söndag 9 november 2014

Idag har jag en lite piggare arm och hand!

Hej och god kväll alla!

Ja nu ligger jag efter igen, det känns vissa dagar som att jag har hur mycket som helst jag vill skriva om, men känner att min högra hand och arm inte orkar och vill som mitt huvud och hjärta vill.
Ja då det känns så, är det ju super tråkigt förstås, men jag måste ju lyssna på kroppen då.

Nu blir det ju då så att jag kanske sitter vid datorn halva natten istället då nu eftersom jag känner att kroppen är ganska pigg.

Måste nog börja lite där jag slutade.
Jag fick svar på mina blodprover att jag kunde börja med tecfidera.

16000:- kostar egentligen tabletterna på bordet! Tur jag bor i Sverige :)
Jag har hämtat ut tabletterna men inte börjat än.
Nej lite feg kanske, men jag hade grejer jag ville göra i helgen, och imorgon ska jag till tandläkaren och min sjukgymnast och på tisdag till en doktor för att ta bort ett stort märker jag har på ryggen.

Ville inte börja med medicinen ifall att jag skulle få någon biverkningar som att må illa tex.
Ja den skrev jag inte om då sist jag räknade upp lite olika som skulle kunna bli.

Nej  jag har fullt sjå ändå med det jag ska göra så jag vill må bra i mig själv då och inte må skit.
Då blir ju allt ännu värrä.

Jag är absolut inte rädd för tandläkaren, men lite drygt att ta sig dit och förflyttas med lyft och lite så.

Att gå till Petra blir bara roligt för nu tränar vi förflyttningar med glidbräda.
Ja faktiskt så börjar min kropp att fatta lite hur den ska bete sig vid låga förflyttningar och det är väldigt bra att träna på det. Alltså mellan min rullstol och britsen tex.

Jag tränar lite annat också som balans, ja det räcker att bara sitta på britsen för mig, och kanske ta en boll och luta mig lite.
Jag lovar att efter att ha suttit i rullstol och varit totalt förlamad så har man inte många muskler kvar, och balansen är verkligen superdålig.
Så träna och träna får det bli.

Jag är ju med på dans en gång i veckan också, och då tränar jag också balans genom att röra på det som går.
Ja utan våran dansledare hade det kanske inte varit så skoj, men gud vilken tjej!
Ja man kan inte annat än tycka om henne och bara njuta av stunden då vi är där. Super roligt.

I torsdags hade jag ingen lust alls att dansa, kände mig hängig, men direkt vi körde igång så gjorde jag det bästa jag kunde.
Petra hjälpte mig på med ytterkläderna så jag kunde åka rullstol hem i kylan brr, kallt men gud så skönt det var.
Ja luft är väldigt viktigt för mig, det har jag ju skrivit om massa gånger, men det är verkligen så viktigt och jag behöver ut egentligen varenda dag.

Ja jag vet då inte hur jag ska få till mitt skrivande idag, men jag låter orden komma av sig själv och försöker att inte styra så mycket.

I Fredags var det en hel hängig dag för mig, ja jag sov nästan hela dagen haha, ja det vet jag inte om det ens hänt förut?
Nu så här då jag sitter och skriver kan det ju varit dansen dagen innan som gjorde mig hängig, ja det tar ju på krafterna, och man kan ju inte orka så mycket nu som förut och det glömmer man gärna bort.

Ja jag sov bort hela dagen och på kvällen skulle jag och Rebecca vara i kiosken i ishallen med Melina.
Melina fick spela teater hela matchen då hon egentligen mådde skrutt, men det gick!
Melina har varit hemma från skolan förra veckan då hon helt plötsligt fick världens öroninflammation, ja det blev akuten och medicin .
Nu är hon inte bra än, så imorgon blir det en sväng till doktorn och kanske en ny sorts medicin eller en till dos.
Får se vad dom säger på vårdcentralen.

Jag ska ju till tandläkaren jag och sen direkt till min sjukgymnast Petra och däremellan ska Melina till doktorn. Det blir fullt sjå för snälla Rebecca som skjutsar Melina också.
Ja det blir lite hektiskt, men det blir bra och skönt för mig att fixa till i munnen och bra att Melina kommer iväg igen.





 



Ja Rebecca fick hjälpa till den här gången, och jag var fortfarande trött fast jag sovit hela dagen, men jag var med iallafall.



På lördag morgon kom Rebecca och hjälpte mig upp för att sen få hjälp av hennes Johan och Gert ner i källaren!!
Ja det går inte med ord att beskriva vilken underbar känsla det är att få komma ner.

Vi åt frukost där nere och jag njöt, ja gud vad härligt det är verkligen.
Låter kanske larvigt, men då får det vara det.
Frukost, massa plock och fix och ja en heldag i källaren och sen kom Johan tillbaka för att hjälpa mig upp igen.
Jag har fått till gästrummet så det blivit fint tycker jag och jag har köpt en till säng så det blev en dubbelsäng där nere.
Om man har gäster måste dom ju få plats liksom.



Marielle och Daniel och Stina har trängts i en säng förut och ja visserligen en 1,20 säng, men ändå.
Nu är det iallafall fint och ordning och bra ifall dom kommer och vill bo över, eller någon annan.


Marielle och Daniel har skaffat en till hund, ja en samma sort som Stina, men en liten Tyke blev det och jag har inte träffat honom än, men på tisdag, då ska jag få göra det.
En supergullig liten bebishund och så Stina som jag bara tycker mest om förstås.


När vi var i källaren passade vi på att testa ett par stövlar om jag knappt använt men som jag tycker är fina, och jag kunde ha dom. Ja med Rebeccas hjälp då förstås!


Härligt underbart att faktiskt kunna få i fötterna i ett par vanliga skor, hur kul är det att ha "moonboots" hela tiden? haha ;)
Jag och Gert ska på en gala om ett par veckor, så då vill jag ju självklart ha fina vanliga kläder och stövlar på mig, jippi!!
Inte så snyggt på bilden, men jag hoppas det blir bra till dom kläderna jag tänkt mig.



Jag ska träna att stå vid Petra imorgon också, det känns så skönt efteråt så jag ska kämpa på.
Mitt självförtroende liksom växer till liv då det gäller mig själv och min kropp.
Det är verkligen som att jag har någon slags fjäder i kroppen då jag kan resa mig, det är liksom inte jag. Härlig känsla men konstig förstås.

För ett par veckor sedan var jag inne på min blogg och råkade trycka på något, ja jag kan inte med sidorna nå bra alls.
Där upptäckte jag att en kille skrivit ett meddelande för ett år sedan som jag inte läst och då givetvis inte svarat på.
Han hade läst om då jag skrev att Marielle lagt in sig på psyk i Falun och att vården inte fungerade bra alls.
Han mådde inte nå bra så han tyckte att jag skrivit bra och att jag verkade vara en bra mamma.
Jag svarade förstås ,men ett år för sent haha, ja han verkar vara en jättegullig kille som mår bättre nu och det är jätteroligt att höra.
Jag vet då inte hur det gick till och vart han skrev, men skriver man en vanlig kommentar så ser jag ju det under mitt inlägg, men det här var gjort på något annat sätt. Kanske jag borde gå en liten kurs haha:)

Nej nu är klockan ganska mycket och jag behöver rätta och lägga in några bilder som jag har tänkt.

Jag hoppas alla har det bra och mår så bra det går.

Kram kram på er!


2 kommentarer:

  1. Hej Nina. Vad härligt att det går framåt för dig och att du börjat dansa å blivit rörligare :-)
    Ja inte har man mycket muskler längre men jag har börjat på gym två gånger i veckan och det är så roligt att det verkligen fungerar. Spasm medicinen har jag slutat med och det går så bra.
    Hoppas din nya medicin kommer att fungera bra och att du fortsätter kämpa.
    Kramar <3

    SvaraRadera
  2. Hej Tina <3
    Ja det är helt fantastiskt att jag börjar känna mig bättre, inte så det märks så mycket kanske, men min känsla säger att det är bättre.
    Ja jag kan ju sitta på sängkanten och resa mig själv, det är helt fantastiskt!
    Det skulle aldrig gått för en månad sen!
    Så skönt att du slipper medicinen, jag har halverat min gabapentin men börjat med en halv liten tablett svag sort med baklofen och ska trappa upp med den.
    Måste laborera lite, jag har varit för feg förut och inte tordats.

    Men nu törs jag och jag orkar inte oroa mig för allt utan tar faktiskt dagen som den kommer.
    På onsdag ska jag börja med Tecfidera tabletter, får se hur dom fungerar men jag hoppas,

    Jag läser att du kämpar på som en tok du med, och på gym och naprapat och allt möjligt, härligt!
    Ta det lite lugnt bara också så du inte sliter ut dig.
    Kram kram <3

    SvaraRadera