då iallfall, och huvudsaken han fick den :)


Nu i helgen så har Gert och hans pojkar och den enes ( Oliwers ) tjej sprungit Lidingöloppet! 
Dom for iväg i Fredags och sprang i Lördags självaste loppet. 
Oliwer och Alicia startade någon timme innan Gert och Simon.
Dom var så himla duktiga allihop!!


Eftersom Gert i vanliga fall hjälper mig med allt jag behöver hjälp med på kvällarna så blev det nu Maria som tog över hans jobb då hon ändå var här på dagarna.

Medan dom sprungit på i Stockholm så lagade jag både mat och bakade bullar, ja till och med jag kände mig lite huslig nu haha :) 
( Jag brukar ju väldigt ofta baka bullar men jag brukar inte känna på något särskilt sätt då :))



Ja hela helgen har varit en sån helg. Maria har tvättat många fönster och det känns så skönt direkt när alla flugskitar är borta. 
Jag fattar inte hur mycket prickar dom kan göra, jag tycker ju inte ens att vi haft så mycket flugor här inne under sommaren?
När jag jobbade på Granngården innan jag blev sjuk så fick jag lära mig att varje gång en fluga sätter sig så spyr den? Helt galet då en fluga ju sätter sig någonstans hela dagarna!!
Knepigt men sant då, ja det är inte flugskitar jag har på alla fönster, nej det är flugspyor haha :)
Just nu är iallfall dom fönster som är tvättade helt utan flugspyor!! :)

När Maria putsat fönster har hon ju först fått ta bort alla blommor och allt i fönstren, det var då jag såg det!! När jag åkte in i vardagsrummet så var det så stoort i den änden av rummet!! 


Då fick jag förstå vad mina blommor förminskar rummet! 
Det satte idéer i mitt huvud, kan hända att dom stora garderobsblommorna ska få flytta ner på golvet istället, och då kanske jag har några mindre blommor där istället? 
Ja jag får fundera lite och isåfall köpa några andra blommor, just det har jag ju inga problem med alls haha :) Plantagen, ja jag tycker om plantagen jag :)

I förrgår då jag varit huslig klart så kom dom förbi en sväng och fick smaka på nybakta bullar och ett glas mjölk :)


Idag har jag varit i Falun på kirurgen (urologin) för att få Botox igen. För dig som inte vet så får jag sprutor i min urinblåsa för att den ska lugna ner sig och inte vara så känslig/överaktiv/spastisk.


Ja nu var det tredje gången och jag kände mig lite spänd som jag ju blir då jag ska göra något som gör ont.
Första gången fick jag tio sprutor och ingen av dom gjorde ont, superskönt!
Gång nummer två blev värrä, då skulle jag ta tjugo sprutor eftersom resultatet av tio inte höll i sig så länge. Den gången gjorde varje spruta ont och kroppen gillade det inte!

Idag hade jag en ny doktor och jag själv hade önskat få bedövningen outspädd  :) 
(Jag hade snappat upp gången innan att dom spätt/spädit ut medlet med något).
Jag fick som jag önskade och ville :)

Ja jag ville så gärna slippa få ont, och det fungerade! 
Jag kan inte säga att jag inte kände något, så som det var första gången, men så jätte mycket bättre än gången innan :) 
Nu hoppas jag på att min urinblåsa kan hålla sig lite lugn framöver och att det håller i sig länge länge :) Men det vet man inte förstås :)
Vi tog en liten fika efteråt innan vi for hemåt igen.


Nu ska jag sluta skriva för den här gången.
Jag hoppas att du har det bra och att du mår bra.
Kram kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar