måndag 2 juli 2018

Livet kan vara så enkelt!!


Maskrosblad :)

Hej hej på er!
Jag tycker det är ganska roligt att titta på "den här dagen" på Facebook:)
För den som inte vet vad det är, så får man då se vad man gjorde just den här dagen, för flera år sedan.
Inlägg och bilder man delat på Facebook för flera år sedan, just den dagen.

Just idag så var det 6 år sedan som jag började att blogga, ojoj så många år sedan!. 
Jag är så glad och tacksam över att så många läser det jag skriver, jätteglad över det är jag.
Om det inte varit så, då hade jag nog ganska säkert inte skrivit mer. 
Men så blev det inte, nej för många har det varit viktigt att läsa det jag skriver. 
Det har varit så skönt att få meddelanden om att jag gjort nytta med det jag skriver, att det betytt mycket, för flera, jätteskönt.
Håller på att göra en blogg men herregud vad det känns som att det inte är min grej:) Marielle Östby har iallfall som tur är hjälpt mig lite igång, men några inlägg blir det nog inte förrän jag lärt mig allt på sidan hur man gör haha:) Blir spännande att se hur det blir:)

Ja sedan jag började för sex år sedan, så har jag skrivit 654 inlägg!!! 
Helt otroligt, och det är ju helt oförståeligt att jag haft så mycket att skriva, så många gånger och så mycket text. Ja alla ord och meningar kommer ju ut som ett löpande band, jag har svårt att förstå hur det kan bli så, men jag är tacksam över det.

Nu till något helt annat.
Förbered er nu på ett inlägg med ganska mycket kaniner.
Vi har hämtat hem två supersöta små, men gamla kaniner. Vi har gjort som sist, adopterat dom från ett ställe där dom tar hand om djur som ingen vill eller kan ha.

Bruno 9 år

Mimmi 6 år
Doris 10 månader

Vi valde att adoptera Bruno som är 9 år, och hans fru Mimmi som är 6 år. 
Melina följde med oss för att någon behövde sitta där bak med kaninerna. 
Då hon och Gert gick in i kaninhuset så förstod jag ju direkt dom kom ut, att nu är det kört haha :)
Det fick bli en liten Doris också. 
Vi tog bara med henne på prov, vi visste ju inte om hon skulle fungera med dom andra två som ju redan var ett par, men vi hoppades på det.
Ja en riktig kaningård blev det här igen. Lyckliga, ja det var vi verkligen.

Innan vi hämtade hem dom så hade vi byggt om runt lekstugan. Mycket högre staket och armeringsjärn runtomkring överallt i backen. 
Ja vi har gjort ett "fort" och jäklar om något skulle hända dom nu.

Redan första natten och dagen efter så hade jag ont i magen, och i hjärtat. vi kunde inte ha lilla Doris tillsammans med dom äldre. 
Dom andra har bott i hela sitt liv tillsammans, och jag tyckte att dom skulle få fortsätta med det. 
Ja jag kände så starkt att vi inte kunde göra så mot någon av dom. Dom gamla behövde vara i lugn och ro tillsammans bara dom.
Lilla Doris är super social, så otroligt gullig och nyfiken verkar hon. 
Vi bestämde att Melina och Oscar ska prova Doris med Filip istället, han är ju ensam och skulle behöva en kompis. 
Hon har nu fått flytta till Filip, och om det inte fungerar med Filip så lämnar vi tillbaka henne vilket känns skönt att kunna göra..
Hon förtjänar ju ett bra det bästa hemmet så hon kan fortsätta vara den sötaste som finns.




Det kommer att vara så roligt att få vara deras matte, ja jag kommer att vara där ute lite då och då, och bara titta :) Kanske sticka åt dom en liten morotsbit som dom tycker om, eller maskrosblad :) 
Jag önskar att jag kunde plocka bladen själv, men jag når verkligen inte ner dit haha :) 
In i kylen efter en morot, ja det når jag lite bättre :)
Som ni förstår så blir det ju Gert som gör rent och ger dom mat och vatten, ja det blir ju lite svårt för mig. Om Gert inte är hemma så kan mina assistenter eller barn hjälpa oss som tur är :)
Jag kan ju inte hjälpa till med så mycket, men det jag har varit med på lite nu då vi fixat till det så bra som det bara går, ja då har jag varit lite chef  kan man säga haha :) 
Ja inredning är min grej det liksom, och jag är så glad att Gert gör som jag säger :)




Sedan Molly och Polly försvann så har vi bara låtit allt vara, vi har varit i sorg och inte knappt funderat på att skaffa någon igen. Gert har till och med velat ta bort staketet. 

(Jag önskar så här i efterhand att vi målat väggarna där inne innan dom flyttade in, för nu går det ju inte. Men men, jag tror inte att dom bryr sig så mycket vad dom har för väggar.)

Sen så såg vi dom här sötingarna på en kaninsida, och dom är som gjorda för att bo här med oss. Sociala urgulliga kaniner.
Ja tänk att det kunde bli så att vi nu igen tar hand om kaniner som ingen velat ha.  
Ett slags semester för dom, en semester som håller i sig ända tills dom blir sjuka och inte orkar leva längre.
Ja det är en helt fantastisk känsla, att se dom skutta och njuta, kärlek!!
Nu ska jag sluta med kaninprat för idag :)
Tvära kast!
En dag kom Rebecca hit med deras lilla Zigge :)
Så otroligt söt, och liten och lite vinglig än :)
Rebecca har semester men är kvar hemma än så länge, och det var ju så roligt att se honom innan dom åker på semester. Han hinner ju växa som ogräs medan dom är borta annars.


Jag har för ett par år sedan satt en röd vinbärsbuske, en krusbärsbuske och rabarber.
Mums säger jag, och vi har redan skördat all rabarber, men vinbären och krusbären behöver mogna lite till innan man vill äta dom :)
Det är så roligt att jag har just dom tre,  när barnen var små så gillade dom just dom tre sorterna, och jag med :)


I Lördags var jag och min ena vikarie Mervat på loppis.
Vi känner inte varann så bra alls, men hon har verkligen snappat upp min smak, och det var ju jättebra :) 
På vissa ställen så kommer jag inte fram, eller in. Då fick Mervat gå in och kolla lite och komma ut och visa mig :) 
En fulfin lykta blev det. Ja lite konstig såg den ut, men den kommer att göra sig bra är jag säker på. Jag kan ha den både ute och inne, så någonstans till hösten ska den få plats.

Lite fika på gammelgården.

Jag hittade lite annat också, så jag var nöjd över dagen :)
Jag träffade bästa Erika på loppiset och åh vad glad jag blir av henne.
(Jag känner hennes föräldrar sedan tidigare och Erika mest sedan vi jobbade på granngården tillsammans)
Hon är så sprudlande, och helt fantastisk. Och hon gillar mig! :) Haha, ja men vi gör ju det både hon och jag, gillar varann.
Vilken tjej!! Jag brukar säga världens bästa Erika och ja, det är hon.
Vi ska ha någon slags kurs framöver, jag ska lägga upp ett schema, eller så kan ju hon kanske göra det som är lärare redan.
Hon vill lära sig att som jag njuta av mycket, att vara nöjd och må bra.
Ja du Erika, nu skriver jag ju det här, så då behöver det ju bli på riktigt, och inget vi bara sa :)
Jag hör av mig framöver så ses vi lite, kursen behövs kanske inte, men lite fika kan vi behöva :) Härligt roligt och jag tröttnar aldrig på dig.
Hon sa också att jag aldrig åldras, vad är det för fel på dig??? Haha kära snälla Erika, hon sa också att jag inte ens har några rynkor??
Lite fika och mina alster syns bakpå och bredvid.

Ibland, ja ibland och flera dagar åt gången så är jag varm. Jättevarm på kvällen och det börjar oftast medan jag sitter i fåtöljen.
Helt säker är jag då på att jag har feber och på väg att bli sjuk, men nej 37,4 liksom??
Haha, jag kanske är i den där åldern då man ska bli lite svettig då och då?? haha :)
Knepigt att det blir så iallafall och att det gör så i flera dagar varje gång. 
Men sen däremellan är det inget alls, nej då är jag som frisk igen haha :) Ja hur frisk jag nu kan vara haha :)

Jag hittade ett sånt fint kort på Marielle och Tyke då dom badar, jag kan ha lagt in det förut, men gör det igen.
Dom är så fina så fina <3

Världens starkaste ben!! Ja jag har tänkt att skriva om min fantastiska ben, mina superstarka ben!
Ja det har jag det!! Dom är världens starkaste och svagaste samtidigt!?
Det finns ingen chans i världen om dom bestämt sig, nej dom vinner, helt klart.
Min doktor är säker på att benen är så starka på grund av spasticiteten, och utan den hade inte benen haft några muskler alls.
Jag är glad att dom är spastiska då, men ibland kan det bli lite tokigt.
När jag tex skulle  byta kateter en gång och doktorn ställde en vagn med flera hyllor alldeles vid mina fötter och ben. Jag glömde att säga till dom att flytta den.
Då det gör ont på något sätt så blir benen ibland som den här gången, raka, ja dom sträcker ut sig spikrakt och då det fanns hyllplan, så tog jag ju med hela hyllan och lyfte upp.
Ibland kan dom stå rakt ut och skaka också, ja det är lite olika, men när det gör ont, ja då blir det iallafall någon slags reaktion för det mesta.
Starka ben, ja superstarka, men ändå kan jag inte gå?? Frustrerande, så frustrerande.
Det känns ju lite som igår ibland, att man bara reser sig upp och går iväg, åh vad jag kan sakna det.
Men nu är inte läget så, så jag gör det bästa och tycker om dom trots allt dom gör för att krångla för mig.
Det känns som att mitt inlägg idag blev rörigare än rörigast, men huvudsaken är att det är läsbart, och det hoppas jag att du tycker.

Kvällsmaten idag blev supergod, ja verkligen!! Precis bästaste "Nina maten" :)

Jag har ju lite svårt att bli sugen på något nu för tiden, ja det är riktigt jobbigt då jag i vanliga fall tycker om mycket. Jag vet inte vad det beror på, men det är ju lite strunt samma, alla mina mediciner måste jag ju ha oavsett om det beror på någon av dom?
Nej det är mycket som jag inte kommer att vilja ha verkar det som. Ganska mycket som går bort i matväg. Svårt, jättesvårt, men bara att gilla läget och något får jag ju alltid i mig.
Det går ingen nöd på mig alls :) nej det är inte synd om mig på något vis, men lite drygt kan jag tycka att det är :)


Nu har jag ganska mycket jobb framför mig, att rätta! Ja det kan ta någon timme.

En bra, härlig sak är då, att jag ju inte har bråttom, nej inte ett dugg.
Om jag inte orkar eller hinner ikväll så gör jag det en annan dag bara. Det är så härligt då livet är så enkelt nu för oss.
Just det där med att sluta stressa och ta bort en massa måsten, det har vi verkligen gjort.
Jag har fortsatt att träna på att säga nej, jätteviktigt att vi och jag lär mig det.
Viktigt att inte dras med i någons dåliga energier, nej det är viktigt att man sparar sin och isåfall spar på sig mer. Positiv energi är bra, jättebra.

Jag är så glad över mitt liv och hur det blivit, jag mår jättebra.
Jag har som säkert dom flesta har  någon/några  runtomkring mig som inte ser så positivt till något alls faktiskt.
Nej dom personerna har fastnat i negativt ältande.
Jag vet av egen erfarenhet att man ju förstås ska få älta, självklart måste man få göra det.
Men när allt är skit och dåligt så är det inte så roligt att behöva ens lyssna, nej då stänger jag av.
Nu det jag menar med skit så är det hur det ser ut i Sverige idag, hur många skjutningar det har varit, och hur många våldtäkter det sker osv.
Nej jag tycker inte heller att det är bra, men jag orkar inte åka runt och tänka på och prata med alla om hur eländigt det är hela tiden, nej det vill jag inte.
Sist så frågade jag rent ut, hur orkar du ens fundera över allt hela tiden?
Att tro illa om alla människor är inte så som jag är, nej jag är tvärtom, och jag ser faktiskt nästan allt på ett bra enligt mig sätt.
Nej nu blev det massor av rader trots att jag egentligen skrivit klart haha.

Jag hoppas att alla har det bra, och att alla mår bra.
Kram kram till er alla från mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar