lördag 10 juni 2017

Om man vill något så kan man!

Stolt mamma och storasyster <3

Hej hej!
Vilka dagar vi haft här hemma, toppendagar!
Melina tog studenten igår, och det har varit jättebra dagar.
Jag kommer tillbaka till studenten i slutet av mitt inlägg :)

Det jag ska skriva om nu har jag tänkt att skriva om ett tag,  jag har ju skrivit lite om det då och då, men nu vill och behöver jag göra det igen.
Min kropp är inte som alla andras :) Nu är det ju så att alla har olika kroppar, det vet jag, men den här, den slår alla rekord!
Ja tänk så den här kroppen är. Det är mycket som inte fungerar som det borde, men nu skriver jag lite om hur det är med min kateter och kisseriet :)
Skrålla vidare ni som inte vill läsa förstås.

Jag ska börja med att skriva om att jag har en kateter som heter suprapubis kateter.
Det är en sort som går inifrån urinblåsan och ut genom magen. (En slang kommer ut ur magen med en påse på som kisset hamnar i.)
För det allra mesta så fungerar det jättebra och all urin kommer ut i påsen, men ibland, ja då krånglar det inuti urinblåsan.
Jag har haft lite krångel nu  i några dagar. Det är inte själva katetern som krånglar egentligen, men "koagler" som sätter sig på tvären där inuti min urinblåsa.
Ja "koagler" är torkat blod, eller förstelnat blod kanske man säger på sjukhus språk? :)
Jag har lite svårt att förstå hur det ens kan uppkomma koagler där inuti, men det är nog inte meningen att jag ska förstå det :)
När jag bytt kateter kan jag förstå det eftersom man drar ur och sätter in en ny, då kan det ju bli lite sår där inuti tänker jag, men nej i det här fallet förstår jag inte.

Det var en dag i veckan som verkligen var jobbig, jag kände att jag blev kissnödig hela tiden.
Då vi sen skulle kolla upp den känslan, så visade det sig att jag hade jag kissat på mig.
Jag hade kissat på mig så det läckt igenom mitt skydd, och igenom ända till min rullstols dyna. Pust!
Vi spolade då min kateter för att det kanske skulle ge sig, vilket det gjorde.

En annan kväll fick jag ringa Rebecca för säkerhets skull, och då hon kom för att kolla så var det ingenting!? Den kvällen hade jag känt mig kissnödig flera gånger,  utan att det kommit en droppe?? Knepigt!
Efter det så har det varit lite till och från, och jag har spolat katetern någon extra gång för säkerhets skull.

Nu fortsätter jag med lite mer intimt haha :) Ja jag bjuder på det mesta som ni hör.
Jag måste ha inkontinens (binda ) skydd för att känna mig säker, ja jag vill ju inte kissa ner hela rullstolen eller fåtöljen tex.
Jag har tre olika storlekar, och den minsta vanliga har inte fått något namn än :)
Men den mellersta heter "tefat" och den "största" heter madrass haha :)
Ja jag döpte dom så för flera år sedan, och dom kommer nog att få heta så för all framtid.
När jag ska beställa nya så kan jag förstås inte säga att jag behöver vanliga eller tefat :)
Nej då heter dom ju det dom heter :)
Maria har också fått göra utryckningar på kvällarna, och för det mesta då vi kollar upp så har det inte varit någonting!?
Varför får jag såna felkänslor i kroppen? Ja det kan man då verkligen undra.
Det kan göra mig galen, ja inte på riktigt då, men frustrerande, så frustrerande. Irriterande också då jag får ringa ut både Rebecca och Maria, ibland samma vecka och så visar det sig helt i onödan, så irriterande! Nu har jag skrivit klart om pinsamheter för idag :)
Jag tar det med ro och kan ju inte rå för hur kroppen fungerar, eller kanske inte alls fungerar :)
Det känns skönt att vi kan skratta åt eländet här då det blir tokigt, ett skratt förlänger livet ni vet.
Det är också skönt för mig att bjuda på mitt elände till dig som läser, det är ju mycket tabu runt sånt här så jag är glad om jag kan bjuda på mig själv och mitt lite.

Marielle och Stina <3

Vi gick på stan en dag i veckan, jag och Maria. Jag hade flera saker jag behövde fixa med innan studenten, och så behövde jag in på banken en sväng.

Jag har ju hyrt en stuga i Danmark i höst då vi ska åka dit och lyssna på Rasmus Seebach.
Då jag fått kontonummer till han jag hyrt av så stämde det inte sist jag var in på banken.
Jag har mailat flera gånger till honom om att jag behövde komplettera med fler nummer, men utan svar.
Jag mailade till slut hans bank, och fick svar ganska direkt på det jag behövde för att kunna betala in.

Då jag kom in på banken så stämde det inte iallafall. Jessica på banken hjälpte mig genom att ringa utlandsavdelningen för att få hjälp med numret.
Det visade sig vara en siffra för mycket bara, så nu är det äntligen betalt.
Jag behöver ju ha någonstans där vi alla kan bo.
I Danmark är det inte så lätt precis att hitta något som passar mig i rullstol, men den här stugan kommer passa jättebra är jag säker på, alldeles vid havet. Mysigt kommer vi att få det.

Då jag mailat fram och tillbaka så har jag gjort det på engelska, och jag har fått svar på engelska.
Jag hade ett telefon nummer till stugägaren, men tordes inte ringa, för hur skulle vi kunna göra oss förstådda då?
Nej jag älskar då Rasmus sjunger på Danska, och jag förstår vad han sjunger, men sen är det stop.
Jag kan inte förstå alls faktiskt, nej det går inte.
Jag har testat i telefonen då jag bokade biljetterna till showen. och jag lovar att det inte gick så bra. Det gick i och för sig så bra så att biljetterna är bokade och betalade, men nej, jag kan inte alls :)

Men som jag brukat tänka på i hela mitt vuxna liv, att om man vill något då kan man!
Jag ville boka biljetter och jag kunde!

Nu tillbaka till det jag tänkte skriva om egentligen.
Då vi gick på stan och jag handlade det jag behövde så gick vi in på Åhléns en sväng, det var där jag såg den!
Världens, ja enligt mig då :), finaste ugnsform. Jättefin men ganska dyr.
Jag köper den till dig Nina säger Maria, som en födelsedagspresent :)
Haha, nej sa jag , jag fyller ju inte förrän i slutet av augusti?
Ja hur som helst så fick jag den, några månader för tidigt, jättefin och jag är så glad över den!


Maria diskade den och sen gjorde jag en vitkålsgratäng i den samma dag :) 
Det blev extra gott måste jag säga, ja då man har en sån fin bra stor form så är det ju inte konstigt alls :). 
Mitt porslin i köket är nästan i samma mörk orange färg, så det passar hur bra som helst. 
Jag bara älskar den!
Några dagar innan så fick jag en jättefin pelargon utav henne också, ja jag är så otroligt glad för den också förstås. Jag planterade om den i en större kruka med ny härlig jord.  ( Hoppas jag att den också tycker ).


Ja så här som Maria gör, så får man lov att göra här hos mig då det kommer in en geting. 
Vi har inåtgående fönster, så det finns ingen chans att öppna och släppa ut dom bara. 
Jag förstår inte ens varför det finns inåtgående fönster faktiskt, helt opraktiska verkligen!

Hon fick ta fram ett glas och ett papper, och sen släppa ut den. 
Maria tycker inte alls om getingar och har det lite jobbigt att gå ut med glaset, men hon fixar det! 
Hon är jätteduktig då hon hjälper mig att ta ut dom, då jag inte vill döda dom. 


När det sen kommer till spindlar, ja då är jag inte riktigt så snäll, nej då bär vi inte ut några, nej då måste dom mördas. Jag hör hur det låter och jag fattar ju hur dumt det låter, men så är det.
Dom får inte komma ut levande, inte om dom inte springer ut av sig själva utan att jag ser dom.
Jag resonerar lite så att dom får skylla sig själva då dom kommer in här, dom borde veta att dom inte ska komma in här, dom får bo ute. Ja det är mina regler :)
Nej jag har än inte tagit mig i kragen och ringt. Det finns ju hjälp att få mot fobier, jag vet det. 

Jag skrev i mitt förra inlägg att det var mitt jobb kvar med målningen :) efter att Gert snickrat klart.
Jo egentligen så var det ju det. Men om man har min bästaste Gert, så fixar ju han det också.
Bland det tråkigaste jag vet så är det målning, och nu för tiden är det ju krångligt för mig också :) 
Nu blev alla brädor till staketet målade en gång, så det är bara en gång kvar, härligt och roligt kommer det att bli då allt är klart :)


Dagen före studenten så fick jag ett sms att mina glasögon hade kommit! Jippi! 
Så himla roligt att få dom tre par jag beställt, och vad roligt att få det lyxiga bekymret att inte bara välja kläder för dagen, nej jag ska nu välja glasögon också :)

Jag har haft sån tur att fått hjälp av så himla proffsig personal (Synsam), supergulliga tjejer verkligen.
Här är det Maria som hjälper mig att få till och prova så dom sitter ordentligt, och så att jag ser bra förstås :) 
Dom har varit så gulliga dom gånger jag varit in, både för att kolla synen och för att testa olika bågar.
Jag vet inte vad alla heter, men Maria och en tjej till var det som assisterade mig just den här dagen :)


Nu har vi kommit till studenten 2017 för Melina. Ja för väldigt många fler då förstås.
Melina och hennes kusin Amalia valde att ha festen efteråt tillsammans, vilket då blev naturligast att ha hos min syster och hennes familj. 
Dom har inte stor tomt dom heller då dom byggt bort gräsmatta, men hos oss hade det absolut inte fått plats ett tält :)

Melina och Amalia <3

Vi hade hyrt ett tält och fixat med allt som skulle behövas. 
En oförglömlig dag och kväll blev det för tjejerna är jag säker på, ett minne för livet.

Melina och storasyster Marielle <3

Melinas storasyster var en stolt storasyster, jätteglad för hennes skull och mindes nog hur himla roligt hon hade det för fem år sedan då hon tog studenten.


För mig som suttit i rullstolen sedan tidigt på morgonen, så blev det väldigt skönt då jag kom hem på kvällen och fick flytta mig. 
Det känns inge vidare att jag inte kan hjälpa till alls med förberedelser och dukning och så, men min kära man Gert hjälpte till så mycket han kunde. 
Nu fanns det många andra personer som hjälpte till också, så allt blev jättebra och fint.

Det är såna här gånger, och förstås andra gånger också då jag känner att jag inte kan göra något alls, ganska värdelös känsla kan jag lova. 
Nu är det ju inte för att jag är lat, nej det är jag verkligen inte, men jag kan inte. 
Min rullstol är smidig, men absolut inte så smidig som jag skulle vilja ha den.
Men trots det så är jag förstås otroligt nöjd med det ändå. Jag älskar ju min rullstol!

Jag har på tal om rullstol felanmält den till hjälpmedelcentralen, och dom kommer förhoppningsvis höra av sig i veckan.
När jag kör inne och inte så fort så fungerar den som vanligt, men då jag är ute och åker på fullgas, då beter den sig väldigt konstigt. 
Den rycker och kör väldigt ojämnt. Sakta och lite fortare och sakta igen, ja så håller den på och den kommer inte ens upp i 7,4 som den ska kunna.
Jag har nya batterier så det är inte det tror jag, men något är tokigt.
Igår började också en varnings triangel lysa där det står att det är något fel med kablarna, har ingen aning om vad det betyder.
Jag har åkt nästan femhundra mil med den, så en service kanske är på sin plats?
Jag får höra vad dom tror och säger.


Jag kan sammanfatta hela mitt inlägg med kärlek.
Ja härliga fina dagar har vi haft, och nu har min yngsta dotter tagit studenten hon med!
Båda två liksom, det är inte klokt så åren rusar iväg.
Gerts båda killar har redan tagit studenten så nu har alla våra fyra gjort det, lite ofattbart att dom blivit så stora allihop.

Jag hoppas som vanligt att ni som läser har det bra och mår bra.
Kram kram från mig 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar