söndag 10 april 2016

Min kropp är lite bakvänd!


Hej hej!
Nu sitter jag här i sängen och skriver lite.
Jag har haft en toppendag så nu är jag redo för några rader.
Jag tänker alltid så faktiskt, att jag ska skriva några rader.
Ni som brukar läsa vad jag skriver förstår ju att det inte någon gång blir bara några rader.
Orden strömmar fram i lagom takt då jag skriver, jag hinner precis skriva det som kommer.
Ibland kommer orden så snabbt så jag inte hinner med, då blir det lite hur som helst, som jag får rätta mycket sen.
Mina fingrar fungerar ju sådär, och den vänstra handen som är bäst, har börjat krångla lite.
Mitt lillfinger som har hand om några bokstäver på tangentbordet, vill inte träffa rätt varje gång,
Så det finns att rätta.
Det gör inget alls, jag är glad att det kommer ord på papperet bara.
Haha ja dokumentet kanske man säger då det är i datorn man ser orden.

I veckan som var, var jag till Mora och det tog hela dagen att åka fram och tillbaka.
Lite jobbigt blir det att sitta i rullstolen så länge, men det går.
Lika var det till Nora, mycket tid i rullstolen.
Min kropp är ganska snäll som inte blir mer sur än den blir.
Stumma helfyllda ben blir det dock, svårt att beskriva känslan på bättre sätt än så faktiskt.

En dag den här veckan så kom en av mina vikarier, Otilia hit för att hjälpa mig upp. Hon hjälpte mig in på toaletten och i duschen. Ja det är en riktig procedur att få mig klar. Det tar faktiskt flera timmar, men det är det värt.
Ja för mig som vill duscha varje morgon så är det verkligen värt att det tar sin tid.
Vi åt frukost och sen var det "trökjobb" som väntade.

Ja att putsa fönstren är ju inte roligt alls, men med min maskin så går det enkelt iallafall :)
Vi eller rättare sagt Otilia, putsade fönstren i köket, ja alla utom ett.
Fy då, där inuti fanns en äcklig spindel!! Otilia  är ungefär lika rädd som mig, så vi överlät det fönstret  till Gert då han kommer hem.


Ja ni ser ju :) Haha, ingen av oss var redo för den spindeln. Eller det spindelfönstret!!
Den såg extra äcklig ut, som om den hade känselspröt där fram, eller giftspröt kanske,  usch!!

Nej fy, tänk om spindeln ramlar ner på golvet då vi skulle öppna och putsa inuti. Nej vi tordes inte.
Vi hade dammsugaren beredd ifall det fanns fler som vi inte såg.

Gert fick rycka in då han kom hem :)
Jätteskönt att få fönstren klara där då jag plockat bort alla mina saker i köket för att börja om.
Ja jag brukar faktiskt ta bort alla lösa saker då jag vill greja.
Jag behöver ta bort allt för att se med nya ögon liksom, och ändra om :)
Vissa saker har sin plats förstås, så dom får ställas tillbaka igen där dom stod från början :)

Mina favoritgardiner kommer upp igen :)
Maria är den som satt upp och rullat upp mina gardiner förut, men den här gången skulle Rebecca fixa till och hjälpa mig.
Hon var lite orolig då det är fyra stycken som ska rullas upp helst lika, men hon oroade sig helt i onödan.
Lätt som en plätt, ja så såg det verkligen ut. Jag stod (eller satt förstås) lite på avstånd för att se så det blev lika. Jättenöjd blev jag :)

Jag har haft  toppendagar och det känns så skönt nu att få börja med pysslet.
Gert har hjälpt mig att skruva upp lite på nya lilla toaletten.
Melina har fyllt badrumsskåpet där inne med hennes saker.
Vi har inte haft något bra ställe alls då hon ska sminka sig, så nu äntligen kan hon få se hur det blir då hon sminkar sig.

Härligt roligt med inredning, jag bara älskar att få fixa och göra fint. Under vintern har jag inte alls haft någon lust att fixa har jag känt, men nu så är jag på gång.

Nu är det söndag och jag har med hjälp av Rebecca fixat gardiner och draperi till våran lilla toalett som snart äntligen är färdig.

Jättefint tyckte jag det blev, på tisdag ska jag göra klart helt. Liten ny fin matta och handdukar, ja det blir toppenfint.



 

 Det är så roligt och det känns underbart att Nina håller på att kika fram, ja ordentligt faktiskt.
Jag har under vintern varit lite tom på idéer och inspiration.

Jag har sån lust till många saker nu, och snart är det Köpenhamn som gäller, ja både den resan och sen Mallorca i höst. Härligt mycket att se fram emot.

Något jag också ser fram emot är att plantera och ändra med lite blommor här ute på baksidan.
Min assistent Maria har varit sjuk i några veckor, ont i ryggen som tusan och nu förkyld.
Det är Maria och jag som sköter planteringarna, jag hoppas att hon snart blir frisk och kry.

Ja mina assistenter är bra på olika saker.
Nu kan dom ju göra allt förstås, men just planteringar är Marias avdelning.



"Syning" är Rebeccas, ja jag brukar mäta och klippa och tänka/fundera ut hur jag vill ha det, sen får hon sy.
Jag har alltid varit en sån som sytt och ändrat om i alla rum då och då.
Nu kan jag inte sy då jag inte kan styra benen, men klura ut och mäta, ja det kan jag fortfarande som tur är.
Bra träning för mig då när jag stryker tex, då lutar jag mig och jag böjer mig framåt. Jättebra träning men jag blir ganska trött efteråt.
Vi ska sy en liten gardin till vårat badrumsskåp på den större toaletten, men jag kände idag att jag inte orkade med det just idag, nej det får vi ta på tisdag då hon jobbar nästa gång.

Jättebra blir det då Maria orkar börja jobba igen, men ont i ryggen är inte att leka med.
Nej hon får lov att bli hemma tills hon är helt bra så att hon inte blir sämre.

Jag ska nu i början av veckan ringa för att få reda på resultatet av röntgen jag gjorde i Mora i veckan.
Om inget syns så måste jag få göra en annan röntgen, för något fel är det. Så ont som jag har det är inte normalt. Jag har mest ont då jag ligger ner, så jag förstår inte vad det kan vara.
Nu vet jag ju inte hur ont det gör egentligen då jag ju inte har känseln som den ska och borde.
Men jag har en känsla av att det gör ondare än vad jag känner.

När jag sen  vet vad som är felet där inne och kan få hjälp med det, då kan hon göra som vanligt.
Ja jag vet att min vänstra höft är trasig och att det kan vara den som gör att jag känner så mycket ondhet. Men det är den högra sida som gör ont.

Ja som jag skrev och skrivit så många gånger,så känner jag ju väldigt dåligt och ofta fel.
Det kan vara så att jag egentligen har ont i vänster även fast det gör ont i höger.
Jag är lite och min kropp är lite bakvänd.
Man får ta känslor lite med en klackspark, ja innan jag vet.
Jag opererade min högra höft för några år sedan så den borde ju vara hel, den vänstra har jag bara lagat lite provisoriskt så det är den borde göra ont.

Den sidan skulle jag opererat för flera år sedan, men då jag blev sittande i rullstolen så har det inte känts som något akut läge, men det kanske jag skulle tänkt iallafall. Ja vem vet, jag får besked om någon eller några dagar hoppas jag.


Imorgon kommer Nui till mig och hon ska massera mig och sen hjälpa mig in i duschen.
Hon brukar i vanliga fall få massera hela mig och jag kan i vanliga fall ligga på magen.
Nu får hon bara massera mina ben på framsida, ja jag kan inte ändra mig så att jag ligger på magen. Nej jag får så ont i ryggen och höfterna då, så jag väljer att låta bli.

Vi brukar också göra läxa hon och jag, ja svenska läxa.
Det går jättebra att göra läxa med henne, men fy då vilka dumma uppgifter.
Dumma ord som hon ska lära sig. Ord som vi svenskar absolut inte pratar.
Nej den som gör kurserna till invandrare måste göra om och göra rätt!!.

Alla som lär sig svenska ska enligt mig lära sig att prata vardags språk, ja att göra sig förstådda och förstå då vi pratar.
Hennes läxa är helt galen och många ord hon ska lära sig kan jag inte knappt förklara för henne vad dom betyder. Och jag tycker ändå att jag kan svenska rätt bra egentligen.
Nej jag sitter ofta och bara skakar på huvudet och säger: Nui, det är en dum läxa du har fått nu, och så kämpar vi på och skrattar. Hon är så duktig!!


Jag hoppas att ni alla har haft fina dagar och att ni fått lite sol på er.
Underbart med våren, förutom spindlarna då haha :)
Kram kram



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar