fredag 15 april 2016

Helt talanglös!


Hej hej!
Nu ska jag uppdatera lite :)
Jag ringde vårdcentralen i Tisdags. Personen som jag pratade med läste upp vad det stod i svaret från röntgen. Inga förändringar på mina proteser, men artros i ryggen.
Jag sa att jag vill träffa läkaren förstås,  men han hade inte tider att få framöver så jag fick en telefontid på måndag.

Jag ska fråga honom då efter resultatet, vad det betyder. 
En datortommografi röntgen vill jag be min doktor om. En skiktröntgen för er som inte vet.

Ja jag behöver en ny röntgen, en som är bättre än en vanlig röntgen som jag gjorde i Mora. 
Ja jag behöver få veta hur jag ska gå vidare med det. Artros!? 
Ja man hör ofta att människor har artros då man frågar hur det är. 
-Nja det är inge vidare, jag har artros!?

Då jag hade ont i mina höfter för många år sedan så var det inte tal om att säga att jag hade artros i höfterna. Nu var det ju precis det jag hade, men det var liksom läkarnas språk. 
Jag hade ut slitna trasiga höfter helt enkelt. Vanligt folkspråk.

Jag har ingen aning om varför jag har blivit ut sliten nu helt plötsligt, eller trasig. 
Nej jag kan inte förstå det, men efter en till röntgen så får jag ju veta. 
En ortoped kan säkert berätta så jag förstår.

Jag har inte ont då jag sitter upp, nej inte på hela dagarna, men då jag ligger.
Ja då jag ligger gör det ganska jätteont. 
Ipren fungerar då jag måste ta en på morgonen vid fem, ja då är det som värst.
Nu är det ju så att jag behöver prata med en ortoped för att veta hur jag ska fungera framöver. En sjukgymnast också så att jag vet hur jag ska kunna träna. 
Nu i några veckor har jag avstått viss träning och ibland all, då det känts konstigt.

Tillbaka till artrosen igen :)
Ja jag känner att det har blivit lite "skrytigt" att man kan säga att jag har artros. 
Hm ja jag har det tydligen i ryggen nu, men jag tänker säga att jag har en förslitning eller vad nu doktorn säger på måndag. Att det är trasigt, inte att jag har artros.
Nej artros är ett doktors ord för mig, jag fortsätter att prata vardags språk jag.

Jag har pratat med Maria och hon är snart tillbaka. Ja nästa vecka beräknar hon att vara tillbaka. 
Det blir skönt att det blir som vanligt igen :)


Jag och Rebecca har sytt i några dagar, ja inte hela tiden då, men lite åt gången.
Jag har ett  badrumsskåp i badrummet som det inte alltid varit så bra ordning i. 
Egentligen har det väl varit bra ordning, men inte snyggt liksom :)
Jag har tänkt sy en gardin till skåpet i ja säkert tre år, och inte förrän nu.

Jag hittade tyget på Ikea för ett tag sedan, och nu är det äntligen ett fint skåp.
Det är inte lika stökigt i det nu, men skönt att slippa se det som finns inuti.
Det blir väldigt mycket mindre rörigt med gardinen i fönstret :) (dörren)

Jag tycker att det är så skönt att få ordning och fint, ja helst överallt när jag är färdig.
För mig är det viktigt, och även fast jag tror att det är extra viktigt nu då jag är sjuk, så har det varit viktigt i många många år. 

Jag har hunnit med ganska mycket här dom sista veckorna och det börjar lugna ner sig nu. 
Inget alls knappt på tavlan här. Ja jag har en tavla i hallen där vi skriver upp alla datum och klockslag på det vi har på gång.
Jag måste verkligen ha allt där, annars finns ingen chans att jag kommer ihåg.

En dag var jag och Melina till Borlänge, vi gick lite på kupolen och sen for vi till Ica max en sväng.
Där stod en säljare som sålde Aloe Vera produkter.


Jag säljer ju själv Aloe Vera från "Forever Living", så jag var lite lagom intresserad :)
Melina däremot var intresserad, och hon ville smaka deras aloe dryck när säljaren bad henne smaka. 
Hon var lite tveksam när det var dax för "hutten", så till och med säljaren skulle sympatisera med Melina och också ta en hutt. Haha :)

Ja det syns på Melinas min vad hon tyckte om den :) Inte gott!
Hon hade innan drycken blivit lite på lurad en handkräm, som hon sen smög tillbaka till bordet den stod på. Haha :) 
Hon tyckte inte att den luktade gott alls, men tordes inte säga det utan låtsades att vi skulle köpa den haha :)


En dag bestämde sig Gert för att cykla till jobbet. Duktig tycker jag förstås.
Det är ca en och en halv mil för er som inte bor här. Han jobbar i Smedjebacken.
Ja nu är han på gång att motionera. Han och jag har varit ute och gått flera dagar. 
Det blir en promenad i rask takt för Gert, ungefär en mil varje gång. 
Lite knappt eller lite längre. Jätteduktig är han. 
Jag åker bara med jag så det är inte jobbigt alls för mig :)

En av dagarna då vi var ute och gick så bestämde han en sån tokig väg haha.
Ja det var brant uppför så han fick gå bakom mig ifall jag skulle tippa bakåt. 
Men även fast han går bakom så finns ju ingen chans för honom att fånga upp mig om jag skulle ramla, rullstolen väger ju massor av kilon, ja 150 kilo och så väger ju jag också :). 
Falsk trygghet kallas det :)
När vi kom på toppen så skulle jag svänga lite till vänster för att komma igenom ett hinder och sen rakt. Pust säger jag, jag var faktiskt lite rädd. 
Tänk om jag vält åt sidan då jag skulle svänga vänster i en brant backe. Eller tänk om jag vält bakåt då det var brant och Gert gick bakom?
Ja mycket tänk om blev det där.


Häromdagen var Nui här hos mig på förmiddagen. 
Hon och Piyawan har köpt en ny bil, ja en begagnad, men den såg lite ut som ny om man frågar mig. Men det ska man inte göra haha, nej jag har ju noll koll då det gäller bilar.

När jag är ute och åker ser jag ingenting :) 
Jodå, jag försöker se till att inte bli påkörd, och jag kolla framför mig hur jag kan åka, så det inte finns några hinder.
Att kolla på bilar som jag möter eller som kör förbi mig, nej det gör jag inte.
Det har jag aldrig gjort, jag ser inte in i bilar helt enkelt.
Jag ser inte in i bilen vem som sitter där, och inte känner jag igen bilsorter.
Jag kan inte komma ihåg mer än färger på bilar som folk har. 
Nej jag är helt talanglös skulle Maria sagt haha :) Ja talanglös är hennes ord :)
Jag har skrivit om just det här för länge sen, men jag vill förtydliga det nu igen. 
Om ni möter mig och jag inte hejar, vilket jag förmodligen inte gör. Då beror det inte på att jag vill vara stram eller så, nej det är faktiskt bara för att jag inte ser dig haha :)

I tisdags skulle vi åka och handla mat vid Willys där jag brukar vilja handla. 
När Rebecca skulle låsa upp så gick det inte. Men!! 
Vi trodde att batteriet hade tagit slut i nyckeln bara, men så var det inte.
Bilen var helt död.


Till slut kom vi på att jag ju har ett reservbatteri, i nödfall. så vi tryckte på det för att få ur nyckeln som hade fastnat i tändningslåset :)
När Gert kom hem senare efter att vi gett upp, så såg han vad som var felet och varför batteriet var helt dött. 
Stolen på förarsätet satt inte fast ordentligt, nej det var liksom "ur dockat" . 
Han försökte fixa det men det gick inte.

Jag funderade lite och tänkte att jag ju kunde docka fast mig själv med rullstolen för att se om det fungerade då.
Han tog bort stolen och jag dockade fast. Det gick att få fast mig.

Han provade med stolen igen och då gick det? Då slutade den lampa blinka och bilen var hel igen!
Hur stolen kunde komma ur läge är en gåta som nog ingen kan förklara. 
Nej man måste hålla in en knapp länge och sen tjuter det ganska högt en stund. 
Inget man kan bara göra av misstag liksom.

Ja nu händer det knepiga saker här hemma, men det där kanske tog priset. 

Nu på kvällningen så ramlade Gerts telefon ner på golvet bredvid mig fast den låg i soffan. 
Gert hade gått därifrån och mobilen låg kvar :)? Knepigt det med.

Ja det händer ganska mycket här hemma, så det är nog snart dax för att ringa om lite hjälp kanske.
Inte så att jag blir rädd längre, nej inte alls, men förundrad.
Ja verkligen förundrad över hur det kan hända så mycket saker helt utan förklaringar. 
Gert brukar och är väl lite skeptiskt egentligen, men han har slutat hitta på vad saker kan bero på, han vet att det inte finns några logiska förklaringar.
Jag tycker det är väldigt spännande när onaturliga saker händer, men jag skulle kanske stänga av mig lite, så allt blir lite lugnare. 

Jag har haft som vanligt en toppen vecka, och det är så skönt då orken och lusten för att greja dykt upp :) Jätteskönt.

Jag och vi har grejat lite med allt möjligt, jag har städat ett fynd jag fyndat. Superlortigt var det, men nu är det som nytt :)
Mitt nya syskrin blir det, enligt mig supergulligt!! 
Många skrymslen och vrår fanns det, men en tandborste som rengöringsgrej gjorde susen. 
Ja och så Vim förstås.(rengöringsmedel)


Idag har vi varit och hämtat däck som jag beställde i onsdags.
Jättebra blir det, men attans vad däck är dyra!

När jag lämnade in däcken så frågade han om en sorts däck, om jag tyckte det blev bra? 
Javisst säger jag. Jag har ju ingen aning alls:) 
Jag frågade inte ens vad dom kostade, det kom jag på senare :)
Idag när vi hämtat däcken och Gert var ut och satte på dom och sen kom in så sa han - Att såna däck inte var dyrast eller bäst, men inte långt därifrån haha :)
Ja jag skrattar, det är så typiskt mig, men nu har vi jättebra däck och det är ju bra.
Jag åker inte i den bilen, men Gert och Melina ska ju åka extra säkert säger jag då :) 
Jaja, nu vart det som det vart, vi vart lite fattigare men vi fick bra däck :)



Jag tittade på lite gamla bilder i datorn, inte jättegamla men gamla. 
Ja jag kan ju säga att jag blir sugen att åka tillbaka dit, till värmen.
Härliga veckor och dagar <3


Jag hoppas att ni haft fina dagar sedan sist, och att ni får massor av fler förstås.

Kram kram








































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar