tisdag 22 september 2015

Fix, sylt och matlagning, och lite annat!



Hej igen!
Ja nu är jag tillbaka på riktigt liksom.
Ja jag är visserligen väldigt trött, inte hela tiden, men på kvällarna mest.

När jag kom hem från Mallorca hade jag en tid till min neurolog, jag fick jag träffa en annan neurolog som jag aldrig träffat förut, då min doktor fick lov att rycka ut på avdelningen han.

Ja hon verkade hur bra som helst och jag förklarade min situation för henne, och hon tyckte som jag. Ja, jag fick prova en tablett som ska kunna hjälpa mot min trötthet.
Jag har bara börjat med den, så än kan jag inte säga om den fungerar, men tja kanske lite.
Jag har haft energi och orkat pyssla och haft massor av idéer här hemma sista dagarna, så kanske den hjälpt mig lite.
Jag har svårt att utvärdera en tablett då jag inte känner så bra hur jag är från den ena dagen till den andra. Nej jag mår ju bra i grunden och trött har jag ju varit länge, jättelänge.
Jag fortsätter med den tabletten så får jag se hur det blir eller inte blir.

Jag får försöka skriva på dagtid då jag får en lucka, som idag då jag la mig för att vila lite.
När jag håller på med något annat så är det ju inte läge alls för att sätta mig ner och skriva.
Nej jag måste ha lugnt runtomkring mig och det har jag nu.
Melina vilar lite och Gert är ute och målar :) Jättefint blir det.

Nu sedan jag kom hem från Mallorca så har det verkligen inte varit lugnt här hemma, nej jag har haft något att göra hela tiden.
Flera dagar i veckan har jag haft tider att passa, och än har det inte lugnat ner sig.
Men snart så, ja snart.


Jag har rensat blåbär som snälla Nui plockat åt mig, Rebecca och jag har rensat för fullt :)
Jag har gjort blåbärssylt och lingonsylt och bakat och lagat mat.
Ja ibland många saker på en dag.


Jag hade ingen våg för att väga bären utan fick uppskatta vikten, för att veta hur mycket socker som behövdes :) 
Jag jämförde här med ett paket köttfärs haha :) 
Jag tror att det blev bra iallall :) Man tager vad man haver heter det ju.




 

Nu i helgen har jag och Maria fixat köket och vardagsrummet.
Ja vi har rensat och plockat bort saker som jag haft framme.
Jag vill få riktig ordning och fint här uppe innan jag ska börja nere i källaren.
Jag känner verkligen att jag behöver ta bort saker och få ordning, jag kommer att få så mycket plats nere i förråden då jag rensat, ja hur mycket plats som helst tror jag. Jag är på riktigt ta bort humör. Det blir nog några hyllor på loppis känner jag :)
Det kommer att vara hur rörigt som helst där nere innan jag fått ordning och det är klart, men då, ja det kommer att bli kanon.

 









Gert håller på och gör fint på våran lilla toalett som varit blå. Ja blå toa, blått handfat och småblommig tapet i såklart blått.


Nu blir det vitt, ja vitt och lite grönt då vi är klara. Fint och fräscht kommer det att bli med vit toalett och handfat, ja vilket lyft verkligen.


Ute håller snickarna på att snickra klart vårat förråd och våran altan på baksidan.
Ja dom hade lite otur då dom tänkte på baksidan, så vi har fått tänka till för att det skulle blir bra.
Gert hade ett bra förslag som både snickarna och jag tyckte skulle bli kanoners.
Ja det kommer att bli skönt då det blir klart det också.

Många och mycket projekt har vi, men vi är rätt bra på det både jag och Gert.
Men även om vi är bra på det så kommer det att bli skönt nästa år att inte ha mycket på gång, utan vi kan bara vara lite mer då än det här året.

Gert har haft mycket målning för sig då vi håller på att ändra färg på huset.
Ja det ska fortfarande vara rött, men en annan djupare finare röd enligt mig.
Allt det svarta har blivit bortmålat redan, men då i fel färg på en del ställen eftersom vi fått fel från affären. Men snart så är allt i rätt färg.
Altanen på framsidans räcke och detaljer behöver målas om, men det får bli nästa år det.

Ja många järn i elden har jag alltid kunnat ha, och kan det fortfarande märker jag även om det inte är optimalt alls. Nej vi måste lugna ner takten.
Nu är det ju såhär att både jag och Gert går igång på projekt vi tror på och då går det inte att hejda oss liksom.



Häromdagen var vi till en möbelaffär, för mig tredje gången faktiskt på bara några dagar.
Jag har kollat in en lampa som jag gillade och som jag faktiskt inte köpte direkt.
Knepigt för jag brukar inte känna så direkt som jag gjorde för den här lampan så självklart hade jag kunnat slå till direkt.
Gert och jag köpte den iallafall och så var vi till coop bygg där vi köpte både blandare och toalett till toaletten vi håller på att fixa.
Maria putsar fönstren :)
Roliga bra dagar har jag haft som vanligt. Maria har hjälpt mig att putsa fönstren i hela huset så nu är flugskitar borta vilket jag ju gillar :)
Jag har inte tyckt alls att jag haft många flugor inne, men det har jag tydligen så lortiga som fönstren var.
Jag är inte klar med allt vi fixat med, men lampan blev jättebra, och då vi plockar nere sen så kommer jag absolut att hitta saker jag vill ta upp som jag glömt att jag har.
Ja då vi flyttade in här så kunde jag inte hjälpa till alls där nere, så jag har liksom upptäckt en hel våning nu sedan jag kunnat åka ner.



Jag har varit nere nästan varje dag, stått på min tippbräda och stretchat, och jag har till och med suttit i en fåtölj där nere.


Ja och jag satt bra dessutom och det kommer verkligen att bli vårat nya filmrum framöver, eller tv rum.
Verkligen inte fina möbler vi har där nere, men jättesköna är dom och en av fåtöljerna passade mig perfekt. Härligt att ha ett till ställe att sitta på.
Vinterns skidtävlingar kommer nog att ses där nere.














































Jag har också provat min manuella rullstol lite mer nu, och funderat hur jag behöver ändra den för att jag och min kropp ska kunna använda den mer och sitta bra. Ja så bra som det går.
Jag känner att med träning här hemma så kommer jag att kunna ha den med utomlands, eller kanske bara ha den? :) 
Det är inte ett litet mål alls, men jag tror att jag kanske kan!
Envis och målmedveten kan jag vara så jag ska ta fram den sidan, typ Nu!
Träning varenda dag, ja då kommer det att kunna ske under.

Det jag inte gillar om jag skulle sitta i den och vi ska gå långt, jo det är att någon måste putta på mig! Jag vet att det inte är krångligt eller ens tungt att putta på mig, men jag gillar det inte alls.
Nej jag vill helst kunna putta på mig själv, ja köra själv.
Men ska jag långt, ja då behöver jag hjälp och då måste jag lära mig det :) Det ska nog gå.



Jag har den senaste tiden känt av att mina ögon inte riktigt orkat se, ja att jag sett dåligt.
Sist jag var och kollade synen så var det inget mer fel sedan gången innan,  så jag tänkte att det ju inte var så länge sedan :)
Jag märkte ännu mer av mitt dåliga seende då vi var på Mallorca, jag kunde knappt se då jag skulle läsa. Nej det kändes inte bra alls.
När jag kom hem bokade jag en tid för koll på Synsam.

Jag och Rebecca for dit, och vi hade med min lyft för att kunna förflytta mig.
Det gick jättebra och optikern var en person som nästan bor granne med mig.

Jag hade inte varit där på fem år!?
Jag som trodde på två år typ, ja vart tar åren vägen liksom?
Ja hur som helst så var min syn verkligen inte bra alls nu så jag förstår att jag sett dåligt ett längre tag.



Att vara på synkoll är svårt tycker jag, bättre eller sämre?
Ja det är ofta svårt att se skillnad och man vill ju gärna säga rätt så glasögonen blir rätt.
Pust så jobbigt och svårt det var, men bra blir det till slut.

Jag provade massor av glasögon, och tog med ett gäng för att testa hemma.
Ja jag har testat så mycket så jag blivit alldeles snurrig.
Ja jag har trott att jag haft mina vanliga på och inte förstått hur dåligt jag kan se texter, haha men så har jag kommit på att jag ju bara haft prov glasögonen på mig.
Ja fy då vad svårt det är att välja.
Nu idag har jag valt, men det blev inga alls av dom jag haft med mig, nej jag valde ett par andra, väldigt vågat faktiskt, men jag blir nog nöjd. Huvudsaken är ju att jag kan se ordentligt igen :)
Viktigt att jag valt rätt förstås då jag ju har dom på mig hela tiden, Progressiva glasögon blir det nu på prov Får se hur det känns med progressiva när jag åker rullstol.
Om inte känns bra får jag byta till två glasögon istället.
För mig skulle det vara väldigt krångligt att byta hela tiden då jag är rätt fumlig i händerna.
Nej jag håller tummarna för att det går bra och förstås.
Tänk att få se texter ordentligt, ja vilken dröm det kommer att bli.



Jag har också hunnit med att vara på årets sista uteloppis.
Ett kärt möte med Leif förstås och jag fick dessutom en present.
Jättefin och den kommer att få vara min fotpall då jag sitter i fåtöljen där nere :)
Han hade fixat tårta och ville bjuda mig, men då jag inte äter fika och godis fick jag lov att stå över, men god såg den ut.


Vi var till Nora och Marielle en sväng förra veckan också.
Vi kom lite för tidigt, ja hon hade inte slutat än, så for till stan lite.
Ja Nora är verkligen en mysig stad att gå runt i. Vi fick en timme, strosande på Nora torg och lite där runtomkring.



Det blir mer och mer bilder i mina inlägg märker jag.
Ja jag tar massor av kort, och många kort på en dag bara. Jag vill föreviga varje stund lite känns det som :)
Ja vilka dagar jag haft sedan jag kom hem, fantastiska men  ibland ganska hektiska dagar.

 

Idag fyller min dotter Marielle 22 år, tänk så åren går, alldeles för fort!
Det är ju då barnen blir stora man själv tänker på att man ju börjar bli äldre själv också.
Men jag tycker att jag är i en alldeles lagom ålder hela tiden jag, och kommer inte hamna i någon ålders kris, det är jag säker på :)

Jag hoppas att alla har det bara bra.

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar