tisdag 26 april 2016

Nu är våren på ingång, iallfall hos mig!




Hej hej!
Nu har det gått några dagar sedan sist jag skrev, så som vanligt har jag massor att skriva om.
En dag förra veckan var jag till Falun för att få min bromsmedicin, Mabthera heter den och jag får den två gånger om året.
Jag har inte kollat upp den alls, men vad det verkar så fungerar den som den ska än så länge.
Min doktor tror på den och då gör jag det jag med.
Innan behandlingen, innan jag får droppet, så tar jag en allergi tablett och cortison tabletter för att eventuella biverkningar ska hålla sig borta.
Jag har haft tur dom två gånger förut då jag fått kuren, ja jag har inte fått något märkbart alls.
Inte en biverkning. Nej jag mår bara bra och märker ingenting av droppet som droppar i.



Lite tröttsamt är det att vänta, vänta på att droppet droppat i. Det tar en hel dag :)
Cortisonet gör mig visserligen pigg, ja herregud så skönt det är att mitt huvud känner sig piggt mot vad det gör annars.
Ja nu är det inte så hälsosamt att få cortison, så jag får vara lite trött jag, ja det är inget att göra åt.
Jag var piggare den här gången, i nästan tre dagar! Jag kände hur skönt det kan vara att vara pigg.
Mina vanliga mediciner som jag äter mot min spastisitet och nervsmärta gör mig jätte trött också vet jag.
Ja sjukdomen som jobbar på och medicinerna jag äter varje dag förstör för mig, ja dom vill att jag ska vara trött vad det verkar.
Nu till mitt problem med tröttheten är att jag faktiskt inte har tid!
Nej jag har inte tid att vara så trött, nej jag behöver greja så mycket, helst hela dagarna.
Ja jag har faktiskt inte tid! :)

När vi var klara på sjukhuset for vi till först Ikea och sedan blomaffären som ligger alldeles bredvid.



Jag slog till och köpte tre buskar som såg fina ut, plus att jag köpte ganska många pelargoner.
Jag älskar pelargoner och just då jag var där fanns det många för 10 kr styck :)
Ja tjugofyra stycken blev det :) Jag vill helst ha vita så jag tog alla vita som fanns :)




Jag har planterat om alla pelargoner, jag gjorde det mesta faktiskt och jag älskar det!
Mycket vardags träning blir det då jag grejar med allt möjligt här hemma.
Jag planterade om med Rebeccas hjälp och en annan dag så hjälpte Maria mig med växterna först på framsidan och sedan på baksidan :)
För mig blir det superbra vardagsträning då jag som den här gången planterar. Sneda rörelser, framåt rörelser och ja nyttigt är det iallfall.
Det är för mig jobbigt att luta mig åt olika håll, och att böja mig framåt.
Så superbra är det för mig att göra såna rörelser samtidigt som jag tycker att det är super roligt!

Det blir så otroligt bra då det blir klart. Jag kan ju inte hjälpa till alls, men jag kan och får bestämma hur det ska vara iallfall :) Solen sken lite så då den var uppe så njöt jag för fullt. Underbart.

Rebecca städar upp efter mig :)
Nyplanterade :)
Vädret dom senaste dagarna har varit lite si och så. Men jag tror att våren är på gång på riktigt nu, ja jag vill verkligen det. Jag och många fler med mig behöver solen.

Det är så härligt då jag vaknar och solen skiner i i fönstret, ja jag blir så himla glad och sugen på att greja och fixa då. Det är en helt underbar känsla att se solen komma fram och fåglarna kvittrar.
Det är underbart!
Jag tycker till och med att fiskmåsarnas "prat" eller skrik är härligt, ja då blir jag att tänka på Grebbestad. Ja tänk så många år och somrar jag var där, jag längtar verkligen tillbaka.
Fiskmåsar och Grebbestad, ja det är sommar det!
En vacker dag så kanske vi åker dit, hyr något och bor i några dagar.
Men för mig så finns Grebbestad i mitt hjärta och kommer alltid att vara <3



Jag, Melina och Rebecca var till Nora och Marielle en dag för att vara hundvakt en stund.
Lilla Tyke har opererats och vi var där för att se till att han tog det lugnt.
Ha lite koll så att han och Stina inte busade så att såret skulle gå upp.



Såret såg jättefint ut, och vilken skillnad på Tyke det var nu efter operationen.
Till er som inte läst vad jag skrivit innan så hade han en cysta som gjorde att han inte kunde gå eller fungera riktigt som en hund brukar fungera.
Han släpade framfötterna så hans klor drogs mot golv eller gator.
Han kunde inte gå som vanligt.
Men nu minsann, vilken skillnad!
Han har inte kunnat lyfta på benet då han ska kissa utan har suttit lite bara, men nu kan han!
Ja vilken tur att dom opererade honom och nu får vi hålla tummarna för att inte cystan kommer tillbaka som är veterinärens farhåga.
Ja det var så skönt att få se honom och att veta att det har gått bra. Man får förstås ta en dag i taget.



En annan dag så fyllde Amalia 18 år!
Ja det är min systers dotter och mina barns kusin.
Vi följde henne och hennes familj och några fler på Kina restaurang och blev bjudna på jättegod mat.
Det är inte klokt så åren bara rusar och i höst är det Melina som fyller 18. Ja det är inte klokt!



Melina kom ut lite med Filip en dag så jag fick mysa med honom lite.
Han är bara för gosig och mysig våran lilla Filip.

Filips ute hus :)
Han ska få flytta ut snart, men än är det för kallt, men i maj någon gång blir det nog.



Vi har varit ute mycket, men lite bak hann det bli en kväll iallfall :)
Det skulle vara avslutning i hockeyn i Smedjebacken, så dom behövde lite bakhjälp.
Jag bakade lite kladdkakemuffins som barnen kunde mumsa i sig :)
Härligt att kunna hjälpa till.
Vi gjorde dom på kvällningen i Lördags och Gert hjälpte mig med det.
I och ur ugnen är för mig inte helt omöjligt, men jättesvårt är det iallfall :)
Jag vill inte riskera att bränna upp hela mig, så då är jag glad att jag kan få hjälp.
Jag skrev om att det är vardagsmotion att plantera blommor, men att baka och böja sig är lika bra motion det också.
Ja jag försöker tänka så eftersom jag inte kan motionera på så många sätt längre.

En sån här maskin är det jag vill ha :)
Jag måste bara berätta om något som gör mig glad och lycklig!
Jag har fått ett stipendie från Lions!
Tre damer frågade mig, eller rättare sagt en av dom som är granne till mig frågade om dom fick nominera mig till deras stipendie?
Så otroligt supersnällt av dom!
Jag vill köpa en maskin som jag kan ha nere och träna med så det är väldigt välkommet för mig att få hjälp att kunna köpa en. Den kostar mellan 20-30 000 kr.
Min "granntant" kom förbi för några dagar sedan och sa att jag tyvärr inte skulle få något det här året, men att dom skulle ansöka igen nästa år.

Häromdagen kom hon förbi igen för att hon ville ha mitt kontonummer, jag fick en liten slant iallafall, ja inte så liten. Jag fick 5000:- och dom ska jag nu spara tills jag har råd att köpa det jag vill och behöver.
Jag är så tacksam och glad över att dom ville hjälpa mig och att dom tycker att jag gör lite nytta genom att jag är positiv och glad!
Härligt och tusen tack Ulla om du läser det här.


Idag har vi haft en sån dag som liksom inte räckt till. Nej den har verkligen inte räckt till.
Men vi tar nya tag imorgon och hinner nog till och med äta till och med kanske? :)

Jag sitter just nu i fåtöljen och skriver, jag passar på då jag är själv hemma.
Gert är på ett möte och Melina har inte kommit hem än.

Jag passar på att skriva nu innan det blir sent, ja för mig är runt åtta för sent.
Jag brukar bli så trött så jag somnar till med datorn i knäet :) Ja det har hänt många gånger kan jag lova.
Nej nu är inte klockan så mycket än, och jag hinner till och med att rätta innan det blir sent.

Jag hoppas att alla har det bra!
Kram kram


































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar