fredag 6 maj 2016

Det är tur att jag och vi kan skratta åt eländet!


Hej hej!
Jag börjar dagens inlägg med att berätta om hur kvällen blev, den dagen då jag gick upp så tidigt.
Vi for till Falun med Gert som skulle opereras, jag och Rebecca minglade runt i Borlänge några timmar innan Gert hörde av sig :)
Gert blev kvar på sjukhuset till dagen efter för säkerhets skull eftersom han hade så ont.
Vi hade varit igång hela dagen och vi var väldigt trötta båda två.
När vi kom hem så flyttade Rebecca ur mig ur rullstolen och satt mig i sängen för att jag ville skriva ett inlägg.
Jag kände att min mage kändes sådär och nja det var inte riktigt riktigt.
Jag tänkte ta det säkra före det osäkra, så jag ringde till Maria för att få hjälp att gå på toaletten.
Rebecca var ju lika trött som jag så hon fick vara ledig lite på kvällen, och Maria var så snäll som ryckte ut. Toalett akuten kan vi kalla att det är haha :)

Två påskar (vårar) bakåt i tiden har jag lyckats bajsa på mig då hon skulle komma, och nu var det tredje året i rad. Stackars Maria!
Det var inte påsk nu eftersom påsken var väldigt tidig i år mot dom andra året. Men tredje våren blev det allt :)
Ja det blev lagom roligt kan jag säga, men skrattar samtidigt åt eländet :)
Ja det är viktigt att kunna skratta åt eländiga saker
Inget jag kunde göra något åt och då jag känner dåligt så har jag inte koll riktigt på vad som händer.
Men lukten har jag kvar och det luktade allt annat än gott kan jag lova! Haha :))

Vi var jättetrötta :)
Dagen efter så kunde vi åka och hämta hem Gert igen. Han var lite bättre och kunde klara sig på ipren nu redan. Skönt för honom att komma hem och skönt att få ha honom hemma igen. Han var bara borta en natt, men det kändes jobbigt att inte ha han hemma. Vi är inte så vara att vara ifrån varann precis.

Vi har passat på att vara ute i det soliga varma vädret nu några dagar.
Underbart verkligen och jag har passat på att sola mig.
Jag är en riktig soldyrkare jag, men har bestämt mig för att inte "go all in" liksom.
Nej jag ska sola med förnuft har jag bestämt.
Ja jag ska tänka på att det inte är allt för hälsosamt med så mycket sol som jag egentligen vill bjuda min kropp på.
Nej lite lagom ska det få bli, jag blir ju brun iallafall :)
Maria har hjälpt mig med buskar jag köpt då jag och Rebecca var till Falun.
Förra veckan planterade vi en buske som jag köpte då när vi var till sjukhuset, och nu köpte jag en till likadan som vi planterade ner igår. Det är så roligt att få planera och tänka till.


 

Vart än jag bott så har det varit viktigt att ha rabarber, röda vinbär och krusbär.
Jag planterade rabarber förra året och nu röda vinbär och krusbär.
Vi planterade ner dom så att jag ska kunna åka till och äta då jag blir sugen.
Härligt att jag ska kunna plocka som jag alltid kunnat förut.

Att ha rabarber och krusbär i frysen är viktigt för mig, jag vill kunna slänga ihop en paj när som helst.
Det blir roligt att se om dom tar sig och blir fina och att dom får mycket bär.
I slänten på baksidan har vi planterat och behållit många plantor som redan fanns här då vi köpte huset, men dom satt i ett land som vi tagit bort.
Gert sågar ner döda grenar.

Jag vill inte ha något land, nej jag vill ha lättskött och enkelt fint i slänten.
Förra året tog jag kort och visste precis hur jag tänkte då, vilka jag ville flytta på.
Men nu i år, knappt inget minne kvar alls haha :)
Vi har flytta på några och ändrat om lite, och idag tog vi taklökar från min "odling" från framsidan, till slänten på baksidan.
Jag har massor av fina taklökar på framsidan och nu snart då så har jag minst lika många fina på baksidan. Dom brer ut sig och blir som marktäckande och det gillas av mig.
Det betyder ju att det inte kommer att bli så mycket ogräs :)
Ja då jag och vi är klara så kommer jag att vara nöjd.
Jag har inte varit så intresserad av växter, men intresset växer och Maria som är duktig med sånt inspirerar mig :)
Jag köpte några växter som ser levande ut men inte är riktiga.
Jag satt dom vid lekstugan så kaninerna fick lite fint.
Ja påskliljorna hade fått göra sitt nu bestämde jag.


Jag vill så gärna ta ut alla pelargoner som jag har inne på bordet, men törs inte än på ett tag.
Jag vill inte att dom ska frysa ihjäl.
Jag har ju ändå lagt ner lite energi och kärlek på dom alla, så jag vill att dom ska överleva.
Lycklig över våran tomt är jag, den är liten, ja jätteliten men det passar både mig och Gert utmärkt.
Vi gjorde ju en altan på baksidan som blev ganska stor, ja så stor så att vi snart inte har någon gräsmatta kvar :)
Jag kan komma ut på den via en balkongdörr och lika på framsidan.
Underbart härligt är det med sol och värme och altaner att vara på!



Vi planterade om mina inne växter också i nya större krukor.
Jag hade tur som hittade en sorts kruka som inte var djupare än dom jag hade, utan högre.
Jag har bara mina orkidéer kvar, men dom tar jag en annan dag.



Igår var vi lite hundvakt.
Jag och Melina och Gert, men sen tog Melina och hennes kompis Malin hundarna  för att vara med dom hela kvällen.
Marielle var i Borlänge för att få hjälp med bilen av Kim. Jättesnäll är han som hjälper Marielle så mycket som han kan.
Innan vi skulle vara hundvakt så passade vi på att gosa med Filip :) En älskad kanin <3


 

Han brukar ganska ofta vara med mig i fåtöljen, sängen eller rullstolen.
Ja han är så duktig så, och sitter still då jag kör runt lite. Smart kanin.
Snart kan han få flytta ut till sitt utehus, det blir skönt för honom.
Jag vill först vara säker på att det är varmt på natten innan han får vara ute på nätterna.

Förut då jag var frisk kunde jag ju göra allting, allting som jag ville då förstås.
Jag kan ibland komma på att jag vill kunna göra saker fortfarande nu som jag inte längre kan.
Jag kan inte gräva och plantera tex.
Men vilken fantastisk tur jag har som har assistenter som kan hjälpa mig. Ja dom kan hjälpa mig med allt jag kunnat som jag inte kan.
Jag är så glad och tacksam för all hjälp jag kan få och faktiskt får.

Ibland funderar jag på att livet skulle vara lite lättare om jag fötts förlamad, ja jag har ibland funderat lite fram och tillbaka om det. Men jag kommer fram till samma varje gång.
Om jag fötts som jag är nu så hade jag inte gjort allt jag faktiskt gjort och hunnit med, inte arbetat på mina jobb där jag lärt mig massor varje dag.
Jag skulle inta haft mina tjejer, nej det finns så mycket som jag aldrig velat vara utan.
Nej jag är så lycklig och glad över allt jag åstadkommit, oj där kom ett sånt ord som jag aldrig sagt tror jag :)
Jag är lycklig och tacksam och stolt över mig själv faktiskt. Att jag fixat dom uppgifterna jag tagit på mig att göra. Jag har fixat det.

Jag har överlevt cancer och jag har genomgått många jobbiga operationer och ja, jag är stark.
Jag har blivit stark av många händelser och jag är stolt att jag klarat det, att jag gått ur det med rak rygg.
Vetskapen att jag gjort allt jag kunnat då jag känt mig alldeles ensam.
Jag önskar bara att jag varit starkare då redan.
Det finns mycket jag kan önska förstås, men jag är glad att jag blev jag.
Ja alla jobbiga hemska saker jag varit med om i mitt liv har gjort mig till den Nina som finns idag!

Nu måste jag sluta för idag, imorgon är en ny dag och då blir det en loppis dag :)
Jag hoppas att alla har det bra och att ni mår bra.
Kram kram från mig till dig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar