fredag 9 september 2016

Jag skiter i dom!


Hej hej!

Häromkvällen då jag skulle få hjälp av Gert att flytta mig från fåtöljen till sängen, så hände det igen!
Mitt högra ben blev så spastiskt så det bara skakade i olika rytmer liksom.
Först skakade det väldigt fort och sen lite mer bestämda tag, till lite svagare ryckningar på slutet.
Helt otroligt hur det ens är möjligt, och jag sa som jag brukar till Gert - gud så dom håller på, och så skrattar jag samtidigt :)
Han svarade att han då inte visste vad som var roligt med mitt konstiga ben? ;)
-Ja men tycker du inte att det beter sig väldigt roligt?
-Nej mer sjukt! Det ser sjukt ut haha säger jag, ja jag är ju sjuk! :)
Och så skrattar vi åt eländet som jag faktiskt tar med lite ro.
Det ger sig ju ganska fort, så jag låter det hållas då nivån på tokigheter liksom är inom rimliga gränser.
Var det verkligen jag som skrev den sista meningen? Inom rimliga gränser?
Ja ibland undrar jag hur det kan komma ut så konstiga meningar och ord?
Inte konstiga egentligen, men för mig helt obegripligt konstigt, att jag ens kan vissa ord och kan sätta dom i rätt sammanhang.
Jag eller mig veterligen så har jag aldrig satt rimliga gränser i någon mening förut, och efter den meningen så kommer fler ord jag aldrig använt i något sammanhang. I rätt sammanhang? Mig veterligen??
Ja herregud så jag kan haha :)


Jag har i flera dagar kämpat på med rullstolen, ja min manuella då förstås :)
Ja jag lovar att jag får kämpa, det är jättejobbigt att köra uppför.
En sväng varje dag ska det få bli, det är jättebra för mig, och framför allt för min kropp.

Jag ska vinna över kroppen, ja jag ska göra allt jag kan för att få den att lyssna på mig.
Vinna kan bli väldigt svårt känner jag. Kan hända att jag får vara nöjd med att den lyssnar lite, men lite, är ju mer än ingenting.
Just nu gör den verkligen inget för att visa mig att den är villig till förändring, men det är jag!
Ja jag är verkligen villig, nu har jag ju liksom testat det här, ja jag vet exakt hur det är att sitta i rullstol. Nu vill jag gärna testa något annat ett tag, som att gå tex :)
Ja ni förstår ju hoppas jag att jag skämtar till det lite, men det är ju precis så jag önskar och skulle vilja, ha en ny kropp liksom, det vore grejer det.
Så som jag skriver så är det faktiskt på riktigt, ja jag tänker och säger precis så, att nu har jag testat den här varianten också :) Jag försöker övertyga min kropp liksom :)
Nu är det ju inte så lätt som det låter, ja det kan jag ju förstå, men nog vore det härligt!


Nu har jag inte bara tränat i min rullstol, jag har börjat att cykla också.
Cykeln har varit lite undanställd ett tag, men nu så, nu ska jag cykla jag.
Efter att jag kört med rullstol varje dag, ja i iallall en vecka, ja faktiskt så har jag inte hållit på mer än en vecka.
På en vecka har min kropp blivit så mycket starkare och hela jag har mått bättre!
Underbart, och om det är bara det lilla som krävs av mig för att kroppen ska bli bättre, ja då ska här rullas. Jag märker för varje dag att det går lättare och lättare och det känns så bra.
Jag har och har haft svaga armar ganska länge, så jag har dragit mig för att träna med rullstolen, men nu så.
Jag har fortfarande inga bra armar, men jag skiter i dom, ja faktiskt så måste jag göra det nu haha :)
Nu är det prio Nina ett tag framöver.

Mina ondaste besvär jag har i rygg och höft har jag inte känt av på flera dagar, och det tror jag är min lilla rullstols förtjänt.
Ja jag ska ta åt mig lite ära själv också, då det ju är jag med mina krafter som tar mig uppför.
Sakta, ja väldigt sakta, men säkert uppför!!

Den här veckan har jag inte haft så mycket på schemat, nej jag har kunnat ta dagarna som dom kommit. Gissa om jag älskar såna dagar?
Nu älskar jag andra dagar också förstås, ja dom flesta dagarna jag har är toppenbra.
Min vikarie och vän Nui har plockat lingon till mig, så det blev en förmiddag med lingonkok för mig och Maria :)



Mycket sylt, och jag som inte ens gillar lingonsylt konstaterade att Gert har sylt ett par år framåt, minst!


Jag fryser in i burkar, det tycker jag fungerar bra. Nu är det ju bara så att frysen här uppe i köket och boxen i källaren är ganska fulla, så jag får tänka mig för vad jag handlar. Det får inte plats mer nu :)

Idag har jag varit till Tallmogården i Sunnansjö för första gången. Där finns en liten butik med ekologiska grönsaker och rotsaker.



När jag åkt en liten bit så var det någon som sa hej Nina till mig!
Det var Ingalill, min sjukgymnast som jag haft i flera år och som jag tycker så mycket om.
Hon är så fantastiskt gullig och ja jag tycker bara om henne.

Hon har hjälpt mig så mycket och nu då jag blev sjuk, så kunde jag inte gå till henne då det var trappsteg för att ta mig in.
Hon och hennes man hade en egen mottagning, och det var dit jag inte kunde ta mig med rullstol synd nog. Ludvika sjukgymnastik hette det :)
Nu har dom stängt och får vara lite lediga och ha det bra bara.
Jätteroligt att träffa på henne en sväng idag :)
Kram till dig om du läser det här :)



Jag handlade lite av varje, och allt såg så fint ut. Kålrötter, morötter, lök och potatis mm, snart blir det rotsaksgryta med köttfärs, mums säger jag :)

Jag och Rebecca har farit lite fram och tillbaka idag.
Efter Tallmogården hämtade jag mitt pass vid polisen, och så handlade jag mat på Willys.


Jag kände att jag behövde något att stoppa i mig, så det fick bli en korv :)
Då vi packat upp alla matvaror så for vi till Rusta för att reklamera våra utemöbler som vi haft en månad lite drygt.
Dom var vita då vi köpte dom, och efter en månad helt svartprickiga.
Inte roligt alls så nu får vi leta till nästa år efter några andra som vi gillar.



En dag i veckan då Maria skulle flytta min rullstol så var jag tvungen att ta ett kort.
Hon har så korta ben så, ja ni ser ju :)

Vi har grejat och fixat till lite i och på mitt fina auktions fynd :) Det fick bli ett ljus skåp :)



Vårat vardagsrum blev nu komplett efter att skåpet kom på plats. Det var något som saknades innan, men inte nu! Jättefint tycker jag.

Nu på kvällningen har jag ätit mat och jag har det bara bra.
Gert är på hockey och jag sitter i min fåtölj och bara har det bra och skriver.
Jag hoppas att alla ni som läser har och haft det lika bra som jag.

Kram till er alla <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar