lördag 3 oktober 2015

Hittar ingen överskrift idag!


Hej hej!

Ja nu är det fredag igen, jag tycker veckorna bara rusar iväg. Jag hinner inte riktigt med.

Den här veckan har jag haft lite inplanerade saker, och jag börjar med att berätta att mammografin gick jättebra.
Rebecca som var med mig behövde bara köra lite lite grann.
Personalen vid mammografin är så toppenbra, så det är helt otroligt.
Tänk att dom är där hela dagarna och hjälper alla oss med brösten så det ska bli bra bilder, och dom är så himla bäst.
Ja jag har varit dit flera gånger och dom har verkligen rätt jobb!
Super tålamod och ingen stress alls.
Det blev bra bilder för mig, men inte så bra som dom skulle kunna bli med ultraljud där dom får med mer. Hon som hjälpte mig, bestämde och tyckte att jag skulle åka till Falun för ultraljud nästa gång.

 
Rebecca fick en fin utstyrsel då hon var med mig :)

Ja dom hjälper alla med sina bröst, drar och fixar för att det ska bli rätt, och ändå är dom så otroligt trevliga. Hjälpsamma och glada och positiva.
Där skulle alla inom vården få praktisera en dag, ja då kanske det skulle finnas fler trevliga på avdelningarna och överallt.
Ja nu menar jag inte alls, nej för guds skull inte alls alla.
Men väldigt många behöver lära sig hur man är med människor, människor som är sjuka.
Ja det finns så många som är på helt fel plats faktiskt.
Nu finns det ofta fel person på fel plats, inte alls bara inom sjukvården, ja så är det ju och kommer väl att vara.
Jag förstår inte hur man kan vilja jobba någonstans där man helt uppenbart inte trivs.
Nej att vara glad och trevlig på jobbet ska ske automatiskt egentligen, ingen ska behöva gå på kurs för det. Men jag tror ärligt att det finns väldigt många som behöver göra det.
En stor eloge till alla på mammografin i Borlänge.

Solen skiner :)
På väg, och jag fryser om händerna som vanligt :)
Innan vi var till mammografin så gick vi in på Ikea en sväng där jag skulle köp en termos, ja eller hur?
Det blev mycket mer än en termos kan jag säga.
Nöjd och glad för mina inköp blev jag och är jag iallafall fast det blev mer än jag tänkt haha :)

 

Rebeccas tjejer och en av deras kompisar följde, och dom gick på kupolen medan vi var på annat :)
Efter mammografin så åkte vi också till kupolen, där det förstås blev lite inköp, ja jag gjorde riktiga klädfynd inne på lager 157, och så hittade jag lite annat också:)


Trötta hjältar på väg hem <3
Vi hade en rolig dag och vad annat kan man ha med dom här brudarna liksom :)



Jag och Maria var till min arbetsterapeut en dag, och på vägen hittade Maria en liten kompis.
Den var så söt så söt. Mån tro vad det ska bli av den nu då det börjar bli kallt?
Söt var den iallafall.
Vid arbetsterapeuten så satt jag på en brits för att hon skulle försöka uppskatta hur mycket stöd jag behöver för ryggen.
Ja jag ska få hjälp nästa vecka av Rakel på hjälpmedelcentralen i Borlänge för att få ordning på min manuella rullstol.
Det kommer att bli toppen, och jag känner att jag kommer kunna använda den när jag vill och behöver.
Jätteroligt är det att åka i den, ja helt fantastiskt roligt!
Även fast det var ett tag sedan jag använde den, så minns jag precis hur man gör :)


Vi har grejat här hemma och gjort fint, eller finare och mer ordning.
Vi eller rättare sagt jag fick ändra om i alla köks skåpen efter min Ikea vända :)
Ja det kan ju bli så haha :)

Tur att jag kan trycka så skåpen kommer ner i min höjd :)


Maria dödar en spindel :)
Maria fick agera spindeldödare och hon fick den på första försöket, kanoners!
Jag gillar verkligen inte då någon missar spindeln och den springer iväg och helst under en list tex :)

Det vi fixade med i köket blev jättebra och jag är så nöjd över mitt porslin som verkligen passar in hemma hos mig och oss.
Vi fixade till i mitt skoskåp, och min städskrubb också.
I städskrubben har jag mediciner i ett skåp och några lådor som hör dit, så nu är det ordning där, och jag vet vad jag har där i.

Det blir lätt så rörigt i ett skåp med hyllor och lite allt möjligt där i. Men nu ska jag hålla efter.
Jag vill måla skåpet inuti också egentligen då det är typ masonitskivor på väggarna, jag vill ha det vitt och fräscht.
Det kommer att bli vitt, men kanske inte det här året :) Vi hinner, och det är prio noll just nu.
Nu är det källaren som gäller, ja vad roligt att få röja där nere i förråd och rum :) Snart är det dax!

I torsdags var det dagen jag gruvat mig för. Ja fy då säger jag.
Jag behövde in på kupolen för att byta en topp jag köpt till Melina på måndagen.
Då vi gick in så såg Rebecca en skylt vid Lyko där det stod om ögonbryns färgning och kom på att jag pratat om att jag vill färga mina ögonfransar.
Ska jag göra det nu menar du, sa jag till Rebecca? Ja!
Jag åkte in och fick en tid om trekvart.
Jag och Rebecca har försökt hemma två gånger, men då har inte färgen fastnat haha, vi kunde inte helt enkelt.
Jag har aldrig tordats gå till någon, då jag trott att det skulle vara omöjligt att göra det på mig då jag blinkar så mycket när man rör mina ögon.
Ja jag blinkar då jag försöker sminka mig också haha :)





Det gick, ja hon var så duktig så och det tog max tjugo minuter allt som allt.
Nu har jag svarta ögonfransar och är så glad för att det gick.
Mina fransar är väldigt korta så dom syns inte tydligt alls, men svarta är dom iallafall.
Min man Gert har jättelånga fransar och han vill gärna ge dom till mig då han ju inte har någon nytta av dom :) Ja tänk om det hade gått.
Jag tänker färga dom varenda månad har jag bestämt nu, ja den lyxen kan jag unna mig tycker jag :)

Någon gång ska jag förlänga dom för att se hur det skulle vara, iallafall en gång liksom.
Det vore roligt att testa.

Då efter att jag fått färg på mina ögonfransar så¨bar det av mot Falun och gyn avdelningen för byte av min kateter. Pust och stön säger jag.

Jag knyter mina händer allt vad jag kan, men jag ser inte så rädd ut på bilden som jag faktiskt är.
Eller rädd är fel ord, väldigt obehaglig känsla är det och jag skulle göra allt för att springa därifrån :)

Egentligen skulle Rebecca spela in allt så jag kunde dela med mig, men hon tog några kort så ni ser lite lite, och så kanske ni kan föreställa er hur det känns ? eller kanske inte :)

 






Nej det går ju inte alls det, det är bara sekunder det handlar om, och efter varje byte så tänker jag lika. Att det är larvigt att oroa sig och gruva sig då det är så kort stund.
Men lik sjutton så gör jag ju det!?
Onödigt faktiskt då man kan stå ut den korta stunden.
Så otroligt obehagligt är det, ont och obehagligt samma gång och oro för att det ska bli något tok med den.


Här ovan gott folk är min suprapubis kateter som nyss varit i min mage :)
Äckligt som tusan tycker jag, men gud så jag älskar den!
Den har verkligen gett mig mitt liv tillbaka!

Nu tillbaka till oro, oro att den inte går i igen, eller att den jag har inte går att få ut.
Ja man vet ju aldrig och självklart måste jag ju tänka på allt som kan gå fel just då.
Jag överlevde som alla andra gånger, det är fyra gånger om året så det är absolut inget att gnälla över alls. Nej jag måste försöka lära mig att sluta oroa mig.

Mina nya :)
Mina blå läsglasögon :)
Idag fick jag ett sms där det stod att mina glasögon var klara!
Ja gissa om jag ville åka direkt?
Jag och Maria for iväg i världens blås väder. Men det blåste varmt iallafall så det var bara skönt att få luft.
Innan vi skulle åka så skulle Maria försöka ta bort mitt nackstöd på rullstolen, som satt sedan kvällen då Gert och jag åkte bil.
Ja det brukar vara svårt att få lös den för Maria och idag var det likaså.
Jag fick alltså åka iväg och ha det på! :)
Jag gillar inte alls att ha det mer än då jag åker bil eller ska sola mig ute :)



När vi åkte så hittade Maria en till larv!
En till supersöt,men den här idag var en snabb krabat så Maria tappade den flera gånger. Ja han eller hon var söt och det känns som Maria liksom har larv röntgen syn då hon cyklar

Jag åkte in på Åhléns direkt då vi kom till stan, jag visste att Melina var där och jobbade.
Hon tog bort mitt nackstöd hon, hon kan :)
Ja vi bestämde att vi skulle gå ut och äta lunch med henne och det gjorde vi :)


På väg hem med mina nya glasögon så kände jag att jag såg mycket bättre, vilket jag förstås ska göra. Men himlen var liksom så blå!!
Jag var lite beredd på att jag bara skulle kunna ha glasögonen en stund åt gången nu med progressiva glas i början.  Men jag har haft dom hela dagen tills jag satt mig och började skriva.
Ja då tog jag mina läsglasögon.

Ikväll är Gert på borta match med killarna och jag passar på att skriva lite.
Jag ser på Idol på datorn samtidigt, eller inte riktigt samtidigt då jag behöver ha alldeles tyst då jag skriver, men i pauserna och så innan programmet och sen efter förstås :)

 

Vi, ja jag och Gert har nio årig bröllops dag idag, hurra för oss liksom!!
Ja tänk att vi tycker om och älskar varandra lika mycket eller mer tror jag efter så många år. Underbart härligt och overkligt nästan <3

Nästa år har vi då tio års bröllopsdag och då ska vi fara iväg har vi tänkt.
Roligt blir det att planera, men det är inte alls lika lätt, eller finns lika mycket att välja på för mig i rullstol.
Nej det finns inte mycket eller många länder ens att välja på, så vi får se vad det kan bli.

Jag har nu haft mina läsglasögon på mig medan jag skrivit och gisses vilken skillnad!
Jag ser ju nu liksom, och behöver inte anstränga mig alls!
Det var värt varenda krona kan jag lova.

Nu har klockan blivit mitt i natten och det blir den gärna då det tar tid att rätta allt jag skrivit.
Stavfel och lite andra fel kan smyga sig kvar, men jag hoppas att det inte stör allt för mycket.

Jag hoppas att alla har haft fina dagar och att fler kommer framöver.

Kram kram










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar