söndag 25 oktober 2015

Jag har varit så duktig!

Hej hej!
Ja sedan sist jag skrev så har det varit lite som vanligt. Bra med andra ord :)

Min assistent Maria har opererat sig och det gick bra, tack och lov.
Nu får hon vila upp sig ordentligt innan hon kan börja jobba igen.
Hon har genomgått en stor operation, men trots det så åkte hon hem dagen efter. Tokfia :)
Självklart är det skönast att vara hemma och sova i sin egen säng, och så länge allt är bra så går det ju bra.

Operationen tog hennes hörsel på ett öra, och hörseln i det andra är väldigt konstig nu.
Jättesvårt och läskigt att ha helt andra ljud i huvudet än man är van. Jag är så himla glad över att hon är hemma och mår så pass bra som hon gör.
Hon vänjer sig med att inte höra som hon brukar,  ja det finns ju inget att välja på.
Men tufft kommer det att vara och bli, inget lätt alls.
Men nu är min Maria frisk och hoppas att hon får vara det i massor av år, ja hon ska ju jobba hos mig tills hon blir sjuttio, så ni fattar ju :)
Då är jag visserligen 80 och jag tror faktiskt inte att jag kommer att bli så gammal, men det är bra vi har en plan iallafall så hon vet vad som gäller liksom, haha :)

Vi har haft bra dagar den här veckan också, som vanligt.
Nui har hjälpt mig några dagar och Rebecca dom andra.
Ja vilken tur jag har som har bra människor runtomkring mig.
Jag har en annons ute på arbetsförmedlingens sida om vikarier till mig, men det går lite sådär än så länge. Ja jag får vänta tills ansökningsdagen går ut förstås innan jag vet, men sen får vi se hur många det kan bli som får komma på intervju.
Det beror ju bara på personkemin hur det fungerar, så inget krav alls på utbildning eller så.
Om ni läser det här och kanske känner någon eller själv vill jobba lite extra så gå in och sök tycker jag :)



I veckan har vi handlat lite, och så har jag beställ kakel till bänken på lilla toaletten som snart får lov att bli klar :)
Ja det är skönt att ha två toaletter, då när jag är på den enda vi har nu så finns ju ingen annan för den som blir kissnödig.
Det tar ju ganska lång tid för mig att först gå på toaletten och sen duscha.
Imorse gick jag på toaletten först och sen åkte jag ut lite så Gert kunde gå på toaletten han med innan jag skulle duscha.

Precis ett Nina kakel <3
Ja lite extra planering krävs det då vi bara haft en nu ett ganska långt tag.
Men som sagt, nu har jag äntligen beställt kakel och det kommer att bli roligt att få fixa klart det sista.
Jag hittade flera riktiga Nina kakel, och Rebecca håller i ett. Kaklet är lite för stort för min smak, men mönstret, ja vilket mönster!
Ja vad jag gillar kakel och klinkers, det kommer aldrig att vara på något annat sätt.

Äter frukost i min manuella stol :)
Vi har också varit ute lite, ja ganska mycket faktiskt. Ute och åkt med min manuella har jag gjort och så förstås med min vanliga.
Grannens barnbarn hade sett mig utanför i min manuella rullstol och tyckt att jag var stark i armarna. Ja så stark så jag kunde vara med på rullstols basket :)
Jättegulligt att hon tyckte det, men basket har ju aldrig varit min sport då, men jag ska fundera på saken.
Vissa dagar känner jag mig så stark så stark och vissa dagar blir jag totalt slut efter ett varv.
Idag blev det två och jag är glad och nöjd över det :)


Min mamma var hit en sväng på förmiddagen precis då som jag tänkt gå ut och åka lite, så hon följde med :) Jättefint väder verkligen och jag är så glad att det faktiskt går, och att jag kan.
Magmuskler, ryggmuskler och arm muskler, ja det är det jag behöver och tänker skaffa nu.
Ja på riktigt liksom.!
Viktigt att jag kan få till mage och rygg, det är verkligen ryggen som är mitt problem område.

Avslappnad stil :)
Efter rullstols träningen så åkte vi ner i källaren för lite ståträning på tipp brädan, skönt att kunna få allt gjort på en ganska kort stund.
Mina ben är alldeles slappa och vill bara falla isär, så därför har jag in slapp stil då jag åker med hissen ner.
Det gula är mitt lyft skynke som vi använder då jag ska förflyttas.
När jag är ute och åker så sätter vi ihop benen med ett sorts bälte så dom inte ska vara så som jag sitter här ovanför, då jag åker rullstol. Nej det ser ju lite sådär ut då haha :)


Vi kollade upp lite där nere och Melina kom ner för att gå igenom några av hennes saker också.
Kanoners och det blir så bra så bra där nere.
Många kartoner med loppis grejer har jag fått ihop, och om ett par veckor ska vi åka till loppis med dom. Ja jag kommer inte att tjäna på det nå vidare alls, men hellre att någon får nytta av saker jag inte behöver.
Nej jag har haft så mycket onödigt här hemma, jag behövde verkligen ta bort.
Jag har varit duktig tycker jag och jag har inte behövt fundera alls knappt på vad sakerna ska ta vägen.
Nej jag har vetat vilken hög det skulle på, enklare än jag trott.
Spara, slänga eller loppis eller skänka.
Jag har nog fått ihop sex, sju kartonger med loppis grejer.
Ja då förstår ni ju att det är ganska mycket.
Men vad skönt det kommer att bli då allt är borta, lugnt liksom haha :)
Onödiga saker som bara sparas, nej det är slut på det nu.

Prismärkt har jag redan gjort, så när vi kommer på plats ska jag bara sätta fast mitt hyllnummer.
Ja det blir skönt att bli av med lite mycket :)

Jag har varit ute och åkt ganska mycket och länge flera dagar, men i Fredags på dagen åkte jag lite extra. Då telefonen ringde och jag fumlade fram den och tog av mig vanten, ja då blåste det till lite extra.
Min fingervante flög på marken och jag hade ingen tång med mig :) Typiskt!
Det har hänt förut med, men då flög en annan bra och varm vante iväg så då fick jag ta hjälp av en granne där jag tappade den.

Nu fanns inga grannar och ingen gående, så jag lät den förstås ligga.
Jag måste verkligen kolla upp innan jag åker någonstans själv om jag har tången med eller inte.
Det är ju så enkelt om den är med, bara att plocka upp. Tokigt Nina :)

När jag kom hem så slängde jag den jag hade kvar, det gjorde inget alls då jag ju har fler.
Jag måste ha fingervantar under ett par andra varma vantar och ovanpå det ett par jättestora vantar.
Ibland har jag handvärmare i också, men än har jag inte behövt använda det.

Trots så många vantar så är jag kall om händerna, ja jag har alltid frusit om händerna, men nu känns det extremt.
Jättedrygt är det faktiskt att ha så kalla händer, man vill ju känna sig varm om hela kroppen.
Nu då jag ligger och skriver lite så är jag ganska kall också, inte iskall, men kall.
Blodcirkulationen är verkligen inte på topp.

Då Nui är här och hjälper mig så får hon jobba extra mycket med ryggen.
Hon masserar mig då alltså, och får ta i mycket och hålla på länge.
Jag har dåligt med känsel så inget gör ont, men jag känner att det är bra.
Jättebra och superglad är jag över hjälpen jag kan få av henne.
Min blodcirkulation måste ju bli så mycket bättre av massagen, men jag är än lika kall som jag brukar.
Men det kan vända och det hoppas jag.

Gert hjälpte mig att byta kläder :)
I Fredags var vi med våra vänner från Fagersta på "länsdans".
Ja lika som förra gången så hade vi jätte roligt. Ja att skratta nästan hela kvällen från att vi kommer dit vi åtta till elva, det är fantastiskt. Lite träningsvärk i kinderna kan jag lova att man får.

När jag och Gert for till Fagersta i Fredags kväll så fick vi se ljusfenomenet på himlen.
Det var som ett brinnande stor klot som for alldeles framför oss, ja det såg ut som det, till vänster neråt in i skogen.
Jag sa till Gert att om det landade i skogen så skulle det ju börja brinna, det verkligen brann.
Superhäftigt att få se och ingen av oss hade sett något liknande förut.
Undrar vart det landade ? Där borde det blivit världens eldsvåda kan jag lova, om det inte hamnade i vattnet någonstans.
Läskigt nära kändes det som, nästan att det skulle landa på oss, ja väldigt nära kändes det.
Det hade känts som att vi kunde gå in i skogen en bit och den skulle vara där liksom.
Läskigt samtidigt som spännande och fantastiskt, häftigt verkligen.

På väg till dansen
Jag tog många kort under kvällen, men jag använde min vanliga kamera då, vilket gör att jag inte kan få in dom på datorn.
Jodå jag kan få in dom på datorn, men då jag ska försöka hämta upp dom till min blogg eller facebook så går det inte. Melina ska hjälpa mig med det :)
Ja vad gjorde jag utan mina tjejer och Gerts killar också förstås ibland.
Ibland och ganska ofta så får Melinas Oscar hjälpa mig då det krånglar.
Jag är totalt okunnig med sånt, och om jag ska vara ärlig så vill jag ju inte lära mig heller.
Nej det är för krångligt och jag orkar inte tänka och lära mig.

Det är mycket som händer med allt som jag inte heller kan ta in och förstå.
Hur kan det tex vara möjligt att en höna kan lägga ägg, och med skal dessutom?
Ja vilken maskin liksom!
Hur kan vi få barn, hur kan våra kroppar fungera som dom gör, man liksom föds och allt bara fungerar.
Ja det är så mycket som är helt fantastiskt underbart konstigt. Jag orkar inte riktigt ens tänka på det, nej det är super jättebra att allt bara fungerar.
Man eller jag då, skulle bli galen tror jag av att fundera för mycket på alla saker som är så fantastiska.

Ingemar och jag på hockey :)
Jag är inte alls händig med datorn så ni får fantisera om hur vi såg ut och hur roligt vi hade på dansen.
Jag tar mycket kort och då våra vänner från fagersta är med så framkallar jag bilder så dom kan få utav mig.
Jag köper också fotoalbum till dom då det inte finns någon affär i Fagersta som har album.
Dom sitter nog och tittar ofta och visar bekanta som kommer på besök.

Vi fick ett inbjudningskort häromdagen, ja vi är bjudna på Ingemar och Evas bröllop på nyårsafton. Det blir jätteroligt att få komma, och att sen vara med på festen blir också roligt förstås.
Dom är så härliga människor, dom gör att jag blir så varm i hjärtat. Kärlek.

På lördags kvällen var vi vi bjudna ut av våra snälla grannar Ulla och Leif.
Vi åt på China och jag tog det säkra före det osäkra, jag tog friterad kyckling med sötsur sås. Verkligen min favorit. Inte nyttigt, men oj så gott det är.
Friterad banan i efterrätt, ja det hör ju till förstås.

Jättetrevligt och roligt var det att få gå ut och äta och umgås lite.
Vi bor ju grannar, men vi säger mest hej och pratar lite ibland.
Ja så som det ju ska vara egentligen tycker jag då, men Ulla och Leif är så snälla och bra så jag är jätteglad att just dom är våra grannar.
En härlig kväll verkligen.

Ikväll har Gert varit ut med sina söner som bjöd sin pappa på både mat och bowling.
Jättemysigt för dom att göra något bara dom tre :)
Medan dom var i Borlänge och hade en rolig kväll så passade jag på att skriva lite. ja som ni vet ni som läst andra av mina inlägg, så blir det oftast ganska långt :)

Jag hoppas att alla haft fina dagar och att dom fortsätter framöver.
Jag har fina dagar och bra dagar oavsett väder känner jag.
Lyser solen så är det bara ett plus i kanten den dagen.

Kram kram till er alla <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar