onsdag 20 mars 2019

Takida


Hej hej!
Sedan sist jag skrev så har jag haft många bra dagar, ja som vanligt :) 
Ja det händer ju något här hemma varje dag. Ja oavsett om vi lagar mat, bakar eller som nu några dagar tillbaka, sett på skidor på tv.
Jag bara älskar att se på skidor, det är bland det bästa på tv, ja om inte det bästa!

Nu till något jag och vi inte är vana med.
För några månader sedan så bokade jag in oss, mig och Gert för att kolla på "Takida". 
Gerts äldsta son Simon spelade mycket Takida förut då han fortfarande bodde hemma, ja om inte, så hade jag nog faktiskt inte vetat vilka dom var.
Nu är ju sångaren i Takida också sångare i Stiftelsen, ett annat band, med svenska låtar. 
Det var i somras då Simon bodde här över sommaren, som han berättade för oss om sångaren, att han var med i två band. 
Jag hade då verkligen ingen aning om vad Stiftelsen var, men då Simon spelade upp några låtar med stiftelsen så hade jag ju hört några utan att veta vilka som spelade och sjöng.
Jag gillade väl inte varken Takida eller Stiftelsen något speciellt, men att han sjunger jättebra, det tyckte jag ju :) 

I Fredags var dagen D liksom. 
Det var lite gruvsamt att åka iväg, men jag förstod och visste att det säkert skulle bli bra bara vi kom dit. Vi brukar som mest gå på bio eller äta ute på restaurang, ja så ser vårat liv ut för det mesta.
Hemma människa som jag verkligen är, Gert också, vi trivs bäst hemma vi. 
Nu har vi förstås varit och tittat på Rasmus i Danmark ett par gånger, och fler kommer det att bli om jag får bestämma :) Men det har varit en gång om sommaren, och då på ute familje konserter. 

Nu tillbaka till Falun :)
Jag hade bokat bord till klockan åtta på kvällen på restaurangen där, och vi var där i tid för att få lite god mat. 
Takida skulle börja spela kvart över elva?? Hallå liksom, vi som sover den tiden då vi är hemma,  ja varje kväll haha :) Vi är så kvälls trötta vi:) 


Ja hur som, vi orkade hålla oss vakna och vi fick en jättebra kväll.
När vi kom in där han skulle uppträda så var det fullt med folk och trots att jag höjde upp mig så högt upp det gick, så var jag ju för låg, jag skulle inte se någonting. 
Det var inte så noga egentligen så jag var beredd på att jag bara skulle lyssna. 
Då kom en vakt och frågade om jag skulle se något där jag stod, nej ingenting sa jag, då sa han att han tyckte jag skulle åka längst fram. Där längst fram på sidan fanns det plats för för mig i rullstol och andra handikappade:)
Vakten hade inte tid att hjälpa oss dit just då, så Gert fick agera vakt, ja det gick ju sådär haha :)
Bered en väg för herran!! :) Typ! 
Det var trångt och folk överallt, och där kom jag med rullstol liksom??
Jag körde över Gerts fot en gång och en tjejs fot hamnade under då hon inte flyttade foten :) 
Aj aj såg jag att det gjorde, och jag sa förlåt men hon bara jaja och viftade att hon ville att jag skulle åka bort därifrån så fort som möjligt.
Om jag bett mer om ursäkt så hade jag nog fått en snyting.
Jättesvårt att ta oss fram bland alla människor, men till slut så.

Det är ibland på vissa ställen så att folk vill hoppa över mig nästan då jag är i vägen, på en affär eller lite var stans. Ibland får jag nästan någon i knä, haha, ja faktiskt så har det hänt.
Den här kvällen landade ingen i knät varken innan vi åkte fram dit vi kunde stå, och inte heller efter, men inte långt ifrån. 
Gert höll i mitt ryggstöd och fick då känna hur alla som gick förbi knuffade på min rullstol och mina fötter. Hela rullstolen gungade varje gång, och det var ju hela tiden. 
En var helt radiostyrd ( det fanns många ) så han fick nog ett rejält blåmärke efter att han verkligen drog sin fot och ben i mina fotplattor med mina fötter ovanpå. Jaja han fick skylla sig själv tänker jag då, han fick ju se sig för.
Jag var helt klart ivägen, ja överallt!!

Superbra ställe där framme som vi hamnade på, jätte tacksam över vakten som sa till mig om att jag kunde få åka längre fram. Om jag suttit kvar där bak trots att jag höjt upp rullstolen så högt det gått så hade jag inte sett ett endaste dugg.
Nu såg jag och kunde sjunga med lite till en del låtar, absolut inte alla låtar.
En del låtar var bara skrål för mig, men dom allra flesta var bra. Han är superduktig och sjunger kanonbra.

Bredvid mig satt en tant som jag kände igen från Ludvika, ja hon var nog äldst där. 
Endera var hon någons mamma eller mormor, eller så var hon en riktig "hejarklackstant" som följde killarna i bandet. 
Alla på scenen verkade känna henne och kom nära dit där vi stod, men dom var högre upp än oss eftersom scenen var högre upp. Ja hon verkade känna alla på något sätt iallafall. 
Hon frågade mig om jag kom från Ludvika, hon kände igen mig sa hon, så vi kände igen varann på något sätt, men vet inte hur.
Mitt i en låt så hoppade självaste sångaren ner där jag och Gert stod/satt och sprang iväg och sjöng bakom baren, och sen på tillbakavägen, ja då stannade han till vid mig en stund :) 
Gert hann ta några kort :)


Jag minns inte riktigt, jag var i någon slags chock. Han frågade hur jag mådde medans jag fick en kram? Ja jag har ingen aning om hur det gick till haha :) 
Ja ni som undrar från och med nu, då är jag kompis med sångaren i Takida liksom :) Haha :)

När han sjungit klart så var det dags att ta sig ut först, och sen till bilen.
Då hade vi mer tur, det kom en väktare som hjälpte oss att komma ut då det var slut. 
Vilken skillnad mot då vi skulle gå fram till det stället som var gjort för mig och andra handikappade. 
Väktarväst på vakten och så var han ganska lång och grov, ja han ingav respekt, så det gick undan :)
Jag och Gert kanske ska ta med en gul väst nästa gång vi ska på något haha :)

Min vän och assistent Rebecca och hennes man Johan, och hans syster och hennes Ola var också där.
Dom fick plats i restaurangen två timmar innan oss, så dom var redan där då vi kom :)

Johan Ola Johanna och Rebecca <3

Ja jag och Gert hade en jättebra kväll, och vi kunde hålla oss vakna, länge för att vara vi.
Jag kan sammanfatta kvällen med att den var toppenbra, ja faktiskt.
När klockan var två så låg jag hemma i sängen iallafall, så det blev alldeles max lagom.
Dagen efter var vi så sega båda två, trots att vi var helt nyktra kvällen innan.
Gert drack alkoholfri öl och jag drack vatten :) 
Tur att det var skidor på tv hela dagen, så vi kunde ha en slappdag utan måsten :)


Nu till lite fint väder och vad jag gör då? Jo jag solar förstås, helst så länge det finns sol.
Jag mötte en tjej på affären som undrade om jag varit utomlands haha :)
Så brun är jag ju inte redan efter två dagars sol, men det kanske syns att jag varit ute förstås :)
Ja jag skulle faktiskt kunna bo i ett varmt land, ja tänk så jag skulle njuta, varenda dag :)


Nu till något tråkigt, ja skit tråkigt!!

Det absolut tråkigaste jag vet är att gå in i mitt fina träningsrum och träna.
Ja, jag har verkligen ett jättefint träningsrum, men det hjälper inte ett dugg!!
Det är så otroligt hemskt tråkigt att göra alla övningar i det.
Maria försökte häromdagen hjälpa till, och sa att vi ju då får göra något, något så det blir roligare, men mitt svar var, -NEJ DET KOMMER INTE ATT GÅ!!
Positiva Nina haha :) Nej fy så tråkigt det är, skit tråkigt verkligen.


Blomman som står där har fått flytta in dit från vardagsrummet, på grund av att ägaren inte gillar den så mycket (alltså jag). 
Den har fått stå där ganska länge nu och den verkar trivas bra där, så den får överleva. 
Ja jag övervägde faktiskt att slänga den, men det kändes taskigt, så där inne får den bo :) 

Nu tränar jag varje vardag, ja jag gör faktiskt det, men på helgerna då är jag glad för att få slippa.
Jag verkligen längtar till det blir lördag och söndag, dom dagar jag valt att få vara fri ifrån gymmet :)
I början tränade jag varje dag, ja tänk att börja med det tråkigaste varenda förbaskade dag haha :)
Det låter som lite argt det jag skriver, men så illa är det inte, inte arg på riktigt, inte än.
Min massör Elin var det som tyckte att jag skulle ta ett par lediga dagar, och sagt och gjort, tack till bästaste Elin.
På tal om Elin så kommer hon hit om några dagar och masserar mig lite, ondskönt är det verkligen då hon kommer. Jag är så glad över att hon kan komma hit och hjälpa mig då det skulle vara nästintill omöjligt att komma till hennes praktik. Hon är så supersnäll och så superduktig. Hon hittar alltid något ont haha :)


Jag hoppas att du mår och har det bra förstås, det gör jag.
Kram kram till er alla från mig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar