onsdag 1 maj 2019

Två på en dag!!

Mina älskade tjejer <3

Hej hej!!
Jag hoppas att alla har det bra och mår bra.
Den här våren säger jag då bara, herregud!!, vilka underbart härliga dagar jag haft ute på altanen.
Sol, sol och ännu mer sol. Jag älskar det, men min kropp avskyr det!
Den har inget annat att göra än att rätta in sig i ledet, i Ninas led, och göra som den blir tillsagd typ :) Ja kroppen får ju lov att härda ut, och efter solningen får jag igen mitt kaxiga uppförande :)
Då efter solning så vill inte kroppen vara medgörlig alls och är mer "bändig" än någonsin.
Min högra hand som i "normala" fall bara fungerar till hälften efter en soldag, är ännu sämre.
Med andra ord får jag planera lite vilka dagar jag kan sola eller inte, men jag gör nog säkert som nu och innan, jag skiter i den.
Det låter nog väldigt tokigt för många, man har ju fått lära sig att man ska lyssna på kroppen och dom signaler den ger, Iallafall brukar jag säga så till andra, men tydligen inte göra själv.
Om jag skulle bli dålig och det inte gick tillbaka och blev bra igen, ja då skulle jag inte göra så som jag nu gör.
Nu vet jag ju att kroppen går tillbaka till dens utgångsläge efter någon, eller några timmar då den varit borta från solen.

Jag minns inte om jag skrivit om det, men jag gör det igen isåfall.
Jag har slutat med socker, ja för vilken gång i ordningen kanske ni undrar, och det undrar jag med haha :)
Fördelen för mig som tydligen tycker att det är roligt att hoppa fram och tillbaka med socker. är att jag kan sluta hur lätt som helst, ja faktiskt.
Jag behöver bara bestämma mig, och det är väl det som isåfall kan ta lite tid :)
Jag blir inte sugen om någon bredvid mig äter på något smaskigt, nej inte alls då jag bestämt mig.
Här nedan är mitt kvällsfika, ja det kan vara annat också förstås, men vanligast är jordgubbar och vindruvor.


Jag vet ju att vindruvor inte är det bästa kanske, men bättre än en chokladbit är jag säker på.
Ja jag får tänka lite så :) Jag tänker unna mig hur mycket jordgubbar som helst, ja det jag är sugen på det måste jag få.
Jag har ju svårt att tycka om något, ja då det gäller både mat och frukt och grönsaker.
Det är då rätt enkelt att bestämma mig, bestämma mig för det jag kan kanske kan vilja ha och tycka om, ja det slår jag till på direkt då.

Nu till något jag inte kan gilla, nej det går inte alls oavsett smak eller sort.


Jag måste förstås inte tycka om, nej inte alls. Det vore ju lite mysigt att kunna ta ett glas vin eller som nu häromkvällen då jag försökte med flaskorna ovan.
Först testade jag en, en mun och vi fick hälla ut den, sedan den andra, men nej!
Det går inte att tycka om, nej fy så jag inte vill ha.
Det är ju allra godast med bubbelvatten om jag får bestämma, och det får jag ju :)

Jag ska få besök i början av maj av en fin vän som jag bara träffat en gång.
En vän jag inte haft så länge, men som ändå känns som en kär vän.
Hon har lika som jag Ms och sitter i rullstol. Det ska bli så roligt så roligt, och jag hoppas att hon kommer att trivas här med mig och oss :) Men det tror jag.
Varför skriver jag om det nu i det här sammanhanget? Jo för då ska jag bjuda henne och hennes assistent på ett glas vin om dom vill ha, och då ska jag testa igen haha :) Kanske blir det som vanligt, att jag dricker bubbelvatten istället, ja det lutar nog åt det tror jag.

Ja tänk att det inte alls var länge sen som jag inte tyckte om bubbelvatten, nej fy då så jag inte gillade det, tills jag testade.
När jag en dag testade med bara bubbelvatten utan saft som jag brukat ha i, så visste jag direkt.
Jag blev totalt förälskad i vattnet utan saft, ja tänk så bra och så mycket både enklare och nyttigare än med saft i.

Nu till något jag verkligen inte tycker om!
Två på samma dag också!!
Jag har legat ute i flera dagar, ett par timmar om dagen, med solskyddsfaktor 30 på :)
Dörrarna står alltid öppna här hemma då vädret är härligt och så har det varit hela påsken.
Jag vill förstås ha öppet även om vädret inte är varmt, det är så skönt att få in luft, luft att andas.

När jag skulle åka via vardagsrummet till hallen så såg jag den!
En ovanligt stor för att vara en liten!!
Snabb var den också så jag ropade till Gert SKYNDA DIG!!, SKYNDA DIG!! (panik i rösten!)
Du måste skynda dig och döda den med foten direkt!! Haha tycker nog nu ni som inte är rädda :)
Ja jag sa nog faktiskt så.
Jag är så förbaskat ogillande av dom, och speciellt just den här arten, sorten. Den var brungrå och den var supersnabb, men den sprang ju för sitt liv förstår jag ju.

Ja jag kan inte rå för det, den var tvungen att dö och Gert fick inte missa den!!
Den hamnade under hans fot och det vart blodigt under foten. Blää!!
Den dog och Gert träffade med foten mitt i hans framfart vilket såg ut att vara 200, men jag förstår ju. Han hade panik för sitt liv, och jag hade panik och ville döda, så elakt verkligen.

Ett par timmar senare så såg jag en till, då inte på golvet utan i taket.
GERT!! Han fick hämta papper och ställa sig på en stol och han fick inte missa!!
Både han och andra brukar missa, så det är därför jag är extra tydlig med just det, att inte missa!!
Nej missar man så kan ju spindeln hinna in under en list tex och då vet man ju inte när den kommer ut eller vart den kommer ut, nej det får inte hända.

För mig handlar det ju om liv eller död också, ja faktiskt känns det lite så, och det spelar ju ingen roll hur mycket jag vet att dom inte är farliga, för mig är det något annat.
Att sitta i rullstol och vara rädd för spindlar är inte roligt, det kan jag lova.
När jag var frisk kunde jag ju iallafall slänga en bok eller en sko över, eller som ofta dammsuga upp den och låta någon komma och byta påse sen. Dammsugaren kunde då stå och gå tills jag fick hjälp :)
Nu är det ju så mycket svårare om jag tex ser en springa runt så kommer jag ju inte åt, och då smiter den!? Än värrä om vi har satt mig i fåtöljen eller sängen, ja då är jag ju fast!!
Så obehagligt att inte kunna ta sig därifrån jag är, kanske ha en spindel i taket precis ovanför där jag sitter? Nu har jag ju oftast någon här som kan hjälpa mig, men ibland då jag är själv?
Tänk om en spindel kommer krypande på mitt ben?? Då finns ju ingen chans för mig mer än att ha en handduk eller något långt, ( en flugsmälla brukar jag ha i närheten )för att kunna slå ner den, men vart tar den då vägen?
Fy då vad jag inte vill vara rädd för dom, men den enda som kan ta tag i problemet är ju jag.
Det är jag som behöver ringa någon som kan hjälpa mig, ja, jag måste bara bestämma mig.
Jag har skrivit om spindlar förut, många gånger och jag borde. Ja jag borde ta tag i mig själv och få hjälp med min fobi.

Jag vill inte vara rädd för spindlar, nej det är ingen höjdare alls kan jag lova. Att vara rädd för dom äckliga djuren och man inte kan rädda sig själv, nej man behöver oftast hjälp.
Nej att sitta i rullstol och vara rädd för dom, det går inte, det blir en plåga då det är sommar.



Jag har speciella spindelvarnare i flera uttag som faktiskt fungerat superbra, i flera år.
Jag tror kanske att dom börjar på att bli gamla eftersom två spindlar på samma dag dök upp här inne, så jag beställde nya.
Ja nu minsann, jag vill ju som alltid ha dörrarna öppna, och då utan att dom kryper in, vi får se.
Jag vill inte vara rädd för dom, men jag vill heller inte gilla dom, nej verkligen inte.
I så många år, i så otroligt många år har jag varit rädd för dom. Den rädslan och den fobin har begränsat mig, ja verkligen.
Jag vill vara helt neutral med dom och inte ha någon som helst relation med dom.

Du/ni som också är rädda för spindlar får vara bered på att skrolla över ett kort nedan.

Rebecca berättade att hon tagit kort på en värsting i tvättstugan, kan du titta?? Nej!!!var min första tanke, men efter lite tänk så tittade jag på långt håll för att till slut titta samtidigt som jag blundar :)
Ja den ni :) 
Jag törs knappt se den nu heller, men kanske, ja kanske håller jag på att bli lite lite bättre i min fobi nu när jag till och med delar en bild här. Är jag galen liksom? Ja det verkar ju inte bättre :)
Här nedan ska bilden på spindeln komma, ja jag lägger ut den det sista jag gör eftersom jag ska rätta och greja till det sista, och då vill jag slippa se den så ofta haha :) Nog om spindlar nu för idag, och på länge hoppas jag.



Vi åker ut och går :) Ja precis så är det och så här pratar vi allihop här hemma hos oss.
Låter helgalet men så blir det då man ska berätta vad man gör eller ska göra. Endera så åker vi eller springer eller går, ja det beror på dagsformen faktiskt :)

Hittade ett kort på mig och min fina tatuering <3
Min första och min sista, ja fy så ont det gjorde tyckte jag. Det vill jag inte utsätta mig för igen :)




När jag tränar i mitt gym eller steker pannkakor, ja då lyssnar jag på en podd, och just nu är det "värvet med Kristoffer Thriumf" som går varm på min mobil.
Jag har inte vetat om han förrän för några månader sedan, och då han gjort så många så har jag att göra med att lyssna ikapp.
Jag tycker att han är riktigt bra faktiskt, men alla dom han intervjuar är ju inte lika bra.
Jag hoppar lite hit och dit efter som jag inte lyssnat alls på något bakåt i tiden.
Häromdagen blev det Anna Anka, ja ni förstår ju.
Jag tänkte ge henne en liten chans, men bara en liten. Jag hoppades att jag haft förutfattade meningar och att det nog inte var så illa.
Men illa var och är det. Fy vilken kall faktiskt obehaglig människa hon var i intervjun tycker jag, och nej hon tog inte en enda poäng där.
Nu efteråt så känner jag mest att varför lät jag henne hållas i mer än en timme i mobilen?? 
Jag gör inte om det, så kan jag ju sammanfatta det hela.
Det finns många, ja jättemånga som säkert är jättebra som jag än inge hunnit lyssna på, och det kommer dröja länge innan jag lyssnat ikapp :)
Jag måste få komplettera, flika in att jag lyssnat på Britt Ekland nu i också, ett äldre avsnitt och det är lika med det, inte bra!! Jag lät henne också ta över en timme av mitt liv haha :)
Jaja ingen idé att gräma sig över det, jag har nu gett dom sin chans iallfall :)

Rebecca hjälpte mig en dag så att kan få lyssna på en bok. Jag har ju bara lyssnat på Persbrants bok så jag behöver träna hur man gör då man letar efter någon.
När jag började lyssna så gick det jättebra, men sen, njae jag upptäckte att jag försvann i tankar jag hade. Jag fick backa tillbaka bandet :) Och börja om därifrån jag mindes att jag hade hört.

En av soldagarna jag haft fick jag hjälp att lägga mig i solsängen för att sola mig lite. Det bästa jag vet. och jag njöt.
Jag började lyssna på en Nora Roberts bok som jag läst för länge sen, ja superlänge sen sist. 
Inte många minuter förrän jag somnade och blev som medvetslös :(
Jag vaknade till av något jag inte vet vad, och blev att må så illa. Jag hörde mina båda barn inne och såg först en bil, Marielles som jag inte kände igen.
Men nu är du vaken!! Ja jag hade som förut hamnat i koma och sovit oavsett vad tjejerna sagt eller gjort för att väcka mig.
Jag mådde illa och fick ont i huvudet resten av dagen och kvällen. 
Kände mig sjuk, frossaliknande känsla. Fy så otäckt jag tycker att det är, inte behagligt alls att veta att jag kan bli så här. 
Jag tror det händer lite då och då, men då under nattetid och jag ligger i sängen, inte alls på dagarna. Nej på dagarna så tillåter jag mig inte att ens blunda lite grann, nej det får jag inte göra, men i solsängen, där somnade jag tydligen som en stock. Otäckt är det och jag blir som åksjuk då jag vaknar, inte någon trevlig känsla alls.

Jag och Melina åkte till plantagen för att kolla lite en eftermiddag. 
Hon köpte frön och små krukor så att hon kunde odla. Då vi kom hem hit så planterade hon och hoppades på att det skulle gro. 
Nu några dagar efter så kan jag säga att fröna har tagit sig, spännande att se vad och om det kommer att ta sig ännu mer.


Påsk kärringarna lyste med sin frånvaro under påsken här, tills jag mötte dom här söta kärringarna.
Dom var i närheten och följde med mig hem med sin mamma för att få ta något godis ur min vagga jag ordnat. Dom valde godis, och jag fick ett fint kort av dom, deras sista.
Efter dom varit in till mig så ville dom titta på våra kaniner vilket ju kaninerna tyckte var jätteroligt. Båda våra kaniner tycker mycket om barn märks det tydligt, dom måste bott i en familj med barn tror jag.
En av våra kaniner, lilla Mimmi hon kan slicka lite då man stoppar in handen, men bara lite.
Gert har hon aldrig slickat, men mig flera gånger. Den här dagen så slickade hon på en av flickorna och hon ville inte sluta!!
Såå hon slickade på flickans hand, flickan sa att kaninen åt på henne haha :).



Maria har varit ute och pysslat i trädgården vilket är jättesnällt att hon gör. 
Jag har köpt flera perenner som skulle ner, samtidigt som jag förstås köpt några taklökar haha :) 
Som om jag inte hade några förut?? 
Jag älskar taklökar, dom är helt fantastiskt fina tycker jag, som konstverk.



Marielle var hit med lilla Billie en dag innan hon skulle iväg på lite semester.
Marielle behövde tvätta några få saker så hon var ner i tvättstugan och fixade lite.
Billie vill inte följa, nej ner går hon inte.
Billie är en riktig mammatjej som följer Marielle varenda steg hon tar ungefär, men ner i källaren nej minsann.
Mariells förra hundar Stina och Tyke, dom gick inte ner dom heller, nej det var otäckt där nere.
Nog för att det händer grejer här som varken jag eller Gert gör eller vet vad det är, men att hundarna reagerar så starkt av våran nedre våning, nej det tycker jag är lite knepigt, men jag förstår ju varför.
Till slut får jag ta hit någon som kan rensa vårat hus så det blir lugnare, och då kanske det blir bättre i källaren.



Marielle och Billie har börjat på spårkurs, så hon fixade med blodet så att hon skulle kunna åka ut i skogen efter att hon varit här lite.


Nu när Marielle varit ute på tur, bilat i flera länder så har Maria varit hundvakt till Billie.
Då Maria jobbat vid mig så har hon förstås följt med hem hit till mig och oss.
Hon har flera gånger varit på riktigt puss humör och velat gosa på morgonen då hon kommer och jag ligger kvar i sängen. Älskade lilla finaste hund.


Melina hjälpte mig en ledig dag att föra över alla mina kort från både dator och mobil till en extern hårddisk, vilken tur att jag fick hjälp. Jag vet ju inte alls hur man gör så det kan bli hur som helst. 
Jag älskar att ta kort, jag vill ha och ta kort för att dokumentera liksom :)
För mig är det viktigt med kort och bilder och har alltid varit.
Hur många kan man ta då, ja det kan man undra.
En sak som är säker är att jag skulle blivit fotograf i det här livet, eller i ett kommande vilket jag hoppas att jag slipper.
24000 st kort, ja faktiskt ännu fler, men runt 24000 kort!!
Ja ni förstår ju då att det blir en del kort tagna på en dag :)
Nu är alla överförda och jag känner mig nöjd. Hon ska visa mig sen hur jag gör om jag behöver något gammalt kort. Hon ska lära mig hur jag kan komma in i den där svarta lilla lådan, hur jag ska kunna få över dom tillbaka om jag behöver något.
Min både dator och mobil borde bli piggare nu då det finns mer minne kvar, men än har jag inte märkt av något alls :)

Här nedan ser ni Rebecca :) Varför gå två gånger ??
Haha, hon kom just på då hon gick upp från tvättstugan, att hon kanske skulle tagit några färrä :)
Men det gick ju bra haha, ett gott skratt :)


En dag förra veckan så var jag till frissan, det är ju så enligt mig lyxigt och underbart skönt.
Min frisör Karro fixade till mig så bra och jag blev så nöjd så :) 


Efter frisör besök så stannade vi till vid fiket för att ta en smörgås. 
Det var lite i slutet av lunchen och vi kände oss hungriga. En mysig stund med god macka och ny frisyr :) Eller inte så ny precis, men kortare blev det iallafall :)



I Lördags var vi på Norbergs marknad med två av våra vänner från Fagersta. 
En fin rolig dag fick vi med både inköp och god mat. Det är så roligt att gå med dom på marknad, den här dagen saknades Eva som fick bli hemma då hon var sjuk. 
Ingemar känner nästan alla på marknaden han, så det blir en massa hejande :) 
Jag hittade på några fina pelargoner som jag förstås inte kan sätta ut än, nej dom får bo inne någon eller några veckor till :)

Ingemar känner alla :)




Gert och dom andra gick in för att köpa kaffe till mig, och så kom han ut med den här :)!! 
En sockerfri "bakelse", en petit choux med grädde, bananskivor och jordgubbar:)
Underbart att jag kunde få en så fin till mitt kaffe.


Nu ska jag försöka rätta, och trots det så kommer det alldeles säkert bli lite fel här och där :)
Jag hoppas att allt är bra med dig/er :)
Kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar