tisdag 10 november 2015

Jag blir så arg!

Hej hej!

Idag har jag varit till Smedjebacken en sväng. Jättefint väder och det var härligt att åka runt lite.
En sak jag verkligen tänkte på då jag for runt där, det var att jag är så glad för att jag inte bor kvar där.
Ja av flera anledningar då förstås, men just att det inte finns många ställen att åka på och till. 
Nej jag är så lycklig över att vi flyttade därifrån.



Jag åkte lite nere vid hamnen och jag behövde inte känna mig ensam. Nej då det var många som var glada då jag kom, synd bara att jag inte hade med något att äta på.





 Under helgen som varit så har jag och Rebecca  pysslat lite både här uppe och i källaren.

Min ena orkidé som verkar trivas :)


Vi började för flera veckor sedan, och då gjorde vi det mesta. 
Nu är det lite mindre att plocka med, men det är ganska mycket ändå. 
Jag var ju aldrig ner i källaren det första nästan två åren vi bodde här, så det blev aldrig städat i förråden innan vi plockade in grejer där.
Nu städar vi ordentligt så det blir precis som jag vill. Underbart känns det då det blir fint även i källaren.

Gert och jag har varit ute och gått några kvällar. I Lördags kväll mötte vi "min" fina fixade Maria.
Blixten är på mobilen så det blev väldigt skarpt, men fin var hon. 
Hon skulle på fyrtio års fest, och hon var så fin så.


En dag här i veckan skulle jag vara hundvakt till Stina och Tyke <3 
Dom var förstås så duktiga så, men det är lite kämpigt att gå ut och gå med dom när dom är båda två. En och en går bättre, men då Marielle går med dom är det skillnad förstås. Vi är ju inte vana :)


Marielle skulle tatuera sig i Falun så vi tog hand om hundarna under tiden.
Jätteduktig är han som tatuerar och det blev jättefint även fast jag ju kanske tycker det är otäckt och läskigt motiv.




Vi har haft en fin helg, ja jättebra var den.
Fars dag var det i Söndags och Gerts söner Simon och Oliwer kom förbi med fika och lott till Gert.


Marielle och Daniel kom en sväng dom med, och Marielle hade med sig bakelser hon vet att Gert tycker om. Melina och Oscar var hemma vid Oscar dom :)


Nu till något jag inte kan förstå!
Dom dagar som Nui är här och hjälper mig på förmiddagarna, så gör vi läxor medans vi dricker kaffe.
Ja hon håller ju på med Svenska läxor som vi försöker göra tillsammans.
Hon är så jätteduktig verkligen, men ibland går jag bet då jag ska hjälpa henne.
Ja jag är ju då svensk, och jag orkar inte!
Ja som ni ser här nedan så kanske ni förstår.
Hur kan det vara möjligt att det här är en uppgift som en person som knappt kan svenska ska kunna göra? Vem är det som bestämt hur kursen ska vara upplagd och vara?


 
Det är ju inte klokt! 
Inte ens jag orkar läsa igenom det här papperet men hon ska göra det, och dessutom får hon frågor på det och ska kunna skriva svar??
Om det går att läsa för er, så gör det. Jättesvårt med svåra konstiga ord! Ja för mig är det iallafall helt galet svårt!

Hon håller på att lära sig en ett och flera också, och det är ju betydligt bättre att kunna än det här.
Hon är i starten av kursen och det lättaste ska det vara? 
Hur tänkte den som bestämde hur kursen ska se ut? 
Ja helt ogenomtänkt verkligen, fy då!

Jag hjälper gärna Nui med svenska, men det här är då rakt över alla gränser.
Hon behöver lära sig dom vanliga orden, och verkligen inte alls det som står ovan, nej inte än på länge. Hon behöver ju lära sig dom orden vi använder och dom orden som behövs för att prata. 

Om hon sen skulle välja att bli advokat eller liknande, ja då kommer dom svåra orden.
Ja jag blir faktiskt arg. Maria som var med igår då vi hade skola här hemma tyckte lika hon med. 
Vi blev riktigt arga!. 
Nui vill ju lära sig allt förstås, men i rätt takt kan jag tycka. 
Hon har haft konstiga svåra läxor förut också. 
Vi har tex sett på en film där dom verkligen inte pratar så en nybörjare kan förstå. 
Nej inte jag heller kan jag säga! 
Jag fick se filmen igen för att jag skulle kunna minnas och förstå. 
Och dom som ska se den kan inte svenska? Och jag tycker ju att jag är svensk och kan språket?!

Herregud säger jag. Jag skulle verkligen behöva vara med då dom planerar, ja så är det!
Jag kommer förstås att hjälpa henne så mycket jag kan, men det är helt befängt hur det kan gå till!
Ja jag blir så arg och frustrerad och kan inte förstå hur någon kan tycka att hennes kurs är för nybörjare. För dom som inte kan prata svenska? 
Hennes kurs är inte ens för någon av oss vanliga, haha :) Ja jag kallar mig själv för vanlig nu, men jag menar för oss som inte har sån hög utbildning. Ja ni fattar tror jag alldeles säkert :)
Nej nu ska jag varva ner lite, först rätta och sen snart sova.

Här lekte mina barn ibland då dom var små:)
Gert kom hem idag efter att han varit på kurs sen igår bara. 
En jättelärorik kurs har han varit på och han kommer att växa, ja både som sig själv och på sitt jobb. Härligt med bra intressanta kurser. 

Jag hoppas att alla haft fina dagar och att ni får det framöver.

Kram kram




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar