tisdag 2 april 2019

Det är skrämmande!



Hej hej!
Jag börjar berätta att det än idag inte är klart vem som ska beställa spolgrejer till min kateter??
Jag vet inte hur det kan gå till så som det här har gått till.
Det känns som att någon bara bestämt sig för att -Nej Nina hon ska inte få något mer nu!!
Det känns också som att det är knark det jag behöver??
Nej det jag behöver är "Uro tainers", en sorts spolgrej med citronsyra som hjälper min kateter att hålla sig ren, att den inte "kläggar" ihop, den hjälper mig från att kissa på mig.
Att vakna varje morgon nerkissad, nej det vill jag inte!
Det är äckligt och det luktar illa,  och jag har verkligen ingen lust att kissa på mig!!
Det vill ju ingen, nej det tror jag verkligen inte.

Nej det är så totalt respektlöst och nonchalant, och rent av elakt av dom alla som inte vill hjälpa mig.
Nu har jag ju tack och lov fått hjälp av palliativa teamet, dom har ingenting med min spolning att göra egentligen. Dom hade några "Uro tainers" som jag fick av dom, och direkt samma natt så var det bra igen och jag kissade inte på mig!! "Haleluja moment"!! Ja det kan jag lova.
Nu tillbaka till palliativa teamet igen, dom som inte hade någon skyldighet alls, dom ville och vill fortfarande hjälpa mig.
Flera av dom, men den som mest ringt runt är Åsa tror jag.
Alltså som ringt Vårdcentralen i Ludvika, och Gyn i Falun, allt för att hjälpa mig att reda i allt.
Dom har varit så snälla och försökt hjälpa mig så att jag ska slippa ringa fram och tillbaka mellan dom jag redan pratat med flera gånger.
Dom som bara bollat runt på mig, fy så dåligt skött.
På vårdcentralen har dom skrivit att dom aldrig beställt någon urotainer så dom tycker att det borde ligga på Gyn i Falun, ja, som dom håller på. Dom bollar inte bara med mig, nej mellan varandra också!!
Nej jag är ingens ansvarsområde, helt sjukt.
Jag behöver citronsyra i droppform som jag kan spola själv med hemma varannan dag, ja så enkelt är det, och med hjälp av den syran så slipper jag kissa på mig.
Den hjälper till så kladdet som annars fastnar på katetern, far ut i påsen med urinet. Allt "klägg" i urinblåsan åker ut och får inte fäste, jag älskar den spolvarianten, den är bäst.
Jag slipper kissa på mig och jag slipper byta kateter så ofta som jag behövt sista kanske halvåret. Sedan jag provade den första så har jag inte kissat på mig en enda gång och inte behövt byta kateter, helt fantastiskt underbart bra.
Fortsättning verkar det bli, så det blir nog ett gäng rader till i det ämnet framöver, men klokt är det inte på en enda fläck.
Utan palliativa som ringer åt mig vet jag inte hur jag skulle orkat, nej jag kommer vara dom evigt tacksam.



Nu till lite kaninprat :)
Jag tycker och har tyckt så synd om kaninerna varje vinter, som dom bott där ute.
Ja alla utekaniner bor ju liksom ute, ja jag vet ju det:).
När det är runt 20 grader kallt, ja då tycker jag "SÅ" synd om dom.
Dom har ju hur mycket både halm och hö som helst där ute, dom fryser nog ingen gång skulle jag tro, men ändå liksom :)

Dom mår nog bra alla årstider och dom skaffar ju päls därefter förstås, helt automatiskt också.
Dom är pigga och alerta oavsett grader där ute, dom har det ju alldeles säkert superbra.
Mat och hö i massor och så nytt vatten flera gånger om dagen eftersom vattnet ju fryser.
Gert skottar åt dom där inne vid sig, dom vill inte gärna skutta ut om det inte är skottat :)
Bortskämde är dom nog kanske :)


Jag satt ute en dag för att få lite sol, och medan jag låg i solen och lyssnade på en pod så hjälpte Maria mig att ta bort löv som vi lagt över mina växter i höstas innan vintern kom.
Hon tog bort alla löv för att växterna nu ska få lite sol på sig, och mjukstarta upp innan våren kommer på riktigt :)

Maria var in till kaninerna, och tog med sig Bruno till mig en sväng, som jag älskar!!
Ja det är kärlek med stora bokstäver, KÄRLEK <3


Som jag älskar dom där kaninerna, det är kärlek på riktigt det, det kan jag lova!!
Han är så stor våran Bruno, så maskulin hela han om man jämför med lilla Mimmi som är så mycket mindre.


Bruno är 10 år nu och Mimmi 7 år, jag hoppas att dom får hålla sig frisk och krya trots att dom ju börjar bli gamla nu. Jag önskar att dom få leva massor av fler år, men oavsett hur länge så är det viktigaste att dom har det bra så länge det går.

Snart är det sommar :)

En fin utedag i solen :)
Det är en härlig årstid som kommer nu, ja jag gillar ju egentligen alla, alla utom vintern.
Förut gillade jag vintern jätte mycket, men vinter i rullstol, nej det går inte. Jag blir som innestängd eftersom det inte bara är att dra iväg för mig så som jag brukar dom andra årstiderna.
Nej vintern är inte min favorit längre, synd nog måste jag säga.


En dag så for vi till Fagersta för att träffa våra fina vänner där.
Ingemar hade ställt frågan till Gert om vi hade ett köksbord, för hans var inge stabilt alls sa han.
Vi lovade att vi skulle fixa ett bord till honom, och så började vi leta lite. Köp och säljsidor och Blocket.
Jag la ut en blänkare på min facebook och fick napp direkt, och till och med några jag visste vilka dom var. Vi köpte ett fint bord och fyra stolar till Ingemar. Det var därför vi for dit just den där dagen. Ingemar blev jätteglad över att få ett så fint bord och fina stolar. Så modernt :)


Ja det är så härligt att kunna hjälpa till och ordna åt dom.
Ingemars fru Eva bor i en annan lägenhet, och hennes köksbord var rangligt det också sa hon till Gert. Han gick in till henne och kollade upp, och det gick att skruva ihop så det blev stadigt igen. Innan vi skulle åka hem igen så kom Ulla (Ingemars syster, som också  bor där men i en egen lägenhet )på att Evas vardagsrumsbord också var ostadigt, så Gert fick rycka ut igen haha :)
Kanske vore det så att Gert kan vara deras egna vaktmästare, ja så får det allt bli :)
Jag kan inte komma in till någon av dom, nej det går inte, så vi får träffas utomhus istället :)
Alla var glada och nöjda då vi for därifrån och vi fick med oss massor av skön energi på väg  hem.
Dom är för härliga verkligen.
Det blev bestämt att då Eva fyller år om inte allt för länge så vill hon att jag gör en smörgåstårta till henne, lika som jag gjort till både Ingemar och Ulla :)
Jag tycker inte att det är särskilt roligt, men självklart kan jag baka tre smörgåstårtor varje år, till deras födelsedagar. Det är ju inte tråkigt alls egentligen, men svårt att garnera tycker jag, men det blir så bra som jag kan helt enkelt, och det är ju mest jag som tycker att det inte blir fint Haha:)


Veckorna går så fort att det känns som det är helg hela tiden.
Skrämmande vad tiden går fort, och hur nu mars blivit april!? Det blir att kännas som att det ju snart är vinter, eftersom sommaren kommer att gå lika snabbt som någon av dom andra månaderna, positiva jag haha :)
Man ska ju försöka njuta varenda dag brukar jag tänka, men hur ska man hinna det med dagar som går så rasande fort?


För ett par kanske tre år sedan så gjorde jag ett gäng med godispåsar till eventuella påsk kärringar som skulle komma. Jag hittade dom här korten på vad fint jag gjort :)
Tilläggas kan att det inte kom en enda!!:)
Haha ja vad ska man säga, konstigt, men så är det ju nu för tiden. Snart är det påsk igen och jag har inte tänkt göra såna påsar i år, men nog ska jag ha en korg med lite olika påsar och chokladbitar man kan få välja mellan :)



Nu till något helt annat, igen :)
Vi hittade den här skylten på "dollar store" ( en affär ) och köpte den direkt.
Jag gjorde en text och en bild som Gert fick skriva ut på gult papper jag hade redan, och sen plastade jag in.
Jag ska ställa den bredvid min bil ibland då jag ställt mig långt ifrån en affär tex och där det alltid, ja nästan alltid står bilar bredvid våran, jättenära.
Ja jag kan nästan tro att en del känner sig trygga bredvid en stor bil, ja det är inte klokt faktiskt, haha.

Nu får man parkera förstås vart som helst, men om jag skulle köra bilen själv så kan jag inte komma in i bilen om det står en annan precis bredvid.
Nu när det blir som på bilderna nedan så kan ju Gert eller Rebecca backa ut bilen, och jag då kan köra in på rampen, men om jag är själv? Nej då går det inte , då får jag vänta till den andra bilens förare kommer.


Nu kanske ni undrar varför jag inte ställer mig på en handikapps plats då?
Jo då, det gör jag om dom fungerar, men ofta är dom så små så det inte fungerar för mig att ta mig i och ur själv, då det ju blir att stå en bil för nära. Parkeringsplatserna är för små, nästan alltid.
Vid sjukhuset i Falun framför entrén, ja där är det stora egentligen, men då klämmer det in sig en till så tre platser blev fyra?? Ja så är det faktiskt.
Inte alls roligt, så där ställer jag och vi oss aldrig.
Nej vi har ett bra ställe i Falun vid sjukhuset som vi står på, det blir en aningens längre att gå, men det gör ju ingenting alls det.
Här nedan ser ni hur det är två bilar som klämt in sig bredvid oss :)?
Det fanns massor av platser på parkeringen och väldigt mycket närmare då det här är längst bort haha :) Ja jag fattar då ingenting.
Den största bilen närmast är min och våran bil, dom andra klämde in sig bredvid oss :)
Rampen kommer ut från passagerar sidan.
Nu är det absolut inte någons fel att det blir så här tokigt, nej ingen kan ju veta att jag har en ramp som kommer ut. Men nästa gång det behövs, ja då sätter jag ut den och testar.
Jag vill mest bara skriva om just det att det verkar vara en trygghet att stå bredvid oss :)


Här nedan ser ni att Rebecca flyttat på våran bil så jag skulle komma in. Det är ju inte bara rampen som ska in och ut, nej jag tar ju lite plats med rullstolen också.
Ingen kan ju veta att jag har en ramp, och även om jag hade ett klistermärke på rutan både bak och på sidan så är det ju inget någon skulle tänka på med mörka rutor haha :)
Nej jag tror på den gula skylten jag.


Jag tänker bara ställa skylten när det finns massor av platser, så jag inte tar en om den skulle behövts. Nej om det finns många andra platser så sätter jag ut skylten då jag står längst bort från affären, som i det här fallet var Ica i Ludvika.

Marielle tog sig en promenad med lilla Billie hem till mig idag :) En annan kärlek <3
Jag ska hjälpa henne att lägga ut lite hundsaker på tradera och behövde hjälp av henne vad jag skulle sätta som lägsta och utgångspris.
Många saker vet jag ju inte ens vad det heter haha :) Jag fick rå om henne lite och det var härligt.
Billie gör som vanligt, som dom två andra hundarna Stina och Tyke gjorde då dom fanns och var med hit. Billie vet ju då att man ställer sig vid altandörren på bakbenen så kan man se ut på vad som händer :) Hon är så gullig då hon står och kolla ut, men fick inget bra kort på hur hon stod :)




Stina och Tyke var så mycket större än henne så det ser lite extra gulligt ut då hon ställer sig för att titta ut <3
Nej nu måste jag ge mig för idag. Jag har mycket att rätta och så behöver jag ju sova lite också så jag fungerar imorgon.
Jag hoppas att ni har det bra och mår bra förstås, som jag alltid hoppas.
Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar