fredag 14 oktober 2016

En härlig vecka på Mallorca "Sa Coma"

Hej hej!
Nu äntligen tar jag mig tid för min blogg och för er som vill läsa det jag skriver.
Jag har haft en fin solig vecka med många härliga timmar på stranden.
Början på våran semester gick inte som väntat, nej det blev betydligt krångligare än krångligast måste jag tycka.

När man är som jag, handikappad, ja då är man beredd på det mesta.
Ja jag och mina assistenter är vana med att det kan bli krångel, men vi är bra på att lösa det mesta.
Den här gången då vi for mot Mallorca som jag bokat redan i Mars, så började det på flygplatsen då vi kom fram.
Transfern som jag bokat via resebyrån fanns inte på plats. Jag fick gå till personalen på plats och dom ringde runt för att hjälpa mig. En taxi kom och allt löste sig.
Det tog ungefär en timme att ta oss till hotellet, och då vi kom dit såg personalen i receptionen alldeles förvånade ut.
Visste vi att det inte fanns handikapps anpassade rum eller att stället hade höga kanter?
Nej!! Nej jag hade redan i mars bokat, och fått uppgifter att det skulle fungera.
Personalen ordnades så att vi fick testa en lägenhet på nedre våningen, men med ett steg som var väldigt högt.

Vi åkte till lägenheten och där kom jag precis in genom ytterdörren, men jag kom inte in på toaletten!!
En vecka utan toalett och dusch, nej det skulle inte gå.

Personalen på hotellet var toppen och jag ringde till personal på plats vilket inte var någon idé.
Hon förstod mitt problem sa hon, ja eller hur?
Nej tyvärr, det fanns inget rum någonstans på ön som jag kunde byta till, fullt överallt.

Jag sa att det ju borde finnas något ledigt, och om dom inte hade det så kanske något annat bolag hade det. Men nej det skulle jag få lösa själv och betala.
Jag skulle då jag kom hem få skicka in en klagan och se om jag kunde få tillbaka några pengar.
Jag hade ju redan betalt och ordnat allt, jag hade ingen möjlighet att betala igen.

Nu ska jag skriva och berätta om en firma som heter "Lower Hire" och dom finns på mallorca för att hyra ut både hjälpmedel,  microvågsugnar, rullstolar, och ja det mesta.

Ett företag som jag upptäckte förra året då vi åkte till Alcudia.
Det är svårt tror jag att få med sig sin egen lyft utan att den skulle gå sönder, och att frakta den på plats skulle bli väldigt besvärligt tror jag.
Jag hade ganska svårt att få fram hennes firma, så jag skriver här till dig som ska åka och behöver hyra hjälpmedel. Mail adress till firman för förfrågningar är lowerhirenorth@gmail.com

Det såg ganska nattsvart ut tills jag kom på att firman jag hyrt duschstol och lyft av skulle komma om drygt en timme. Jag ringde henne direkt då,  så dom inte åkte i onödan.
Jag fick svar att stolen var 43 cm bred, ja!!
Det kanske skulle fungera så jag kunde ta mig in på toaletten.
När den kom, blev levererad, så testade vi, och det gick!
Tack gode gud kändes det som, min semester var räddad!

( If you read this Healy, I write that you made my trip <3 )

Ja allt blev krångligare än väntat, ja jag hade inte i min vildaste fantasi trott att det skulle kunna bli så total fel.
Nu tillbaka till Lower Hire. Dom levererar och hämtar och tar en avgift på 50 euro extra i deposition som man får tillbaka då man lämnar tillbaka.
Det har fungerat superbra, och dom är trevliga och duktiga på engelska.
Jag har mailat förut då jag bokade och så, men i år fick jag ringa henne för att höra hur bred stolen var.
Jag tror att hon är från England, eftersom det flyter på och hon skriver så bra :)
Jag skulle försöka förklara mitt dilemma på engelska i telefonen med dom andra precis bredvid, och det gick ju sådär haha. Hon förstod vad jag menade, och pratade lugnt och ja, hon hjälpte mig verkligen :)
Hon hjälpte mig så bra, utan hennes dusch stol så hade jag nog fått åka hem igen.

Ja som ni ser på alla bilder så var det inte mycket till godo precis.

Tak och tavlan på väggen :)

Så här såg taken ut i lägenheten :)
Våran lägenhet var så himla fin, ja precis så som på bilderna i katalogen.
Jättefint överallt på hotellet, och god mat.
Frukosten gillade jag allra mest.
Jag har kommit på att jag inte gillar smörgåsbord typ, nej det blir för mycket blandningar, så jag blir inte sugen på något alls.

Jag har skickat in en klagan till resebyrån nu sedan vi kom hem i Lördags,  och så får vi se vad som händer med det.
Huvudsaken att ingen mer blir drabbad så som jag blev nu.
Nästa resa jag gör blir med ett annat bolag, det är då säkert.
Det kommer att bli extremt mycket bilder i det här inlägget då jag och vi ju knäppt massor av kort, mest jag då :)
Vi hade fina varma dagar och det var bara en dag som inte solen sken på oss. Men varmt var det iallfall så det gick ingen nöd på oss.

Stranden visste vi ju skulle vara toppen då vi var där för två år sedan.
Ja den är jättebra och med min manuella rullstol som jag tog i år, så gick det galant att få mig fram till en solsäng.
Rebecca Maia och Gert fick lyfta mig till solsängen fram och tillbaka flera gånger på dagarna.

Vårat mål med resan var mest att bara vara, ja jag känner nog att vi alla bara var den här veckan efter att första dagen lagt sig lite.
Jag var frustrerad, ledsen och förbannad samtidigt, så bara det lagt sig lite så blev det bra.
Vi har ätit mycket gott och jag har druckit Fanta citron :) Ja jag gillar den har jag kommit på :)

Jag och Gert var ut och åt själva en kväll, vi hittade på en god restaurang. Mysigt <3
Vi firade tio år som gifta och jag är så glad för att jag träffade honom den där gången för många år sedan. Kärlek <3

En kväll då vi varit ute och ätit allihop, ja det var på Gerts födelsedag.
God mat och en mysig stund för oss efteråt på en marknad.

Jag fick äran att träffa på en liten gris som jag fick hålla. Nu ville grisen egentligen inte vara i mitt knä, men en liten stund fick jag ha den iallfall.

Vi käkade på en restaurang vid vårat hotell sista kvällen, ja för en vecka sedan, som det krävdes lite muskler för att ta oss till. Inget är ju omöjligt sägs det ju :)
Gert fick hjälp av en man som också skulle dit och äta med sin familj.

Det gick jättebra för mig att flyga både fram och tillbaka. Jag hade bokat speciella platser så att jag fick större plats för benen, kanonbra.

När vi kom hem och jag skulle få hjälp ut från planet, ja då ville inte min kropp hjälpa till mer.
Jag blev stel som en pinne och då är det inte enkelt alls att böja på några ben då vi skulle svänga runt :)

Men efter lite krångel och många skratt, så kom jag av planet :)

Hemkomna och det är ganska ruggigt ute :)

Jag myste i fåtöljen då jag kom hem :)

Ja hörrni vilken toppen vecka det blev trots krångel i början.
Ni ser ju vad Gert fick stå ut med :) mycket fniss och skrattande :)

Varmt soligt väder och havet och vågorna som låter underbart sövande.
Ja det är livet för mig <3
Jag hoppas att du som läser mår bra och har det bara bra.