onsdag 2 november 2016

Idag har jag unnat mig den lyxen!


Hej hej!
Sist jag skrev var jag pigg, ja herregud så pigg jag kände mig. 
Dagen efter så blev allt som vanligt igen, då blev jag trött, ja precis så trött som jag brukar att vara. Varje dag är jag trött, ibland jättetrött, men jag motar bort tröttheten. 
Fråga mig inte hur jag gör, men jag gör det.
Jag tänker inte lägga mig och sova på dagarna, nej jag hinner inte med det och jag vill inte!
Nej om jag skulle lägga mig för att vila, så skulle jag känna mig så seg så jag inte skulle gå upp mer den dagen.
Nej tröttheten får vara god att gå bort, ja faktiskt.
Nu hör tröttheten till min Ms sjukdom, min kropp är helt enkelt trött. Jag har provat en tablett som jag skulle bli att känna mig pigg av men kände ingen speciell skillnad. Jag provade i flera dagar men var fortfarande trött. Jag pratade med min neurolog som fick mig att tänka om lite. 
Jag vill inte ta medicin som gör att min hjärna blir fundersam och inte vet varken ut eller in, nej jag vill inte krångla till det för min hjärna. 
Den har fullt sjå som det är, så jag låter den vila från "pigga upp sig" tabletten. Nu var det jättelänge sen jag testade den och jag ska inte prova fler.
Jag får vara glad om jag kan få känna mig lite pigg ett par dagar i samband med min bromsmedicin och kortisonet jag tar innan. Ja två dagar om året eller om jag har tur två dagar varje gång :) 


I Lördags fick vi besök utav Gerts äldsta son Simon och hans gulliga tjej Stina.
Jag hade dagen innan förberett med lite kycklingpaj och sallad, och vi hade en mysig kväll.
Så mycket bättre på tv:n och tända ljus och så gott sällskap, ja det var jätteroligt att få se dom lite.


Dagarna har sedan sist gått i rasande fart måste jag säga och idag har jag unnat mig den lyxen att gå till Sanna, ja min frisör sedan ganska länge.
Jag blir alltid så nöjd och det är roligt att träffa henne lite.
Den här gången hade jag tänkt mig att inte klippa så mycket. och det fick bli som jag tänkt.
Jag får se hur länge jag står ut haha, ja vill nog säkert klippa kortare om några veckor kanske :)

Det är sedan jag tappade allt mitt hår då jag var sjuk 1991, ja superlänge sen. Det har sedan dess inte varit så noga med frisyr och hår för mig. Jag har verkligen varit glad för att jag har hår bara, och inte tänkt så mycket alls på hur jag ser ut.
Nu vill jag ju förstås se bra ut och vara fin i håret, men det har inte alls varit viktigt egentligen.
Skönt kan jag lova, att inte lägga ner tid och energi på det, att oroa sig hur man ser ut.
Nej den tiden är förbi kan jag lova, eller den kanske aldrig knappt fanns?
Nu var det ju så förut också, ja innan jag blev sjuk 1991.
Jag har nog känt att jag får duga som jag ser ut, annars får det vara liksom. Ja jag tror och vad jag kommer ihåg så la jag aldrig ner timmar, eller ens en kvart framför spegeln som en del andra gjorde.
Nej jag tog inte lång tid på mig alls då jag skulle göra mig klar för utgång, det gick snabbt.

Jag är glad för det faktiskt och nu har jag inte på mascara ens, nej det händer sällan, väldigt sällan.
Då jag fyllde år så fick jag två mascaror!?
Haha, Melina tänkte att jag skulle börja snitsa till mig lite. Jag slängde min gamla och har nu två bra nya som jag kan ta till då jag vill.
Idag då jag skulle till frissan så hade jag tänkt ta på lite faktiskt, men jag glömde haha :)
Ja ja, jag kan om jag vill iallfall och det är viktigast.



Våra fina utekaniner har ju en kall vinter framför sig, så jag gjorde som förra året.
Jag köpte ett hus som går att äta upp så dom har något att göra, och det har dom nu.
Molly satt ovanpå taket och käkade haha :)


Dom är så roliga och så fina och dom svansar efter Gert eller den som kommer för att ge dom mat och vatten. Jättemysiga är dom.



Filip fick flytta in till oss nu över vintern igen. Han fick också ett hus men ett lite mindre så han också har något att göra på dagarna. Det blir ju lätt lite tråkigt då vi ju inte bryr oss om han hela dagarna riktigt. Han fick också ett till hus gjort av halm som han haft ett lika förut.
Det är som ett korthus och kan lätt rasa in, så jag fick laga och fixa det ute på altan i det fina vädret.



Han är allt en riktig myskanin Filip, och han får ofta åka runt med "mormor" (mig) i rullstolen.
Han kan ligga helt still i minst en halvtimmer då jag klappar honom, jag känner hur han lägger sig till rätta och så njuter han. Ja jag tror det iallfall och jag bara älskar honom.
Underbara djur, kärlek på hög nivå kan jag lova.
Det är ju bara en kanin kan man ju tänka och tycka, och ja visst är det men det är ju Filip och Molly och Polly liksom!
Jag är glad över honom och jag är så glad över att vi har Molly och Polly där ute.


Nu har jag ju fler djur att älska, två fina hundar Stina och Tyke <3
Ja jag tycker så mycket om dom, men det är lite skillnad på djur.
Dom dreglar och tappar hår överallt, inte deras fel alls, men jag har skrivit det förut, att jag tycker det är lite  jobbigt.
Jag är egentligen en hundmänniska men jag inte gillar alls att det blir lortigt. Men trots det så är dom ju dom finaste älskade hundar som finns förstås <3


Nu i veckan så skulle jag byta kateter i Falun, det gick som vanligt bra. 
Otilia följde med mig den här gången då Rebecca var på lite semester. 
Varenda gång så gruvar jag mig, ja ganska mycket. 
Det gör ont, ja faktiskt så gör det ont, inte mycket men lite ont. Jag vet att det går bra och jag borde ju inte gruva mig, men jag gör det iallfall. 
Jag ska byta kateter varannan månad i hela mitt liv så det kan ju bli ganska många gånger, och då är det så onödigt att oroa mig.
Jag hoppas att jag till slut kan känna mig helt lugn och inte spänna ihjäl mig :) 
Jag får ta en dag i taget och försöka jobba med mig själv så det blir lättare för varje gång.


När jag satt i fåtöljen och skulle leta efter min mobil som jag trodde låg bredvid mig, kände jag något fuktigt.
Jag hade kissat på mig, igen! 
Slangen hade gått isär och kisset som skulle genom slangen till påsen hade runnit ut på pläden jag har i fåtöljen.
Där satt jag med kisslukt haha :) Jag hade kunnat ringa och få hjälp snabbt, men Gert skulle komma hem efter en stund, så jag inväntade honom. Men kisslukt är inge vidare, nej fy då.
Det har hänt ett par gånger förut på liknande sätt.
Nu den här gången när hon på sjukhuset satt dit min nya kateterpåse så satt hon den dåligt, hon kan inte ha tryckt in den som den ska, och jag tittade inte.
Hur dålig får jag vara, jag som har koll på det mesta, varför inte nu.
Antagligen för att jag var så glad att det gått bra även den här gången, ja jag tror att jag blir så lugn och glad så jag glömmer allt annat.
Nästa gång sätter jag fast den ordentligt själv.

Hittade några fina böcker :)

I helgen som var så var jag på loppis, jättekallt blåste det på vägen dit, men skönt att få lite luft.
Jag fick skjuts av Gert på vägen hem och det kändes skönt. Jag hade mycket kläder på mig, men ändå blev jag jättekall. Mest i ansiktet då det blåste väldigt kallt och mycket.
Jag gjorde enligt mig själv några fynd :)
Hemgjorda muggar :)

Vi har pysslat på här i veckan och det har grejats på här för fullt.
Maria har hjälpt mig att göra rent kylen. Det var dags att stor handla lite och det är roligare att stoppa in alla varor i kylen då det är rent.
Gert fixade lite extra lister mellan fönstren här hemma. Vi har ganska jättedåliga fönster som en vacker dag ska bytas, men tills dess så fick det bli tätningslister.


Ja jag har som vanligt haft toppendagar.
Nu då snön och vintern kommit lite, inte för att stanna riktigt än tror jag nog.
Det som gör att det blir jobbigt med vintern är ju att jag inte kan köra på som vanligt ute.
Jag blir väldigt begränsad känner jag, ja jag blir lite att gå i ide här hemma.
Nu har jag ju en uterullstol som jag kan köra med och den är superbra, men den går inte så lätt att ta sig in någonstans då den är stor. Men för att få komma ut och få luft, ja då behöver jag använda den rullstolen.
Jag hoppas att ni alla har fina dagar och att ni mår bra.
Jag kommer snart tillbaka :)
Kram kram










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar