fredag 2 september 2022

Lätt att övertala!


Hej hej! 
Ja nu skriver jag igen, ja jag kände att jag hade lite skrivar lust :) 
Nu kommer inte mitt skrivande bli klart idag, nej dom gångerna är lätt räknade :) 
Det är ju inte så att jag inte kan skriva på, skriva på snabbt det som dyker upp i huvudet. 
Nej men det tar tid att rätta sen då jag ju skriver fort och det kan saknas något eller ta bort, då blir jag liksom lite "blind", det blir ju så mycket jag behöver läsa igenom. 
Jag vill förstås helst att det ska vara felfritt, men det går ju knappast inte :)
Nej den som läser förstår ju att där blev det lite fel, ja det blir väl inte värrä än så, så jag fortsätter att rätta så gott jag kan bara :) 


Den här veckan som var så passade jag på att fylla år, eller njae jag gillar verkligen inte kalas och sånt uppstyrt riktigt. 
Våra grannar, ja dom tjejerna som bor där, snett mitt över, dom var lite ivriga och kom förbi vid mig kvällen innan min födelsedag. Dom ville ge mig en present lite för tidigt:) 
Det var inte vilken present som helst, det var en superfin present!! 

Tolin och Selin heter tjejerna och Tolin som är äldst fyller även hon på min dag, det betyder att vi är två på samma gata som fyller år just på "våran" dag. 
Vi räknade ut att jag var 39 år äldre än henne?? 
Haha, ja jag blev inte alls att känna mig gammal just där och då? :)
Även hon fick förstås sin present med sig hem där på kvällen :)
Dom är så otroligt härliga dom här tjejerna och jag blir så himla glad av dom, det är kärlek från hela mitt hjärta!! 



Innan tjejerna kom förbi så var vi ut och åt på China med Marielle, Melina och John (Melinas kille och sambo). Simon skulle följt oss han med men blev lite krasslig :(  
En mysig kväll med min favoriträtt på China, friterad kyckling med sötsur sås :) Ja varför ta något annat som man inte vet hur det smakar? Nej jag tar det säkra jag haha :)  


Så här fina blommor fick jag av Melina och John innan vi skulle till restaurangen, jättefina, dom finaste!! Jag hade verkligen svårt att välja vas efter den stora buketten!


Dagen innan fick jag en blomma från min "chef" på mitt assistentbolag då vi hade ett möte här hemma hos mig. Jag får se hur länge den överlever att bo vid mig, men då jag tänker på alla mina andra blommor så kommer den säkert finnas ett bra tag iallfall?? 

Utomhus har jag ju massor av pelargoner och dom kan jag ju, men blommande blommor inne, nej det är svårare det :) Jag ska göra mitt bästa haha det är Gert som får göra sitt "allra yttersta" haha vilket ord jag fick till mig nu haha :) eftersom det är han som vattnar hos oss :) 
Nej inomhus här har jag faktiskt bara gröna växter av olika slag, ja jag har verkligen olika blommor överallt :) 
Men om jag tänker tillbaka så har min enda blomsort varit orkidé, ja och när dom inte blommar så är dom ju inte dom finaste, nej då är dom väldigt tråkiga. 

Nej det var när vi flyttade till Ludvika för snart tio år sedan som mitt växt intresse sattes igång :) 
Min vän och assistent Maria fick mig intresserad och fick mig att tro att jag visst kan, och visst kunde jag det!! :)
Jag tycker om alla mina blommor, ja en del kan jag känna vara lite tråkiga, men väldigt sällan.
Nu ett par veckor så har jag fått lov att kasta flera stycken, dom har då endera varit för blöta eller för torra :)
Ja så kan det ju bli, och då är det ju enkelt för mig att köpa en ny bara , eller helt enkelt överlåta den platsen till något helt annat :)


Dagen efter så kom min syster och hennes man på lite fika och vad hade dom med sig då?
Jo en riktig Nina påse!! 
Ni som brukar läsa vad jag mest gör om dagarna höst och vintertid vet ju att det handlar om bak, vad vore det bästa då vara? 
Jo baksaker, hur mycket som helst i påsen, och det går verkligen åt i stora mängder här hos oss periodvis :) 
Jag bakar till Smedjebackens hockey killar (A-laget) då dom har matcher både hemma och borta.
Domare, bortalagets tränare och ibland är det domar kontrollanter. Ja många bullar blir det haha :)

På sommaren har ju killarna inga matcher så då behövs inga bullar, men nu är dom på is, och då blir det stora bullar igen!!


Sedan säsongen var slut i våras så har jag bakat lite mindre storlek på bullarna (men stora), för att ta fram om man får besök, eller om barnen kommer förbi efter en bullpåse eller så :)
Jag blev jätteglad över allt där i, och även om jag fått liknande förut, så gör ju det ingenting! :) 
Min syster hade till och med hittat just mina "mini pärler" ( minikulor strössel) 
Det finns inte på alla  affärer, men dit hon gick så fanns det :)


Efter att vi fikat klart så kom dom härligaste tjejerna igen, med tårta!! Herregud!! 
Ja jag fick liksom nästan som en hel tårta av dom, ja det var en superstor bit!! 
Dom hade köpt en alldeles för stor tårta, som jag och Gert då fick äran att hjälpa till att äta upp.
Jätte jätte god!!


I Lördags så var jag och Anneli på lite loppis, ja jag som inget egentligen behöver är lätt övertalad av mig själv, att jag kan behöva någonting :)
Vi gick förbi ett ställe där dom sålde lite allt möjligt, och en blomma som heter Elefantöra. 
Jag sa till Anneli att jag aldrig haft en sån, och vips så köpte hon en till mig!! Jag hade ju fyllt år alldeles ett par dagar innan så hon tyckte det var en bra anledning haha :)
Så roligt med en helt ny sort för mig :)


En kvinna sålde lite allt möjligt, mest hantverk, och då såg jag fönster remsorna!.
Eva (en av våra vänner) som bor i Fagersta önskar sig fönster remsor, så nu minsann :) 
20 kronor styck?? Helt galet billigt! 
Jag blev så glad att det ens fanns då jag ju vet att hon vill ha, så ja jag betalde henne iallfall en hundring, ja för mig att hitta dom så enkelt, så var det verkligen värt!!


Nu vet jag ju att loppis är loppis, men jag vet också vad garn kostar och sen hur många timmar någon suttit och virkat dom alla. Egentligen är dom ju förstås värda mycket mycket mer, men tiden får ingen pengar för tyvärr.
Hon som sålde hade inte gjort dom, men någon iallfall.
Ja sån är jag, inte alltid, men ganska ofta och femmor, nej då får dom en tia liksom haha :)


Här nedan mina loppisfynd :) Dom små plåtburkarna får bli till lekstugan :) 
Vi behöver nog till slut bygga ut våran fina lilla stuga :)


När vi ändå var på Hammarbacken en sväng innan vi skulle åka hemåt så gick vi in i akvariet!?? Herregud så duktiga dom är som fixat dit alla djur så bra, och så fräsch där var!!
Nu gillar ju inte jag att det är så många uppstoppade djur där egentligen, 
men fint gjort var det verkligen! Imponerande!!


Anneli tog en korv, och jag slog till på en TipTop jag :)
Ja som jag skrivit förut så har jag svårt för mycket olika maträtter, och korv för mig är helt omöjligt att äta, speciellt då kok korv :) 


Marielle kom förbi en dag för att testa ett par skor jag köpt till hennes födelsedag i slutet av September.
Ja att hon önskade sig något var ju jätteroligt och så mycket lättare för mig och oss.


En dag då Melina varit hemma från jobbet med ont i halsen och hängig, så åkte vi och handlade några grejer hon behövde.
Jag har inte träffat Olof förut men den här dagen fick jag i alla fall se honom :)
Nu har jag ju sett kort på honom, men själva storleken hade jag inte riktigt sett på korten.
Så stor och så fin!
När vi sen någon dag åker dit och hälsar på när hon är frisk igen, ja då kommer jag att bli helt tok kär!!


Jag har haft det jobbigt med mycket ont i nedre delen av mage, ja där urinregionen finns.
Jag började med en medicin mot urinvägsinfektion, för att sen få lov att sluta med den, då jag fick diarréer. Jo här bjuder jag på det mesta :)

Ja vem som helst kan ju då förstå att jag inte ville ha det då jag inte kan hinna till toaletten snabbt. 
Jag fick en annan medicin utskriven som jag tagit och nu har jag inget ont alls just nu, så himla fantastiskt skönt. Det är nästan så jag inte tror att det är sant!! 

Min doktor som jag hade då skickade en remiss till kirurgen och en till röntgen vilket jag fick svar på, på en gång. 
Jag skulle röntga mina njurar för att ha koll på om jag har stenar eller något annat där inuti.

Jag fick en tid och när jag kom dit så skulle det sättas en nål, ja jag förstod att det skulle kunna bli jobbigt och ajajaj!!
Det blev så, på fjärde försöket gick det bra, annars vet jag då inte hur vi skulle gjort? 
Jag kunde inte få en liten nål insatt som brukar gå lättare, nej då "kontrastet" som jag skulle få på röntgen, det skulle sprutas in fort och då behövdes en vanlig nål. Men till slut så!!

Jag tänker lite på att om jag nu ska behöva vara sjuk mest hela mitt liv, kunde jag inte fått några mer rejäla ådror liksom?? Haha :) Ja jag menar då inte att jag är arg och bitter på något sätt, jag tycker mest att kroppen är lite taskig mot mig :) Mot sig själv egentligen!
Men nej det är iallfall tur att jag slipper sätta nålar stup i ett, att det bara är ibland, ganska sällan nu faktiskt. 


Nu är det ju så att jag är van med många stick, men även om jag är det så är det ju jobbigt och gör ont!
Det är nästan aldrig som dom träffar på direkten, och dom alla gånger som det inte blir på direkten så behöver det letas, ja det är då det gör ont :(

Förut så har jag alltid haft på "emla" (bedövningskräm) innan, men det har jag slutat med eftersom jag isåfall behöver ha på hela armarna haha :) 
Nej det går ju inte, många gånger har dom stuckit precis bredvid där jag "emlat"?? 

Då för länge sen, ja 1991 i slutet av sommaren för att vara exakt, det var då jag fick cancer, "hodkins sjukdom". 
Då stack dom massor av gånger, ja verkligen hur mycket som helst. Dom inväntade inte så att dom kunde ta alla på en gång, nej flera gånger om dagen tyckte dom verkade bra?
Nej då dom var otroligt underbara alla som jobbade där i Uppsala, men lite dålig planering och ingen framförhållning alls kan jag tycka. 
Till slut så grät jag då dom kom in och skulle ta fler prover, då kanske dom en stund innan redan tagit något annat prov.

Där och då så fick jag en "portacath" inopererad som alla kunde sticka i (utan att missa), ge medicin i eller ta blodprov ur, så skönt!! 
Min livräddare där kändes det som!!
Jag fick tyvärr bara ha den i fem år, så då sen efter det så har jag fått stå ut.

Om jag skulle få någon annan sjukdom än den jag har nu, och som krävde mycket mediciner i dropp eller provtagningar så skulle jag inte tveka, nej då skulle jag välja att få en sån igen! 
En av dom bästa uppfinningar enligt och för mig!!



Det här är min tallriksmodell :) 
Mycket morötter, lite potatis (hemgjort potatismos är bättre än potatis) köttbullar och sås. 
Ja den maten  är en av dom bästa jag vet nu, men det måste vara mina egna köttbullar, absolut inte färdiga från affären :) 


En dag så hann jag både plantera några blommor och förbereda inför gardinsyning till lekstugan.
Ja alltså så fint det kommer att bli där inne, jättegulligt och jag ser fram emot att få fixa till med tavlor och lite annat :)


Några nyinköpta blommor fick bli ompysslade lite och så hade jag en som verkligen växt som en galning!.
Maria brukar fixa till dom med "långt hår", snurra upp dom så dom inte blir så yviga.
Men nu har Maria haft semester hela Augusti så då fick det falla lite på mig :)
Det gick ju bra, ja jag försökte och gjorde det bästa jag kunde, och bättre blev det iallafall.


Nu ska jag försöka sluta för idag :)
Jag har lite rättning framför mig, som varje gång.
Ju längre jag skriver ju mer behöver jag rätta, ja så är det ju!

Jag hoppas att du har det bra och att du mår bra.
Kram kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar