torsdag 28 mars 2019

Hur mycket kan jag frysa!



Hej hej!
Nu var det ett tag sedan jag skrev och jag känner att jag har fullt i mitt huvud som behöver få komma ut. Komma ut och i skrift och då i ett inlägg.
Jag har så mycket jag behöver få ur mig, men det får bli flera stycken inlägg till slut har jag på känn:)
Ja eftersom jag har så mycket jag vill skriva om, så bered er på att det kanske blir lite rörigt :)

Jag börjar att skriva om skidåkning på tv, ja så mycket jag tycker om det.
För ett par år sedan var jag och Marielle till Falun för att se skidor live, vi bodde på hotell och hade två mysiga dagar tillsammans.
Jag har kollat på tv, ja nästan varje lopp har jag sett, så spännande och så otroligt duktiga dom är våra svenskar.
Marielle var till Falun i år för att se på skidorna där, och lilla Billie fick vara med. 
Så fint väder den dagen dom valde att åka till Falun,  underbart med strålande sol.

När det skulle vara skidor hela den helgen, så blev jag så sugen på bland det godaste jag vet.
Jag bakade en hallon och blåbärspaj, så vi kunde ha lite mysfika till skidorna :)
Jättegott med paj och vaniljsås tycker jag.


Vi hade enligt mig lite kallt här hemma, inomhus, nu vet jag att det inte var så egentligen. Gert tände våran brasa och ställde den bredvid mig, och så fick jag två vetekuddar, då var dagen räddad och jag blev varm.


Jag vet inte hur eller varför jag nästan alltid fryser, men jag gör verkligen det.
Några kvällar kan jag vara varm så jag känner att jag har feber, men det är inte alls ofta, någon eller ett par gånger i månaden kanske om jag ska gissa.
Varje kväll så tar vi av mig kläderna då jag ska sova, men jag sätter på mig en långärmad tröja för att inte frysa.
Jag har nu för tiden en sjal runtomkring halsen också då det är nacke och hals jag verkligen fryser om.
Jag har alltid varit frusen av mig, men såhär? Nej såhär har det inte varit.
Kanske beror det på min sjukdom, eller kanske beror det på någon medicin jag äter?
Jag vet faktiskt inte, har ingen aning. Jag ska snart till min doktor, så jag kan fråga lite om det, så jag kan bolla det lite med han.
Jag har ganska nyligen pratat med honom i telefonen angående ett par andra frågor jag hade.
Jag undrade tex om någon av mina mediciner kunde göra så att jag tappade matlust känslan?
Han kollade direkt och såg att två av mina mediciner kunde göra så att man tappade aptiten.
Jag får skriva upp vad jag behöver fråga när jag ska till honom snart.

Jag kommer aldrig sluta att fascineras utav mina ben och det livet dom lever.
Dom blir spastiska och gör precis det dom vill, när helst dom vill.
Jag får ganska många skratt av hur dom håller på, och ibland riktiga träningspass, om än korta.
Jag känner ju inte min kropp så bra under brösten och ned, nej jag är som förlamad.
Jag har en aningens känsel men har ofta fel.
Jag kan vara säker på att jag har kalla ben eller fötter, men då någon känner efter så kan dom vara jättevarma, helt tvärtemot? :)
Även fast jag inte känner hur det känns så ser det iallafall mysigt ut då jag har sockor på fötterna :)
Jag brukar inte tänka på hur min kropp fungerar eller inte fungerar, nej, men idag så gjorde jag det en liten kort stund.
Jag kom liksom på idag ( lite som att det var första gången haha ) att jag är förlamad i hela min nederkropp,  Ja herregud så konstigt det blev att kännas!
Att jag faktiskt inte kan förflytta mig själv, inte röra på ett ben eller en fot eller någonting, ja vad konstigt det är att jag faktiskt inte ens tänker på det.
Nej jag gör verkligen inte det, och även om det är och känns konstigt, så är jag säker på att det är ett sunt tecken.
Att jag accepterat och bara är, att jag tar bort det på dagarna, tar bort att kroppen är sjuk och inte fungerar alls så som den gjorde innan jag blev sjuk. Väldigt konstig blev det att kännas just då, men efter ett tag så blev allt som vanligt igen :)


Nu till tråkigheter.
Marielles hund Stina finns inte mer. Hon var gammal och hade ont i sina leder.
Finaste finaste Stina <3
Jag fick ha henne här hos mig några dagar innan, jag fick vara mormor och skämma bort så mycket jag bara kunde i några dagar. Mycket mys och gos blev det <3 Sorgligt och ledsamt <3



Nu till lite matlagning, som vanligt förstås eftersom jag ju lagar mat lika som alla andra :)

Jag skulle göra rotmos och potatismos en av matlagningsdagarna.
Rotmoset blev jättebra men moset blev inte alls bra, fy vilket segt klister det blev, inte bra alls.
Det var bara att slänga bort, ingen av oss skulle vilja ha det, så det fick hamna i soppåsen.
Så tråkigt att det inte blir bra trots att vi gjorde precis som alla andra gånger. 
Potatisens fel kan jag tro, så får hoppas på att det blir bättre nästa gång förstås :)


Som jag ju skrev nyss så har jag lite eller ganska mycket svårt att bli sugen på någon maträtt, nej det är riktigt jobbigt faktiskt.
Grillad kyckling är något jag känt går bra, så det fick det bli en dag :) 
Hemgjorda köttfärsbiffar med stuvade makaroner och stekt lök, det fick det bli en annan dag.


Och så förstås pannkakor, ja herregud så jag steker pannkakor! 
Flera liter smet varje gång jag ska göra pannkakor, när jag ändå håller på liksom :)
Medan jag steker så kan jag lyssna på en podd samtidigt och jag tycker att det är skönt att bara lyssna och steka :) Bra också med många pannkakslådor i frysen då det ju finns många som kan vilja ha någon matlåda ibland.



Något som är det bästa med då våren kommer och vintern är slut, är backen. Ja det är då snön och isen är borta, som mitt liv börjar på riktigt igen.
Ja då får jag börja leva igen efter att ha varit i ide under flera månader.
På vintern åker jag till affären eller sjukhuset på sin höjd, ja det går inte att köra rullstol alls då, nej då skulle jag köra fast överallt.
Nu har jag den här vintern varit väldigt imponerad över min rullstol, men det går ju inte att jämföra med vädret nu.


Ja jag älskar våren, sommaren och hösten medan vintern inte är min favorit årstid.
Jag kommer att tillbringa så mycket mer tid utomhus från och med nu, jag behöver verkligen få luft, och alla intryck jag får när jag är ute och åker.
Jag har suttit på altanen i solen och lyssnat på en podd och då hört ljuvliga kvitter och fågelsång.
Åh vad dom sjunger fint. Nu finns det fåglar som mest skriker också, som inte sjunger fint, men fågelsång är härligt.
En sak som är det sämsta då det är vår och höst, det är ju geggiga hjul och däck.
Om inte geggiga så grusiga. Gert håller ju på med en speciell däck rengörare som jag ska kunna använda, men tills den är helt klar så blir det lortigt hemma hos oss.
Tur att jag kan få hjälp så jag slipper åka runt i gruset hela dagarna, då hade vi haft trasiga repade golv här hemma kan jag lova.


En dag ville jag greja om lite i ett skåp, jag behövde flytta på saker i ett skåp för att få plats med annat. Det slutade med att vi nästan gjorde om i alla skåp haha :)
Det enda skåpet vi inte gjorde om alls var i mitt orangea skåp :) Nej det fick vara som det var :)
Jag köpte tallrikarna och fick testa hemma hur jag tyckte om dom innan jag åkte och köpte fler. 
Jag tänkte ifall någon skulle gå sönder haha ;( Typiskt mig :), dom går inte sönder här hemma hos oss.
Jag har alltså ett gäng som reserv i källaren ifall att :) 
Skönt att få torka ur skåp och hyllor.


Melina och Oscar var förbi här en kväll då dom handlat och köpt en billig ost till oss då dom ändå var på affären. Jag fångade dom på bild :)


Ja jag är och har varit dryg just det med kort tagningar. Jag har alltid velat ta kort och dokumenterat lite, viktigt för mig att ha i album då förut. 
Nu tar jag också massor med kort, ännu fler nu då jag ju kan ta så många jag vill och det finns plats för i minnet på mobilen.
Nu då jag tar kort så är det förstås för att jag vill ha minnen men också för att lägga in på min bloggsida, om inte så skulle jag inte alls komma ihåg vad jag gjort den senaste tiden. 
Nej mitt minne är så dåligt så jag behöver bli påmind. 
Det är också en sak jag behöver fråga min doktor om, på riktigt. Jag har verkligen så superdåligt minne, inte minnet långt tillbaka, nej inte alls för jag kommer ihåg allt sedan jag var liten och yngre. Men minnet som jag saknar är det som hände förra veckan eller det som hände igår, vart tog det vägen? Läskigt och skit irriterande att det blivit så. 
Det är verkligen något jag behöver fråga om. Jag vet att det beror på sjukdomen, men kanske har mediciner hjälpt till också? 

Glad efter en promenad :)

Maria skulle hämta ett nytt förkläde i garderoben och då hon är så kort så brukar hon få hämta en stol. Den här gången fick hon ta min tång och då nådde hon och fick fram det. Nu visste vi båda att dom ligger där uppe så det var lätt, men superbra med tången då hon är lite kort i rocken :)


När jag är i affärer så kan jag använda tången istället för att fråga någon om hjälp, ja jag vill ju hellre klara mig själv förstås. Men ibland så fungerar det inte med tången och då frågar jag någon förstås. Alla är så hjälpsamma så det är inga som helst problem, ingen någonsin har sagt att dom inte vill hjälpa mig. 
Jag satt och kollade på auktionssommar där jag och Maria var med, och nu då jag kollade så var vi ju riktigt bra, vi var glada mest hela tiden iallafall :)
Helt overkligt nu då jag tittar, det känns verkligen helt overkligt att vi varit med där.
Nästan varje gång jag är på stan eller till någon affär så är det någon som sett på programmet och känner igen mig. 
Då jag var till konsum en sväng idag så träffade jag chefen där och hon sa att hon sett mig på tv :) Haha, ja det tar kanske ett tag till innan det helt lagt sig, men tills dess så får vi både jag och Maria vara beredda på att få prata lite om auktions sommar programmet.
Vi får vänja oss och vara beredda ett litet tag till.


Nu ska jag sluta skriva för idag, jag har ju lite rättning framför mig.
Jag hoppas att du och ni alla har det bra och att ni mår bra.
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar