torsdag 29 oktober 2015

Vad betyder rensa huvudet, och hur gör man?


Hej hej
Nu har jag mycket att skriva om idag igen.
Det blir så då jag inte skriver varje dag som jag gjorde förut.

Jag börjar med att skriva lite om vad jag och Rebecca pratade om för några dagar sedan.
Ja vi pratade om att man säger att man rensar huvudet då man går ut och går, åker från jobbet osv..
Hur gör man då? Vad betyder det?
Någon dag efter att vi pratat om att rensa huvudet, så var jag ut och åkte jag i flera timmar och funderade fram och tillbaka hela tiden på olika saker.
Är det då man funderat på många saker och man blir lite tom i huvudet kanske?
Jag funderar inte på något särskilt alls då jag är ute och åker, nej jag tittar i fönstren i husen jag åker förbi och bara är.
Jag får ofta inspiration av att tjuvtitta, men ibland tvärtom förstås haha :)

Innan jag blev sjuk så var jag ute och gick mycket, ja väldigt mycket.
Då hade jag musik i öronen och bara gick och gick.
Ja jag kan inte minnas att jag funderade på något alls då heller. Nej faktiskt inte, jag bara gick i takt med musiken och njöt. Ja jag verkligen njöt!

Lite spännande blir det då man kommer in på såna saker, som man då man tänker på det faktiskt inte förstår. Nej varken jag eller Rebecca kände att vi kunde rensa huvudena haha :)
Det kan ju betyda förstås att man lägger allt man funderat på under dagen eller vilken tid det nu var bakom sig, och tar bort det liksom då man är ute och går som var min motion.
Ja jag vet inte, men så kan ju jag gjort och isåfall så har jag rensat huvudet utan att veta om det.

Jag har sagt ofta då någon frågat mig om det inte är jobbigt att gå så mycket?
Då har jag svarat att jag tycker det är skönt att rensa huvudet :) Ja jag vet då inte varför jag sagt så?
Det kan nog vara lite olika för alla tror jag, men kanske någon vet på riktigt och kan berätta för mig?

Nu då det är höst ute och massor av löv på backen så har jag lite svårt att åka rullstol ute.
Jag ser inte hål eller gupp då löven är ivägen.
Nu vet jag ju för det mesta vart det är ojämnt på vägen så jag kan ta det lugnt, men på en del ställen så blir det supersakta fart för säkerhets skull.
Då det är mycket löv så kan jag inte heller se hur höga trottoar kanter det är, men jag tar då det säkra före det osäkra och provar inte. Nej inga olyckor får det bli.

Häromdagen då jag var ute i det underbart fina vädret så var det väldigt dålig planering utav mig.
Inge batteri i min mobil, vilket innebar att jag inte kunde ta kort på allt det fina jag velat dela med mig av.
Det går i rasande fart nu, alla löven har snart fallit ner på marken och dom vackra färgerna försvinner.
Hösten är helt fantastisk och jag bara älskar den.
Jag älskar att det blir mörkt ute och alla underbara färger och luften.
Ja att andas den härligt friska höstluften, det finns nog inget som slår det.
Jag får åka samma runda nästa gång det är fint väder så att jag kan ta kort.
Vi får se när nästa fina dag är och om det finns några löv kvar då.

I måndags var det en riktig bak och laga mat dag.
Ja jag vet inte hur det gick till, men jag orkade.




Jag satt först i min manuella rullstol och sen då jag blev trött i ryggen så bytte jag till min vanliga rullstol.
Ja allt jag gjorde var med Rebeccas hjälp förstås.


Gert ska ha fika med till jobbet imorgon och självklart så ville jag baka något till dess.
Det har blivit paj två gånger förut, rabarber en gång, och blåbär sist, så nu tänkte jag göra något annat. Något som gick att frysa in och ta fram imorgon.
Mmmm...
Rebecca har varit lite ledig nu i några dagar och jag tyckte att det var bäst att baka i måndags då hon jobbade.
Kladdkakemuffins och en ljus förhoppningsvis god ruta med strössel.





 

Jag har börjat ta en "pigga upp mig" tablett som heter modiodal.
Jag har inte känt så mycket skillnad alls, men ett par tre dagar har jag varit extra pigg.
Om det berott på tabletten eller något annat vet jag inte, men skönt har det känts.
I måndags var en av dagarna.
Jag bakade fika, bröd och så lagade jag rotmos.
Ja jag gjorde allt på samma dag och det kändes härligt, så härligt.

Jag tycker verkligen att det är roligt att baka och laga mat, och trots att det tar lite längre tid för mig nu så hinner man ganska mycket på en dag.
Jag ska ju hinna med så mycket så ibland hinner jag inte vila då jag är på sånt pysselhumör.
Nej då får jag vila lite på kvällningen istället eller faktiskt lägga mig tidigt istället.

Stökig lekisplats får han då han stökar till :)
Nui har städat åt Filip :)
Jag och Melina for en dag till Smedjebacken och Granngården. Vi behövde hö och halm och remiss till en av våra kaniner. Remiss är ett slags strö man har i botten på buren.


Filip som vi har inne, han har en toalett som han kissar och bajsar i, och där har vi sånt strö i.
Ja om ni kunde känna min känsla då jag kommer dit.


Ja, jag var lite rädd att jag skulle bli ledsen då jag kom dit.
Jag längtar ju så otroligt mycket tillbaka dit och att kunna jobba där.
Men jag blev inte ledsen, nej bara euforiskt lycklig.
Ja jag älskar lukten och jag älskar allt där.
Micke och Pia var där, så jag fick en liten dos av Granngården.
Ja om jag skulle bli friskare någon gång, ja då vill jag var där.
Hela dagarna vill jag vara där och hjälpa kunderna och få njuta av mitt jobb.

Pia undrade hur det gick för mig med rullstolen och livet tror jag att hon menade. Hon sa också att jag som gick så jättemycket förut och nu inte kan gå alls.
Jag sa som jag känner, att det var tur att jag gick alla dessa mil då medan jag kunde, och innan jag ens visste att jag skulle bli sittande i rullstol. Att jag passade på då liksom :)
Ja vi stod och skrattade alla tre :)
Precis så tänker jag, att jag är glad att jag gjorde allt jag ville då och tog mig an mina projekt och drömmar, och såg till att förverkliga dom då. För sen var det ju för sent.
Jag kan förstås fixa saker nu också, men inte alls på det sättet jag vill egentligen.

Ja jag är glad och lycklig över att jag tordes och att jag fixade allt då medan jag kunde.
Att jag öppnade min kiosk, att jag jobbade på olika jobb tills jag hittade mitt drömjobb.
Att jag jobbade på Granngården ända tills jag blev sjuk.
Ja jag är stolt över att jag gjorde allt jag ville då.

Jag och Melina for till Borlänge en dag,  Melina behövde köpa en jacka och ett par skor, och det gjorde hon.



Jättefin jacka och skor, och så hittade hon tröjor som passar att ha då hon är på sin lärlingsplats.
Vi hade en toppenstund även om den inte var så länge, nej hon hade en tid bestämt ett fika möte hemma med en kompis,  så vi hade inte all tid i världen precis.


Idag var jag till Färghuset för att hämta kaklet jag beställt där. Jag fick låna en skärare också och det kan inte med ord beskrivas hur jag känner.
Jag som hållit på så många år med kakel kan ju och vet vad jag vill ha och behöver.
Lycka och kärlek är väl kanske ganska nära rätt ord.
Ojämna fina plattor :)
Jag ska kakla, och det kanske redan imorgon. Bara en jätteliten yta, men jag ska kakla!!

Vi var också till glasögonhsuet igen för jag vet inte vilken gång i ordningen. Femte kanske haha :)
Ja jag har inte fått till glasögonen än, nej dom glider ner hela tiden vilket jag inte gillar.
Nu idag fixade hon till och det kändes superbra direkt, men sen då jag kom hem så klämde det.
Jag ska ha dom så här har jag tänkt och testa imorgon hur det känns, vem vet, jag kanske kan vänja mig med den skavande tryckande känslan?
Jag får se, annars måste jag dit igen :)
Jag kanske får lov att gå dit tio gånger haha :)

Ja hörrni vad snabbt den här veckan har gått.


Jag har haft Nui här i några dagar, och ska ha hela helgen. Vi har så roligt så, och hon får lära sig massor av svenska då hon är här med mig.
Ja vi pratar oavbrutet och hon är så duktig så. Om vi inte förstår varandra så får vi förklara.
Ge exempel och förklara mer. Ja det kan ta tid innan man förstår vad den andra menar, men det går.
Ja mycket skratt kan jag lova att det blir.
Igår kväll fick hon dessutom göra en utryckning då jag känt mig kissnödig flera gånger och trodde att jag kissat på mig.
Hon kom hem till mig en sväng och mycket riktigt, jag hade kissat på mig.
Det är inte roligt alls förstås, men skönt att få hjälp så jag inte ligger hela natten med kiss.
Inte alls bra och då kan man ju få sår eller åtminstone bli väldigt irriterad.
Ja vilken tur att jag har dom mina.

På måndag är Rebecca hemma igen och så ska Maria börja jobba lite smått är det tänkt.
Hon måste mjukstarta så att hon orkar, det kommer att bli jätteskönt då allt blir som vanligt igen :)
Hon ska till doktorn nästa vecka, och då får vi får se vad han eller hon säger.
Huvudsaken är att hon blir bra, ja det är viktigast.
Ansökningarna har börjat rulla in om vikarie för mig. Ganska många, men en del känns det bara som att dom sökt jobb för att liksom.
Nej en del behöver verkligen hjälp att formulera sig i sina personliga brev.
Det är ju dom som är viktigast. Att ha utbildning är ju totalt ointressant egentligen. Person kemin, ja känslan är ju det som är viktigast.
Det kommer att bli intervjuer snart så det blir spännande och jag hoppas verkligen att jag känner att någon är bra.

Just nu ligger jag i sängen och skriver medans Gert är på hockey träning med killarna.
Ja jag passar på att skriva då jag är själv hemma.

Jag hoppas att alla haft fina dagar förstås och att ni får det framöver också.

Kram karm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar