tisdag 5 januari 2016

Underbart betydelsefull för mig!

Rebecca väntar på maten :)
Hej hej!
Ikväll blev jag själv hemma några timmar så då passar jag på att skriva lite när det är helt lugnt här.
Ja Melina är hemma förstås, men hon har mått lite sisådär så hon vilar lite grann nu.
Gert är i ishallen då killarna tränar så han blir borta ett par tre timmar.


Dom senaste dagarna så har vi bakat lite smulpajer, både rabarber och blåbär blev det.
Supergoda blev dom faktiskt, eller iallafall rabarber sorten som jag smakade.
Ja jag gillar verkligen rabarber.


En annan dag så gjorde vi matpajdegar.
Ja jag är så lycklig över min matberedare som jag har kvar. Jag och vi fick den 1993, och än fungerar den jättebra.
Jag hoppas att den alltid kommer att fungera :) Jag gillar inte nya maskiner jag :)
Nej sånt jag vant mig med vill jag ha, ja ha för alltid. Jättejobbigt att behöva lära sig en ny :)



Ja med matberedaren så kan jag göra både smulpaj och matpaj utan att ta i degarna eller smuldegen.
Jag bara kör i allting och så blir det klart. Superskönt att slippa kleta med degen :)
Jag gjorde pajdegar så vi bara kan göra en paj när vi vill, bara att ta fram och tina.
Jag drar mig för att göra paj ibland, så därför ville jag göra det som känns lite drygt sen annars.
Drygt är det ju absolut inte, men lite "procedurigt" är det allt då allt ska fram.
Nej jag ska alltid ha några klara i frysen så det blir enkelt.
Enkelt gillar jag.



Jag lagade köttfärssås och spagetti häromdagen, jag gjorde så gott som jag kunde, men Rebecca fick ta över. Hur jag än försöker så kan jag inte sitta bra eller ordentligt vid spisen och bänken.
Nej det går inte, så Rebecca fick ta över, men hon fick göra som jag bestämde då förstås :)
Jättejobbigt att jag blir så låg och måste ha armarna uppåt, nej det blir inte bra mer än en stund :)


Den här veckan har jag gjort matlista och handlat efter den.
Jag brukar göra så, men nu under ledigheten för alla så har det inte blivit någon ordning alls.
Nu är jag på gång igen.
Vi ska äta rotmos och fläskkorv en dag, stuvade morötter och kassler en dag och så lasagne en annan dag.
Jag har köpt färska lasagne plattor som jag aldrig använt förut.
Det blir spännande och det kommer bli gott är jag säker på.
Ja en riktig Nina vecka blir det här, och det ska man väl kunna ha i en vecka tycker jag :)


Igår var det en riktigt jobbig dag, ja inte hela dagen men nästan.
Jag skulle till Falun för att byta min kateter.
Ja jag har en suprapubiskateter, en slang som går in i magen till min urinblåsa.
Den är verkligen viktigt för mig och jag vill aldrig vara utan den, men gud så jobbigt det är dom gånger jag ska byta.
Då jag ska byta så drar dom ju ur den jag har och stoppar in en ny, och det brukar leda till "koagler".
Ja blod "koagler" som blir inuti urinblåsan som ibland kan stoppa till membranet som kisset ska rinna igenom.
Om det sätter sig en koagel ivägen så blir jag kissnödig och jag kissar på mig.
Lite äckligt kan det kännas med blodgrejer som syns i påsen med kiss. Jag är lite van kan man säga att jag är, så jag tycker inte det är äckligt alls.
När det kommer blod grejer i min påse så blir det att färga av sig så det blir mörkt i påsen, men sen då jag tömt påse så försvinner det direkt.
Den är helt underbart betydelsefull för mig!



Här syns koagler i påsen, små blodplättar liksom :)
Ja var tredje månad, fyra gånger under ett år.
Jag står ut förstås, men fy vilken ångest det är minutrarna före och under tiden.
Jag knyter händerna och slutar att andas, ja jag håller andan.
Inte alls roligt och ingenting att gnälla över, det är bara att gilla läget och var glad över allt som fungerar.
Och det är jag ju minsann!
Superlycklig! Jag är lite gnällig bara dom här fyra gångerna per år :)

Ja jag gnäller nog lite då och då tror jag, men i grunden är jag glad och lycklig över det mesta.
Över mitt liv och hur långt jag kommit, och över mina älskade barn och min man och så förstås hans pojkar och mina assistenter.
Ja det är väldigt mycket jag är lycklig och glad över.
Nu ska jag rätta lite innan Gert kommer hem, och så skriver jag en annan dag igen :)
Kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar