fredag 23 november 2018

Med eller utan russin?


UTAN!! Ja om jag får bestämma :) Jag kan äta något russin men inte som varit ugnen, nej dom gillar jag inte alls.
MED skulle Gert säga och många fler med honom.

Hej hej!

Jag fick för ett par veckor sedan en beställning av min Marielle på lussebullar
Jag är ju lite stolt över att hon som är bagare och konditor vill ha sin mammas bullar :)
Ja hur som helst så inhandlades det saffran, ja jag har efter mitt första bak köpt tjugo påsar till Haha :) Man kan ju inte vara utan lussebullar liksom.
I Lördags var det dax för första saffransbullbaket för i år :)
Jag gjorde först en deg på 1 L, men ganska direkt så gjorde jag en till, då när jag ändå höll på liksom :)

Det blev nästan 200 bullar, ja ganska många, och olika :)

- med mandelmassa och russin, med pärlsocker på.
- med bara russin, med pärlsocker på.
- med bara mandelmassa, och pärlsocker på.
- utan något alls i, bara släta bullar, ett helt gäng.
Ja, jag och tjejerna vi gillar lussebullar utan något i eller på, bara helt vanliga bullar, så det blev flest såna.
Jag glömde att ta kort, ja hur gick det till? Jag som brukar ta kort lite hela tiden, men inte då? :)
Jag kommer att baka fler bullar, ja det är jag säker på, man kan liksom inte få nog av lussebullar om man frågar mig och mina tjejer.
Jag har gjort många olika sorter då ju alla runtomkring mig tycker om olika sorter.
Ja jag vet faktiskt inte hur många bullar man kan behöva?? Många fler iallafall :)


Jag har varit ute och åkt ganska mycket, och ofta ganska långt. Reflexvästar och andra reflexer på mina armar ( köpta på Engelsons) har jag haft på, ja jag tror och hoppas att jag lyser mer än en julgran haha :)
På bilden nedan syns dom jag har på ärmarna, men sen innan jag åkte så hängde jag en reflexväst på mina ben också. En reflexväst hänger bakpå också :)


Rebecca har varit hos mig nu några dagar, och då har vi passat på att sy lite.
Reflexbanden jag köpte för länge sedan fick äntligen komma på min kjol så att även min ben syns, ja det är viktigt för mig att synas.
När jag körde bil förut så vet jag ju hur arg jag blev på dom som inte syntes, hur svårt kan det vara??Det handlar ju om liv och död liksom. Ja jag vill leva iallafall, så jag  klär mig ordentligt.
Lyset på min rullstol är inte det bästa, nej det är dåligt, men bättre än inget förstås.

Utan reflexband
Med reflexer :)
Jag hittade ett par skor i garderoben som jag inte sett förut, trodde jag,  men efter ett tag så mindes både jag och Rebecca vart jag köpt dom.
Vi testade att ha dom på mig då jag skulle ut ett par timmar,  och dom var tyvärr inge bättre än mina andra.
Nej jag var iskall då jag kom hem, och det var ändå plusgrader ute.
Ja jag vet ju att jag har dålig blodcirkulation, men ändå.
Jag har alltid haft kalla fötter och händer, ja då jag var frisk så var jag också kall, men då rörde jag ju ändå på mig så att det blev bättre.
Nu med dom här skorna så borde jag inte vara kall alls, men så var det.
Sockor och värmefilt fick det bli innan dom tinade upp sig lite.

Jag köpte förra året ett par batteridrivna sulor med fjärrkontroll som jag tog fram för att testa, men nej dom fungerade inte alls.
Den ena gick inte att ladda och den andra blev knappt varm, nej dom var inte bra alls synd nog.

Jag har ju vanliga värmare som jag kan klistra fast, och det kommer att bli dom jag tar på fötterna då jag ska bli ute lite längre än i och ur bilen bara.
Ja dom vet jag är jättebra, jag klistrar ofta fast dom i nacken där jag fryser som mest.
Det finns många olika varianter och märken, och jag vet inte vilken sort som är bäst, nej jag tycker att dom fungerar bra allihop :)


Det finns både för händer och såna man kan klistra fast. Ja hur fungerar dom kan man undra om man inte testat?
Så fort man öppnar förpackningen börjar dom bli varma, ja det låter ju konstigt och det är det också tycker jag, men så himla bra!!
Till händerna behöver jag ha två i varje för att hålla mig riktigt varm, men det är värt varenda krona att slippa frysa. Jag har fingervantar först, och sen två värmepåsar i varje hand, sen en tjockare större vante ovanpå. Man bör inte ha värme påsen direkt på huden, nej då bränns det, så gör inte så.

Jag har ju pratat om mitt minne många gånger, att mitt närminne är urkasst, men att mitt minne bakåt i tiden sitter där.
Jag kommer ihåg massor sedan jag var liten, överallt jag varit och hur det sett ut i affärer, hemma hos någon vi hälsade på osv..

Domus restaurangen i Borlänge för ett exempel :)
Jag minns att man gick upp för trappan, en lång trappa, en spännande upplevelse varje gång.
Väl där inne så fick jag beställa korv med pommes frites, ja varje gång åt jag det då vi var dit.
Jag minns att jag fick två korvar, lyxigt!! Verkligen en lyxig stund minns jag att jag tyckte.
Vi var inte dit ofta, nej men då vi var till Borlänge för att hälsa på farmor och farfar, eller mina kusiner, ja då hände det att vi gick på stan före eller efter.

En sak till som jag blir att tänka på ganska ofta var vit läkerol.
När jag var liten och fick veckopeng så köpte jag ganska ofta en vit läkerol ask.
Inte så mycket för att jag tyckte om dom, nej men för att jag tyckte asken var så himla fin.
Ja jag minns faktiskt inte riktigt, men jag kan tro att jag sparade dom allihop, mycket möjligt.
Jag tycker fortfarande att dom askarna är fina, men förr var dom finare :)
Jag har vit läkerol ask med mig överallt nu för tiden, ja i flera år har jag faktiskt den med mig.
Jag äter ju mediciner som gör att min mun blir så torr, torr som en öken faktiskt, och då är det den som hjälper bäst tycker jag.
Jag har provat många andra tabletter, och också dom som ska vara mot mun torrhet men nej. jag vet att dom är med socker, men en eller två tabletter om dagen tar jag och fortsätter att ta då jag tycker dom fungerar bäst.


Nu till något helt annat :) Ja lite dåtid det med, men inte så länge sen :)
Min assistent Maria gjorde för några år sedan underbara kreationer, om man nu kan få kalla dom för det, trots att det inte har med tyger att göra? Jag gör det iallafall :)
Så otroligt fina mystiska troll liknande akvarium/skålar.
Om hon arbetat i en blomaffär så hade hon kunnat sälja hur många som helst.
Så fina och så duktig hon är!!


Riktiga mästerverk, helt utan att överdriva, ja jag menar det verkligen.
Ett problem jag skulle haft om jag haft en sån, att det ju finns kryp i mossan tex, ja jag hade haft det jobbigt ifall att det skulle finnas massor av spindlar där i??!! 
Nu vet jag att det säkerligen inte skulle finnas massor, men någon skulle kunna finnas, ja det tror jag minsann. 
Nej nu måste jag sluta för idag, jag har ju lite rättning framför mig :)
Till skillnad mot förra gången så blir det här ett lite mer lagom inlägg än förra gången.

Jag hoppas att alla har det bra och mår bra framför allt <3
Kramkram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar