onsdag 3 juli 2019

Kan det vara så?


Hej hej!
Jag har såå mycket jag vill och behöver att skriva om, ja jag har så mycket mer efter det här inlägget som jag behöver skriva. 
Men jag börjar med det här, och försöker koncentrera mig på ett inlägg åt gången haha :)

Pannkaka, ja hur skulle det gå utan pannkakor?? Hur skulle mitt och andras liv se ut utan pannkakor?
Jag tar allt som oftast pannkaka till lunch, eller till middag ibland då jag inte är sugen på något. 
När det inte finns något annat jag är sugen på, ja då tar jag pannkaka :) 
Som bilderna ovan visar så blir det oftast en liten klick med jordgubbssylt, men allra helst färska jordgubbar förstås :)
Jag har fortfarande, sedan säkert ett halvår eller till och med år då jag tänker efter haft svårt med smaker och mat. 
Jag har för att testa bytt ut en medicin, bytt fabrikat på den och tycker att det kanske iallafall blivit lite bättre. 
Om det beror på den medicinens fabrikat eller något annat, ja det kan ju ingen veta. 
Men hur som helst så är det verkligen inte bra än, nej jag tror faktiskt att det är så här det kommer att vara, förhoppningsvis då förstås inte för alltid.

Härom veckan, på självaste midsommarafton så skulle vi grilla, Marielle och hennes Patrik skulle komma förbi en sväng innan hon började jobba (hon jobbar mest bara nätter). 
Vi hade då grillat rostbiff, paprika, lök och majskolvar. Till det potatisgratäng och flera olika såser att välja på, och vad tror ni? 
Ingenting på min tallrik var gott, nej ingenting!! Fy så tråkigt det kändes!!
Till efterrätt så var det jordgubbar och grädde, det var iallafall gott, jättegott till och med.
Marielle skulle börja klockan sju, så när jag och Gert sen tittade lite på tv, behövde jag ett par smörgåsar. 
Inte klokt att ha fulla tallriken med som jag ju vet god mat, och sen smakar allt bara skit typ!?? 
Nej fy så tråkigt det känns att det ska behöva vara så.
Men som jag skrev, jag får vänja mig och så får jag ta en dag i taget, så får jag se.

En sak som jag tänker på då och då är att det är så konstigt att jag är sjuk, för att jag ju egentligen inte är sjuk eller inte känner mig sjuk. 
Jag menar att jag ju vet att jag är sjuk, ja det går ju inte att säga annat. Men jag känner mig inuti inte sjuk, nej där inuti, där känner jag mig som vanligt.
Det känns så himla onödigt att vara sjuk då man känner sig frisk, ja lite tröttare då, men ändå frisk. Helt onödigt att vara sjuk då man ju inte känner sig sjuk!!??
Kan tänka mig att min känsla ändå är rätt bra, att jag liksom håller mig friskare genom att inte ens tänka på att jag är sjuk. 
Låter knepigt och konstigt kanske, och det är det ju förstås :) Märklig känsla jag har i kroppen, och vilken tokig kropp jag har fått :) 


Jag måste berätta om något som gör mig lycklig, så glad och lycklig, så jag inte kan sluta le.
Jag åkte iväg för att jag var lite trött häromdagen, jag kände att jag behövde komma iväg lite för att piggna till lite. 
Gert målade ute, så jag for iväg jag :)
Jag for till affären i min rullstol som jag ju så ofta gör, alla årstider utom vintern då.
Jag åkte till Ica som tar ungefär 45 minuter åt varje håll.
Jag skulle egentligen bara köpa lite vindruvor, men det blev två påsar med lite allt möjligt :) 
När jag betalat och fått hjälp att sätta på påsarna på krokarna på mitt ryggstöd, så for jag hemåt.

När jag kommit en bra bit på väg hem så mötte jag flera utländska kvinnor och barn, några då och då, men det verkade som dom varit på samma ställe och sen skulle hem, jag vet inte. 
Då jag möter människor, oavsett vart dom kommer ifrån, så ser jag dom och säger hej.  
Den här dagen så fick så mycket mer än hej tillbaka.
Alla kvinnor sprack upp i leenden och barnen såg så glada ut när jag sa hej och log.

Det känns som att dom inte är vana alls med att någon säger hej eller ler, kan det vara så att det är så? 
Jag fick så mycket tillbaka av dom jag log och sa hej till, genom deras glada ansikten som det lyste kärlek från.
Ja vilken boost jag fick, eller vad man kan kalla det.
Jag var glad ända tills jag kom hem och långt efter det, helt underbart. 

Nu är inte det jag skriver om idag första gången det händer, att jag få härliga leenden tillbaka. 
Ibland möts jag av förvånade leenden, som om dom inte vet vad dom ska göra. 
Jag känner mig alltid glad och lycklig då jag är ute och åker, och delar gärna med mig lite av den goa känslan jag har, genom att le och säga hej. 
Säga hej eller le till någon som faktiskt kanske behöver just det, det lilla. 
Det kan vara vilken som helst, någon som behöver just det den här dagen, så viktigt!!
Ja vi alla kan göra något litet för att människor runtomkring oss ska må bra, må bättre, genom så lite. Så ynka lite kan göra skillnad, ja stor skillnad. 
Våran värld skulle se så annorlunda ut om vi kunde vara snälla mot varann, och det kostar ingenting, nej inte en krona!
Det kan rädda liv, att se någon!! Någon som kanske aldrig blir sedd, jätteviktigt! Livsviktigt!!

Häromdagen landade en gräshoppa/syrsa av något slag på vårat utebord. Den satt där ganska länge innan den for iväg :) Lite otäck såg den ut på nära håll, men vilket djur liksom?
Ja ni som läst det jag skriver och skrivit vet att jag inte tycker om spindlar på något sätt, ja ni vet ju. Det finns många djur som ser läskiga ut som jag inte är ett dugg rädd för, och en av dom var den här :) Nej jag är bara rädd för spindlar, och dom finns ju i alla olika storlekar och modeller :( Så det är inte så bara alls, det finns ju massor av olika sorter, alldeles för många om man frågar mig.


När det som det varit nu i många dagar varit så varmt så är det inge roligt alls att laga mat.
Nej fy så tråkigt att stå vid spisen i värmen.
Vi gjorde det lite enkelt för oss ett par dagar så vi köpte potatis sallad som Gert gillar, och pastasallad i salladsdisken på Ica till mig :)
Så smidigt och enkelt, och samtidigt gott. En grillad kyckling till och ett kokt ägg, ja det blev mumsigt tyckte till och med jag.
Jag köper gärna pastasalladen med chili i, den gillar jag mest.


Nu till något helt annat :)
Men som jag skrivit om massor av gånger.
Jag och mina bakgrejer!!? :)
Ja jag gillar ju som väl dom flesta vet att baka?
Om jag tycker om att baka, ja gisses vad jag tycker det är roligt.
Jag köper gärna lite olika tillbehör till min bakning, och den här gången blev det ett gäng muffinsformar i papp.
Jag köpte också strössel som passar i färg med formarna, det gillar jag, att det ska matcha.


Nu till något helt annat igen :)
Jag har ju kört i min rullstol många år nu, jag kan inte minnas hur länge, men länge.
Jag är rätt duktig, ja faktiskt så tycker jag ju det, utan att skryta.
Jag tycker att jag kan manövrera den bra och ja jag tycker att jag är duktig, för det mesta.
En dag för inte allt för länge sen, då var jag mindre duktig, och jag körde för snabbt förstås.
Då, ja just då så var jag verkligen inte duktig, nej inte ett endaste dugg faktiskt :)
Min garderobsdörr gick sönder då jag kom farandes i full fart, varför det kan man ju undra?
Och det har jag gjort sedan dess, undrat? :)
Ja vi får försöka renovera den framöver, kanske inte förrän till till höst och vintern, men framöver kan jag ju säga. Det är inte alls första gången jag kör för fort och "råkar" köra på något som går sönder, och rullstolen, ja den går ju också sönder.
Jag har världens bästa människor på hjälpmedelcentralen som tycker att det ska synas att jag använder rullstolen haha :) Ja jag kan lova att det ju syns, jag har lite skavanker här och där :)


Nu då det varit fint väder så har vi passat på att greja lite ute.
Min krusbärsbuske och vinbären har växt på sig och blivit så stora.
Massor av bär är det på dom också vilket ska bli jättegott då dom har mognat klart.
Förra året fick jag en liten klase med röda vinbär bara, någon dag efter så fanns ingen kvar?? :)
Fåglarna måste ha gillat dom lika som jag, och dom hann före! :)
I år ska jag försöka iallafall få några klasar jag kan äta på, precis som dom är.


Jag fick en avi i brevlådan utan avsändare och jag tänkte inte på den på flera dagar. När jag sen hämtade ut paketet så var det från min vän Marianne i Stockholm.
Hon hade tänkt på mig och köpt något som hon vet att jag gillar.


Ja jordgubbar, jag fick en jordgubbsdelare och skål, och såklart en solskydds spray som jag ju aldrig kan få för mycket av, tack gulliga du Marianne igen.
Jag testade sprayen idag och den var riktigt bra och enkel att smörja på :)
Jag har mycket mer att skriva om nu egentligen, men som jag skriver om i mitt nästa inlägg.
Jag hoppas att du och ni har det bara bra, och att ni mår bra.
Jag ska rätta lite nu och sen sluta skriva för idag.
Kram kram från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar