måndag 5 juni 2017

Jag rullar några steg!

Melina på bal <3
Hej hej igen!
Det har varit några jättejobbiga dagar här sedan våra kaniner försvann, en efter en försvann dom med exakt en veckas mellanrum.
Den känslan som känns värst är att vi inte kunde hålla dom säkra. 
Dom kunde inte vara trygga hemma hos dom liksom. 
Hur kunde någon ta sig friheten att ta dom, äta upp dom?
Jag hoppas att dom dog fort och att dom inte led, det är verkligen det jag hoppas på. 
Jag och vi kommer aldrig att få svar, men vi får hoppas.
Ja tungt har det varit, jag har varit jätteledsen och förstås klandrat oss för att vi inte gjort si eller så. 
I tre år, ja mer än tre år så bodde dom här hos oss. 
Vi räddade dom från att få sitta instängda i en bur, dom fick sin frihet. 
Vi har inte en enda gång trott att något djur skulle komma för att äta upp dom, nej inte ens i våran vildaste fantasi. 
Nej dom bodde ju här och det var deras hus och tomt liksom. Nu är det alldeles tomt och vi kikar dit titt som tätt för att se om dom dykt upp <3

Marielle och Melina <3

Nu har inte allt bara varit tungt, nej minsann. 
Melina har varit på bal, och hon var så fin så. Hon hade ganska mycket förberedelser innan balen, och hur fin blev hon? 
Superfint fixad, både med smink och hår, det var Melinas kompis Sofia som fixade henne så fint. 
Ja ni kan ju förstå vilken stolt mamma jag var!
Melinas kusin Amalia var också på balen och såklart superfin hon med! 
Så himla roligt att se dom båda, och så förstås många fler som jag känner igen av Melinas vänner. 
En härligt fin dag och vädret var på topp, verkligen en kanondag!


 Melina och hennes kusin Amalia <3
Melina och hennes pojkvän Oscar <3

Jag hade fullt sjå att hitta ett paraply före balen vid eventuellt regn, och det jag beställt på datorn hann inte komma, så lite brådis blev det.
Ett jättefint paraply hittade jag :)
Jag hittade ett jättefint, och köpte dessutom en regn cape i samma mönster till mig. 
Ja jag tyckte att den var så fin så fin.
Nu kan jag som är ute i ur och skur dessutom åka runt och vara fin.
Nu hade jag beställt fint väder förstås, men ifall inte så var det säkrast att vara beredd, jätteskönt att jag hittade ett så fint. 
Jag ska ju till Danmark för att se Rasmus i augusti,en show utomhus. Ja ni kan ju förstå hur fin jag kommer att vara om det regnar. Både fint paraply och cape :) 


Vi har haft lite student bestyr också nu i dagarna.
Min systers dotter Amalia, och Melina tar studenten på samma dag, och dom har bestämt att dom vill ha student festen tillsammans.
Det blir en oförglömlig dag för dom, och jag är så glad för deras skull. 
Min minsta, min yngsta dotter tar studenten, nu snart har dom mina båda gjort det.
Ja herregud så tiden rusar ifrån mig känner jag. Konstig känsla då jag inte känner mig så gammal som jag är, nej jag känner mig precis lagom liksom :)
Ganska nyss så hade vi fyra barn hemma, och nu har alla flyttat hemifrån, och den sista som är Melina tar studenten på Fredag!? Hur gick det till? 

Jag rullar några steg :) Ja faktiskt så kan jag säga det, eller att vi går dit bort!
Vi kan väl åka några steg, haha ja jag tänker inte alls på att jag sitter och att den andra går.
Ja det är inte lika ofta som jag säger att jag rullar iväg :) 
Jag känner mig ju frisk fortfarande inuti, så det är klart att jag mest tycker att jag går eller tar några steg, vare sig jag rullar eller går liksom :)
Knepig känsla det där med att åka eller gå. 
Det hade nog varit skillnad om jag inte någonsin kunnat gå, men jag har det ju i ganska färskt minne, att kunna gå. 
Om några år så kanske jag helt glömt bort att jag kunnat gå, och då vet jag inte hur jag kommer att känna eller säga. 
Jag tror att jag säger lika som nu, att vi går dit bort, eller att vi åker (som att den jag har med mig också åker :) Jag gör ingen stor grej av att jag säger fel, och inte gör dom runtomkring mig det heller. Vi förstår varann och det är ju huvudsaken.

Innan kaninerna försvann en efter en så hade vi roliga pysseldagar ute. 
Jag planterade pelargoner, ja hur många kan man behöva? Massor förstås enligt mig.
Det är absolut bland det roligaste jag vet, att plantera pelargoner. 
Jag sa det till Gert då han kom till mig då jag höll på med mitt planterande. 
Han tyckte då att det är väldigt lite jag kräver för att må bra och vara nöjd med livet. 
Ja faktiskt så är det så, jag är nöjd med ganska lite.


Gert satt upp stolpar ovanför våran lilla slänt så vi kan göra ett litet staket upp mot grannen på baksidan. Vi ska inte göra ett högt, men en liten avgränsning kan man säga att det blir. 
Det kommer att bli jättefint tror jag då det blir klart. Men först lite snickeri av Gert och målning av mig :) Ja det blir kanske Maria och Rebecca som målar mest, men jag är med iallafall.



En liten plan och ett projekt fick vi då Gert kom med en bra idé till baksidans altan golv.
Det är så roligt med idéer som man kan förverkliga och som inte varken kostar så mycket eller kräver så mycket tid och ork. Kort kommer så småningom :)

Vi skördade dom allra första rabarberstängerna i helgen som var.
Det blev några påsar som vi kan ta fram då jag vill göra en paj kanske.
Det är så bra och så roligt att ha frysen full med sånt jag gillar.
Nu kommer vi att kunna skörda många gånger tror jag, eller iallafall fler gånger, så det blir nog ganska många påsar i frysen.



Jag har planterat pelargoner och gjort fint ute. och mina taklökar dom bara växer.
Som ni ser nedan så är det riktiga konstverk!
Alla dom små är bebisar som kommer att bli "utskuffade" hemifrån om ett tag, för att börja växa på nytt ställe. Nu blir det som ni ser tusentals bebisar och alla får inte plats, så vi får gallra igen.
Ja dom trivs verkligen här hemma hos oss.



Nu har jag fått den boken jag beställde samtidigt som den förra, den var då tillfälligt slut.
Eftersom jag har tyckt att den boken jag börjat läsa i var lite svår, eller kanske det var jag som inte kunde fokusera, så ska jag nu snart börja läsa den här boken istället och hoppas på att något fastnar också.
Det är ju verkligen böcker för mig, och intressanta som tusan även fast jag egentligen vet det mesta. Jag menar inte att jag kan allt från början, men jag förstår och har ganska mycket sunt förnuft.
Men att som han att få ner allt på papper, ja det är en gåva, helt otroligt bra är han tycker jag.


Jag har haft äran att få göra lite läxa med först Melina i någon vecka, och för några dagar sedan med Marielle.
Ja gymnasiet eller högskolan vilken skillnad tycker du Nina liksom?
Ja herregud så jag inte kan hjälpa mina älskade barn, nej nästan inte alls, förutom att jag finns och försöker stötta och ändra meningar som är svåra, till mer lättläsliga..
I några dagar har det handlat om "storytelling", ja jag lär mig lite av allt vi läser, men bara lite.
Dom är så otroligt duktiga båda två och jag blir så stolt över hur bra dom hanterar sina respektive uppgifter.
Ja jag förstår och har förstått att det inte alls är något för mig det där med att plugga. Nej minsann.




Jag lånar mormors fåtölj lite <3

När Marielle varit här så har Tyke och Stina varit här med oss. En dag så blev det lite "slagsmål" om råttan jag köpte på Ikea för länge sen.


Jag har köpt såna billiga leksaker så det inte gör något om den går sönder.
Jag lovar att den gick sönder, ja på bara några sekunder!
Det var Tyke som var bus sugen och Stina hakade på medans vi tittade på.
Råttans innanmäte spreds snabbt ut på golvet här i köket.
När dom busat klart så blev det vila på golvet :)


Jag är så glad för alla jag har omkring mig och stolt över att jag får vara med i deras liv.
Nu skriver jag inte mer för nu. Lite rättning för mig nu bara :)

Jag hoppas att ni alla har det bra förstås och nu skriver jag någon gång efter studenten :)

Kram kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar