tisdag 26 januari 2016

Jag måste planera min sittning!


Hej hej!
Nu är jag alldeles ensam hemma ikväll, och det är då jag passar på :)
Ja det jag passar på med, det är ju att skriva av mig lite.
Det kommer upp nya saker hela tiden som jag vill skriva om, men som jag glömmer skriva upp förstås. Ja och då helt plötsligt så minns jag ingenting av det jag tänkt på innan.
Ja det där med mitt minne måste jag nog skriva lite om.

Jag vet att minnet kan fungera dåligt då man har Ms, och jag vet att vissa av mina mediciner gör så att jag minns dåligt, eller inte alls.
Ja trots att jag vet det så blir jag förundrad och tycker det är ganska jobbigt att inter minnas.
Ja jag märker varenda dag faktiskt, ja märker att jag glömt saker som någon talat om för mig. Frustrerande som tusan.
Jag ska prata med min doktor när jag träffar honom, så kanske han kan tänka till lite.
Kanske kan jag minska med någon tablett så det iallafall kan bli bättre, ja jag vet inte.
Jag minns bra då det är saker från förr, men det som hände igår eller för en vecka sen, nej det kan vara totalt borta.
Otäckt faktiskt kan jag säga att jag tycker att det är. Men nu är det ju att gilla läget bara, som med allting annat liksom :) Och man vänjer sig ju med det mesta.

Nui
Nui brukar komma till mig två gånger i veckan för att hjälpa mig med massage och stretchning.
Nu några gånger har hon haft med sig läxa och jag blir lika förbannad som förut.
Den som bestämmer vad invandrare ska lära sig först är ju idioter.
Ja jag säger inte så ofta men i det här fallet så är det så.
Bilden nedan sitter jag och förklarar något ord eller mening, med super rufsig frisyr.
När Nui masserar har hon ju olja på händerna, vilket gör att håret blir lite hur som helst :)
Vi gör läxan innan jag ska in i duschen, och vi pratar och dricker kaffe och tränar på svenska.



Minoritet hade hon läxa om.
Ska talat om igen att hon är nybörjare på svenska och har svårt med vanliga ord.
-Ja men vi ger alla svåra ord man inte använder, så tycker dom att det är svårt så att dom ger upp?
Är det så som tänks?
Hur ofta använder jag det ordet får jag tänka till, aldrig och aldrig.
Jag har aldrig använt det, men jag vet vad det betyder.
Nui behöver lära sig -Jag kan sitta på en stol.
Ja typ på den nivån är vi, att hon får till en, ett, och får till vanliga meningar så vi kan förstå varann bra. Det är det vanliga hon behöver nu, och sen kan hon lära sig svåra ord och meningar.

Det är ingen snäll läxa som gör att dom får känna sig duktiga och att dom förstår det dom läser.
Nej det finns ingen chans att förstå, för det är många ord som inte ens jag kan, och jag är ändå svensk.
Usch jag blir så uppretad och faktiskt ledsen.
Varför ska vi inte hjälpa varann? Varför vill vi inte dom väl.
Dom läxorna hon får skulle inte en svensk heller att klara, nej det är alldeles för svårt.
Tänk så skönt hon och alla andra skulle må om dom fick känna att dom förstod läxan!
Alla har inte någon svensk vän som kan hjälpa till, och i mitt fall bli förgrymmad :)!

Vi har den här veckan och sedan sist jag skrev pysslat lite och ibland mycket.



Jag har inte känt mig så kry faktiskt, nej jag äter fortfarande penicillin efter att jag pratat med vårdcentralen om hur jag mådde efter första kuren på en vecka.
Imorgon äter jag sista dagen av den här kuren och jag är inte bra än.
Ja jag känner bara att det inte är bra så jag behöver ringa imorgon igen för att prata ihop mig med den som ringer.



Det är ju inte bra att jag äter penicillin hela tiden och nu då den ju inte verkar hjälpa så är det ju inte alls bra.
Men men, jag får rådgöra så får jag se vad vi ska testa här näst.
Nu då jag inte känt mig så kry, ja jag har orkat vara uppe förstås, men jag har inte haft energin riktigt som jag brukar.
Inga idéer kommer upp knappt och jag har ingen lust att ta mig för med någonting riktigt.
Nu gör jag ju det iallafall då, men det är liksom inte roligt så som det brukar:)

 






 

Lagat mat och bakat har vi gjort, precis som vanligt.
Jag vill ju helst vara på gång liksom.



Vi hade besök utav Marielle och Daniel och hundarna en dag, jättemysigt.
Vi brukar lägga ut filtar i soffan så hundarna kan vara där, men snyggt är det ju inte. Jag som ni vet gillar inte hårstrån så det känns skönt att inte få hela soffan full :)
Filip fick vi stänga in i Melinas rum. Han får bara pyttelitet att röra sig på, men det fungerar och det är skönt.
Marielle måste ringa i förväg så vi vet att dom är på gång för att hinna ta bort allt.

Filips rum i vardagsrummet :)
Filips tillfälliga bostad :)
Imorgon ska vi gå ut och vara ute länge har vi bestämt, och det kan vara det som Nina saknat?
Det kanske är luften jag behöver?
Igår for vi till stan och apoteket och sen till Willys för att handla mat.
Då kände jag att det var ljuvligt ute. Luften var ljuvlig att andas.

Imorgon kan hända att jag faktiskt blir piggare, jag hoppas på det.
Jag har varit inne ganska mycket nu i många dagar eftersom det varit så kallt så kallt.
Jag har inte haft lust att åka ut fast jag skulle klätt mig varmt, nej det har inte varit lockande alls.


I Fredags var jag på hockey också, ja jag var och tittade på Simon som spelade.
Ingemar och Eva från Fagersta kom dit och hade med sig sin kompis Roger.
Mycket skratt blev det och dom är för härliga verkligen.
Jag och Gert ska åka dit snart och bjuda ut dom på lite mat, ja det blir roligt men vi har inte bestämt när än.

En sak jag har lite svårt med nu då jag känner mig hängig och seg, det är vart vi ska göra oss av med mig!?
Jag kan sitta i sängen, i rullstolen eller i fåtöljen. Ja mellan dom tre ställena ska jag planera hur jag vill sitta så det blir så bra som det går under dagen.
Idag valde jag att först sitta i sängen, för att sen få hjälp av Rebecca att flytta mig till fåtöljen så jag kan sitta där till Melina och Gert kommer hem från ishallen.
Jag sitter här i fåtöljen just nu och rättar allt jag skrev då jag satt i sängen.

Rebecca bor alldeles granne med mig så det blir oftast att jag frågar henne om extra hjälp så Maria slipper gå.
Ja det tar ett bra tag för henne att gå så det är skönast för mig att hon slipper, men hon vill förstås göra det då jag behöver.
Ja jag har två världens bästa assistenter verkligen.
Synd om alla andra som inte har mina haha :)

I vanliga fall då man är frisk så kan man slå ner häcken överallt och man bara gör det.
Jag kan ju inte det alls längre så jag måste planera min sittning :)
Lite frustrerande kan det bara, men det fungerar bra och ibland får Maria eller Rebecca välja åt mig då jag inte vet.
Nej att veta hur man vill helat tiden är verkligen ingen lätt sak. Nej vissa dagar kan kännas helt omöjligt.


Jag har bokat biljetter till i början av sommaren för att åka till Köpenhamn och Rasmus.
Ja han ska ha konsert där och jag bara vill och måste få åka dit.
Jättesvårt verkar det vara att få till ett hotell vi kan bo på i några nätter.
Jag vill ju passa på att se mig lite om i Köpenhamn då vi ändå är där och har åkt så långt.
Det får bli någon extra natt så vi hinner med det. Bara resan till och från tar ju två dagar.

Jag fick tips om att man kunde ringa till ett ställe för att få hjälp, ja två ställen som den här personen kände till.
Jag ringde till ett av ställena, och jag kommer att få bra hjälp av dom.
Det är helt omöjligt att veta om det finns handikapps anpassade rum på ett hotell, och inte vet man hur och om det finns trappor som gör att jag blir utelåst.

Dom skulle hjälpa mig och det känns så skönt så.
Ja att först få tag i telefon nummer och sen ringa och försöka prata engelska så att dom förstås, det kändes helt omöjligt för mig. Det är också svårt att få tag i både telefonnummer, och mail.

Nej jag mailade till ett hotell som inte hade handikappsanpassade rum, och fick hjälp av dom med en ny mailadress där dom inte svarat.
Om jag hade kunnat gå så hade det ju inte varit några problem alls :)
Nej då hade jag ju bara kunnat boka på boknings sidorna på hotell.
Men varför ska det vara lätt liksom? :)
Jag hade ju fullt sjå med biljetterna till konserten som jag bokade själv i telefon.
Ja då var jag modig som ringde, och det gick jättebra <3
Ja jag kommer att få hjälp och våran lill semester kommer att bli lyckad.
Tänk vilken tur att dom jag ska ha med mig faktiskt får chansen att lyssna på Rasmus, det skulle ju aldrig hänt utan mig liksom :)
Haha :) nu hade dom väl gärna sluppit kanske, men inte jag! Nej han är verkligen bara bäst.

Jag hoppas att alla mår bra och att ni haft fina bra dagar.

Kram kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar