lördag 13 september 2014

Självförtroendet på topp!!



Hej hej!
Ja helst skulle jag ju varit kvar väldigt mycket längre på M som i Mallorca, men jag är förstås superglad över den vecka som var och som jag fick njuta så mycket det bara gick.

Jag har fått vara med om så många nya saker som jag fixat ibland själv och ibland med hjälp.
Ja herregud så mycket knepigt och underbart roligt jag varit med om.

Vi åkte med Libra som är mitt assistent bolag.
En gruppresa men man gjorde vad man ville väl på plats.

Alla andra som var med var underbara och så otroligt hjälpsamma.

Livet är verkligen fantastiskt och tänk så kroppen kan fungera trots att den inte alls gör det.

Ja efter en härlig vecka med massor av sol så flagnar jag nu :( Ja faktiskt så flagnar jag till och med på låren vilket jag inte kan komma ihåg att jag någonsin gjort förut ha ha.



Jag är lycklig över min suprapubis kateter <3

Soldyrkarna ja det är vi det.
Jag och Maria har pressat i solen och njutit medan Gert njutit i skuggan han.


Ja mycket vila har det varit och varje eftermiddag kväll så har vi duschat och klätt oss för att äta middag, och direkt efter middagen, ja då har vi lagt oss igen haha :)

Solen gör nog sitt till, och jag tror att vi alla tre behövde vila och sova så mycket vi kunde.
Vi missade frukost några gånger då vi ju var så trötta att det enda vi ville var att sova.
Ja en riktig vilosemester om man frågar mig.

När vi missat den vanliga frukosten fick vi hålla till godo med det här :)

Ja nu var det ju inte alla som fick vila, nej det fanns ju en Nina som tex ville bada och ligga i solsängen.
Då krävdes det "lyftare", och jag hade ju Maria och Gert, men vi tog hjälp av ibland okända människor som nog blev väldigt glada för att kunna hjälpa till. Vi tog också hjälp av gruppens killar. ja och tjejer med ibland faktiskt. Dom var bara bäst, så är det!
Proffsigare har jag då aldrig träffat på!

Killarna och tjejerna var assistenter åt andra brukare i våran grupp som åkte,  fantastiska människor, ja brukare låter sådär, men vi är det, jag med.
Den som behöver hjälp kallas brukare och dom som hjälper oss, dom som är anställda kallas assistenter.
Ja några som ställde upp ofta och mycket var ju Stefan och Rickard och Robin, ja sen minns jag inte namnet på alla, Micke också ja han får jag ju inte glömma haha.

Ja ett härligt gäng var dom alla och man glömmer inte Rickarda glada skratt som hördes då och då lite överallt.
Snacka om positiv människa, helt underbart.

Glada Rickard!
På vägen hem så kände jag mig efter den varma härliga veckan trots att jag suttit som ett lass skit i planet väldigt pigg i kroppen.
Jag fick för mig att försöka stå!.
Snälla bry dig inte om hur jag ser ut bak i håret haha :)
Och bry dig inte så mycket om stilen, utan bara kolla att jag kan!
Jobbigt som tusan, men jag kunde!
Hade suttit nästan fyra timmar med huvudet mot ryggstödet så ni kan ju förstå varför jag ser ut så här haha.




Det var någon regel att vi handikappade skulle sitta längst in, haha vilken tur jag kände mig stark och att det var typ skinn i sätena så jag kunde glida ganska lätt.

Med armarna om ryggstödet som killarna höll i för att inte ryggstödet skulle vika sig bakåt så reste jag mig först en gång lite sisådär.
Nja jag var inte nöjd men då Rickard peppade mig att göra det igen, så ja då gick det!




Inte så att jag kunde stå helt rakt, men jag stod på mina egna ben och med min armkraft kunde jag resa mig! Ja om ni bara kunnat känna den lycka jag kände då!

Innan jag testade att stå och innan dom timmar lite drygt sittande på ett vidrigt hårt säte i ett alldeles för trångt flygplan så kunde jag förflytta mig alldeles själv från en stol till en annan.
Ja alldeles själv var ju att ta i, för då jag förflyttat mig klart så fick ju Maria hjälpa mig att få rätt benen då dom ju inte ville följa med så som jag ville.



Superbra personal vid flygplatsen på Mallorca :)



Men det spelar ingen roll alls, ja kunde själv och jag är så stolt över det, jättestolt.
Värmen gillar min kropp och jag gillar den, men egentligen gillar inte min kropp den alls då jag blir flammig på benen och ser överkänslig ut en stund, men kroppen måste vänja sig med värmen och solen faktiskt bara för att jag ju vill!


Den måste lyda mig lite nu för det är lite nog nu liksom ,nu är det min tur att få bestämma tycker jag.
Skämt och sido, jag mår så jäkla bra så ord saknas.
Flammigheten var bara första dagen och sen gav det sig, så kroppen kanske fattade att det var jag som bestämde haha :)


Nästa gång vi ska åka någonstans så tänker jag boka själv så jag får sitta ordentligt, ja i ett flygplan sitter man ju inte bra det vet jag ju, men så bra det går ja så ska jag sitta nästa gång.

Jag har lärt mig massor under den här resan och det har varit en jätte rolig mallorca semester, men nästa gång tror jag faktiskt att det blir jag och mina älskade tjejer och mina assistenter som åker.
Ja det blir liksom vi, vi tjejer.
Inget bestämt än förstås men det vore en dröm verkligen och vi får försöka få den att gå i upp fyllelse.
Att få åka med mina fina tjejer, ja det vore drömmen det.
Jag får försöka söka någon fond så jag kan ha råd att åka bara, det kostar ju så mycket pengar och det är tråkigt.
Jag verkligen behöver värmen.

Nu till det mest fantastiska!
Jag har badat!!
Ja faktiskt så har jag badat varenda dag och vissa dagar två gånger.
Första dagen så hjälpte killarna från Libra mig och Gert och Maria hjälpte förstås till.
Men med ny in smörjt skinn och lite svettig så tyckte Micke att det var lite svårt att hålla mig.
Haha jag var hal som en ål!
Efter den dagen använde vi min lyftsele och då blev det enklare.

Det var en härlig känsla kan jag lova och jag njöt.
Ingen ide att oroa sig för att doppa sig jag som är en badkruka, nej då, en våg så var det klart haha.

Ja jag var lite orolig över det lite kalla vattnen som skulle göra så jag fick stötar i benen så som det brukat kunna kännas, men det gick bra.



Hal som en ål haha :)

Inga stötar och vattnet var ganska varmt faktiskt för att vara hav tycker jag.
jag brukar aldrig tycka det är roligt att bada och det gjorde jag inte nu heller, men härligt skönt, ja det var det och jag är fascinerad över att någon fixat en så galant bad stol till oss som inte kan gå eller som inte orkar kanske.
Ja om jag kunde förmedla min känsla då, det går inte men av bilderna jag lägger ut nu så hoppas jag att ni förstår.






Jag har tänkt på så mycket jag ska skriva om då jag kom hem, men nu i mitt första inlägg så håller jag mig till mallorca tror jag.













                                                                                                                                                     
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om våran underbara semester men vet ju att det nog inte är hur roligt som helst så jag bjuder på ett gäng bilder istället.
Innan vi for iväg så hade jag tänkt och bestämt att jag inte skulle åka iväg på något utan bara vara där och ha det bra.
Det blev precis så bra som jag trott och jag gjorde inget annat än att vara.



På väg dit, alltså på väg av planet på Mallorca.



Jättesmarta bussar hade dom.




Själva resan till mallorca blev ingen hit resa alls, krångel med det mesta, men vi kom fram och vi kom hem sen och ja det var ju det viktigaste och särskilt för mig då det var första gången med rullstol som jag for iväg.

Jag fattar inte hur dom fick in permobilen i flyget, för mig en gåta och våran grupp hade flera.
Ja herregud vad duktiga dom är på flygplatserna.
Otroligt och tacksam ja det är jag verkligen.
Supertacksam över all hjälp jag fått under den här fantastiskt sköna veckan!

Jag och Carina från Libra som är min chef

Nu har jag fått blodad tand, ja verkligen och nu kommer det nog att bli lite olika ställen framöver tror jag.
En dröm för mig är förstås att få åka till Egypten igen, till Dahab, men jag förstår ju att det faktiskt blir omöjligt för mig att ta mig dit.
Men jag har en till dröm och den har jag haft länge länge.
Ja faktisk ända sedan 1990, ja då var jag på rhodos sist, och det har ju blivit ett gäng år sedan och det vore väl dax nu att åka dit.

Ja jag tänker då isåfall inte bo som sist jag var där och bodde mitt i stan, nej jag ska hålla mig i faliraki och bara njuta av sol och förhoppningsvis bad.

Vatten!
Jag ska kolla upp vart och om det är möjligt att ta mig dit i rullstol, och isåfall blir det grekland för oss en sväng framöver. Kanske inte nästa resa, men någon gång, och då vill jag ju ha med mig Gert förstås den gången.
Nu finns det ju massor av ställen man kan åka till, så det kommer att bli spännande varje år framöver tror jag.

Fina Maria <3







Jag har varit till Egypten, Turkiet och Tunisien och på alla dom ställena så har det vart att pruta som gällt.
Man har inte kunnat titta på något utan att dom trott att man ska köpa.
Ganska jobbigt tycker jag nu, men för ett gäng år sedan var det lite roligt tyckte jag.

Nu har vi varit till Mallorca och herregud vilken skillnad!

Här kunde vi gå på gatorna utan att känna oss jagade.
Vi kunde gå in i affärer och bara titta!

Kollade över handikapps vänligheten och jag lovar att det  var bra i sa coma

Haha var bara tvungen :)


Jätteduktig var han, men inte min smak alls :)


Ännu ett handikapps prov som gick bra!

Många segway fanns det :)
Ja jag säger då det, det kändes som helt underbart rätt ställe att vara på.
Jag orkar inte med stressen att behöva ha någon hängande över axeln hela tiden, nej här kunde vi lugnt promenera och titta i våran takt. Och köpa det vi ville köpa.
En mugg blev det förstås, ja jag har ju liksom inga haha:)


Det fanns många fina saker att köpa men varsin top till tjejerna blev det och halsband och armband till Elsa och Alice, Rebeccas fina tjejer.

Ja faktiskt så känner jag att jag övergett dom länder jag egentligen gillat för att nu få ha lugn och ro och jag gillar det och känner mig så säker på att det är rätt.

Jag varken vill eller orkar att vara jagad ute på gatorna då man vill gå runt lite.
Nej här var det fantastiskt underbart lugnt och skönt.

Vi har inte ens varit hemma en vecka och det känns redan som det var evigheter sedan vi var iväg. Trots att jag verkligen njöt varenda sekund så kommer samma känsla som alltid.
Hur kan det blir så att man känner den känslan, man vet ju att det var alldeles nyss.
Ett mysterium för mig verkligen








Trötta och tokiga på arlanda!













Ja hörrni vad tiden rusar iväg så man sitter och skriver.
Jag får säga god natt och så fortsätter jag imorgon med all rättning och så.
Det blev ganska massor av kort lite blandade men det gör väl inget? Hoppas inte det.


Igår var jag till tandläkaren för att kolla upp en lagning jag trott jag tappat och jodåminsann, en amalgam fyllning. Bra då blev jag av med den liksom.

Nu då hon skulle laga om tanden så var det lite karies och någon nerv som skulle kunna bli skadad så jag fick någon provisorisk lagning med medicin i som skulle göra att nerven drog sig tillbaka.

Ja jag lovar att jag inte vill ha en sån igen, det har smakat hickory smak i munnen hela dagen och det är inte min favorit om man säger så.
Vi har köpt kött med den smaken på marinaden innan vi grillat och det bara gick inte, jag kunde inte äta.
Ja idag fick jag lov att må lite illa av den äckliga smaken i munnen och gissa om jag var glad då jag äntligen fick äta något igår efter den provisoriska lagningen, så jag fick bort smaken lite iallfall!?

Testade på väg till Mallorca också, men det gick inte lika bra :)
Jag hoppas alla haft det bra här hemma medan jag varit borta men lika bra som jag, nja det går nog faktiskt inte.
Kram kram jag vill förstås inte låta kaxig, men lite är jag nog.

Jag har gjort massa saker jag aldrig gjort förut och jag kunde stå!!
Så underbart härligt, snacka om att man växer och får självförtroendet på topp av en sån här vecka.
Jag trodde aldrig att jag skulle få känna den känslan.

Lycklig, ja jag är lycklig!


2 kommentarer:

  1. Ååå va härligt ni ser ut o haft! Är inte ett dugg avis! ;) hihi

    Hoppas allt är bra med dig Nina :)
    kram

    SvaraRadera
  2. Hej hej Louise!
    Kan förstå att du inte är ett dugg avis haha :)
    Vi har haft det underbart skönt och vi har det bara bra här hemma med. Hoppas allt är bra med dig också förstås.
    Kram kram

    SvaraRadera