onsdag 13 juli 2016

Jag beviljar gärna förfrågan!

Tyke och Stina <3


Hej hej!
Jag måste börja med att berätta att det ju var lättare sagt än gjort!
Ja att göra sig av med den gamla telefonen menar jag.


Nu är den ju modernare och för andra bättre än min nya knapptelefon, men för mig är den gammal nu.
Det kommer att ta någon mer vecka tror jag, men det kommer att bli bra till slut, det är jag säker på.
Det är som med alla vanor och betéender, det är svårt att sluta.

Det har sedan sist jag skrev hunnit bli massor som jag vill skriva om, men jag har inte hunnit riktigt.
Nej jag ska nu försöka uppdatera er hur mina dagar sett ut.
Det är tur att jag tar lite kort haha :), ja annars skulle jag ju inte komma ihåg vad vi gjort ens :)

Jag har haft som vanligt fina bra dagar och nu har dessutom Gert semester så det känns extra härligt.
Vi var till Marielle och Daniel häromdagen för att hjälpa till lite.

Dom har ju haft en vattenläcka som nu ska vara okej, och nu efter flera månaders boende i en annan lägenhet i Nora så är det dax att bli klara för att flytta hem igen.
Jag tog med lyften och min manuella rullstol för att jag skulle kunna ändra mitt sittandet. Annars så blir jag sittandes jättelänge, exakt lika.

Maria som kör :)
Maria fick flytta in min elstol in i bilen för första gången upp på en ramp, det gick hur bra som helst.
Då hon skulle köra ner den igen så kunde det gått på tok, men ingen trasig varken bil, Maria eller rullstol.
Det gick bra, men jag vet ju att det inte är så lätt att veta hur rakt eller snett man kör då man inget ser :)



Det blir skönt för dom att få flytta hem igen. Dom har renoverat lägenheten själva efter vattenläckan, ja inte mer än ytskikten, men det var mycket, ja väldigt mycket.
Under ytskikten var den firmor som skötte.
Tapeter, golv, kakel och färg kan man säga blev på deras lott.
Det kommer att bli jättefint då allt är klart.
Dom fick välja på att någon firma skulle komma och göra allt jobb, eller få pengar att renovera för. Dom valde det senare och fick då ett Ikea kök och allt material för att fixa själva.
Jätteduktiga och fint blir det!




Marielle och Melina är uppväxta mest hos mig, och antagligen därför fått med sig att man kan det mesta.
Jag började inte tordats göra något förrän jag var runt trettio jag :)
Hade knappt slagit i en spik innan liksom?

Marielle har sedan jag blev sjuk fått tapetsera och gjort det mesta. Melina har fått rycka ut hon med, och då vi flyttade hit så tapetserade Melina för första gången en hel vägg i sitt rum, och då var hon knappt femton tror jag :)
Det är då inte bara nackdelar med att jag blev sjuk, nej tjejerna har fått känna att dom är duktiga och att dom kan!
Hur som helst så har Marielle kaklat jättefint både i köket och på lilla toan.
Det är härligt att båda törs ta tag i det som behöver eller ska göras.

Jag hade förstås gärna varit med Marielle för att hjälpa henne, men hon har haft mig i luren då hon ringt för att fråga en del saker.
Ja dom gånger jag känner mest att jag är rörelsehindrad är dom gånger jag inte kan hjälpa till.
Jag kan inte göra så som jag kunde förut längre.
Nej det är frustrerande och rent ut sagt för jäklig!
Men vad hjälper det att tänka så, ja i någon sekund gör jag det, men sen får det lov att gå över.
Ingen, varken jag eller någon runtomkring mår bra av att jag är förbannad på en kropp som det inte går att få fason på. Nej det är bara så.
Sorgsamt, frustrerande och så jäkla onödigt är det bara.
Jag har testat det här nu, i flera år till och med, och nu vet jag hur det känns!
Nu vill jag bli mitt vanliga jag liksom :)

En sak som jag kan tycka är drygt nu, det är att det är kallt och jag fryser,  fast jag vet att det är varmt!
Det spelar ingen roll hur varmt jag tycker det är, jag fryser iallfall?
Kroppen spelar mig ett spratt, ja nu igen liksom :)
Man får aldrig bli förvånad, nej det är ingen idé :)
Inuti är det som det är kallt liksom, svårt att förklara den knepiga känslan.
Vetekuddar och filtar får det vara mest hela tiden, förutom då jag ligger i solen och njuter.
Nej då jag ligger ute i solen så behöver jag inga vetekuddar eller filtar tack och lov :)

Det är inte skönt att sitta och frysa alls, nej då är det bättre att jag har filtar i närheten, så jag slipper den kyliga känslan.

I flera dagar har jag varit totalt supertrött, ja herregud så trött jag varit och är.
Jag går visserligen upp tidigt, men nog borde jag orka vara vaken till elva, ialfall ibland?

Jag är så trött på eftermiddagarna så jag bara vill sätta mig och sova, men jag törs inte.
Nej förut då jag var sjuk och det inte gick att få liv i mig, gör att jag inte törs somna, nej det är bäst att ligga i sängen innan. Men då på kvällen då jag ändå ska somna.
Känslan efter då jag sovit så tungt, ja som att jag var helt medvetslös är superjobbig.
Det känns som att jag är åksjuk och jag blir att må illa.
Nej jag vill slippa den känslan, och då gäller det att vara vaken.

På kvällarna vill vi ibland se på en film och det har vi gjort några gånger nu dom sista veckorna. Netflix har vi och jag har flera gånger fått be att Gert ska lägga mig mitt i filmen, så jag inte somnar här i fåtöljen.
Jag har nu ikväll en halvtimmes "sening" kvar av en film med Richard Gere, ja det är tredje kvällen för mig med samma film.
En gammal men faktiskt än så länge bra film tycker jag. ( Primal Fear)
Gert såg klart igår kväll när han lagt mig, så idag är det bara jag kvar.
Jag ska se klart filmen direkt jag skrivit och rättat klart.
Gert är på ett hockey möte han, och då passar jag på att skriva! :)

Ja den här tröttheten kan ta kål på en känns det som, men det är inget att gnälla över alls.
Jag måste till slut våga somna en stund på dagen då jag är som tröttast, det blir nog så en vacker dag.



Jag och vi har haft lite att göra varje dag, ja mest roliga saker då :)
Jag har målat klart alla lekstuge fönster och jag är så nöjd att det äntligen är gjort och att faktiskt jag kunde! Härlig känsla ska ni veta, det är så himla skönt att kunna göra något själv, ja att faktiskt måla själv! Härligt och då blir jag lite stolt över mig själv faktiskt.
Att måla fönster är egentligen inget jag skulle gilla alls, men attan vad roligt det var att kunna själv. Att handen och armen ville hjälpa till lite!?



Jag fick ett samtal från hjälpmedelcentralen häromdagen som undrade om han fick komma och hjälpa mig med mina handtag som var trasiga.
Självklart fick han det, och han har varit här flera gånger.
Jag kan inte nog berömma dom, ja allihop där, dom rycker ut så snabbt och så är dom superduktiga! All eloge till dom!

Ja det ena handtaget har jag kört sönder och det andra hade jag kört lite vilt så det gått sönder under handtaget liksom. Själva handtaget på den sidan hade spruckit över hela så jag behövde ett nytt.
Gert var hemma och kunde plocka fram en varmluftspistol för att fixa det som stack ut, lite provisoriskt med hjälp av han som kom, men det blev bra.
Jag ska nu försöka vara lite försiktigare haha :) Om det nu går? knappast troligt.




Jag har haft toppendagar som jag skrev, och några dagar har en av mina nya vikarier varit här.
Vi har så roligt så, vi pratar på hela tiden utan att hinna prata klart liksom :)
Haha, ja det har varit bra dagar och många skratt :) Otilia är från Norrköping så det är så härligt att höra hennes prat som är lika som morfars.



Idag har vi varit till ishallen för att slänga lite skräp och för att se över vad som kan göras för att nästa säsong ska bli bättre. Ja nu menar jag i kiosken då förstås :)
Det var roligt, och både Melina och Maria följde för att röja lite.
Det kommer att bli så bra, och lite renare och mer ordning kommer det att bli.
Ja hörrni, nu har ni nog fått nog kanske för länge sen av att läsa, men som ni vet, det är bara att sluta när som helst.
Jag beviljar förfrågan om den kommer på tal :)


Imorgon ska jag och Gert fara en sväng till Falun för att jag ska få hjälp med mina "stövlar" som ortopedtekniska gjort åt mig.
Jag behöver få justera dom så att jag kan använda dom mycket. Helst så vill jag kunna ha dom nästan hela dagarna, ja mina ben och fötter skulle må bästa av det är jag säker på. Jag håller tummarna för att det ska fungera :)
Jag hoppas att alla har fina dagar och att ni får det framöver också.
Solen tittar nog fram om någon dag tror jag :)
Kram kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar